Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Endelig fant jeg årsaken til knirk!

Endelig fant jeg årsaken til knirk! #1822515 16/07/2014 14:33
O
Open 1.0 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
O
Har slitt med en skikkelig irriterende knirkelyd i sykkelen fra slutten av mai. Lyden har vært en høy kneppelyd som har kommet og gått, men den har vært særlig fremtredende når jeg har lagt litt ekstra kraft i pedalene. Periodevis har lyden vært så høy at det har vært flaut å bruke sykkelen.

Har gjentatte ganger renset og smurt pedaler m/lagre og akslinger, styrelager, kranklager, bolter til drev, trinsehjul, hjullagre, hjulaksling, hurtigkoblinger, kassett og boss, men ingenting har hjulpet. Ettersom lyden har vært mest tilstede når jeg har tråkket hardt så gikk jeg for noen dager siden igjen over drivlinja fullstendig og da jeg demonterte bosset på mine Zipp 202 så falt tilfeldigvis pallene løs (de små delene som gjør at bosset tar tak). Da jeg skulle montere pallene igjen oppdaget jeg at den ene pallen var merkbart bredere i enden enn de to andre og ved nærmere testing så fant jeg ut at denne pallen var så bred i enden at den ble hengende fast i feil possisjon, men at den når den ble utsatt for mer kraft ble ble presset på plass. Jeg slipte pallen på en slipemaskin slip at den ble litt smalere i enden og monterte alt på plass igjen. Har de siste dagene syklet 15 mil og kan nå konstatere at lyden endelig er borte! Helt utrolig at en liten feil på en palle skulle kunne lage så mye ulyd.

Re: Endelig fant jeg årsaken til knirk! [Re: Open 1.0] #1822574 16/07/2014 17:30
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Den knirken hadde jeg nok måtte lete lenge etter ja!

Hadde en knirkeepisode for et par mnd siden. Det var mer type singling en gang per tråkk. Hoppet av og på sykkelen en haug av ganger uten å finne noe. Følelsen av at andre helt ubekymret skled forbi til kun lyden av vinden. Noe måtte jo være løst. Og til sluttt: en løs skrue på cleatsen.

Re: Endelig fant jeg årsaken til knirk! [Re: Open 1.0] #1822645 16/07/2014 19:53
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Lurt å veksle mellom hjul.. :-)

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Endelig fant jeg årsaken til knirk! [Re: Open 1.0] #1822694 16/07/2014 21:28
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Gratulerer! Selv fikk jeg en ny knirk bare en måned etter sist verkstedtime hvor de byttet kranklager og smurte og strammet opp nav:
Etter diverse feilsøk på pedaler, sete, nav o.l. ga jeg opp og leverte den inn på nytt verksted; de 1 måned gamle SRAM BB30 kranklagerne var gåene igjen...

Create the problem and sell the solution
Re: Endelig fant jeg årsaken til knirk! [Re: Open 1.0] #1822756 17/07/2014 06:50
O
Open 1.0 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
O
BB30-lagre har kort holdbarhet hvis de ikke er perfekt montert og krankakslingen riktig strammet. Jeg bruker dette lageret på en Cannondale med BB30 ramme, det fungerer veldig bra:

http://r2-bike.com/THM-BB30-Innenlager

Moderator  support, Valentino