Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Campingvogn..

Campingvogn.. #1821473 14/07/2014 05:03
VemundSimensen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Etter endt bobilferietur med kids vurderer vi nå sterkt å kjøpe campingvogn med 2 køyer bak, midtstilt sittegruppe og dobbeltseng framme. Hobby 540 KMFe, Caravelair Eldorado 546 eller lign.
Kan trekke intill 1500kg, og er ute etter ca 250kg lastekapasitet.

Finnes det noen caravanhuer her, som kan fortelle meg litt mer om Caravalair kontra Hobby og slikt? Eller steder man kan lese seg opp på hva forskjellene er på billigmerkene..

Vi skal kjøre rundt fra sted til sted, ikke ha "hytte".

Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
Re: Campingvogn.. [Re: VemundSimensen] #1821512 14/07/2014 07:39
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Vi har bobil dog, kjøpte ny, hadde vogn. 7,4m bobil på 3500kg totalvekt og registrert for 6personer og soveplass for 8. Før den hadde vi en Kip vogn, kjørevogn.

Har jo sett på samme segment da vi vurderte ny. En 560kmfe er jo ultimat. 230bredde og et fint og akkurat stort nok barnekøye rom bakerst, men havner på 1600total. Irriterende perfekt, men da må man ta lappen. 540n vil holde deg på 1500kg.

Carvelair har jeg ikke erfaring med. Hobby er helt greit, enten det eller Detleffs som jeg liker når det skal henge bak.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Campingvogn.. [Re: VemundSimensen] #1821550 14/07/2014 09:06
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Jeg har ikke så mye erfaring med campingvogner, men vi har leid og er nå eiere av en vogn. Så på vogner fra 40k til 250k. Kjøpte en til 69k.

Har leid:
Hobby 560 (250cm bred) 2002 modell
+ Alde stabiliseringsdrag, lett og stabil å dra
+ Planløsning med køye i en ende og dobbelseng i den andre enden. Sittegruppe i midten.
+ Interiøret var helt ok utseendemessig.

- Dokassetten var åpen inn mot gulvet, ble det bittelitt lekkasje så rant dette inn.
- 250cm bred, et rent helvete på smale vestlandsveier og tunneler.
- Kun 2 køyer i den vi leide.
- Ikke markise.

Eier:
Dethleffs Camper New Line 540 SK 2001.
+ Fint interiør (for alderen og prisen vi ga, bøk laminat + hvitt + mørkeblått)
+ Planløsning med køye i den en enden og dobbelseng i den andre. Sittegruppe i midten.
+ 230cm bred. Oversiktlig og fin å kjøre med.
+ Gasskasseluke som går oppover når du åpner den.
+ God plass til å dusje
+ 3 køyer.

- Ikke Alde stabilisatordrag.
- Ikke elkassett i sentralfyren, kun gass.
- Bitteliten fryseboks.
- Ikke 12v anlegg m/batteri.
- Ikke markise.

Andre vogner vi vurderte: Knaus og Adria.

Masse info på Norsk Caravan Club sine hjemmesider/forum.

Sindre R.

Re: Campingvogn.. [Re: VemundSimensen] #1821621 14/07/2014 11:30
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Synes 545kmf ser ut som en interessant kjørevogn for 2voksne og 2 barn. Det var den vi så på og UK serien som hadde en planløsning som passet oss, men de er ofte 100kg for tunge(1600kg), men nå er det myket litt opp på å ta hengerlappen.

Vi endte opp med bobil, som og var drømmen, pga et krøkkete firkantet regelverk. Den bruker vi året rundt, og tasser 25K i året. Bilen kan dra 2tonn campingvogn men det hjelper fint lite da jeg er et par år for ung og har 3500kg totalvekt på B lappen.

Tips. 545kmf til god pris i slutten av sesongen, 150K (mva sikkert dratt av, vogn til 200K).
http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=48437150&searchclickthrough=true

Kjøper du nesten ny har du likt prisfall med brukt. Regner røfft ca 10K i årlig prisfall på en vogn. Personlig liker jeg heller å legge i litt mer å få ny.

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Campingvogn.. [Re: VemundSimensen] #1821768 14/07/2014 16:32
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg har BE, så det stopper med tillat hengervekt på 1500kg på den 1 år gamle nye familiebilen vi kjøpte oss. Men den har 115hk Diesel og trekker godt. Så det tror jeg ikke blir et problem.

Vi falt for KMFe løsningen i helgen, da vi var på campingplass med bobil. Vi klarer ikke å planlegge middager 4 dager framover + for lite kjøleskap, samt at vi ikke kommer oss ut å får sjekka ut nærområdene. Dette er våre gode argumenter for vogn. Personlig har jeg mange, og jeg har lenge ment at bobil er tingen for oss. Dette har jeg lagt fra meg etter 2 ukers prøving/feiling.

Jeg skal ikke handle importert denne gangen, kjøper helst en eldre brukt i god stand med fukttest, enn en ny. Slik kan jeg få mindre lån og da har jeg mindre vondt av at vi ikke bruker den.

En vogn fra 2005-2007 ish hadde nok passet meg godt. litt under 100k, selv om vi er åpne for det meste av pris opp til 150k.

Redigert av VemundSimensen; 14/07/2014 16:32.

Re: Campingvogn.. [Re: VemundSimensen] #1821774 14/07/2014 16:41
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har fått tips om å handle caravan med varmtvannstank og elektrisk gulvvarme, samt elektrisk fyr. Fler tips å ta med seg?

Norsk Caravan Club's forum er forøvrig et veldig lunkent sted.

Re: Campingvogn.. [Re: VemundSimensen] #1821935 15/07/2014 07:40
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
De caravansidene er trauste greier ja.

Litt på bruken hvilken varmekilder og funksjon. Er det vinterbruk du tenker på? Og hva vil den være tilkoblet? 220v? Vi kjører vannløst på vinteren, men har fortsatt vann toalett.

Vi bruker bobilen i -25. Kompositt gassflasker slutter å funke på -15grader. Stål funker til -30 og kaldere. Får ikke tømt gassflaskene om det er riktig kaldt. Og du trenger gassvarme(eller dieselvarmere som gir mer økonomi i en bobil) for å få litt futt i sakene. Ellers har du ALDE vannbåren varme til vinterbruk. Vi har 12v varme i gulvet, og det bruker vi mye.

Jeg mener det er på vinteren det er aller best. Skisted med best forhold hver helg, skistar ALL heiskort (trysil/hemsedal/saelen(familieparadis) og sveriges alper åre) i ett og samme heiskort. Eller til Røldal. Skal du dra hver helg med vogn bør du ha 4hjulstrekkende bil(subaru) eller en bobil med bakhjulstrekk (ford chassis). Derfor er vogn fast/lettest på vinter. Har du piggdekk på bil er det krav om pigg på vogn.

Matter (avtagbare) på gulv er kjekt for å forhindre skader på gulv og slitasje, og gjør det mer behagelig å gå på.

På varmeenheten vi har nå kan vi og kjøre vannløst uten å ødelegge vannkolben, men fortsatt med full effekt/varme på luftoppvarmingen. Truma Combi 4E. Men skal jeg ha luftvarme på den, så må den gå på gass. Får ikke 4kw varme ellers (+1kw strøm om man er koblet til 220v). Men den kan ikke varme luften med elektrisitet. Blir ikke nok futt. Vår gamle KIP hadde luftvarme. Fint at man slipper gass, men den luftvarmevogna kunne ikke brukes på vinteren. Så sjekk varmeenheten og effekten om det er viktig.

Sommervogn, og til et par kuldegrader holder det i massevis med luftvarme, og gulvvarme.

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Campingvogn.. [Re: VemundSimensen] #1822162 15/07/2014 16:42
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ser for meg luftvarme og elektrisk gulvvarme. Tror man skal opp i prisklasse dersom man skal ha vannvarme + at det er mye mer å huske på om vinteren.

Tepper på gulv høres lurt ut!

Re: Campingvogn.. [Re: VemundSimensen] #1822349 16/07/2014 06:55
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Endelig noen som klarer se forbi myten: Caravan = Larkollen camping.

Vi kjører vår andre Solifer. Dyre, men gode vogner, særlig på vinteren. Også gode på sommeren i ekstrem varme, da de er knallgodt isolert. Med svarte ruter er det helt levelig, selv med gode 30 på dagen, og snaue 20 på natta. Vi bruker vår året rundt, vinterturer til Trysil er noe helt spesielt når man kan sitte i vogna å kose seg 50m fra bakken, og bare suse ut til heisene 5 min før de åpner.

Jeg er ikke særlig fan av kontinentale vogner, men ser jo at prisen gjør de attraktive. Ingen har vel nevnt KNAUS over her, de har også vogner i prisklassen rundt Hobby.

Husk at ca ALLE vogner som regel er tyngre enn man tror. Vognene er ofte veid med minimalt med utstyr, og alt som så blir montert inn ( markise / telt, batteri, ekstra lamper, tvskjerm, stekeovn, ekstra lasteluker osv osv osv ) spiser av lasteevnen. Vi har en Solifer S600, som er i tyngste laget. Vi må derfor laste alt av fritidsutstyr og sykler i bilen. På en mindre vogn har man ofte mer å gå på, men med din " grense " på 1500kg, bør du enten se etter en 230cm vogn, ha mulighet til å laste mye i bilen, eller legge inn carbonsykler til hele familien i budsjettet...

PS - Oslo- Kroatia tar akkurat 50timer fra avreise til ankomst om man er villig til å stå på litt....

PPS -husvagnsforum.com er en svensk, ganske OK side. Mye bra bidragsytere der...

Redigert av Initium; 16/07/2014 07:06.
Re: Campingvogn.. [Re: VemundSimensen] #1822355 16/07/2014 07:16
Ruppert Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: VemundSimensen
Har fått tips om å handle caravan med varmtvannstank og elektrisk gulvvarme, samt elektrisk fyr. Fler tips å ta med seg?

Norsk Caravan Club's forum er forøvrig et veldig lunkent sted.

Finnes det noe aktive norske campingforum? Prøvde å finne noe informasjon om kjøreruter/destinasjoner før vi skal på tur med bobil i sommer, men fant stort sett tekniske diskusjoner om hva man (ikke) bør kjøpe etc.

Redigert av Ruppert; 16/07/2014 08:42.
Re: Campingvogn.. [Re: VemundSimensen] #2073004 28/03/2016 11:08
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Ble det vognkjøp ?

Syns det er litt snålt, virker som om "alle " terrengsyklister baserer seg på hytte eller hotell. Er flertallet moderne Hipstere fra sentralt i storbyen, som ikke har bil eller evner se at det finnes andre alternativer ?

:-D

Moderator  support