Rammebrudd Nakamura - reparasjon av carbon?
|
Rammebrudd Nakamura - reparasjon av carbon?
11/07/2014 19:15
|
Steinar H
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har en 2013 Nakamura 6.29 med rammebrudd. Noen som har tips til reparasjon? Helst i Midt-Norge/Trondheim?
|
|
|
Re: Rammebrudd Nakamura - reparasjon av carbon?
[Re: Steinar H]
11/07/2014 19:22
|
sls
Veteran
|
Veteran
Har med Gresvig så får du nok ny til lavere pris enn en reparasjon. Vanligvis super service av Espen & co
|
|
|
11/07/2014 19:27
|
Frorre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har ikke peil på hvem som evt repper i Trondheimtraktene, men sitter en kar på Lena som gjør dette forholdsvis rimelig. Snakk du med din lokale Intersport, eller med EspenW her på TS så skal du kunne få kontaktoppgifter. Veil. pris på ny ramme er 10 lapper, hvis du kan få noen rabatter er det uansett rimeligere og reparere. Hvor er bruddet, og hvor ille er det?
Innvandret Trysling
|
|
|
11/07/2014 19:58
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Har en 2013 Nakamura 6.29 med rammebrudd. Noen som har tips til reparasjon? Helst i Midt-Norge/Trondheim? Godt å høre en som faktisk innrømmer å ha vært i bakken  Veil pris på den ramma (Apro) er 12K, så selv om vi har crash replacement pris, så vil en rep sannsynligvis være langt rimeligere. Disse gutta her har nettopp gjort en jobb på tilsvarende ramme: http://www.hpcomposites.no/Prosjekter/SykkelreperasjonerDe gjør jobber for blant andre Hydrolift (Bård Eker & Co). G-Max Fredrikstad hadde en tilsvarende ramme som din til rep hos HPC. Her var det brudd i setestag etter slag. Rep kom på 1200,- pluss moms. Andre som reparerer karbon er f.eks Otto Jæger, Eian Fritid (Drammen), Framstad (Toten), etc. EDIT: kom på at Kenneth Olsen som tidligere var på G-Sport Tiller (og nå på Sportsbua tror jeg) gjorde noe karbonrep for noen år siden. Kanskje han gjør det fortsatt?
Redigert av Espen W; 11/07/2014 20:01.
|
|
|
11/07/2014 21:24
|
Steinar H
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Brudd i baktriangelet, både mellom seterør og nav og krank og nav. For øvrig en åpenbar reklamasjon, etter min oppfatning, men Gresvig ville det ikke slik, men det er nå en annen sak. Skal høre med Kenneth Olsen, om han gjør sånt, ellers er det meste på Østlandet, forstår jeg.
Takk for innspill.
|
|
|
12/07/2014 08:33
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Denne tråden er ikke noe verdt uten BILDER!
|
|
|
12/07/2014 08:53
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Brudd i baktriangelet, både mellom seterør og nav og krank og nav. Hvordan skjedde dette? Knakk både kjedestag og setestag samtidig? Velt/krasj?
|
|
|
12/07/2014 10:19
|
Steinar H
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Syklet i svært lav fart (gjennomkjøring av rittløype - lette etter merking). Sto i pedalene med vekt frem på sykkelen. Traff et hull og bakhjulet løftet seg. Jeg klikket ut av venstre pedal da jeg var i gangfart, og satte ned foten. Når bakhjulet datt ned igjen, datt det mot venstre så det traff baken på siden. Dette førte til at baktriangelet knakk på motsatt side, altså høyre side.
Prøvde å legge inn et bilde, men fikk det ikke til i farta.
|
|
|
12/07/2014 11:08
|
sls
Veteran
|
Veteran
Det hørtes ikke spesielt solid ut.
|
|
|
12/07/2014 11:50
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Det som går igjen i slike tilsynelatende uforklarlige rammebrudd er at rammen har vært sterkt svekket fra før, men skaden trenger ikke å ha vært synlig, og eier trenger ikke engang å ha vært klar over at ramma har vært kritisk skadet (se mer under). Hvis en (uskadet) ramme knekker av kun forløpet som beskrives her ville de knekt av seg selv i et normalt rundbaneritt, og disse Apro rammene blir herjet med i World Cup, uten problemer, selv om der er i bakken med jevne mellomrom. En ramme som knekker av vekten av hjulet hadde ikke holdt mer enn noen meter på første prøvetur. En fabrikasjonsfeil (som er svært sjelden) komme til syne som et hairline type brudd, smal stripe i lakken, og kun på ett sted på ramma. Fabrikasjonsfeil to to steder skal svært, svært mye til, og brudd pga det har en helt annet utseende enn brudd pga. slag/overbelastning. Det som er tricky med karbon er at et slag på et tidligere tidspunkt kan skade en ramme uten at det er synlig, da brudd i karbon ofte starter på innsiden, da fibrene på innsiden strekkes mest ved slag fra utsiden. Så vil sprekken(e) jobbe seg gjennom veven, ved tretthetsbelastning, og en relativt liten ytre belastning kan få bruddet til å gå helt gjennom. En ramme/sykkel kan ha blitt skadet uten at eier er klar over det, påkjørt i garasje, noe kan ha falt på den, etc. uten at eier var til stede. På alu/stål/titan vil man se spor, dvs bulker, men med karbon kan røret/ramma se upåvirket ut helt til skade har jobbet seg gjennom.
Redigert av Espen W; 12/07/2014 12:34.
|
|
|
[Re: Espen W]
12/07/2014 16:02
|
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
En fabrikasjonsfeil (som er svært sjelden) komme til syne som et hairline type brudd, smal stripe i lakken, og kun på ett sted på ramma. Fabrikasjonsfeil to to steder skal svært, svært mye til, og brudd pga det har en helt annet utseende enn brudd pga. slag/overbelastning
Det trenger vel ikke å være en fabrikasjonsfeil for å være grunnlag for reklamasjon. Et produkt som ikke er sterkt nok for den tiltenkte bruken vil vel også falle under reklamasjon? Nå er jeg ikke sikker på hvem som har bevisbyrden i dette tilfellet, men å avskrive feilen med at ramma sikkert har fått usynlige slag tidligere på anekdotisk grunnlag høres ikke bra ut...
Redigert av Raoul Duke; 12/07/2014 16:03.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
[Re: Raoul Duke]
12/07/2014 18:28
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
En fabrikasjonsfeil (som er svært sjelden) komme til syne som et hairline type brudd, smal stripe i lakken, og kun på ett sted på ramma. Fabrikasjonsfeil to to steder skal svært, svært mye til, og brudd pga det har en helt annet utseende enn brudd pga. slag/overbelastning
Det trenger vel ikke å være en fabrikasjonsfeil for å være grunnlag for reklamasjon. Et produkt som ikke er sterkt nok for den tiltenkte bruken vil vel også falle under reklamasjon? Nå er jeg ikke sikker på hvem som har bevisbyrden i dette tilfellet, men å avskrive feilen med at ramma sikkert har fått usynlige slag tidligere på anekdotisk grunnlag høres ikke bra ut... Hvis den hadde hatt to stk fabrikasjonsfeil som medførte at den røk pga så minimal belastning ville kollapsen ha skjedd første uken, og ikke langt inni 2. sesong. Hvis den var designet så svakt at selv en uskadet ramme ville ha røket ved så minimal belastning, så ville disse rammene ikke ha tålt den tøffe bruken som disse rammene har blitt utsatt for, nå på 3. sesongen, på våre og andres merker, og de ville ha røket i testlaben hos Apro/X-Fusion før de ville vært sluppet på markedet, de ville ikke engang ha vært i nærheten av å ha passert simuleringen i CAD programmet før første prototype ble laget. Det er en grunn til at de som reparerer karbon har svært mye å gjøre, og det er at folk tryner eller skader rammene sine på forskjellige måter. I 99% av de tilfellene der vi får henvendelser fra butikk om kunder som kommer inn med sprekt ramme så hevdes det ''just riding along'', men kunden kommer etterhvert på at skade kan jo muligens ha skjedd da kona rygget over den med Landcruiseren/trynings i steinrøys/trynings i 50km/t+/osv. Karbon liker direkte slag svært dårlig, men heldigvis kan det relativt enkelt repareres i de fleste tilfeller. Det er som sagt relativt enkelt å se hvordan skade har oppstått, og senest i går bedømte vi et tilfelle der kunde først hevdet (via butikk) at at ramma aldri hadde vært nedpå. Skaden på slagstedet (og på mutteren på QR) vitnet om noe helt annet, og kunden kom plutselig på at han hadde trynet likevel. Begynner å blir relativt slitsomt når folk prøver å lure en hele tiden, men akkurat tilfellet igår endte hyggelig, da kunden ringte selv og takket for tipset om rep. hos HPC i Fredrikstad.
Redigert av Espen W; 12/07/2014 18:29.
|
|
|
12/07/2014 18:32
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Blir alle rammer stresstesta før de sendes, eller tester man bare modellen før den går til masseproduksjon?
|
|
|
12/07/2014 20:53
|
Frorre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er overbevisst om, att alle som noen gang har holdt i en lett karbonramme, uten noe utstyr er like imponert som jeg er netopp over det att det faktisk holder. Med det sagt så har vi som jobber i butikkene tett dialog med ekspertene som sett mye før, fordi det kan være svært vanskelig for en enkeltperson og forklare hvorfor ramma kunde knekke på svipeturen til kikut, når det egentlig var på den grove stituren i fjor Oktober som rammebruddet startet, bare det att det ikke syntes da. Jeg hadde gjerne kjørt røntgen på min meget godt brukte merida 0.Nine ramme fra 2009 f.eks. er nok en del kult som pågår inne i den gamle plastiksykkeln...
Innvandret Trysling
|
|
|
12/07/2014 20:58
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Har ikke annet enn godt å si om Intersport/G-Sport og reklamasjon for vår del. Første gang var da girøret knakk på kona sin Diamant Vulcain i 2008 så bakgiret for opp og knakk ene staget bak. Fikk kjøpt ny ramme til en meget god pris ( kona hadde hatt en velt tidligere uten at jeg hadde fått med meg at girøret var bøyd).
Så var ikke Swiss gaffelen som sitter på Nakamuraen jeg kjøpte helt god, fikk gratis service på den. Deretter fikk jeg slark i venstre pedalarm på K-Force kranken min, fikk ny gratis selv om det tok litt tid.
Så tror egentlig ikke gutta som håndterer reklamasjoner der i gården er vanskelige.
|
|
|
13/07/2014 16:50
|
Steinar H
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det høres jo fornuftig ut det du sier, Espen, og jeg kan jo selvfølgelig ikke garantere at ramma aldri har fått seg en trøkk på et eller annet vis. Sånn som ting har blitt nå, må den ihvertfall repareres, og jeg har sendt en forespørsel til HPC om saken. Håper det ikke er altfor lang ventetid, da sykkelen er savnet. Otto Jæger har visst flere uker ventetid, så da søker jeg lykken hos andre først.
|
|
|
[Re: RoyK]
13/07/2014 21:38
|
Nisso
Medlem
|
Medlem
Litt ulik fremgangsmåte hos de forskjellige produsentene (og modellene for den sags skyld). Som regel tas det ut tilfeldige rammer som testes, hvis de feiler stopper man den batchen og sjekker nærmere.
Som Espen sier er det svært sjeldent at det skjer grove produksjonsfeil. Det er lik produksjonsprosess fra ramme til ramme (lag legges likt, herdes likt osv) samt karbon og lim er blitt testet før de sendes fra karbonprodusentene. Kort sagt, mye som skal gå galt for at et godkjent og testet rammedesign skal ha store svakheter.
Finnes som oftes i en Gresvig-eid butikk vest i Oslo.
Nyeste tilskudd til familien; 2014 Spec Camber Expert Carbon Evo
|
|
|
14/07/2014 08:29
|
B.B.
Entusiast
|
Entusiast
Da jeg fikk en skade i kjedestaget for andre gang. Bestemte jeg meg for og fikse det selv. Bestilte fra West System i England. Alt fulgte med, kostet ca 500 kr. Ikke like pent, kansje ikke like sterkt. Men det holder enda. Veldig enkelt. Dette fikser du selv.
Børge
|
|
|
14/07/2014 14:36
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Tryna i går å bresta setestaget mitt.. Hvem reparerer slikt?
|
|
|
14/07/2014 15:48
|
hjort
Entusiast
|
Entusiast
Reparerte denne skaden for 2 år siden, sykkelen har siden blitt brukt til jobb i sommerhalvåret uten at jeg har merket noen svakheter. Kjøpte carbonduk på ebay, epoxy fra Biltema. Borret hull og fyllte staget med fugeskum for å få stivet av bruddet. Har også reparert overøret på vintersykkelen på samme måte med like godt resultat.
Redigert av hjort; 14/07/2014 15:57.
Jøss - det regner gitt !
|
|
|
[Re: Espen W]
10/11/2017 19:35
|
Heljon
Fersking
|
Fersking
Gammel tråd, men henter den fram med en advarsel om at det nå virker som et dødt nettsted som grenser opp mot svindel. Jeg bestilte et reparasjonssett fra carbonology.com, basert på gode referanser bl.a. her med forventning om kjapp leveringstid. Etter bestilling var det stille i fjøset, og selv etter flere purringer kom aldri noen varer. De svarte ikke engang på mine henvendelser i ettertid. PayPal kunne heller ikke gjøre noe med pengene som var trukket i transaksjonen. De henvendte seg også til carbonology uten respons. Så styr unna carbonology.com er mitt råd om du forventer varer levert og valuta for pengene.
|
|
|
11/11/2017 17:48
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor kunne ikke PayPal gjøre noe? Ventet du for lenge før du opprettet kravet?
|
|
|
[Re: rasmusic]
13/11/2017 23:42
|
Heljon
Fersking
|
Fersking
Ja, var vel en kombinasjon av tid, og at de heller ikke får kontakt med selger for å kreve tilbake pengene. Ser nu at nettsiden er lagt ned, så blir i hvertfall ikke flere som kan bli lurt her.
|
|
|
|
|