Som noen sikkert har fått med seg har NOTS OO fått et betydelig beløp fra Sparebankstiftelsen DNB til et stiprosjekt med utgangspunkt i Skullerud. Prosjektet er ennå i startfasen med planlegging og søknad til kommunen og den ene private grunneieren i området. Vi har imidlertid planene ganske klare for første trinn, og som et sommerprosjekt vil vi rydde litt i stiene på åsen innenfor hva man kan gjøre på eksisterende stier. Lett turryddeutstyr er kjøpt inn i mange varianter, og vi kommer i løpet av sommeren til å invitere til turer med fin blanding av sykling og lett rydding på noen av de beste stiene i Østmarka. Alle som blir med på tur får 200,- kroner i rabatt per opptrden på den nye NOTS-trøya med utsalsgpris 600,- nokere. Etter tre turer får man altså trøya helt gratis!
Målet er å bli 3-5 stykker hver gang vi drar ut, maks et par til. Da vil man få gjort betydelig innsats hver gang, selv med bare en snau times jobbing, og samtidg få syklet effektivt. Turene annonseres under Utflukt, mens info om sommerryddingen og prosjektet forøvrig tas her. Kom gjerne med spørsmål eller innspill. Ikke minst vil vi høre gode idéer til rekruttering av arbeidskraft og organisering av arbeid.
Tilbudet har tibakevirkende kraft: de som var med på vårens dugnader i IMBA-stien får godskrevet disse!
Hovedfilosofien i Skulleruddprosjektet vil være å styrke eksistende stier og binde de bedre sammen. Vårt første arbeid vil være å ta for oss en egentlig eksisternede runde vi kaller Pionéren, som allerede er klappet og klar til sykling opp og ned fra Skullerud, i en hesteskoform. Få kjenner imidlertid til ruta i sin helhet, og noen av de beste stiløsningene i det som kan bli over fem kilometer med fallende sti gror i dag igjen i lynget.
Skjermdump fra 12km runde:
Sjekk antall kilometer og høydekurven på turen ned fra høyeste punkt!
Du kunne kanskje lagt ut info om når dere skal ut på facebook gruppa deres. Er kanskje flere med meg som har lite tid til å henge på forumet, men som får med seg oppdateringer på face?
Du kunne kanskje lagt ut info om når dere skal ut på facebook gruppa deres. Er kanskje flere med meg som har lite tid til å henge på forumet, men som får med seg oppdateringer på face?
Sikkert lurt! Utfarter og div bør nok følges bedre opp der. Første sykleryddetur blir i neste uke en gang. Foreløpig varmer vi bare opp med litt saksinfo her i linken.
Bli med på stimekking og få sjansen til å ta dere like godt ut på stien som Ripen!
Til høsten planlegger vi forøvrig å samkjøre stimekking og GodTurGuiding, dere får altså sjansen til å BÅDE bli vist rundt på rykende ferske stier OG bidra til å gjøre dem enda bedre i samme slengen! Her snakker vi Kinderegg!
Til dere på parkeringa i dag, så hadde jeg ikke med stravafonen i dag, og kompisen gikk fri for batteri. Kanskje han legger et spor her over deler av turen om det ble spor nok før kaputt. Uansett begynner nedkjøringa fra Trolldalsåsen der segmentet "Døden på lur" begynner. Nedkjøringa går altså nordover, og det vanligste er å trille til åstoppen fra sør. Man må da forbi et myrhull som ikke er syklbart. Ikke stor hullet, men det er alltid artigst å sykle, så jeg anbefaler å ta en variant av linken fra Stravasporet ovenfor inn til åsen, og heller sykle øvre del av stien opp og ned. Studer OSM for å se mulighetene som finnes:
Hvis du har lyst til praktisere mer sag- og machetebruk så hadde det vært topp om du rydda litt i ruta over Fugleleiken og Solbakken til Sandbakken. Nydelig sti, som dessverre lider av en del nytt trefall, spor: http://www.strava.com/activities/167040221
Denne er absolutt registrert! Dette vil være en super syklerydderunde. Masse sykling og med bare litt arbeid, dersom man er fire-fem stykker eller flere, så vil de helt suverene stipartiene det er snakk om være åpne igjen.
Har da endelig fått registret meg som NOTS medlem! Og er veldig interessert i å jobbe litt på skullerud da dette er så å si bakgården min og sykler her flere ganger i uken! Vil det bli annonsert noe jobb/sykkel økter der snart?
Har da endelig fått registret meg som NOTS medlem! Og er veldig interessert i å jobbe litt på skullerud da dette er så å si bakgården min og sykler her flere ganger i uken! Vil det bli annonsert noe jobb/sykkel økter der snart?
Gode ting! Tenkte å annonsere siste forprosjekttur på utflukt litt senere i dag, og legge den til lørdag klokka 1100 (passer det eventuelt?). Må bare høre med øre litt hva som passer for et par turkamerater. Vi skal da avslutte arbeidet med nystien fra forrige tur, og jobbe det vi rekker med steinsetting av myrhullet vi samlet stein til.
Etter det er det ikke så mye mer å gjøre med det som var et slags trinn 1 i prosjektet. Neste steg er først og fremst å finne ut hva vi skal gjøre videre, og innhente nødvendige tillatelser. En halvkonkret plan for høsten er å bidra til rundbaneløypa Frøy skal bruke i neste års NM.
Så var sommeren så smått på hell. Den gode nyheten er at alle mål for forporsjektet er mer eller mindre i boks. Sørvestpassasjen fra nordlige Skullerudåsen til godstiene i øst er nå klar som rute, selv om stien trenger noen klopper og det godt kan lages et stialternativ til den delen som går i skiløypa. I selve nedkjøringa til Pionéren gjenstår det å få på plass steinene vi samlet til myrhullet i øvre del. Legger ved en link til rydderunden vi tok i går. Vi begynte nedturen med en litt omlagt og forlenget variant av Grønmo Express fram til det nyåpnede alterntivet til blåstien ned mot Skullerud. Stien begynner ved blåmerket tre på et berg på stien mot Grønmo og er åpen og grei og følge, men trenger bruk. Uansett er ruta i runden fra topp til bunn en fire kilomters fest på singletrack kun avbrutt av litt asfalt ved vannverket.Stien er altså klar, men ikke "ferdig". Her kommer det til å skje greier.
Har sykt lyst til å sjekke ut Pioneren, men jeg er litt (les: veldig) forvirret i forhold til hvordan Pioneren skal skyles. Kan noen klargjøre litt etappene (gjerne med ref. til kjente stier i området)? Jeg er brukbart kjent på Skullerudåsen og stinettverket der. Har prøvd å studere Stravasporene som er lagt ut og beskrivelsene, men blir ikke klok. Sykler man opp eller ned Grønnmo Ekspress? Nedkjøringen, har jeg inntrykket av at, starter på Trolldalsåsen som er litt sørøst for toppen av Fjellstadbakken? Går den da rett sør-sørøst og inn mot Finnkilomerene/Smalvann etc eller nord-nordøst mot Grønnmo Ekspress?
Pionéren er altså runden i det første kartet med spor som ble lagt til i denne tråden. Det vil si, egentlig er den ment å bli en sti fra Rustadsaga til Skullerud, og segmentet "Pionér, ned" er den delen av ruta som er mer eller mindre klappet og klar. Nye stisnutter før og etter Trolldalsåsen er ikke med i Pionéren, men er blitt frisert for å gjøre forbindelsen til godstiene i øst bedre.