|
Oslo – Bergen på sykkel
|
Oslo – Bergen på sykkel
07/07/2014 12:10
|
magnusc
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Vurderer å sykle Oslo – Bergen på sykkel i sommer. Er det noen som har gjort dette før eller vet noe som hvilke ruter som best egner seg? Ønsker å sykle i så lite trafikk som mulig, men allikevel ikke bruke alt for lang tid. Hadde det vært mulig å utføre turen på 2 dager hadde det vært supert, men tviler litt på at det lar seg gjøre om jeg må sykle mange omveier for å unngå de mest trafikkerte veiene, og fordi man da må ta tog/ferje en del steder. Er det mulig å finne en rute hvor man kan sykle over grusveier på Hardangervidda? Er det mulig å finne en rute hvor man kan sove på DNT-hytter underveis? Har laget et spor her halvveis basert på nasjonal sykkelrute #4 som burde la seg gjennomføre på 3 dager. http://connect.garmin.com/course/7104415Mulig man må zoome inn for å se selve sporet.
|
|
|
Re: Oslo – Bergen på sykkel
[Re: magnusc]
07/07/2014 14:55
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Jeg ville iallfall ikke stolt på kartmerkingen av "Nasjonal sykkelrute #4" for strekket Voss-Bergen, da denne bl.a. ser ut til å basere seg på noen ikke-eksisterende fergesamband til Osterøy.
Jeg ser at du har lagt opp en noe annen rute via Bergsdalen (?) som møter E17 på Dale. Er usikker på om det er mulig å sykle Dale-Trengereid eller om tunnelene på strekket gjør det umulig. Fra Trengereid og vestover går det fint via gamlevegen til Arna. Fra Voss kan en alternativt ta traséen til Bergen-Voss-rittet via Granvin, Norheimsund og over Kvamskogen og Gullbotn til Trengereid. Uansett er det en del høydemeter her - Bergen-Voss har vel 2100 høydemeter, og Voss ligger på 50moh.
Stemmer det at traséen du har lagt opp går over Rallarvegen? Vær obs på at ved Myrdal stasjon må du ta sykkelen på tog til det neste stoppet før du kan sykle videre til Voss.
Alternativt kan du jo holde RV7 fra Geilo til Eidfjord, krysse Hardangerbrua og følge FV7 til Norheimsund og videre som skissert over (ikke via Voss). FV7 byr på nydelig utsikt langs Hardangerfjorden, men veien er smal og latterlig underdimensjonert til trafikken den svelger.
|
|
|
07/07/2014 16:52
|
magnusc
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hverken Google eller Garmin ville la meg lage rute mellom Dale og Trengereid, men etter hva jeg kan se på kartet og google street view så er det kun én tunnel det ikke går en gammel vei rundt. Tenkte det burde være mulig å overleve, men det er kanskje bedre å ta den ruten du sier da det meste av biltrafikken går på E16 mellom Bergen – Dale – Voss – Hardangerbrua? Kan man forresten sykle gjennom den nye tunnelen (Vallaviktunnellen) før Hardangerbrua, eller må man helt rundt om Ulvik? Jeg la ruten om Rallarvegen for å unngå strekningen mellom Geilo og Hardangerbrua. Denne strekningen er vel mye trafikkert av både biler og tungtrafikk? Er det her mulig å istedenfor få til grusveier og stier over Hardangervidda slik at jeg ikke er avhengig av toget? Eneste jeg føler er litt kjedelig på ruta nå er Geilo – Eidfjord – Hardangerbrua. Oslo – Drammen – Hokksund – Numedalen – Tunhovd – Geilo – Eidfjord – Hardangerbrua – Ulvik – Nordheimsund – Kvamskogen – Gullbotn – Arna – Bergen ( http://goo.gl/maps/uA1pX ) Takker for strålende svar!
|
|
|
07/07/2014 17:16
|
magnusc
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Om det passer seg kan man jo også droppe Hardangerbrua og fortsette til Kinarvik og ta båten over til Kvanndal. Om denne båten går lenvere da, nå som de har fått broa.
|
|
|
07/07/2014 17:46
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Om det passer seg kan man jo også droppe Hardangerbrua og fortsette til Kinarvik og ta båten over til Kvanndal. Om denne båten går lenvere da, nå som de har fått broa. Ja, den går. Men den går via Utne. http://www.norled.no/uploads/documents/F...dal_3siders.pdf
|
|
|
07/07/2014 18:08
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Hverken Google eller Garmin ville la meg lage rute mellom Dale og Trengereid, men etter hva jeg kan se på kartet og google street view så er det kun én tunnel det ikke går en gammel vei rundt. Tenkte det burde være mulig å overleve, men det er kanskje bedre å ta den ruten du sier da det meste av biltrafikken går på E16 mellom Bergen – Dale – Voss – Hardangerbrua?
Husker ikke akkurat hvilken tunnel det er, men generelt er tunnellene mellom Bergen og Voss galskap å forsøke å sykle gjennom. Tett trafikk med mye tungtransport, og noen av dem er lange og dårlig opplyst. Er litt usikker på hvordan det er å sykle Bergsdalen. Noen drøye bakker er det iallfall, men husker ikke hvordan det er med tunneller. Over Kvamskogen og Gullbotn er det også noen tunneller, men de kan enten sykles utenom, eller er så korte at de er uproblematiske. Når du kommer til Arna, kan du ta til Bergen sentrum enten via Ytre Arna og Åsane, eller via Midtun. Begge er ca. like lange, rundt 25km, men førstnevnt er finest og har mindre trafikk (bare litt knot å finne veien gjennom Åsane for første gang.) Kan man forresten sykle gjennom den nye tunnelen (Vallaviktunnellen) før Hardangerbrua, eller må man helt rundt om Ulvik?
Litt usikker, har bare kjørt over Hardangerbrua én gang, men står det er sykkeltunnel på begge sider: http://www.bt.no/nyheter/Sykkeltunnelar-og-rundkoyringar-2864971.html#.U7rdwvmSzg0 Jeg la ruten om Rallarvegen for å unngå strekningen mellom Geilo og Hardangerbrua. Denne strekningen er vel mye trafikkert av både biler og tungtrafikk? Er det her mulig å istedenfor få til grusveier og stier over Hardangervidda slik at jeg ikke er avhengig av toget?
Tar du Rallarvegen (det fordrer terrengsykkel) så tror jeg ikke du kommer utenom å ta tog mellom Myrdal og Uppsete. Men ja, du må regne med en del trafikk mellom Geilo og Hardangerbrua, ja. Nedover fra vidda til Eidfjord er det bratt nedover Måbødalen og noen tunneler, men jeg mener det skal finnes gamlevei utenom tunnellene. I fjor gikk jo turrittet Voss-Geilo for første gang, og jeg mener den egentlig skulle ta utenom tunnelene opp Måbødalen, men at de måtte bruke en av dem pga. ras på gamleveien. Rallarvegen er jo en nydelig tur, har syklet den en gang for mange år siden fra Haugastøl til Voss (ikke ned til Flåm). Mener å huske at når man hadde tatt toget til Uppsete var det mest asfalt nedover til Voss. https://nsb.no/tilbud-om-bord/bagasje-og-sykkel/_attachment/875?_download=true&_ts=140c8ea9318Eneste jeg føler er litt kjedelig på ruta nå er Geilo – Eidfjord – Hardangerbrua. Oslo – Drammen – Hokksund – Numedalen – Tunhovd – Geilo – Eidfjord – Hardangerbrua – Ulvik – Nordheimsund – Kvamskogen – Gullbotn – Arna – Bergen ( http://goo.gl/maps/uA1pX ) Takker for strålende svar!
|
|
|
07/07/2014 21:11
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Er ikke helt nødvendig med terreng på,rallarvegen, har syklet den med cx uten problem (hvis vi ser bort fra at jeg måtte rette opp forhjulet i ettertid). Er sti fra uppsete til ørnaberget (ca 5km?) og 45km asfaltert nedoverbakke til voss etter det
Gamleveien i mårbødalen er vel også åpen nå. De skal iallefall sykle utenom hovedveien på voss-geilo i år
Ps. Hold deg langt unna E16 mellm voss og arna
Redigert av peterpan; 07/07/2014 21:18.
|
|
|
07/07/2014 23:00
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Se også her. Mellom Stanghelle og Trengereid er det stopp, der kan du ikke sykle, så du må via Hardanger (Norheimsund) om du skal sykle hele veien. Ellers blir det å ta med sykkel på lokaltog forbi her, men det går jo ikke veldig hyppig. http://www.gwr.no/?page_id=657
|
|
|
07/07/2014 23:27
|
mogens
Besatt
|
Besatt
NB: Så nærmere på ruten din. Mellom Ytre Arna og Bergen sentrum ser det ut som den går langs hovedveien som er delvis motorvei og ikke tillatt å sykle. Ruten under viser hvordan man sykler: https://goo.gl/maps/xai6S
|
|
|
08/07/2014 04:20
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg sykla Rallarvegen til Voss for ca 25 år siden og da tok vi båt fra Flåm til Gudvangen. Da får man med seg Nærøyfjorden, Nærøydalen og Stalheimskleiva. Har også sykla Oslo-Bergen via Haukeli og Hardanger. Jeg husker ikke så mye av strekningen langs Hardangerfjorden, annet en at det var regn og tåke men Kvamskogen var ganske kjip. Smalt, mye trafikk og kronglete å krysse over til venstre side av veien for å sykle på gamleveien utenom de lengste tunnelene. Gamleveien fra Trengereid til Åsane er kjempefin.
|
|
|
08/07/2014 15:02
|
magnusc
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
På kartet til Statens vegvesen så er ruten tegnet inn rett over vannet fra Stanghelle til Osterøy, men Google maps viser ikke at det skal gå noen båter eller bro over vannet. 
|
|
|
08/07/2014 15:55
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Den nasjonale sykkelruten må tas med en stor bøtte salt. Tror det er laget mer som en skisse til hvor en rute bør gå, snarere enn en beskrivelse av dagens situasjon. Har hørt om turister som har blitt plukket opp av politiet, vettskremt etter å ha stolt på kartet og havnet ut på trafikken på E16. Tror ikke det går noe fergesamband til Osterøy etter at det kom bro der.
|
|
|
[Re: mogens]
10/07/2014 13:28
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har akkurat kommet tilbake fra en ukestur fra Rosendal til Nesbyen. Jeg vil anbefale å ta ferga til Utne og sykle til Jondal. Fine smale veier med lite trafikk som snirkla seg vei mellom morellhager som bugna av moreller. Så kan du ta ferge videre fra Jondal. Jeg sykla gjennom Jondalstunnelen selv om det viste seg å ikke være lov.
|
|
|
|
|