Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vedlikeholdsmassasje for forbygging av plager

Vedlikeholdsmassasje for forbygging av plager #1817230 03/07/2014 10:28
T
trondob Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Jeg (1960-modell) har erfart at jeg nå lettere pådrar meg muskelkramper, stive legger og strekkskader i hamstring enn i unge år.
Mot stive legger (som følge av løpetrening) har jeg et "vidundermiddel" som fungerer fantastisk bra for meg: knallhard punktmassasje. Jeg er så heldig å ha en klubbkamerat som er ekstremt dyktig til å utføre denne kunsten, som jeg har kontaktet ved forekomst av akutt stive legger midt i løpssesongen. Etter en (smertefull) behandling hos ham er leggene myke som smør i månedsvis etterpå. Han er ikke utdannet fysioterapeut, men har lært seg håndlaget etter mange år i friidrettsmiljøet.

Disse svært gode erfaringene med denne formen for manuell behandling har fått meg til å se etter et opplegg som innebærer regelmessig massasjebehandling utført av dyktige fagpersoner. Jeg trener 5 dager i uka året rundt, og har ingen slitasjeskader av noen art, men stadog hyppigere forekomst av kramper, stive muskler og nå nylig en krafitg strekkskade i hamstring er plagsomt nok, og det ville være fint med et regime med forebyggende behandling.

Er det noen som kjenner til konkrete dyktige fysioterapauter (ev naprapater) i Oslo-området som tilbyr gode opplegg for effektiv vedlikeholdsmassasje for "supermosjonister"? Som altså innebærer faste timeavtaler med jevne mellomrom året rundt?

Redigert av trondob; 03/07/2014 10:29.
Re: Vedlikeholdsmassasje for forbygging av plager [Re: trondob] #1817313 03/07/2014 12:07
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hvis det er aktuelt å ta behandlingen i Drammen så kan jeg anbefale Janne Simonsen hos Synergi Helse. Hun har behandlet beina mine i flere år.

https://www.facebook.com/SynergiHelse

Re: Vedlikeholdsmassasje for forbygging av plager [Re: trondob] #1817824 04/07/2014 10:55
B
Bukowski Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Og jeg kan anbefale en del egeninnsats.
Slet ikke med kramper, men med feiltrening (ensidig belastning over lang tid). Tok noen få massasjetimer og fikk et treningsopplegg av Magnat Corpus. Men viktig: kjøpte meg en foamroller som jeg flittig bruker til alle delene av beina - inkludert leggene.
Min semi-daglige bruk av foamrolleren er en av grunnene til at selv om jeg trener mer enn noensinne har jeg som regel veldig god muskulatur. Sjekker med noen ukers mellomrom status hos min massør. Han bekrefter alltid at ting kjennes meget bra ut.
En kamerat bruker i tillegg tennisball eller golfball for å komme til de dype punktene i setemuskulatur, legger, lår og rygg.

Det er i hvert fall et billig alternativ, og hjelper til med å holde musklene i ship-shape - ved siden av massasjetimer.

Foamroller fåes nå i de fleste større sportsbutikker som Anton, XXL etc.

Lykke til
Ole

Re: Vedlikeholdsmassasje for forbygging av plager [Re: trondob] #1817885 04/07/2014 12:11
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Slapper du av i muskulaturen når du bruker foam rolleren, eller strammer du?

Synes det gjør jævlig vondt å rulle utsiden lår på rollern når jeg slapper helt av i musklene, men det er kanskje meninga?

Re: Vedlikeholdsmassasje for forbygging av plager [Re: trondob] #1818279 05/07/2014 20:36
C
Cae Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Når du bruker rollern på utsiden ( It band ) ( Fra kne og en bit oppover ) så gjør det ganske vondt i starten, men blir bedre etter ett par uker hvis du bruker foam roller jevnlig.

Skal prøve å slappe godt av i musklene under alle øvelser, men ja...det kan gjøre meget vondt på noen plasser og da trekker man sammen musklene.

Re: Vedlikeholdsmassasje for forbygging av plager [Re: kaffekanne] #1818282 05/07/2014 20:41
B
Bukowski Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Slapper av! Det er viktig. Kroppsvekt og rulling skal gjøre at du kommer dypt inn, og spesielt kan separere musklene fra hverandre.
Det ER vondt når muskulaturen har det ugreit.
Ta det rolig. Langsom rulling. Finn gjerne triggerpunktene og ligg litt på disse. Hvis du er flink, vil muskulaturen gradvis venne seg til julingA, og gradvis bli bedre.
Yttersiden - der du har vondt - er spesielt utsatt hos syklister. Viktig at du får dette i orden.
Lykke til! Det blir bra!

Re: Vedlikeholdsmassasje for forbygging av plager [Re: trondob] #1819056 07/07/2014 20:26
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Klinikk for alle har idrettsmassasje som tilbud. Personlig har jeg gått 3 ganger til Line Trosdahl før NM m-junior. Jeg var veldig stiv og mørbanka etter flere harde uker med trening, men hun løste det opp og gjorde at jeg fikk fine ben til NM (endte opp i vinnerbruddet som gikk etter 2km ICON_WINK )

Line Trosdahl er terapaut på Majorstuen, hun har sikkert peiling på massasje for forebygging av plager.

Moderator  support