Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Stikart Oslo

Re: Stikart Oslo [Re: gunnarw] #1867623 03/10/2014 10:40
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: gunnarw
..Finner ikke løsning for Win 8, og nå får jeg ikke kartet til og vises i Osman på Android heller! >:(
Har prøvd og legge in alle nevnte varianter av URL'er.. http://objo.net/mtbmap/tiles/{z}/{x}/{y}.png
http://objo.net/mtbmap/tiles/{zoom}/{x}/{y}.png
http://objo.net/mtbmap/tiles/{1}/{2}/{3}.png
Og de samme med < >
Er jeg den enseste som har problemer?

Anbefaler RMaps på Android. Der bruker du http://objo.net/mtbmap/tiles/{z}/{x}/{y}.png

Re: Stikart Oslo [Re: gunnarw] #1867626 03/10/2014 10:42
kg Online
Entusiast
Entusiast
http://objo.net/mtbmap/tiles/{z}/{x}/{y}.png

Se nøyere på skjermdumpen: 0-1-2, ikke 1-2-3. ICON_SMILE http://objo.net/mtbmap/tiles/{0}/{1}/{2}.png funker for meg.

Kr.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1867650 03/10/2014 11:18
bronx Offline
Veteran
Veteran
De ulike appene bruker forskjellig format på TMS URL'en:

OsmAnd: http://objo.net/mtbmap/tiles/{0}/{1}/{2}.png
RMaps: http://objo.net/mtbmap/tiles/{z}/{x}/{y}.png
OpenMaps: http://objo.net/mtbmap/tiles/<zoom>/<x>/<y>.png

Test en annen rendring hvis du er usikker på om kartserveren over leverer det den skal, f.eks. Toner fra Stamen:
http://tile.stamen.com/toner/{0}/{1}/{2}.png

Sharing data is the first step toward community.
Re: Stikart Oslo [Re: kg] #1867708 03/10/2014 13:07
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: kg
http://objo.net/mtbmap/tiles/{z}/{x}/{y}.png

Se nøyere på skjermdumpen: 0-1-2, ikke 1-2-3. ICON_SMILE http://objo.net/mtbmap/tiles/{0}/{1}/{2}.png funker for meg.

Kr.

Riktigt. Var 0-1-2 jeg prøvde. Blev bare feil i innleget over.. ICON_BLUSH

Problemet med nedlasting og visning av objo.net/mtbmap viste seg varenettverksrelatert.. banning Så nå er det endelig fikset og klart for tur om 1time! :-)
Boven var Wi-fi deling over Connectify Hotspot som tydligvis detter ur uten att noen feilmelding vises, og Wi-fi symbolen fortsatt viste datatrafikk.. Forslag på bedre løsning for Wifi deling fra Win 8.1 PC mottages med stor takknemlighet!
usb ødelagt på telefonen. Derav behov for Hotspot på PC...

Re: Stikart Oslo [Re: bronx] #1870980 09/10/2014 11:41
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: bronx
De ulike appene bruker forskjellig format på TMS URL'en:

OsmAnd: http://objo.net/mtbmap/tiles/{0}/{1}/{2}.png
RMaps: http://objo.net/mtbmap/tiles/{z}/{x}/{y}.png
OpenMaps: http://objo.net/mtbmap/tiles/<zoom>/<x>/<y>.png

Jeg har nå påbegynt en liten guide:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking#Stisykkelkart_p.C3.A5_smarttelefoner
Kom gjerne med forbedringsforslag, eller bedre guide for de appene jeg ikke har prøvd (OsmAnd og OpenMaps). Eventuelt send info til meg på PM så kan jeg legge det inn.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1877301 21/10/2014 19:39
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg vil bare si at jeg synes dette kartet er helt supert. Utrolig bra jobba. Bruker det masse.

Liker veldig godt at jeg kan skifte mellom de ulike kartene. Som gamme o-løper er o-kartet uvurderlig når jeg skal rekognosere etter nye stier.
Har begynt å legge på Strava heatmapen også under planlegging. Det kan være til god hjelp. Jeg oppdager da nye stimuligheter, men ser at mange går glipp av en del godbiter, da de ofte følger de mest opplagte rutene.

Har noen ønsker/ forbedringsforslag:

På mobil tar tegnforklaringen mye plass, mye av innholdet her kunne sikkert vært droppet. Selve fargemerkingen av stiene er det viktigste (mener jeg) og da bør heller dette fremgå. Mye av den andre elementene i listen er temmelig uinteressant i forhold. (men det er kanskje et standard oppsett?).

Heatmapen er grønn for det meste, er det mulig å ha en annen farge? Den går nå i ett med med MTB kartet.

Blåmerkede ruter (ennå ikke vanskelighetsgrad lagt på) er også vanskelig å se på grønn bakgrunn.

Tegnet "tommel ned?" hva betyr egentlig det? Ikke lov å sykle eller ikke fint å sykle? Synes det skjemmer et fint kart....

Yellow flow: Bra funksjonalitet. Ofte er det slik at det er fint kun den ene veien. Hadde det vært mulig da å hatt gult på den ene siden? feks kun på høyre side, så blir det retningsbestemt?

Grønn: Blir denne litt misbrukt? Er det nødvendig å grønnmerke grusveier? Jeg tenker det er bedre å holde det til stiene. Alle skjønner vel at det er enkelt å sykle på grus..Men heller rendyrke merking av lette fine stier med grønt.

De røde spørsmåltegnende, hva betyr de?

(Har ikke helt funnet ut hvordan jeg får det pre loada på mobilen, men det ser jeg noen har lagt inn gode tips på, så det skal jeg finne ut av!)

Re: Stikart Oslo [Re: wasabi] #1878152 23/10/2014 08:41
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Hei
Det er ikke jeg som lager disse kartene, men har tagget og laget inn endel stier i OSM.

Her er etpar kommentarer
Sitat: wasabi
Tegnet "tommel ned?" hva betyr egentlig det? Ikke lov å sykle eller ikke fint å sykle? Synes det skjemmer et fint kart....

Tommen ned betyr "ikke fint å sykle", jeg tror det er i ferd med å byttes ut med stiplet fargekode på stien istedetfor

Yellow flow: Bra funksjonalitet. Ofte er det slik at det er fint kun den ene veien. Hadde det vært mulig da å hatt gult på den ene siden? feks kun på høyre side, så blir det retningsbestemt?

Taggingen av vanskelighetsgrad og egnethet gjelder i utgangspunktet nedover eller bortover. Det er en egen tag for vanskelighetgrad oppover. Hvis denne er brukt, vil du se to fargekoder på stien. Såvidt jeg vet finnes det ikke noen tag for egnethet oppover.

Grønn: Blir denne litt misbrukt? Er det nødvendig å grønnmerke grusveier? Jeg tenker det er bedre å holde det til stiene. Alle skjønner vel at det er enkelt å sykle på grus..Men heller rendyrke merking av lette fine stier med grønt.

Helt enig med deg her. Synes du kan gå inn og fjerne taggen på disse grusveiene hvis du vet hvordan.

De røde spørsmåltegnende, hva betyr de?

Det betyr at den som har tegnet inn stien er usikker på kvaliteten og at den bør synfares pånytt. Hvis stien er tegnet fra f.eks. flyfoto, bør man sette på en slik tag.

Re: Stikart Oslo [Re: lmo] #1878178 23/10/2014 09:20
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: lmo

Helt enig med deg her. Synes du kan gå inn og fjerne taggen på disse grusveiene hvis du vet hvordan.

Jeg mener det ikke er så enkelt. Grusveier m.m. er tagget som highway=track i openstreetmap. En track kan i tillegg ha tagging for hvordan standard det er på den, tracktype=grade1-5, alt fra fin grusvei (og asfaltert(?)) til spor etter skogsmaskin. Noen fine grusveier kan være såpass bratte at de faktisk vil bli merket blå (mtb:scale=1). Derfor synes jeg det er greit at grusveier får mtb:scale-tagging. Hvis det er asfaltert (eller tilsvarende) velger jeg å ikke tagge mtb:scale.

Det kan også være opp til den som rendrer, hva en ønsker å ta med. På mtbmap.no har jeg valgt å ikke tegne mtb:scale-farging på andre veier, selv om det er tagget. Noe jeg faktisk vurderer å innføre. Altså hvis en grusvei er tagget som highway=unclassified/service etc og den sammtidig har grade>1, f.eks.

Re: Stikart Oslo [Re: Reitstoen] #1878184 23/10/2014 09:28
anderfo Online
Besatt
Besatt
Enig. Det finnes en god del traktorveger som er tagget med highway=track og mtb:scale=1 (og som jeg mener er riktig tagget). På Røros finnes det til og med noen traktorveger som er så steinete at de er tagget med mtb:scale=2 (rød).
Traktorvegen til Gråhøa på Innset (v/Oppdal) er både blåmerket og veldig artig å sykle.

Så lenge det finnes traktorveger og grusveger med annen farge enn grønn, har grønnfargen noe for seg. Hvis man fjerner fargen på alle de grønne og kun etterlater de blå og/eller røde, har man altså mistet informasjon. Derfor synes jeg ikke det er noen god idé å gå inn og fjerne dem.
Generelt bør man være svært forsiktig med å jerne informasjon fra OSM hvis det ikke er godt gjennomdiskutert på forhånd.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1878251 23/10/2014 11:12
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Ser at jeg var litt unyansert her. Det jeg mente var at grusveier som nærmest har asfaltstandard (som mange av veiene i Nordmarka f.eks) ikke trenger å ha mtb:scale=0. Smalere grusveier f.eks. i langrennsanlegg kan man godt tagge.
Dersom noe er åpenbart feil tagget, må det være greit å rette det. Enten det var feil tagget i utgangspunktet eller dersom terrenget endrer seg ved f.eks. skogsdrift.

Re: Stikart Oslo [Re: lmo] #1878256 23/10/2014 11:27
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Sitat: lmo
Ser at jeg var litt unyansert her. Det jeg mente var at grusveier som nærmest har asfaltstandard (som mange av veiene i Nordmarka f.eks) ikke trenger å ha mtb:scale=0. Smalere grusveier f.eks. i langrennsanlegg kan man godt tagge.
Dersom noe er åpenbart feil tagget, må det være greit å rette det. Enten det var feil tagget i utgangspunktet eller dersom terrenget endrer seg ved f.eks. skogsdrift.

Jeg er enig med reitstoen og Anders om at tracks bør tagges med mtb:scale. Hvis standarden er så bra som du angir, lmo, skulle kanskje grusveien ikke vært klassifisert som "track", men "unclassified" i osm. Da fremstår den som en vei(to parallelle streker) på de fleste kart, og ikke en bred stiplet strek som "tracks" ofte gjør.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1878278 23/10/2014 11:54
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er vel egentlig enig med deg Tord. Men, hvor går egentlig skillet mellom "unclassified" og "tracktype=grade1"?
Burde grusveien sørover fra Sandermosen stasjon vært "unclassified"?
Og i Trondhjem går Estenstadveien fra å være "highway=service" til "highway=track (1)" i svingen før Tømmerholtdammen uten at jeg kan huske at standarden på veien endrer seg nevneverdig (må tas med en klype salt siden det er noen år siden jeg var her sist). Forslag til Reistøen om å ikke fargelegge tracktype=1 virker fornuftig.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1878283 23/10/2014 12:04
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Det er gode spørsmål lmo, jeg sendte faktisk bronx så godt som tilsvarende spørsmål på en PM i går da jeg opplever at taggingen ikke er konsistent i marka. Kjenner til flere ferdselsårer i markene rundt Oslo hvor vi etter min oppfatning kunne gjort noe med dette.

--
Tord Bern Hansen

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1878287 23/10/2014 12:09
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Nå ser det ut grusveien fra Sandermosen faktisk er "unclassified", men da skjønner jeg ikke hvorfor den ser ut som track (mulig den har blitt endret siden Øystein rendret forrige gang). Det ser ut som både Øystein og Reitstøen rendrer tracktype=1 som en svart strek (som på O-kart?). Det synes jeg er en veldig bra løsning, og da trenger man ikke grønn farge i tillegg.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1878348 23/10/2014 15:09
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
Grønnmerket: Lysløypa fra Sognsvann til St. Åklungen er merket grønn. Men ikke derfra og opp til Ullevålseter. Det gir vel ikke så mye mening (ikke for meg i alle fall) Det er jo samme standard på grusvei hele veien.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1878349 23/10/2014 15:12
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
Fikk det inn på OPenmaps på et vis (iPhone). Gjenstår å teste det ute i terrenget (offline).

Hvis jeg vil legge inn en superfin sti i kartet, hvordan gjør jeg det?

Re: Stikart Oslo [Re: wasabi] #1878360 23/10/2014 15:53
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Grønnmerket: Lysløypa fra Sognsvann til St. Åklungen er merket grønn. Men ikke derfra og opp til Ullevålseter. Det gir vel ikke så mye mening (ikke for meg i alle fall) Det er jo samme standard på grusvei hele veien.

Kartgrunnlaget er stadig under utvikling. Ønsker du forbedringer er det bare å bidra i Open Street Map (OSM).

--
Tord Bern Hansen

Re: Stikart Oslo [Re: wasabi] #1878362 23/10/2014 15:55
tbh Offline
Dekktester
Dekktester

--
Tord Bern Hansen

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1878388 23/10/2014 18:08
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
Takk Tord

Det var dén tråden ja, med 18 sider... skal se om jeg finner ut av det.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1878402 23/10/2014 18:33
bronx Offline
Veteran
Veteran
Problemet vårt er at det etter min mening ikke er en egnet tag for turveier (eks. gruslagte lysløyper). Det finnes noen av disse i Oslo kommunes skoger i randsonen av Marka. Lenger ut er grusveier i Marka sjelden noe annet enn veier bygget for utkjøring av tømmer. (Jeg endret veiene fra Sandermosen da jeg fikk PM fra tbh, fordi det plutselig slo meg at disse er skogsbilveier (for tømmer), før jeg så at disse konkret var nevnt her.)

Jeg liker personlig dårlig at turveier er tagget som traktorvei, men synes fraværet av biltrafikk kontra andre veier i Marka gjør at unclassified ikke treffer helt heller. Generelt mener jeg at norske OSM bidragsytere graderer veier for lavt: Hvis veibanen har en fylling og grunnarbeider mener man skal ha gode grunner for å ikke bruke track.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Stikart Oslo [Re: tbh] #1878454 23/10/2014 20:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: tbh

Är det ingen som har skrivit en enkel införing i hur man tegnar i OSM (möjligt att jag skrivit några rader i någon tråd...)? Att linka till den där tråden tror jag avskreker en del att begynne.

Det är ju inte spesiellt vanskligt att begynne med OSM och taga eller lägga in nya stier.

Det jag gör är: För att taga existerende stier.

gå in OSM
starta potlach2 editoren
klikka på en sti
gå in i advance
lägg in nya tags
mtb:scale som är den viktigaste
resten är jag osäker på
med det finns tags för uphill och hur fin stien är

Om man ska lägga in en ny sti med gps tracklogg går man in i traces. Lägger in gpx filen. startar potlach2 och öppnar sina trackloggar och laster upp de man vil ha.

Sen är det bara att rita efter gps tracken genom att klicka sig fram. Jag har för mig att det finns en grei hjelp funktion om hur man gör mer exakt.

Sen klickar man på sin sti. Går in a advance

Skriver in
highway=path om det är en sti
highway=track
tracktype=grade1-5 om det är en traktorvei
och sen samma som ovan.

Sen kan man skrive in en massa andra tagar också men detta är det viktigaste.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1878468 23/10/2014 21:28
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
En veiledning for mtb tagging finnes her: her

Redigert av tbh; 23/10/2014 21:29.

--
Tord Bern Hansen

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1917372 29/01/2015 14:42
A
aremarmelade Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
heisann,

etter en pause med bruk av objo.net/mtbmap så ser jeg nå både på web og igjennom openmaps (ios) at store deler av østmarka ikke har overlayet eller ser rendret ut, dvs det er fint helt ned til toppen av ulsrudvann så mangler resten av området sør for nøklevann.

mistenker at det ikke bare er meg.. noen som kan får dette opp ? Gjelder ikke mtbmap.no (men den fungerer jo ikke med openmaps!?)

takk for et suverent kart forøvrig..

mvh
are

Re: Stikart Oslo [Re: aremarmelade] #1917489 29/01/2015 20:38
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: aremarmelade
heisann,

etter en pause med bruk av objo.net/mtbmap så ser jeg nå både på web og igjennom openmaps (ios) at store deler av østmarka ikke har overlayet eller ser rendret ut, dvs det er fint helt ned til toppen av ulsrudvann så mangler resten av området sør for nøklevann.

mistenker at det ikke bare er meg.. noen som kan får dette opp ? Gjelder ikke mtbmap.no (men den fungerer jo ikke med openmaps!?)

takk for et suverent kart forøvrig..

mvh
are

Inntil videre kan du kanskje bare bruke mtbmap.no fra nettleseren på telefonen? Det er en egen knapp for å zoome til der du befinner deg.

Forøvrig tror jeg Ola jobber med en løsning som vil gjøre at mtbmap.no vil fungere i kart-appene. Og jeg tror han snart har fått det til ICON_WINK

Re: Stikart Oslo [Re: anderfo] #1917690 30/01/2015 12:28
A
aremarmelade Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: anderfo

Inntil videre kan du kanskje bare bruke mtbmap.no fra nettleseren på telefonen? Det er en egen knapp for å zoome til der du befinner deg.

Forøvrig tror jeg Ola jobber med en løsning som vil gjøre at mtbmap.no vil fungere i kart-appene. Og jeg tror han snart har fått det til ICON_WINK

Hei!

Ja jeg kan selvsagt bare bruke den i nettleseren, men desverre så funker sjelden hverken telefon eller nettleseren når jeg befinner meg i selve Østmarka er erfaringen rundt slettfjell området iallefall.

Men jeg skal klare å vente på oppdatering så lenge jeg vet det er lys i tunnelen. =)

Takk!
Are

Re: Stikart Oslo [Re: aremarmelade] #1919103 03/02/2015 14:15
anderfo Online
Besatt
Besatt

Hei!

Ja jeg kan selvsagt bare bruke den i nettleseren, men desverre så funker sjelden hverken telefon eller nettleseren når jeg befinner meg i selve Østmarka er erfaringen rundt slettfjell området iallefall.

Men jeg skal klare å vente på oppdatering så lenge jeg vet det er lys i tunnelen. =)

Nå er det ordna, så du kan stige ut av tunnelen! MTBmap.no har nå samme URL-format for hele Norge og kan dermed fungere i alle de kjente appene (RMaps, OsmAnd, OpenMaps). Veiledning:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking#Stisykkelkart_p.C3.A5_smarttelefoner

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1919111 03/02/2015 14:42
A
aremarmelade Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Hey! Det var raskt levert må jeg si! Takker, det ser ut til å virke delvis, dvs at jeg får noe rar tiling, så det blir litt som et sånn puslespill hvor bitene(tilesene) er på feil sted og man skal flytte rundt på de.. Har prøvd å tømme cache, og uavhengig av zoom nivå så blir det slik, atså at noen av tilene havner helt feil i forhold til den ved siden av. Er det meg eller en bug i tunnellen ? =)

Re: Stikart Oslo [Re: aremarmelade] #1919124 03/02/2015 15:05
anderfo Online
Besatt
Besatt
Hey! Det var raskt levert må jeg si! Takker, det ser ut til å virke delvis, dvs at jeg får noe rar tiling, så det blir litt som et sånn puslespill hvor bitene(tilesene) er på feil sted og man skal flytte rundt på de.. Har prøvd å tømme cache, og uavhengig av zoom nivå så blir det slik, atså at noen av tilene havner helt feil i forhold til den ved siden av. Er det meg eller en bug i tunnellen ? =)

Beklager, jeg var visst litt for kjapp; også Ola har trøbbel med OpenMaps. Det skyldes antakelig at OpenMaps ikke takler så store bildefiler/kartfliser som mtbmap.no benytter.

Ola er nå på leting etter en annen iOS-app som takler de store kartflisene.

I RMaps på Android fungerer det imidlertid helt supert...

Re: Stikart Oslo [Re: anderfo] #1919128 03/02/2015 15:11
A
aremarmelade Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
[
Beklager, jeg var visst litt for kjapp; også Ola har trøbbel med OpenMaps. Det skyldes antakelig at OpenMaps ikke takler så store bildefiler/kartfliser som mtbmap.no benytter.

Ola er nå på leting etter en annen iOS-app som takler de store kartflisene.

I RMaps på Android fungerer det imidlertid helt supert...

Aha, godt det ikke var meg det var noe galt med .. den har aldri vært helt "stabil" den OpenMaps appen, dvs den har helt klart mangelfull oppdatering i senere år desverre.

venter i spenning, og studerer heller kartet litt ekstra før kveldsturen.

takk uansett!

Re: Stikart Oslo [Re: aremarmelade] #1919351 04/02/2015 09:15
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Aha, godt det ikke var meg det var noe galt med .. den har aldri vært helt "stabil" den OpenMaps appen, dvs den har helt klart mangelfull oppdatering i senere år desverre.

Jeg har prøvd å finne en app til iOS hvor en kan legge inn link til custom tiles, men har desverre ikke funnet noen, andre enn OpenMaps og noen som koster pæng. Så hvis noen finner en egnet app må dere hyle ut!

Som et plaster på såret har jeg rendret Oslo ned til zoom 16: http://mtbmap.no/#16/59.9547/10.8365 ICON_SMILE

Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support