Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien...
[Re: EHAa]
27/06/2014 21:31
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da blir det ikke mye igjen, Erling. Du har 4 t til rådighet. Det blir ikke mange lange turer i sone 1 i grunntreningsperioden da. En lang tur i sone 1 vil jeg anta er 2,5-3 t? Da rekker du akkurat terskeldragene i sone 3 i tillegg. 2 økter, det meste i sone 1. Jeg tror det er suboptimalt, selv om det er easypeasy:) Er så lei det gnålet om kun 3-4 timer til rådighet. Alle har tid til å trene mer om man bare gidder å prioritere tiden sin. Derfor mitt forslag :-)
|
|
|
[Re: erling]
27/06/2014 21:38
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er enig med deg i det. Men jeg prøvde likevel å holde meg innenfor i mitt forslag. Derfor måtte restitusjonsturene bli sniktrening med familien, og langturene i sone 1 på samme uke som man har spurt pent om å få kjøre ritt.
Ellers enig i at man bør fokusere på mengde og terskeldrag utenfor sesong, og spisse inn mot sesong. Slippe opp på mengde, opp på intensitet. Men dette gjelder etter mitt syn først og fremst når man har kommet opp på et visst nivå. Hvis man trener 3-4 timer i uka er det bare å gi gass...
|
|
|
[Re: EHAa]
27/06/2014 21:40
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er enig med deg i det. Men jeg prøvde likevel å holde meg innenfor i mitt forslag. Derfor måtte restitusjonsturene bli sniktrening med familien, og langturene i sone 1 på samme uke som man har spurt pent om å få kjøre ritt.
Ellers enig i at man bør fokusere på mengde og terskeldrag utenfor sesong, og spisse inn mot sesong. Slippe opp på mengde, opp på intensitet. Men dette gjelder etter mitt syn først og fremst når man har kommet opp på et visst nivå. Hvis man trener 3-4 timer i uka er det bare å gi gass... Veldig enig.
|
|
|
[Re: grr]
27/06/2014 23:03
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Når jeg har lange sone 1 turer, så går pulsen veldig opp sånn ca 2-3 timer ute i turen... Er dette fordi jeg er tom for kærbo og kroppen kjører igang hardere for å få energi ut av fett? Er jeg bare sliten og pulsen går opp fordi musklene er kjørt?
Føles ikke tyngre..nesten tvert imot føles det som kroppen er mer klar for å dra på i bakkene, men pulsen går veldig fort opp..
|
|
|
[Re: Lurifax]
27/06/2014 23:08
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
"Sone 1 trening", bør kanskje nærmest betraktes som en mer positiv form for restitusjon. Hvis alternativet er sofaen, så blir jo klart "sone 1 effekten" veldig stor. Men kunne sikkert like gjerne spasert seg en tur. hehe, sone 1 ække mye verdt her i gården i det minste  Usain Bolt vil vel trolig være enig Er 20mil noe annet enn bare 20 X 1 mils drag ? "Jeg bare spør" 
|
|
|
[Re: kaffekanne]
27/06/2014 23:18
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Når jeg har lange sone 1 turer, så går pulsen veldig opp sånn ca 2-3 timer ute i turen... Er dette fordi jeg er tom for kærbo og kroppen kjører igang hardere for å få energi ut av fett? Er jeg bare sliten og pulsen går opp fordi musklene er kjørt?
Føles ikke tyngre..nesten tvert imot føles det som kroppen er mer klar for å dra på i bakkene, men pulsen går veldig fort opp.. "Musklene er kjørt", vil jeg tro. Du kan prøve med kreatin. Den effekten du nevner, den merks utrolig godt når du mixer intenst vektløfting og sykling. Kreatin hjalp meg. Det gikk raskere. Nå trener jeg såpass i "latmannsland" (sone 1  -3 ) at det ikke har så mye for seg. Det er jo doping, bare lovlig. Doping fordi det korter ned restitusjonstiden. Men bygger ikke opp selve muskulaturen, såvidt meg forstått. Så den trenger jo også hvile, om du skulle blitt "større", som syklister ikke prioriterer så mye. Likevel, den tungpusten, det er mye p.g.a tomme glykogen-lagre, opplever jeg da i mindre grad bl.a v.h.a kreatin (og selvfølgelig aller mest gjennom å kutte intens løfting, jamfør mye gode, men utmattendes tunge tråkk) Sone 1 og rundt der, det er jo jævla kos. Sykkelturen er ikke akkurat noe man gruer seg til. Men jeg må jo absolutt si at jeg merker også nedgang fysisk, men opptur mentalt. "Jævla hykler", ville jeg ansett meg som, om jeg anså at jeg likevel trodde mest mulig sone 1 var løsningen. "Det er bare den late djevelen i deg som snakker nå". En evig sone 5 er heller ikke løsningen. For min del, som mosjonist da, så benytter jeg meg maks av mine "raptus". Når det begynner å krible i låra og huet etter å brenne til, ta seg ut maks, så gjøre jeg det, uansett hva et "treningsprogram" skulle ha sagt. Jeg vurderer det som signaler fra kroppen på at dagsformen er bedre enn antatt. "Peis på i dag likevel". "Raptusene" kommer sjeldnere med alderen  ... De avtar med mye sone 1 og slapp trening. Når kroppen er tilvendt høg variasjon mellom intensitetsnivåene, først da sier den liksom i fra at i dag så kjører du for slapt. Detta gidder vi itt. My couple of cents. Om noen kan veksle inn med en seddel, så kunne det vært greit. Sedler er enklere å forholde seg til.
Redigert av Abit; 27/06/2014 23:31.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
28/06/2014 03:57
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Svartedal var vel ikke bare en sprinter Nei, og det aktuelle året var ham blant annet norsk mester på 50km
|
|
|
[Re: Abit]
28/06/2014 04:18
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Er 20mil noe annet enn bare 20 X 1 mils drag ? "Jeg bare spør" Jeg har ikke noe godt svar, så jeg svarer med å stille et nytt spørsmål  Hvordan ville denne karen, i en slik utgave gjort det i et Maraton løp?  Tror han hadde stått av relativt tidlig grunnet kramper og luske tempo  Men han hadde utvilsomt tatt starten 
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
28/06/2014 06:27
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Han har stor rullemotstand. Samme mengde relevante muskler , og 20 kg lettere, så ville han definitivt gjort det bedre i maraton, enn uten musklene for løpets matchvekt. Det vil vi aldri få vite. Det må man teste ut på seg selv. Vitenskapslige studier på slikt, det får vi ikke Bolt ville uansett ikke løpt maraton tregere nå, enn om han kom rett fra 1 måned i sofaen.
En kneskade-operert er ikke så sterk og tung p.g.a lite lårmuskler, ergo h*n burde jo være kanonbra på langdistanser om kneet ble 100% igjen over natta, etter noen måneder på krykker. Flåsete, men ligger det ikke et poeng i det likevel.
Redigert av Abit; 28/06/2014 10:22.
|
|
|
[Re: Oystein L]
28/06/2014 09:26
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Svartedal var vel ikke bare en sprinter Nei, og det aktuelle året var ham blant annet norsk mester på 50km Beste sarping ever!
|
|
|
28/06/2014 20:10
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Er enig at han var god på de lange distansene, men 11 av 12 WC seiere var i sprint, mens den siste var på 15km ifølge wikipedia.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
02/07/2014 23:44
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Jeg trener til grenserittet, og det er et langt ritt så jeg går ut i fra at sone1 langturer er veien å gå.
Hva er best? 1 tur på 4 timer eller 2 turer på 2 timer. Vi snakker helt lik distanse/tid...har en løype jeg sykler men synes det er kjedelig å sykle 4 timer i strekk.
Tenkte å dele denne løypa opp i 2..sykle tidlig på morgenen og sent på kvelden...men vet ikke åssen det er med restitusjon osv. Tips?
|
|
|
03/07/2014 07:40
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Skal ikke uttale meg om det beste er langturer i sone 1, men ville kjørt fire timer sammenhengende. Hvis du synes det er for kjedelig så kan du jo f.eks. høre på en interessant podcast, eller bare godta at det er litt kjedelig og trene på å underholde deg selv mentalt uten ytre stimuli.
|
|
|
[Re: imag]
03/07/2014 07:44
|
BigHomer
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
03/07/2014 07:50
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg trener til grenserittet, og det er et langt ritt så jeg går ut i fra at sone1 langturer er veien å gå. Ikke kjør bare sone 1-økter; da kan det bli tungt å få fart på beina når startskuddet går.
|
|
|
03/07/2014 10:05
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Det der skjønner jeg ikke hvordan du får til. I fjor hadde jeg mange lange og harde treningsdager, og kom inn på 3.26. Hadde det ikke vært for de jævla krampene, hadde jeg sikkert vært under 3 timer jeg og. Men må man ikke ha lange turer for å ikke få krampe? Derfor jeg tenkte mer sone 1 i år, siden jeg omtrent bare trente hardt i fjor...nå er det riktignok en måned til rittet, og jeg har vært veldig lat i år, så jeg vetta faen hva som er best  Og ja, jeg prøvde alt mot kramper..masse vann, energi, massasje, krampfix i argukvann osv. osv.
|
|
|
03/07/2014 10:34
|
BigHomer
Entusiast
|
Entusiast
Sykler også sub 3 t, dog med helvetes kramper. Hadde maks et par turer over 3 t i fjor. I år er det stilt helt annerledes og krampene har vært fraværende  Det funker hvert fall for MEG.
|
|
|
03/07/2014 10:45
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
Det der skjønner jeg ikke hvordan du får til. I fjor hadde jeg mange lange og harde treningsdager, og kom inn på 3.26. Hadde det ikke vært for de jævla krampene, hadde jeg sikkert vært under 3 timer jeg og. Men må man ikke ha lange turer for å ikke få krampe? Derfor jeg tenkte mer sone 1 i år, siden jeg omtrent bare trente hardt i fjor...nå er det riktignok en måned til rittet, og jeg har vært veldig lat i år, så jeg vetta faen hva som er best  Og ja, jeg prøvde alt mot kramper..masse vann, energi, massasje, krampfix i argukvann osv. osv. I hvilken pulsone lå du (i snitt) den første timen, halvannen?
|
|
|
03/07/2014 10:46
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Hva funker for deg? Langturer?
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
03/07/2014 10:47
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Det der skjønner jeg ikke hvordan du får til. I fjor hadde jeg mange lange og harde treningsdager, og kom inn på 3.26. Hadde det ikke vært for de jævla krampene, hadde jeg sikkert vært under 3 timer jeg og.
Men må man ikke ha lange turer for å ikke få krampe? Derfor jeg tenkte mer sone 1 i år, siden jeg omtrent bare trente hardt i fjor...nå er det riktignok en måned til rittet, og jeg har vært veldig lat i år, så jeg vetta faen hva som er best :P`
Og ja, jeg prøvde alt mot kramper..masse vann, energi, massasje, krampfix i argukvann osv. osv. I hvilken pulsone lå du (i snitt) den første timen, halvannen? Hadde ikke pulsklokke på den tiden, men den første timen så vil jeg anta at jeg lå ganske lavt, sone 1-2. Dro på litt i de verste bakkene, da var jeg sikkert oppe i sone 3 en liten periode, men ikke noe helt vilt høy puls.
|
|
|
03/07/2014 11:16
|
Trond Vidar
|
Det der skjønner jeg ikke hvordan du får til. I fjor hadde jeg mange lange og harde treningsdager, og kom inn på 3.26. Hadde det ikke vært for de jævla krampene, hadde jeg sikkert vært under 3 timer jeg og.
Men må man ikke ha lange turer for å ikke få krampe? Derfor jeg tenkte mer sone 1 i år, siden jeg omtrent bare trente hardt i fjor...nå er det riktignok en måned til rittet, og jeg har vært veldig lat i år, så jeg vetta faen hva som er best :P`
Og ja, jeg prøvde alt mot kramper..masse vann, energi, massasje, krampfix i argukvann osv. osv. I hvilken pulsone lå du (i snitt) den første timen, halvannen? Hadde ikke pulsklokke på den tiden, men den første timen så vil jeg anta at jeg lå ganske lavt, sone 1-2. Dro på litt i de verste bakkene, da var jeg sikkert oppe i sone 3 en liten periode, men ikke noe helt vilt høy puls. Jeg bare tenkte at de fleste som får kramper i maratonritt, har som regel åpnet alt for hardt og/eller overbelastet musklene over for lang tid. Men hvordan du klarer å åpne et ritt i sone 1-2 er for meg helt uforståelig. Er du sikker på at du ligger så lavt? Mine ritt i år, snittpuls første time: - Helgøya: Høy sone 3 (83% av makspuls) - TSR: Lav sone 4 (86% av makspuls) TSR endte i kramper 
|
|
|
03/07/2014 11:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Og ja, jeg prøvde alt mot kramper..masse vann, energi, massasje, krampfix i argukvann osv. osv. I hvilken pulsone lå du (i snitt) den første timen, halvannen? Hadde ikke pulsklokke på den tiden, men den første timen så vil jeg anta at jeg lå ganske lavt, sone 1-2. Dro på litt i de verste bakkene, da var jeg sikkert oppe i sone 3 en liten periode, men ikke noe helt vilt høy puls. Er du sikker på at du åpner i sone 1-2? Innbiller meg neste at det er umulig om du henger med pulja di, da de fleste kliner litt til fra start (forutsetter at du er i riktig pulje og ikke starter i pulje med folk som er mye dårligere enn deg).
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
03/07/2014 11:39
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Kaffekanne: Jeg syntes det var greit å ha minst en tur på rittlengde, minimum på lengde i tid. Det ga bedre kontroll på disponering. Men etter at det var på plass, ritt går hardt så hardtrening er en viktig del.
Til hovedtema hadde jeg markant forbedring med et lignende opplegg til Hoaas. Da jeg passet bedre på å ha overskudd til hardtreningene (ved å kjøre resten rolig nok) skjedde det noe. Spesielt jobbsykling hadde vært en lapskaus-skurk jeg hadde oversett.
Rolig stitur gir også noen effekter jeg ikke merker like godt når det går hardt, selv om det er en relativt kort tur. Noe teknikk, men ikke minst mentalt overskudd.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
03/07/2014 11:44
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Jeg startet i pulje 13, og det første som skjedde var at en jente ble meid ned av femti voksne mannfolk ca 2 minutter ut i defileringen, og etter det så tok hele feltet det mye roligere.
Men det er ritt, og man sykler automatisk litt fortere når det er konkurranse og greier...dessuten var jeg helt blank på puls-soner på den tiden, så det blir bare gjetting ut i fra hva jeg husker.
Nå hører det med til historien at jeg ikke fikk kramper før rett ved målstreken, men jeg kjente de var på vei. Fikk en hard-sliten-følelse i lårmusklene litt over midtveis i rittet, og da visste jeg at jeg måtte ta det roligere for å ikke gå på en smell.
Uansett, det var ikke mangel på fart som holdt meg igjen, det var rett og slett krampene...regner med at jeg var for dårlig trent på langkjøring og for godt trent på terskel.
Haha ja, jobbsykkling er den verste lapskaustyven som finnes...like greit å droppe det fullstendig hvis man ikke har styring. Og hvor mye får man ut av 20-30 min i sone 1 bortsett fra å spare drivstoff til bilen..
Redigert av kaffekanne; 03/07/2014 11:49.
|
|
|
03/07/2014 12:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Haha ja, jobbsykkling er den verste lapskaustyven som finnes...like greit å droppe det fullstendig hvis man ikke har styring. Og hvor mye får man ut av 20-30 min i sone 1 bortsett fra å spare drivstoff til bilen..
Verdifull tid på setet 
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
03/07/2014 12:17
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Men er det noe fornuftig man kan bruke sånn type sykling til egentlig? Du får jo egentlig ikke varmet opp engang.
Sone 0 restitusjonstrening? O_o
|
|
|
03/07/2014 12:26
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jente meid ned under defileringen i Strømstad ja, noe for seg selv den starten, når det til og med er galematias i pulje 13.
Ellers tror jeg som flere nevner her, at får en krampe underveis så har en startet for hardt etter hvor godt trent en er. Får en krampe rett før mål har en disponert kraftene ganske så godt. Ikke noe farris, ZMA, eller crampfix kan endre på det.
En langtur i uke bør en ha, men den beste treningen for å unngå krampe på ritt er å sykle ritt. Jo flere jo bedre, både for å kjenne på tempoet mentalt og muskulært.
Får mindre krampe nå en for noen år siden uten at jeg er i veldig bedre form, men som da resulterer i litt bedre tider. Grunnen er a) har blitt seigere etter mange lange turer på sti, racer osv, uten at kapasiteten har blitt noe veldig mye bedre. b) funnet ut at jeg sykler best ritt der jeg starter litt rolig, og da heller slipper grupper og avslutter sterkere. Ikke alltid dette skjer og selv i år har jeg sklidd ut, men når jeg klarer å holde igjen på lengre/harde ritt får jeg betalt for det til slutt, ikke minst motivasjonsmessig. c) rundtråkk. Fokkuser på det når en begynner å bli sliten, hvis ikke har jeg en tendens å tråkke pedalen hardt igjennom tråkket og belaster beinen mer uten at en får igjen fremdrift. d) næring. Sliter med å få meg nok næring, og dette er en suksessfaktoer for min del, merker klart ritt hvor jeg får for lite. Er dog flink i forkant. e) sett deg delmål underveis og sørg for at du har det mer moro en slit. Er en i kjelleren etter 2 mil, så blir det kjedelg de neste 6 mila. Delmål kan være...flyt i terrenget foran tempo (som ofte betyr at en stresser mindre og dermed sykler fortere en når en jager)..nevnte rundtråkk..sykle tilnærmet like fort første delen som andre delen, eller feks tsr eller helgøya like fort begge runder.
|
|
|
[Re: Oddefa]
03/07/2014 12:32
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
... b) funnet ut at jeg sykler best ritt der jeg starter litt rolig, og da heller slipper grupper og avslutter sterkere. Ikke alltid dette skjer og selv i år har jeg sklidd ut, men når jeg klarer å holde igjen på lengre/harde ritt får jeg betalt for det til slutt, ikke minst motivasjonsmessig. ... d) næring. Sliter med å få meg nok næring, og dette er en suksessfaktoer for min del, merker klart ritt hvor jeg får for lite. Er dog flink i forkant.
Sikkert mager trøst, men du er ikke alene om dette...
|
|
|
[Re: ]
04/07/2014 17:54
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Det der skjønner jeg ikke hvordan du får til. I fjor hadde jeg mange lange og harde treningsdager, og kom inn på 3.26. Poenget er jo at man på rittet da stort sett kjører mye roligere enn man gjør på trening. Det blir da ikke like krampefremkallende, i hvert fall ikke før mot slutten hvor selve varigheten begynner å gnage. Men det er ikke mange minuttene man taper på litt kramper de siste par milene på GR. Sliter selv med kramper og har prøvd stort sett alt. Er ikke enig med deg i at man kun taper noen.minutter på slutten. I år er fokuset på mye mengde i sone 1, resten terskel. Selv må jeg roe ned til sone 0 når krampene kommer. På Lillehammer - Oslo måtte jeg slippe rulla etter 4 timer og 15 minutter og legge meg bak i feltet. Ettet et kvarter i sone 1, måtte jeg slippe feltet og roe ned til sone 0. Derifra og inn brukte klubben ca 35 minutter og jeg 56 min. Snittpulsen min ble i sone 1 og høyeste puls ble under terskel. Trener mellom 10 og 20 timer pr uke og trener for triatlon. Formen har aldri vært bedre, en jeg klarer ikke å utnytte potensialet på lengre konkurranser. Dette har vært et problem i mange år..
|
|
|
[Re: John_Harald]
04/07/2014 18:14
|
Doc Holliday
Fersking
|
Fersking
Om dette er tilfelle er du (nok) ganske feiltrent! (Jeg trener aldri over 10t og syklet 2.46 på GR i fjor, 4.27 på Landeveisbirken og håper og krype under 3t på Birken) Jeg vil foreslå noen turer innom treningseksperter eller treningsfysiologer som Melkesyrefabrikken, Olympiatoppen eller til Joar Hagen på Lillehammer (høgskolen) for en skikkelig kartlegging av soner, teknikk, aerob og anaerob terskel samt maxO2 og maxWatt. En dyktig kar vil gi deg tydelige råd og mest sannsynlig skikkelig forbedring! Lykke til! 
Man hopper ikke over en avgrunn i to korte hopp. Med begge beina på bakken står du stille. Go hard or go home. Flere der det kommer fra.
|
|
|
|
|