Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one"

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1816851 02/07/2014 16:20
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Så forøvrig at de nye SC-syklene også kommer i rimeligere karbonutgave. Men om en ikke ønsker å bygge selv, får en ikke nødvendigvis det oppsettet en ønsker uten å gå mer eller mindre "all in".

Ibis har jeg også sett på, men hvor er det å få tak i, sånn med tanke på priser og slikt?

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: perbl] #1816854 02/07/2014 16:24
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: perbl
Sitat: j_pensionner
I tillegg er det jo vurderingen alu / karbon. I utgangspunktet tenker jeg karbon, og da er Intense og Santa Cruz mest aktuelle da de har downtube guard og gode crash replacement-programmer. Vet eksempelvis ikke hvordan dette er med Turner. Det er bare å innrømme, det hender at ambisjon overgår ferdigheter og jeg ender et annet sted enn sykkelen. Synsinger rundt dette?

Hvis det er noen du ikke skal bekymre deg for oppfølging og kundeservice fra, tror jeg det er Turner og mr. Dunkedalen. Har aldri hørt om annet enn imponerende bra kundeerfaringer fra den kanten, verken her til lands gjennom Dunkedalen eller internasjonalt som på forumene på mtbr. Der har jeg faktisk sett litt sutring på Intense, selv om det her til lands virker å være knallservice gjennom Dogstar.

Downtube-guard limer du lett på sjøl, kjøp for eksempel en sak fra Allmountainstyle http://www.allmountainstyle.com fra www.solvangracing.no . Det er mer interessant med hvordan den nedre linken er beskyttet på syklene, der har jeg veldig sansen for hvordan dette er løst på Nomaden. På Bronson er det litt mer eksponert, men det finnes ettermonterbare beskyttere å få kjøpt, Tallak har det på sin Bronson.

Skal du handle med en gang, eller har du litt tid? Det kan jo f.eks være veldig interessant å se hvordan det nye konseptet til Canyon fungerer i virkelige tester, der du tilsynelatende skal kunne få en sykkel som ikke bare har en geometri som skal funke til det meste som f.eks Nomaden min, men ved hjelp av Shapeshifter-konseptet har to geometrier til hhv klatring og nedoverorientert kjøring. I tillegg fikk jeg et inntrykk av mailene jeg fikk fra Turner om at det kan komme nye ting under Interbike i høst, men så god tid hadde jeg ikke ICON_SMILE

Jeg trenger ikke handle med en gang. Har gjerne hatt lyst til det, men ser jo nå på oppdateringer fra SC, og har også ventet at det skal komme noe mer om Strive.

Haibike, er det noen som har erfaring med det? Så også en GT Force Carbon Pro som går til halv pris. Har ikke tenkt på det i forkant, men når jeg så prisen ble jeg jo litt mer interessert. Det er jo sånn at jeg har noe penger, men gjerne vil ha mer ICON_LAUGH

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1816859 02/07/2014 16:37
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V

Ibis har jeg også sett på, men hvor er det å få tak i, sånn med tanke på priser og slikt?

www.probike.no

Haibike, er det noen som har erfaring med det? Så også en GT Force Carbon Pro som går til halv pris. Har ikke tenkt på det i forkant, men når jeg så prisen ble jeg jo litt mer interessert. Det er jo sånn at jeg har noe penger, men gjerne vil ha mer ICON_LAUGH

Aldri prøvd noen av syklene deres, men Haibike har samme eier som Ghost og Lapierre så dårlig er de vel neppe ICON_SMILE
(Accell group)

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1816909 02/07/2014 19:03
olechr Offline
More than words
More than words
Selv sykler jeg Genius selv og som allround sykkel er det helt topp. Kvikk nok på grus til at jeg kunne syklet ritt med den og funker bra nedover også. Selv om flere av de du nevner helt sikkert er stødigere nedover.

Men i det segmentet du leiter her er det jo en drøss av gode sykler.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: olechr] #1816921 02/07/2014 19:35
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: olechr
Selv sykler jeg Genius selv og som allround sykkel er det helt topp. Kvikk nok på grus til at jeg kunne syklet ritt med den og funker bra nedover også. Selv om flere av de du nevner helt sikkert er stødigere nedover.

Men i det segmentet du leiter her er det jo en drøss av gode sykler.

At det er mange gode sykler i segmentet er det liten tvil om. En kilde til både inspirasjon og desperasjon. Eller glede og fortvilelse. Det blir desto vanskeligere å velge.

Per nå, etter de kyndige tilbakemeldinger jeg har fått, så surrer fremdeles Bronson rundt i hodet, men 5010 har også kommet inn som kandidat. Spørsmålet her er jo om jeg greier å vente til 2015-modellene kommer for salg. Bronson er det bare en i L igjen på lager for 2014-modellene. 5010 har jeg ikke fått sjekket. Intense er også med i loopen. Jeg har selv lest at folk har klaget på kundeservice internasjonalt, men med Dogstar er jeg ikke bekymret. Også har den Pike. Så har vi jo ibis Mojo HDR. Denne synes jeg ser strøken ut, linjene er jo fantastiske. Turner Burner var jeg ikke klar over, men den er kanskje litt tyngre enn jeg hadde tenkt meg. Haibike Heet er ikke verst, men den er kanskje litt dyrere enn de andre mht specs. Banshee Spitfire blir det litt det samme med. Og helt til slutt har vi Canyon Strive CF 8.0 Race. Her er det mye sykkel for pengene, og et lovende konsept. Også er det jo nå et norsk servicesenter (naboen har en tempo fra Canyon, og fikk god kundeservice). Her er det jo også et lovende konsept med Shapeshifter, men skal jeg slenge meg på en ny trend? Gjorde jo det med Ride-9, og var fornøyd med det, bortsett fra knirkinga (som forsvinner med litt grease). Phew!

Så jeg har fått flere data å gå på, men det er fremdeles ikke noen som står klart frem. Bortsett fra at jeg synes Bronson og Mojo er de som ser lekrest ut. Tett etterfulgt av Strive. Ja, jeg er en jålebukk. De andre syklene jeg har er hvite og sorte. Blir litt kjedelig.

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1816930 02/07/2014 19:45
olechr Offline
More than words
More than words
Siden du er litt på Santa Cruz. Har du vurdert Santa Cruz tallboy LT? Jeg har testet en slik så vidt det er og du skal ikke kimse av 29er hjul. Den er hvertfall mer enn kvikk nok til å kjøre grusritt også.

Og for å gi deg enda et tips. Har du sjekket Cube sine? :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1816950 02/07/2014 20:19
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Tallboy LT er helt topp for variert bruk og funker topp på både ritt og grov vestlandssti.
I og med at du hatt Rocky Mountain allerede så kanskje RM Instinct kunne vært noe. Var meget imponert av den når jeg fikk prøvd den ordentlig. BC versjonen ser helt konge ut ICON_SMILE
Cannondale Trigger er vel også et godt valg i den her kategorien.

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: OlaA] #1816957 02/07/2014 20:25
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: OlaA
Cannondale Trigger er vel også et godt valg i den her kategorien.

Så litt på den på Sportsbua i dag, dæsken for en rå doning. Lefty på skikkelige stisykler er konge altså, jeg slutter aldri å la meg fascinere av den gaffelkonstruksjonen.

Per B.
Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1816979 02/07/2014 20:54
G
Ghast Offline
Medlem
Medlem
G
Sitat: J_A_H
Hva med en Santa Cruz 5010?

Jeg har sett litt på den, men finner ikke noen reviews som gjør at jeg har tenkt mer på den. Har du noe kjennskap?

Jeg syklet en dag på SC 5010 i Crested Butte tidligere i sommer, da hadde jeg noen dager tidligere syklet på Bronson og Turner Burner i Fruita og Durango. Min helt ukvalifiserte oppfatning etter 4 dager på kremsykler i kremterreng var at Bronson med Talas-gaffel (m/trail adjust) var den mest allsidige sykkelen.

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1816989 02/07/2014 21:14
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Denne tråden er jo en uimotståelig invitasjon til å etter-rasjonalisere sine egne impulskjøp. Og selv om Ole var inne på det, så har Cube Stereo ikke kommet til overflaten, selv om den - selvsagt! ICON_SMILE - er et meget godt valg.

Den er et godstog nedover som tillater fart og linjer jeg aldri tidligere har vært i nærheten av, samtidig som den klatrer svært godt. Ingen opplagt vinner på slake gruspartier, men ikke verre enn at det funker.

Den er veldig lett, like over 12 kg med Reverb og er kvikk og fin. Prisen er heller ikke gal. Med XT-utstyr og litt rabatt får du antagelig til under 35K hos f.eks Letth.no, http://www.letth.no/?post_type=products&p=1899

Testvinner i Bike:
http://www.cube.eu/en/cubeworld/news/detail/article/bike-test-winner-cube-stereo-140-hpc-race/

Best there is review hos 29inches.com:
http://twentynineinches.com/2012/11/25/cube-stereo-shpc-140-final-review/

Vil du ha enda mer rittvennlig sak kan du for 120-versjonen. Den er med i Gautes test i neste Terrengsykkel. MBRs synspunkt på den:

http://www.mbr.co.uk/reviews/120mm-140mm-full-sus/cube-stereo-hpc-120-pro/

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1817062 03/07/2014 06:33
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Er det noen her som har testa YT Industries capra comp? Den har fått veldig gode kritikker, god pris med tanke på utstyr og. Den har jo mye vandring da..

http://www.yt-industries.com/shop/de/Bikes/Trail/Capra-CF-Comp-1

Personlig syns jeg den ser bra ut og.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1817156 03/07/2014 08:33
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du vil ikke kjøre Nordsjørittet med sykler som er så grove som dem du lister opp som kandidater.

Som noen allerede har nevnt i tråden, jeg vil råde deg til å se etter noe med store hjul og 120-130 mm vandring og senkepinne. Slike sykler har et enormt allsidig potensial.

Personlig har jeg en Bronson på 12,5 kg med pedaler. Det er lett for en så grov sykkel, men det er fortsatt litt drass sammenligna med mer "kortbeinte" modeller.

Det er ikke småtteri hva slike duger til både opp, bort og ned. Test av Specialized Camber, Trek Fuel EX og Cube Stereo 120 er på vei i trykken, kommer i postkassa til abonnenter om tre uker. Flere andre merker har tilsvarende, bl.a. Scott, Giant, Cannondale og Ibis for å nevne noen. Dette er en kategori som får lite oppmerksomhet. Merkelig nok velger folk heller en typisk rittfulldemper eller en grov stisykkel. En mellomting treffer mye bedre på manges faktiske bruksområder.

Det eneste som trengs for å "rittifisere" en sportslig stisykkel er å bytte dekk og kanskje senke styreframspringet litt. Det er det jeg har gjort i testperioden. Syklene er testet som stisykler, men har også vært i bruk i norgescup XC (en seier, en tredjeplass), UB-cup (to seiere), Montebellorittet (femteplass) og Terrengsykkelrittet (ledelse ved runding og i Utforprisen, men måtte bryte). Resultatene viser tydelig hvor raske slike sykler er, samtidig som de er nesten like bra som endurosykler nedover.

Tenk deg om en gang til, ville jeg sagt.

Gaute
Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1817164 03/07/2014 08:43
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
gleder meg..

Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1817220 03/07/2014 10:10
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Enig med Gaute. 120 mm er utrolig allsidig.
Saracen lanserte nettopp Kili Flyer Team i karbon. Har sykla på Kili Flyer i to sesonger og er meget fornøyd med 27.5 og 120mm. Sykler i Oslo og har hatt det svinemoro på Nesby'n med den.
Bronson ser forøvrig ut som en fantastisk sykkel. Ser fram til å lese testen.

Redigert av Nils_Arne; 03/07/2014 10:12.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1817289 03/07/2014 11:45
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
får man kjøpt dette over disk i Norge?

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: gauter] #1817300 03/07/2014 11:52
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: gauter
Du vil ikke kjøre Nordsjørittet med sykler som er så grove som dem du lister opp som kandidater.

Som noen allerede har nevnt i tråden, jeg vil råde deg til å se etter noe med store hjul og 120-130 mm vandring og senkepinne. Slike sykler har et enormt allsidig potensial.

Personlig har jeg en Bronson på 12,5 kg med pedaler. Det er lett for en så grov sykkel, men det er fortsatt litt drass sammenligna med mer "kortbeinte" modeller.

Det er ikke småtteri hva slike duger til både opp, bort og ned. Test av Specialized Camber, Trek Fuel EX og Cube Stereo 120 er på vei i trykken, kommer i postkassa til abonnenter om tre uker. Flere andre merker har tilsvarende, bl.a. Scott, Giant, Cannondale og Ibis for å nevne noen. Dette er en kategori som får lite oppmerksomhet. Merkelig nok velger folk heller en typisk rittfulldemper eller en grov stisykkel. En mellomting treffer mye bedre på manges faktiske bruksområder.

Det eneste som trengs for å "rittifisere" en sportslig stisykkel er å bytte dekk og kanskje senke styreframspringet litt. Det er det jeg har gjort i testperioden. Syklene er testet som stisykler, men har også vært i bruk i norgescup XC (en seier, en tredjeplass), UB-cup (to seiere), Montebellorittet (femteplass) og Terrengsykkelrittet (ledelse ved runding og i Utforprisen, men måtte bryte). Resultatene viser tydelig hvor raske slike sykler er, samtidig som de er nesten like bra som endurosykler nedover.

Tenk deg om en gang til, ville jeg sagt.

Takk for gode innspill. Det må nevnes at det opprinnelige utspillet er at jeg er tenkelig til å bruke sykkelen under ritt, slik jeg har gjort med RM 750en. På Nordsjørittet hadde jeg mest sannsynlig benyttet HTen jeg har fra Cube. Det blir mest grove stier ellers, og på Vestlandet må vi ned der vi klatrer opp, og jeg ser at jeg bruker mye av vandringen på sykkelen jeg har (150 mm) med den kjøringen jeg gjør. Men jeg ser også at jeg ofte har den i Trail-mode. Så for en "quiver killer" er det blitt 140-150 mm jeg tenker meg, og 650b. Men jeg har fått mer å tenke på, selv om det ikke gjør valget noe enklere. 5010 er vel i denne kategorien og Trigger det samme. Jeg heller fremdeles mest mot Bronson, men tenker stadig mer på ibis Mojo HDR. Og Strive. Cube slo jeg fra meg tidlig i prosessen. Ikke fordi jeg ikke liker Cube, det gjør jeg, men de hadde ingen sykler som var aktuelle på lager hos noen av de jeg kontaktet sånn i starten.

Rittifisering er også noe jeg har tenkt mye på med hensyn til dekkvalg. Dyrekjøpt erfaring (blandet med at de ikke hadde dekka jeg hadde tenkt meg inne før forrige ritt jeg deltok på). Men ritt er altså ikke hovedbruken, det er stiene på Haugalandet og rundt Haukelifjell / Hovden.

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1817318 03/07/2014 12:11
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor 650b og ikke 29? Du er jo slett ikke alene om den vurderingen denne sesongen, men jeg må innrømme jeg ikke helt forstår hvorfor.

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: runermm] #1817364 03/07/2014 13:02
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: runermm
Hvorfor 650b og ikke 29? Du er jo slett ikke alene om den vurderingen denne sesongen, men jeg må innrømme jeg ikke helt forstår hvorfor.

Flavour of the month.

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: runermm] #1817367 03/07/2014 13:06
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg har en sykkel med 26" (og har hatt flere), og en fulldemper med 650b. 29" har jeg bare lånt. Sistnevnte føltes greit, men jeg likte bedre handling og respons på 650b. Også er det jo slik at det gjør det lettere med dekk om jeg har to sykler med 650b.

Også er 650b "the new black".

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1817375 03/07/2014 13:12
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Jeg har en sykkel med 26" (og har hatt flere), og en fulldemper med 650b. 29" har jeg bare lånt. Sistnevnte føltes greit, men jeg likte bedre handling og respons på 650b. Også er det jo slik at det gjør det lettere med dekk om jeg har to sykler med 650b.

Også er 650b "the new black".

Og alle 29ere føles like, husk på det ;-)

Litt seriøst, om du kan ende opp med et ritt også, da kan en stirettet 29er som FUNKER være bra.
Litt kortere vandring gjør at det klatrer bedre og gynger mindre, større hjul veier opp for det meste nedover... Rittdekk på en slik, dytt hendel i "trail eller climb" og du fiser avgårde på et ritt også.

Stumpjumper f.eks.

Sånn for å veie det litt opp.
Jeg kjører ikke ritt, men var ute etter en totalt sett raskere sykkel som ikke holdt meg igjen nedover. Gikk fra 150-160mm 26" Turner til 29" Specialized Stumpjumper med 130mm. MYE raskere på transport opp og bortover, ikke noen betydelig saktere nedover, kanskje tvert imot. Totalt sett sykler jeg MER sti per time og har mere moro per time.
For vestlandstoppturbombing i HØY fart vil nok en 160mm funke enda bedre, men i knotebratt kanskje ikke...

Men er mye bra sykler, uavhengig av hjulstørrelsen... men skal man også opp på sti kan det jo hende det finnes bedre alternativer enn konkurranse-enduro-sykler også...just sayin.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: RazeFaze] #1817388 03/07/2014 13:33
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
men skal man også opp på sti kan det jo hende det finnes bedre alternativer enn konkurranse-enduro-sykler også...just sayin.

KJEFTENPÅREI!

Redigert av perbl; 03/07/2014 13:34.

Per B.
Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1817411 03/07/2014 14:23
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja. Alle 29ere har utrolig store hjul ICON_LAUGH

Stumpy har jeg faktisk tenkt på FSR Expert Evo, og da i nettopp 29. Selv om den nå kommer i 650b.

Men noe av argumentasjonen er at jeg kunne tenke meg å ikke operere med så mange sett med dekk.

Og ja, jeg skal også opp, og hjernemaskinen jobber med dette på 20% i bakgrunnen nå.

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1817505 03/07/2014 18:34
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Nå bare venter jeg på guddommelig inspirasjon. Og tilbud fra noen leverandører. Godt hjulpet av tips så langt.

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: RazeFaze] #1817667 04/07/2014 07:30
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Gikk fra 150-160mm 26" Turner til 29" Specialized Stumpjumper med 130mm. MYE raskere på transport opp og bortover, ikke noen betydelig saktere nedover, kanskje tvert imot. Totalt sett sykler jeg MER sti per time og har mere moro per time.

Bra skrevet - dette bør bli den nye måltallet på stisykkel.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: perbl] #1817674 04/07/2014 07:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
men skal man også opp på sti kan det jo hende det finnes bedre alternativer enn konkurranse-enduro-sykler også...just sayin.

KJEFTENPÅREI!

I aim to please :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1817675 04/07/2014 07:36
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Men noe av argumentasjonen er at jeg kunne tenke meg å ikke operere med så mange sett med dekk.

Dette er et fullstendig akseptabelt argument i min bok :-)
Er nok dilldall med forskjellige standarder der ute.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: perbl] #1817720 04/07/2014 08:16
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

KJEFTENPÅREI!

Det er alltid vanskelig med kompromisser. Det er jo litt rart når en av de første tankene en gjør seg når en får ny sykkel er: Oppgraderinger!

Forøvrig har jeg redigert lista litt nå. Og selv om jeg ikke ønsker å bli hjernevasket av storhjulsmafiaen - og nok kommer til å ende med 650b, er lista noe annerledes:

Mojo HDR, Ripley, SC 5010, Stumpy Evo, Camber Evo, Trigger 29er, Strive CF Race og SC Bronson. Og ja, det er vel også prioritert rekkefølge.

Turner Burner gikk ut da jeg ikke vil skru sykkelen sammen selv, føler meg ikke komfortabel med det. Bronson har havnet sist, selv om jeg får en god pris på denne (og da havner den på "normalt" prisnivå). Trek Fuel EX kom ikke inn på lista fordi jeg har prøvd denne og ikke likte den. Eller, når sant skal sies var det vel helst dekkene jeg ikke likte.

Får jeg et godt tilbud på ibis er det store muligheter for at jeg får for en av de to modellene. Synes ibis ser lekre ut. Det gjør egentlig også SC (dessverre er det de nye fargene på Bronson jeg liker best - nyveiv og 80- / 90-tallet var the shit). Specialized ligger også godt an, her er det lokal forhandler også. Dessverre er den lokale forhandleren så gjerrig at de fremdeles vil ha fullpris for 2014-modellene. Det bor en kremmer i meg, så det blir ikke helt min greie å kjøpe uten at det er en god deal (jeg bruker jo nok penger på deler utenom). Trigger er det også lokal forhandler på. En forhandler jeg liker veldig godt. Men de har den jo ikke inne, så den må bestilles. Jeg liker heller ikke designet så godt. Kall meg gjerne jålebukk.

Så det er status. Som nevnt, vet dere om en god deal som svarer til dette, skrik ut.

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1817724 04/07/2014 08:21
RazeFaze Offline
More than words
More than words

KJEFTENPÅREI!

Det er alltid vanskelig med kompromisser. Det er jo litt rart når en av de første tankene en gjør seg når en får ny sykkel er: Oppgraderinger!

Forøvrig har jeg redigert lista litt nå. Og selv om jeg ikke ønsker å bli hjernevasket av storhjulsmafiaen - og nok kommer til å ende med 650b, er lista noe annerledes:

Mojo HDR, Ripley, SC 5010, Stumpy Evo, Camber Evo, Trigger 29er, Strive CF Race og SC Bronson. Og ja, det er vel også prioritert rekkefølge.

Turner Burner gikk ut da jeg ikke vil skru sykkelen sammen selv, føler meg ikke komfortabel med det. Bronson har havnet sist, selv om jeg får en god pris på denne (og da havner den på "normalt" prisnivå). Trek Fuel EX kom ikke inn på lista fordi jeg har prøvd denne og ikke likte den. Eller, når sant skal sies var det vel helst dekkene jeg ikke likte.

Får jeg et godt tilbud på ibis er det store muligheter for at jeg får for en av de to modellene. Synes ibis ser lekre ut. Det gjør egentlig også SC (dessverre er det de nye fargene på Bronson jeg liker best - nyveiv og 80- / 90-tallet var the shit). Specialized ligger også godt an, her er det lokal forhandler også. Dessverre er den lokale forhandleren så gjerrig at de fremdeles vil ha fullpris for 2014-modellene. Det bor en kremmer i meg, så det blir ikke helt min greie å kjøpe uten at det er en god deal (jeg bruker jo nok penger på deler utenom). Trigger er det også lokal forhandler på. En forhandler jeg liker veldig godt. Men de har den jo ikke inne, så den må bestilles. Jeg liker heller ikke designet så godt. Kall meg gjerne jålebukk.

Så det er status. Som nevnt, vet dere om en god deal som svarer til dette, skrik ut.

Er ganske stort sprik fra Camber/Fuel EX til HDR/Bronson, hvis jeg får si det litt pent. Ripley forsåvidt også... Ellers er du fremdeles på en fin mix av 650 og 29 :-)

Ellers er det å utelukke en sykkel pga dekk, litt stygt sagt, dumt... dekk er enkelt å bytte og nødvendig å bytte i mange tilfeller, samt at du må skifte i løpet av sessongen uansett.

Ellers bør du prøve. En kollega dro til Outerbike for å teste MANGE sykler, flere av hans favoritter ble utelukket pga størrelsene,blant annet HDR og Bronson, men dette er ekstremt individuelt... men du bør få prøvd.

Ikke se det blind på årsmodeller heller, flere av de du nevner her driver ikke med årsmodeller...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: j_pensionner] #1817784 04/07/2014 09:41
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
Siden du da har sortert ut, og sitter igjen med det mest aktuelle..

Hvorfor er ikke niner WFO med på lista?..

*start over*.. :-D

Re: Valg av ny stisykkel - et mulig "quiver of one" [Re: RazeFaze] #1817857 04/07/2014 11:24
j_pensionner Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: J_A_H
Siden du da har sortert ut, og sitter igjen med det mest aktuelle..

Hvorfor er ikke niner WFO med på lista?..

*start over*.. :-D

niner WFO har jeg ikke sett på. Så det er vel en god forklaring? Ellers så jeg at Tallboy var glemt fra lista også. Den ser jeg litt på.

Er ganske stort sprik fra Camber/Fuel EX til HDR/Bronson, hvis jeg får si det litt pent. Ripley forsåvidt også... Ellers er du fremdeles på en fin mix av 650 og 29 :-)

Ellers er det å utelukke en sykkel pga dekk, litt stygt sagt, dumt... dekk er enkelt å bytte og nødvendig å bytte i mange tilfeller, samt at du må skifte i løpet av sessongen uansett.

Ellers bør du prøve. En kollega dro til Outerbike for å teste MANGE sykler, flere av hans favoritter ble utelukket pga størrelsene,blant annet HDR og Bronson, men dette er ekstremt individuelt... men du bør få prøvd.

Ikke se det blind på årsmodeller heller, flere av de du nevner her driver ikke med årsmodeller...

Enig i at det er et stort sprik fra Camber til Mojo og Bronson. Det er heller ikke styg å si at dekk er enkelt å bytte. Jeg bytter dekk hele tiden. Men når jeg testet Fuel EX var det med de dekkene som var på, det påvirket opplevelsen, og rett eller galt, min vurdering av sykkelen.

Ellers er jeg helt enig i dette med å få testet syklene i forkant. Men det er ikke alltid like lett. Har testet noen, men utvalget er som regel begrenset på fulldempere - jeg bor ikke i Oslo hvor det er gode muligheter. Men jeg har testet noen, og har et inntrykk av hva jeg liker, noe som kanskje gjør at jeg ser mye på sykler i Enduro-segmentet og med 650b.

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support