Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 12 1 2 6 7 8 9 10 11 12

Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet?

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: fredriks] #1815847 01/07/2014 11:28
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Sitat: GeirK
Sitat: EHAa
Nøyaktig hvilke lover forutsettes det at man bryter? Jeg har aldri deltatt i noen lagkonkurranse, så jeg vet ikke akkurat hvordan det foregår..

Regelen om avstand til forankjørende. Trafikkreglene sier at det skal være 20m mellom hver syklist, eller hvert syklistpar i bredden. Da kan man ikke sykle sammen som et lag. Når man først har brutt denne og sykler som et lag, er det tilnærmet umulig å bremse ned fra 50-5 km/t før hver eneste fotgjengerovergang der det befinner seg folk som kan tenkes å passere.

Du tar opp en regel som är oklar i samband med syklister och som polisen helt klart ikke bryr sig om.

Jag tycker det är stor skillnad mellan det "lovbruddet" och det att köra på över en fotgjengerövergang.

Jag blev också skremt av det du skriver över. Så de som tränar i grupper kan inte bremse ned för fotgjengar överganger om de kör i 50 km/h? Då borde det väl vara rimeligt vansklig för dem om de kör saktare också.

Når rulla går i 50 km/t, hva tror du skjer når 1. eller 2. mann hugger inn bremsen?

Når rulla går i 15 km/, hva tror du skjer når 1. eller 2. mann hugger inn bremsen?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: mtbmaniac] #1815848 01/07/2014 11:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Akkurat. Det er her jeg tror GeirK bommer litt.

Vel, det betyr jo ikke at loven og reglene ikke gjelder.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: fredriks] #1815849 01/07/2014 11:30
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Jag tycker det är stor skillnad mellan det "lovbruddet" och det att köra på över en fotgjengerövergang.

Ser du ikke sammenhengen? Hvis du sykler tettere enn at du klarer å stoppe hvis han forran deg bråbremser, så klarer man heller ikke å stoppe for en fotgjenger som kommer ut i veien. I alle fall ikke uten at 30 mann tryner.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Stein] #1815850 01/07/2014 11:33
sveinaa Offline
More than words
More than words
Var den myntet på meg? Tar meg uansett friheten å svare. Lagtempo på trafikkert vei lar seg vanskelig gjøre ihht. veitrafikkreglene.

Personlig synes jeg hele poenget med lagtempo som øvelse blir litt borte om det blir rykk og napp sykling.

Redigert av sveinaa; 01/07/2014 11:33.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: sveinaa] #1815851 01/07/2014 11:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: sveinaa
Var den myntet på meg? Tar meg uansett friheten å svare. Lagtempo på trafikkert vei lar seg vanskelig gjøre ihht. veitrafikkreglene.

Personlig synes jeg hele poenget med lagtempo som øvelse blir litt borte om det blir rykk og napp sykling.

Nei. Slurvet med siteringen. ICON_WINK Fikser.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: sveinaa] #1815853 01/07/2014 11:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: sveinaa
Sitat: GeirK
Nøyaktig hvilke lover forutsettes det at man bryter? Jeg har aldri deltatt i noen lagkonkurranse, så jeg vet ikke akkurat hvordan det foregår..

Regelen om avstand til forankjørende. Trafikkreglene sier at det skal være 20m mellom hver syklist, eller hvert syklistpar i bredden. Da kan man ikke sykle sammen som et lag. Når man først har brutt denne og sykler som et lag, er det tilnærmet umulig å bremse ned fra 50-5 km/t før hver eneste fotgjengerovergang der det befinner seg folk som kan tenkes å passere.

Du tar opp en regel som är oklar i samband med syklister och som polisen helt klart ikke bryr sig om.

Jag blev också skremt av det du skriver över. Så de som tränar i grupper kan inte bremse ned för fotgjengar överganger om de kör i 50 km/h? Då borde det väl vara rimeligt vansklig för dem om de kör saktare också.

Når rulla går i 50 km/t, hva tror du skjer når 1. eller 2. mann hugger inn bremsen?

Når rulla går i 15 km/, hva tror du skjer når 1. eller 2. mann hugger inn bremsen?

Vansklig spörsmål...

Nu kan man ju sykla i hastigheter mellan 15 och 50 km/ h också.

Det jag tänkte på var att lag som tränar kanske inte kör 50 km/h så väldigt ofta men 40 km/h borde väl vara rätt vanligt.

Om man tränar i felt på landeveien så ska man ju självklart inte köra raskare än att man kan stoppa vid hinder. Om det inte går så får man väl vara hemma eller träna på något annat sätt.

Att folk syklar på ett farligt sätt 1 dygn om året när det är ritt tycker jag är mindre alvarligt än om lag tränar på ett farligt sätt många fler dagar i året.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: mtbmaniac] #1815857 01/07/2014 11:39
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Slik jeg ser det, er DSSP ikke et brudd på trafikkreglene slik de som skal håndheve dem tolker det (altså politiet).

Bakgrunnen for min oppfatning er at politiet har observert hvordan dette foregår i flere tiår, og tillater at det fortsetter. Dersom de tolket dette som et uakseptabelt brudd på lover og regler, vil jeg anta at de hadde satt ned foten, eller i det minste presisert hvordan de tolket reglene.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Dexter] #1815858 01/07/2014 11:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Dexter

Ser du ikke sammenhengen? Hvis du sykler tettere enn at du klarer å stoppe hvis han forran deg bråbremser, så klarer man heller ikke å stoppe for en fotgjenger som kommer ut i veien. I alle fall ikke uten at 30 mann tryner.

Jag är väl bara varit så naiv att jag trott att de som syklar i felt klarar att stopa om de syklar på ett smart sätt.

Om de inte gör det så hoppas jag att sykling i felt förbjuds omgående.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: fredriks] #1815864 01/07/2014 11:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er jo plent umulig å trene til lagtempo ved å kjøre sakte? For å kjøre "drit" fort så må man ikke bare beherske det tekniske ved det å kjøre lagtempo, men man og stole blindt på de du sykler sammen med, ikke bare når man er fresh og uthvilt men også etter mange timer knallhard kjøring. Det er så enkelt som at tryner han i front er ikke bare han i skikkelig "deep shit", men store deler av laget.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: EHAa] #1815866 01/07/2014 11:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Slik jeg ser det, er DSSP ikke et brudd på trafikkreglene slik de som skal håndheve dem tolker det (altså politiet).

Bakgrunnen for min oppfatning er at politiet har observert hvordan dette foregår i flere tiår, og tillater at det fortsetter. Dersom de tolket dette som et uakseptabelt brudd på lover og regler, vil jeg anta at de hadde satt ned foten, eller i det minste presisert hvordan de tolket reglene.

Her tar du feil. Kjører du på og dreper noen under DSSP pga manglende overholdelse av feks vikeplikten, så kan jeg garantere at det der ikke holder som noe forsvar i retten.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: fredriks] #1815869 01/07/2014 11:48
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
De klarer ikke å stoppe, alle er så fokusert og slitne at de stoler blindt på at fronten styrer unna hindringer. Det sitter langt inne å bremse når du sitter i rulla. Rullekjøring er veldig moro, men nok er nok for min del.

keo
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: fredriks] #1815870 01/07/2014 11:48
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Jag är väl bara varit så naiv att jag trott att de som syklar i felt klarar att stopa om de syklar på ett smart sätt.

Et felt, eller en liten rulle/mølle på 4-5 mann klarer ALDRI å stoppe/reagere på i nærheten av samme distanse eller tid fra en gitt hastighet som en enkelt syklist. ...Uten at de selv går i asfalten, da. (Jeg har ligget underst i en slik mølje, og det er ikke å anbefale. Nei, det var ikke jeg som bremset, men en konkurrent som tok snarveien på venstre side av midtrabatten i en venstresving for å komme lengre frem i feltet, og torpederte feltet i 90-graders vinkel.)

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: sveinaa] #1815871 01/07/2014 11:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
På vilket sätt är det relevant till det jag försöker få fram?

Om det att träna på att sykla lagtempo medflör att man inte kan stanna vid fotövergångar och andra hinder så borde varje tänkande människa förstå att man inte ska träna lagtempo på allmän vei.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: fredriks] #1815877 01/07/2014 11:54
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dexter

Hvis man sykler i 50 km/t og ligger 10 cm fra hjulet til han forran deg, med tilnærmet 0 sikt til veien, så er det ikke så mange smarte måter å gjøre det på. Det smarte er kanskje å bli hjemme, og ta en rolig tur med en kompis.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: sveinaa] #1815880 01/07/2014 11:55
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Nei, det er jeg enig i.

Dersom man mister kontrollen over en bil når det er glatt, kan det ha en rekke forskjellige utfall:
- Det går helt fint, fordi man tilfeldigvis hadde flaks
- Man havner i grøfta
- Man kolliderer med noen, med mulighet for katastrofale følger

Samme feil kan gi forskjellig resultat, og følgene spiller inn på reaksjonen man får. Om det er "rettferdig" eller ikke, kan sikkert diskuteres.

For å presisere det jeg mener: DSSP er ikke synonymt med å kjøre på og drepe noen. Jeg synes det virker som at DSSP er lov, så lenge alt går bra.

EDIT: Det eneste som er sikkert, er at det er ingenting som er "garantert" i rettslæren. Så jeg ville vært forsiktig med å garantere for mye, både i den ene og den andre retningen..

Redigert av EHAa; 01/07/2014 11:56.
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: EHAa] #1815884 01/07/2014 11:56
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

De har disp i DSSP til å sykle rulle. De har ikke disp til å omgå vikeplikten så langt jeg har klart å lese meg opp.

Redigert av Lurifax; 01/07/2014 11:57.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: fredriks] #1815893 01/07/2014 12:00
sveinaa Offline
More than words
More than words

Om det att träna på att sykla lagtempo medflör att man inte kan stanna vid fotövergångar och andra hinder så borde varje tänkande människa förstå att man inte ska träna lagtempo på allmän vei.

Og der har du problemstilling. Litt forenklet; i praksis er det umulig å avvikle en lag(tempo)konkurranse innenfor trafikkreglene.

Redigert av sveinaa; 01/07/2014 12:01.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Lurifax] #1815899 01/07/2014 12:05
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Det er sikkert riktig. Men jeg tror ikke at politiet ville stoppet et lag som brøt vikeplikten, så lenge forkjørsberettiget trafikant avsto fra å benytte seg av sin rett. Men dersom bilen kjører ut i krysset (med retten på sin side), og det blir krasj, da har man nok et case. Derfor tror jeg fortsatt at opptreden i DSSP tolkes i et litt annet lys enn vanlig, også fra politiet sin side.

Det er litt det samme med et vogntog som sliter med å komme opp en bratt bakke. Enhver fornuftig bilist vil la vogntoget beholde farten, i stedet for å "stå på sin rett". Føreren av vogntoget vil antakeligvis også forsøke å opprettholde farten, og ikke invitere til at man skal presse seg inn foran. Bryter han vikeplikten? Sikkert. Er det greit? Ja, så lenge det ikke blir krasj...

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: EHAa] #1815900 01/07/2014 12:05
sveinaa Offline
More than words
More than words
Nei, det er jeg enig i.

Dersom man mister kontrollen over en bil når det er glatt, kan det ha en rekke forskjellige utfall:
- Det går helt fint, fordi man tilfeldigvis hadde flaks
- Man havner i grøfta
- Man kolliderer med noen, med mulighet for katastrofale følger

Samme feil kan gi forskjellig resultat, og følgene spiller inn på reaksjonen man får. Om det er "rettferdig" eller ikke, kan sikkert diskuteres.

For å presisere det jeg mener: DSSP er ikke synonymt med å kjøre på og drepe noen. Jeg synes det virker som at DSSP er lov, så lenge alt går bra.

EDIT: Det eneste som er sikkert, er at det er ingenting som er "garantert" i rettslæren. Så jeg ville vært forsiktig med å garantere for mye, både i den ene og den andre retningen..

Du kan da ikke mene at siden de fleste som bryter vikeplikten i DSSP ikke blir straffet, så kan ikke politiet straffe noen for samme forhold? At det på en måte blir sånn at loven blir satt til side fordi politiet har sett mellom fingrene før?

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: sveinaa] #1815902 01/07/2014 12:07
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Nei, det mener jeg ikke. Jeg mener bare at DSSP er en litt spesiell setting, der jeg tror at politiet tolker reglene litt annerledes enn de vanligvis gjør.

EDIT: Men hvis det går galt, så har man sikkert et problem likevel...

Redigert av EHAa; 01/07/2014 12:08.
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: EHAa] #1815906 01/07/2014 12:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Politiet har på en måte ikke anledning til å tolke loven så mye (blir det personskade blir det politisak uansett). Tror det er følgende som gjelder (rett meg om jeg tar feil). De sørger for at gjeldende lover blir håndhevet, statsadvokaten tar ut tiltale ved straffbart forhold også er det opp til rettsapparatet og ta stilling til hvor rett eller galt forholdet evt. var.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: mtbmaniac] #1815930 01/07/2014 12:33
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Kan godt hende at du har rett i det. I praksis tror jeg at det er slik jeg beskriver: DSSP er en spesiell situasjon, der "hele Norge" vet at dette foregår. Politiet er med på å legge til rette for arrangementet, selv om de ser hvordan det foregår. Politikere deltar. Statens vegvesen gir sin velsignelse.

Da tolkes reglene i et litt annet lys, og det er akseptert at ingen står og teller 1001-1002-1003. Det aksepteres også at bilistene blir hindret, og at syklistene ikke stopper og slipper dem forbi overalt. Det aksepteres også at man bør se seg til både høyre og venstre, selv om man strengt tatt har forkjørsrett.

Jeg mener absolutt ikke at man kan oppføre seg som en idiot, bare fordi man har startnummer. Jeg mener bare at alle lover og regler må tolkes, ut fra den konteksten man befinner seg i. Og slik fungerer faktisk samfunnet også, takk og pris.

EDIT: De som ikke evner dette, kalles ofte paragrafryttere. Til og med paragrafrytterne selv hater å bli utsatt for paragrafryttere.

Redigert av EHAa; 01/07/2014 12:38.
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: EHAa] #1815940 01/07/2014 12:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg er klar over ordlyden i trafikkreglene. Jeg er bare mer i tvil om hvorvidt man som syklist bryter disse i forbindelse med kjøring i grupper. Har du lest artikkelen jeg linket til?

Ut fra det du skriver (gitt at du ikke har noe mer), er altså 20 meter tatt ut av lufta. Det finnes kjøretøy som er 20 m lange, og dersom disse skal klemme seg inn på 20 m er det ikke "uten fare". Det sier seg også selv at disse reglene må være gjenstand for tolkning i enkelte situasjoner. Det må vel for eksempel tillatt å stå i kø ved et lyskryss, uten å gjøre plass til at noen skal smette inn.

20m var tatt utifra 20m lengde på vogntog. Du har rett i at det selvfølgelig må være lenger for å oppfylle loven. Angående lyskryss, så gjelder loven forankjørende og ikke foranstående. Det er ingen krav til avstand mellom biler som venter på rødt lys heller.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Lurifax] #1815943 01/07/2014 12:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Lurifax

Dette er ikke riktig Geir, arrangørene får disp når de arrangerer ritt.
En av de vanligste er nettopp dette med å sykle i kjede.

Det gjelder bare når politiet foretar regulering av trafikken.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-04-07-396

Hvor har du lest at DSSP har dispensasjon til å tillate kjedesykling?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: EHAa] #1815944 01/07/2014 12:44
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Det er sikkert riktig. Men jeg tror ikke at politiet ville stoppet et lag som brøt vikeplikten, så lenge forkjørsberettiget trafikant avsto fra å benytte seg av sin rett. Men dersom bilen kjører ut i krysset (med retten på sin side), og det blir krasj, da har man nok et case. Derfor tror jeg fortsatt at opptreden i DSSP tolkes i et litt annet lys enn vanlig, også fra politiet sin side.

Det er litt det samme med et vogntog som sliter med å komme opp en bratt bakke. Enhver fornuftig bilist vil la vogntoget beholde farten, i stedet for å "stå på sin rett". Føreren av vogntoget vil antakeligvis også forsøke å opprettholde farten, og ikke invitere til at man skal presse seg inn foran. Bryter han vikeplikten? Sikkert. Er det greit? Ja, så lenge det ikke blir krasj...

Vi må ikke glemme at det er en grunn til at politiet er ute på veiene og befinner seg på strategiske steder under DSSP. De er der for å regulere deler av trafikken -nettopp for å avhjelpe og sørge for et noenlunde bra ritt i områder med tidvis stor trafikk. Utover dette så gjelder faktisk reglene. Lik det eller ei.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: mtbmaniac] #1815951 01/07/2014 12:47
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Jeg ble forøvrig vitne til en rimelig spesiell hendelse under Tour of Norway. En bilist nektet å følge politimannens anvisning (tipper han bare så gul vest og trodde dette var en hvermannsen), han brøytet seg forbi sperringene og inn i løypa. Smart move! i neste kryss befant det seg tre politibiler som raskt fikk dette over samband. Resultat = Parkert bil, og fører kjørt til politistasjonen.

Voldsomt hvordan folk lar seg provosere over slikt. Desto mer viktig at vi oppfører oss og følger spillets regler.

Redigert av Lurifax; 01/07/2014 12:47.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: mtbmaniac] #1815955 01/07/2014 12:50
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Gjelder reglene alltid, enten jeg liker det eller ei? Eller er det rom for tolkning? Dette er sakset fra en artikkel på nrk.no:

Sigbjørn Olderen er jurist ved Sør-Trøndelag politidistrikt, og er en av juristene Eidem sikter til. Han synes spørsmålet om straffansvar for syklistene reiser en interessant problemstilling.

– For vanlige personbiler under 3,5 tonn mister du førerretten (førerkortet) for minimum tre måneder dersom du holder mindre enn ett sekunds avstand til forankjørende.

– Gjelder samme straffereaksjon for syklister?

– Jeg har i alle fall aldri fått inn en anmeldelse på syklister som har ligget for tett.

– Syklister er ”kjørende”

Sigbjørn Olderen understreker at veitrafikkloven med forskriften med trafikkreglene også gjelder for syklister, NÅR DE IKKE DELTAR I SYKKELRITT (min utheving).

– Syklister er kjørende i lovens forstand.

Sigbjørn Olderen blir så usikker på om avstandskravet gjelder for syklister på treningstur at han ber om tid til å forhøre seg med sine juristkolleger på politihuset i Trondheim.

Etter et par timer kommer han med en foreløpig konklusjon, som går i syklistenes favør.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: EHAa] #1815956 01/07/2014 12:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Da tolkes reglene i et litt annet lys, og det er akseptert at ingen står og teller 1001-1002-1003. Det aksepteres også at bilistene blir hindret, og at syklistene ikke stopper og slipper dem forbi overalt. Det aksepteres også at man bør se seg til både høyre og venstre, selv om man strengt tatt har forkjørsrett.

Men nå har vi skjønt at å akseptere denne lempingen på regelverket lett kan bety at fotgjengere blir drept eller alvorlig skadet. I tilfellet 13-åringen feilbedømte hun farten til syklistene, og det forstår jeg godt hvis en ikke tidligere har observert et godt trent lag i 50km/t.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: EHAa] #1815959 01/07/2014 12:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Gjelder reglene alltid, enten jeg liker det eller ei? Eller er det rom for tolkning? Dette er sakset fra en artikkel på nrk.no:

Sigbjørn Olderen er jurist ved Sør-Trøndelag politidistrikt, og er en av juristene Eidem sikter til. Han synes spørsmålet om straffansvar for syklistene reiser en interessant problemstilling.

– For vanlige personbiler under 3,5 tonn mister du førerretten (førerkortet) for minimum tre måneder dersom du holder mindre enn ett sekunds avstand til forankjørende.

– Gjelder samme straffereaksjon for syklister?

– Jeg har i alle fall aldri fått inn en anmeldelse på syklister som har ligget for tett.

– Syklister er ”kjørende”

Sigbjørn Olderen understreker at veitrafikkloven med forskriften med trafikkreglene også gjelder for syklister, NÅR DE IKKE DELTAR I SYKKELRITT (min utheving).

– Syklister er kjørende i lovens forstand.

Sigbjørn Olderen blir så usikker på om avstandskravet gjelder for syklister på treningstur at han ber om tid til å forhøre seg med sine juristkolleger på politihuset i Trondheim.

Etter et par timer kommer han med en foreløpig konklusjon, som går i syklistenes favør.

Her er politiet på gyngende grunn så det holder. Vegtrafikkloven gjelder syklister når de ikke deltar i sykkelritt, riktig. Han glemmer å opplyse om at den gjelder også når de deltar i sykkelritt.

Hva var konklusjonen og hvilken lovhjemmel støtter han seg til, mon tro?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815964 01/07/2014 12:55
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Enig i det. Sykkelritt er ikke trygt.

Men jeg mener uansett at når arrangementet først tillates, så må man akseptere visse "regelbrudd", gitt den situasjonen man er i. Av og til går det galt. Dersom det går galt for ofte, er det absolutt grunn til å revurdere om arrangementet skal tillates eller ikke.

Men det siste er vel omtrent det samme som du har skrevet noen titalls ganger i denne tråden..

Side 8 av 12 1 2 6 7 8 9 10 11 12

Moderator  support