Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 12 1 2 5 6 7 8 9 11 12

Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet?

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: sveinaa] #1815748 01/07/2014 09:59
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Det virker som at GeirK stort sett er glad og fornøyd når folk skriver det de mener, gitt at de kan begrunne meningene sine. Han krever ikke nødvendigvis at man skal BEVISE at man har rett, kun en begrunnelse eller presisering. Dersom begrunnelsen er OK, eller presiseringen setter saken i et nytt lys er han som regel den første til å revurdere sine meninger (men ikke nødvendigvis endre mening).

Jeg tror at mange oppfatter krav om begrunnelse eller presisering som et tegn på at motparten mener du tar feil, eller bare rett og slett har lyst til å sette deg fast.

"På seg selv kjenner man andre".

Dermed er det lett å gå i forsvarsposisjon, eller bare rett og slett melde seg ut av diskusjonen. For ordens skyld: Jeg sier ikke at dette gjelder alle som har vært uenige med GeirK, men jeg tror at det gjelder i en del tilfeller..

Jeg regner med at GeirK godtar at man diskterer hans diskusjonsteknikk så lenge man er saklig og ryddig.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: sveinaa] #1815759 01/07/2014 10:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: sveinaa
Ikke helt meningen å "kuppe" tråden, men jeg lurer så inderlig på noe. Hvorfor er det så mange som ikke klarer å forholde seg til GeirK sin direkte måte å stille spørsmål på (Eller om dere vil ordlegge seg/diskutere på?)??

Det har jeg stusset over lenge, men synes allikevel det gir særdeles fornøyelige diskusjoner.

GeirK. :Bilen er rød
Forumbruker1: Hvorfor liker du ikke røde biler Geir?
Forumbruker2: Det er ikke bare røde biler som råkjører vet'u, GeirK!
Forumbruker3: Bare fordi det finnes røde epler så trenger ikke bilen være rød.
Forumbruker4: Hvorfor synes du bilen skal omlakkeres GeirK
Forumbruker5: Hva var det som var galt med den røde bilen sa du?
Forumbruker6: Jeg har en rød bil og jeg driter i hva du mener om røde biler!

GeirK. :Jeg sa bare at bilen er rød.

Forumbruker1,2,3,4,5,6 unisont: NEI, det sa du ikke!

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Tange] #1815769 01/07/2014 10:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Ikke helt meningen å "kuppe" tråden, men jeg lurer så inderlig på noe. Hvorfor er det så mange som ikke klarer å forholde seg til GeirK sin direkte måte å stille spørsmål på (Eller om dere vil ordlegge seg/diskutere på?)??

Det har jeg stusset over lenge, men synes allikevel det gir særdeles fornøyelige diskusjoner.

GeirK. :Bilen er rød
Forumbruker1: Hvorfor liker du ikke røde biler Geir?
Forumbruker2: Det er ikke bare røde biler som råkjører vet'u, GeirK!
Forumbruker3: Bare fordi det finnes røde epler så trenger ikke bilen være rød.
Forumbruker4: Hvorfor synes du bilen skal omlakkeres GeirK
Forumbruker5: Hva var det som var galt med den røde bilen sa du?
Forumbruker6: Jeg har en rød bil og jeg driter i hva du mener om røde biler!

GeirK. :Jeg sa bare at bilen er rød.

Forumbruker1,2,3,4,5,6 unisont: NEI, det sa du ikke!

Kanskje jeg er rar, men sånn oppfatter jeg det ofte også. (Kan dessverre ikke begrunne/bevise dette da det er en rent subjektiv oppfattelse.).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: mtbmaniac] #1815775 01/07/2014 10:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
Beklager avbrytelsen. Takk for svar.

Anbefaler alle å lese GeirK sine svar flere ganger før det skytes fra hofta!

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: sveinaa] #1815778 01/07/2014 10:26
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Burde vi hatt et eget underforum for å diskutere GeirK?

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815786 01/07/2014 10:31
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK

Nei. Når jeg skriver eksplisitt at dette ikke er greit, så er det ikke naturlig å anta at det er greit. Jeg skriver at siden det er, som du korrekt siterer "vrient å slå flest mulig uten å bryte en traffikregel eller to", så må rittet flyttes til en arena der trafikkreglene ikke gjelder - nettopp fordi det ikke er greit. Jeg har vondt for å tro at jeg uttrykker meg så krøkkete her at det er vanskelig å få med seg det, men tar gjerne i mot forslag til forbedringer.

Men varför var du med när du inte tycker att det är greit att arrangera rittet?

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: mtbmaniac] #1815789 01/07/2014 10:33
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
så når GeirK f.eks skriver "Vi er egentlig ikke enige, tror jeg - selv om du ikke ser det" så skal jeg heller henge meg opp i dette enn å forsøke å forstå hva han mente å skrive?

Jeg antar med stor sannsynlighet at det GeirK mente når han skrev dette var følgende: "Vi er egentlig enige -tror jeg, selv om du ikke ser det"

Det er lov å anta, forsøke å forstå folk, man trenger ikke trigge system 2 i enhver situasjon, for da går en diskusjon over i noe som kan oppfattes som flisespikkeri. De som ønsker å holde på med dette kan godt gjøre det, men jeg gidder ikke det over tid. Og jeg har sett nok tråder utvikle seg i den retningen, så jeg hoppet av her.

Tråden startet grunnet skriv i media, det har kommet frem litt informasjon fra Styrkeprøven, samt en avis eller to.

Mitt ståsted går rimelig klart frem, jeg er motstander av at syklister skal gå utenfor rammene man får i et ritt, jeg er faktisk tilhenger av at man skal slå ned på brudd og sette en standard som faktisk gjør oss mer spiselige ovenfor medtrafikanter når vi ferdes på åpen vei.

Jeg for min del mener et uhell med personskade er såpass viktig at ritt får være ritt, at ikke alle mener dette registrerer jeg.

Når vi så har fått frem ståsted og synspunkter så begynner ordkløyveriet, det er her jeg ikke gidder å bruke mer tid.

GeirK har rett i mye av det han skriver i veldig mange tråder han, jeg har null problemer med han som person. Dog er det ikke alltid jeg synes teknikken hans for å diskutere er like nyttig og god.

Så for min del, så handler ikke dette nødvendigvis om å ha rett eller ei, det kan være man rett og slett kun ønsker å formidle sitt eget ståsted og egne verdier. Spesielt om man ser at de kunne vært nyttige for andre å adoptere. Forsøket verdt -i det minste.

Når det kommer til dette med meninger så er det ikke alltid man kan forvente en omfattende avhandling. Folk har rett til å si sin mening og la det være med det. Presenteres de som sterke fakta så er saken en litt annen.

Har man syklet et ritt, hatt litt rullegardin nede og beskriver hvordan en syklist "er" i denne modus så kan man like gjerne snu på flisa og si, dette var sånn jeg også var en gang i tiden, i stedenfor å holde tilbake informasjon og avvente et oppfølgingspørsmål.

Vel vel, nok om dette.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Raskall] #1815790 01/07/2014 10:33
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Slik jeg ser det, burde det bli en kjedelig diskusjon. Noe sånt kanskje:

Person A: "Han skriver X, og da mener han X".
Person B: "Ja. Det har du nok rett i."
Person A: "Ja"

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: fredriks] #1815793 01/07/2014 10:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Jeg tenkte ikke over at jeg brøt trafikkreglene den gangen. Jeg var med på en lagkonkurranse der jeg syklet akkurat slik som alle andre gjorde og hadde gjort i flere tiår. Det slo meg ikke at dette var ulovlig eller farlig for fotgjengere. Det ser jeg nå.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Lurifax] #1815802 01/07/2014 10:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Lurifax

Det er lov å anta, forsøke å forstå folk,

Det er lov. Det er imidlertid ikke riktig å presentere disse antakelsene som fakta, som du gjør ved en anledning.

Ser du forskjellen på følgende utsagn?:

"Du synes dette er greit, jeg synes ikke dette er greit." (Uakseptabelt siden du tillegger meg en mening jeg ikke har)
og
"Jeg synes ikke dette er greit, gjør du?" (Akseptabelt siden du stiller et oppklarende spørsmål for å bli sikker på hva jeg mener. Egentlig unødvendig siden jeg har klargjort standpunktet, men likefullt OK)

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815805 01/07/2014 10:47
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Jeg tenkte ikke over at jeg brøt trafikkreglene den gangen. Jeg var med på en lagkonkurranse der jeg syklet akkurat slik som alle andre gjorde og hadde gjort i flere tiår. Det slo meg ikke at dette var ulovlig eller farlig for fotgjengere. Det ser jeg nå.

Ahh.. Så ting man sa eller gjorde i fortiden gjelder ikke nødvendigvis fremdeles? ICON_WINK Det er det nok mange som bør ta lærdom av. Spesielt de som er flinke til å søke på forumet og sitere 4+ år gamle innlegg i ferske emner.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Lurifax] #1815807 01/07/2014 10:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Mitt ståsted går rimelig klart frem, jeg er motstander av at syklister skal gå utenfor rammene man får i et ritt, jeg er faktisk tilhenger av at man skal slå ned på brudd og sette en standard som faktisk gjør oss mer spiselige ovenfor medtrafikanter når vi ferdes på åpen vei.

Men så lenge styrkeprøven arrengerer en lagkonkurranse som forutsetter brudd på norske lover, hvordan mener du at deltakerne skal forholde seg?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815816 01/07/2014 10:56
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Nøyaktig hvilke lover forutsettes det at man bryter? Jeg har aldri deltatt i noen lagkonkurranse, så jeg vet ikke akkurat hvordan det foregår..

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: EHAa] #1815818 01/07/2014 11:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: EHAa
Nøyaktig hvilke lover forutsettes det at man bryter? Jeg har aldri deltatt i noen lagkonkurranse, så jeg vet ikke akkurat hvordan det foregår..

Regelen om avstand til forankjørende. Trafikkreglene sier at det skal være 20m mellom hver syklist, eller hvert syklistpar i bredden. Da kan man ikke sykle sammen som et lag. Når man først har brutt denne og sykler som et lag, er det tilnærmet umulig å bremse ned fra 50-5 km/t før hver eneste fotgjengerovergang der det befinner seg folk som kan tenkes å passere.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Lurifax] #1815819 01/07/2014 11:01
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
så når GeirK f.eks skriver "Vi er egentlig ikke enige, tror jeg - selv om du ikke ser det" så skal jeg heller henge meg opp i dette enn å forsøke å forstå hva han mente å skrive?

Jeg antar med stor sannsynlighet at det GeirK mente når han skrev dette var følgende: "Vi er egentlig enige -tror jeg, selv om du ikke ser det"

Det er lov å anta, forsøke å forstå folk, man trenger ikke trigge system 2 i enhver situasjon, for da går en diskusjon over i noe som kan oppfattes som flisespikkeri. De som ønsker å holde på med dette kan godt gjøre det, men jeg gidder ikke det over tid. Og jeg har sett nok tråder utvikle seg i den retningen, så jeg hoppet av her.

Tråden startet grunnet skriv i media, det har kommet frem litt informasjon fra Styrkeprøven, samt en avis eller to.

Jeg for min del mener et uhell med personskade er såpass viktig at ritt får være ritt, at ikke alle mener dette registrerer jeg.

Når vi så har fått frem ståsted og synspunkter så begynner ordkløyveriet, det er her jeg ikke gidder å bruke mer tid.

GeirK har rett i mye av det han skriver i veldig mange tråder han, jeg har null problemer med han som person. Dog er det ikke alltid jeg synes teknikken hans for å diskutere er like nyttig og god.

Så for min del, så handler ikke dette nødvendigvis om å ha rett eller ei, det kan være man rett og slett kun ønsker å formidle sitt eget ståsted og egne verdier. Spesielt om man ser at de kunne vært nyttige for andre å adoptere. Forsøket verdt -i det minste.

Når det kommer til dette med meninger så er det ikke alltid man kan forvente en omfattende avhandling. Folk har rett til å si sin mening og la det være med det. Presenteres de som sterke fakta så er saken en litt annen.

Har man syklet et ritt, hatt litt rullegardin nede og beskriver hvordan en syklist "er" i denne modus så kan man like gjerne snu på flisa og si, dette var sånn jeg også var en gang i tiden, i stedenfor å holde tilbake informasjon og avvente et oppfølgingspørsmål.

Vel vel, nok om dette.

Jeg tror ingen noen gang har skrevet eller ment, at man ikke skal stoppe ved personskade.

Diskusjonen har i hovedsak dreid seg om denne ene saken. Hvor det i ettertid har kommet frem at syklisten stoppet, jenta var uskadd, sa alt var ok, syklisten syklet videre. Det som ikke ble gjort, og som sikkert 99% andre heller ikke hadde gjort, var å gi personalia ("jeg ser du er uskadd, du sier du er uskadd men her er mobilnr mitt").

GeirK har vel diskutert andre brudd på regler, som feks sykle med mindre enn 3 sekunders avstand, noe som i praksis umuliggjør de fleste turritt under dagens regler.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Raskall] #1815821 01/07/2014 11:02
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Raskall

Ahh.. Så ting man sa eller gjorde i fortiden gjelder ikke nødvendigvis fremdeles? ICON_WINK Det er det nok mange som bør ta lærdom av. Spesielt de som er flinke til å søke på forumet og sitere 4+ år gamle innlegg i ferske emner.

Det må da være lov å endrer standpunkt?

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815822 01/07/2014 11:02
A
Anbar Offline
Fersking
Fersking
A
Sitat: Anbar

Du sier jo selv at du har deltatt i lagkonkurransen med det mål om å slå flest mulig, og du sier vel også at det er vrient å slå flest mulig uten å bryte en traffikregel eller to. Er det ikke da naturlig å anta at du synes det er greit?

Nei. Når jeg skriver eksplisitt at dette ikke er greit, så er det ikke naturlig å anta at det er greit. Jeg skriver at siden det er, som du korrekt siterer "vrient å slå flest mulig uten å bryte en traffikregel eller to", så må rittet flyttes til en arena der trafikkreglene ikke gjelder - nettopp fordi det ikke er greit. Jeg har vondt for å tro at jeg uttrykker meg så krøkkete her at det er vanskelig å få med seg det, men tar gjerne i mot forslag til forbedringer.

Du har nå presisert at du har endret menig fra den gang du deltok selv. Da syns jeg at hva du faktisk mener kommer meget tydligere frem.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815824 01/07/2014 11:05
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Da siterer jeg meg selv, og viser til artikkelen hvor flere stiller spørsmål ved om trafikkreglene skal gjelde/skal praktiseres i slike tilfeller:

http://www.nrk.no/trondelag/up-er-snillere-med-syklister-1.8127748

Hvor har man 20 meter fra? Står det eksplisitt i trafikkreglene? Er det en tolkning? Er det en utregning ut fra krav om tidsluke og hastighet?

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: sveinaa] #1815825 01/07/2014 11:06
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Raskall

Det må da være lov å endrer standpunkt?

Ja. Det er det jeg prøver å si. Men i diskusjoner her på forumet er det en del som er veldig flinke til å søke frem gamle diskusjoner og bruke dem mot deg.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815828 01/07/2014 11:07
A
Anbar Offline
Fersking
Fersking
A

Men så lenge styrkeprøven arrengerer en lagkonkurranse som forutsetter brudd på norske lover, hvordan mener du at deltakerne skal forholde seg?

Vet at det ikke var til meg. Men for meg er svaret ganske åpenbart.

1. Delta, og følge trafikkreglene
2. Ikke være med.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: EHAa] #1815831 01/07/2014 11:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvor har man 20 meter fra? Står det eksplisitt i trafikkreglene? Er det en tolkning? Er det en utregning ut fra krav om tidsluke og hastighet?

Trafikreglene §5.3 Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Anbar] #1815832 01/07/2014 11:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Anbar

Vet at det ikke var til meg. Men for meg er svaret ganske åpenbart.

1. Delta, og følge trafikkreglene
2. Ikke være med.

Da pkt 1 er umulig, gjenstår bare pkt 2.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: EHAa] #1815835 01/07/2014 11:14
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Nei, og det er nettopp dette som gjør at jeg for min del har avstått fra å lenke. Det er og blir opp til arrangør (arrangør avtaler med politiet)
Den avtalen de kommer frem til er det som legger rammene for det gitte ritt man deltar i.

Det er her jeg mener syklistene rett og slett bare MÅ ta inn over seg det gitte rammeverket som gjelder for hvert enkelt ritt.

Kryssing av gul stripe forekommer titt og ofte, horribel kjøring i rundkjøringer +++, eksemplene på brudd utover regler for et gitt ritt kan være mange. Poenget mitt er altså følgende. Man melder seg på til et ritt under gitte forutsetninger, da må man også akseptere de begrensningen som ligger i selve arrangementet. Man kan ikke påberope seg utvidede rettigheter i ly av at man ønsket å komme enda raskere frem. Da er egoismen komplett.
Man plikter å lese reglene for rittet, er de ikke i henhold til egne krav / lagets krav så må man avstå.

Det hender seg politiet gir disp til å sykle raskere enn fartsgrensen også, ikke ofte sikkert, men det skjer altså.

Redigert av Lurifax; 01/07/2014 11:15.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: mtbmaniac] #1815836 01/07/2014 11:18
mtbmaniac Online OP
Søk hjelp!
OP Online
Søk hjelp!
volkens, husk nå endelig å bruke versal, alle sammen.

Versaaal

sånn ICON_SMILE

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815837 01/07/2014 11:19
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Regelen om avstand til forankjørende. Trafikkreglene sier at det skal være 20m mellom hver syklist, eller hvert syklistpar i bredden. Da kan man ikke sykle sammen som et lag. Når man først har brutt denne og sykler som et lag, er det tilnærmet umulig å bremse ned fra 50-5 km/t før hver eneste fotgjengerovergang der det befinner seg folk som kan tenkes å passere.

Du tar opp en regel som är oklar i samband med syklister och som polisen helt klart ikke bryr sig om.

Jag tycker det är stor skillnad mellan det "lovbruddet" och det att köra på över en fotgjengerövergang.

Jag blev också skremt av det du skriver över. Så de som tränar i grupper kan inte bremse ned för fotgjengar överganger om de kör i 50 km/h? Då borde det väl vara rimeligt vansklig för dem om de kör saktare också.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815838 01/07/2014 11:20
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Da pkt 1 er umulig, gjenstår bare pkt 2.

Dette er ikke riktig Geir, arrangørene får disp når de arrangerer ritt.
En av de vanligste er nettopp dette med å sykle i kjede.

Forskjell på regler i ritt og regler for "trening". Da er det mer "ullent" hva som er riktig regel, selv politiet og dets jurister har ingen klar formening om hvordan de skal håndtere syklister og denne avstands-regelen.

Redigert av Lurifax; 01/07/2014 11:24.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815839 01/07/2014 11:21
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er klar over ordlyden i trafikkreglene. Jeg er bare mer i tvil om hvorvidt man som syklist bryter disse i forbindelse med kjøring i grupper. Har du lest artikkelen jeg linket til?

Ut fra det du skriver (gitt at du ikke har noe mer), er altså 20 meter tatt ut av lufta. Det finnes kjøretøy som er 20 m lange, og dersom disse skal klemme seg inn på 20 m er det ikke "uten fare". Det sier seg også selv at disse reglene må være gjenstand for tolkning i enkelte situasjoner. Det må vel for eksempel tillatt å stå i kø ved et lyskryss, uten å gjøre plass til at noen skal smette inn.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: EHAa] #1815841 01/07/2014 11:23
sveinaa Offline
More than words
More than words

Arrangøren legger opp til kappsykling fra A-B. Lagkonkurransen har blitt så "proff" at flere av lagene har et budsjett man bortimot kunne kjørt en liten internasjonal satsing for et lite MTB lag. Det legges ned like mange timer og kanskje til og med flere timer i forberedelser/trening enn utøvere som satser aktivt i andre sporter. Opplegget for de beste lagene er rå proft. De beste lagene kjører i tillegg vanvittig fort. Når dette er rammene legges det jo opp til at rå konkurranse.

Om poenget er at man ikke skal kjøre fortest mulig fra A-B så må rammene legges om (Med dette menes å avvikle ihht. trafikkreglene. Ligge i fartsgrensen, ta høyde for fulle folk i veibanen, forgjengere etc. etc.). Kan godt hende DSSP overlever dette, men lagkonkurransen, slik den er i dag, overlever det ikke.

Skal man fortsette med å kjøre fortest mulig fra A-B må rammene og legges om slik at man faktisk kan sykle den lagtempoen de legger til rette for (Spesielt i forhold til sikkerhet).

Man kan ikke få både i pose og sekk. Selv ikke som arrangør av DSSP....

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: mtbmaniac] #1815843 01/07/2014 11:23
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
For å være 100% ærlig, tror jeg hver eneste person som er ute i trafikken, bryter mot trafikkreglene eller veitrafikkloven nesten på hver eneste tur, så hvis det skulle håndteres strengt nok, kunne alle bare parkere.

Jeg har ikke lest forarbeidene til veitrafikkloven eller trafikkreglene (Noe som anbefales hvis man faktisk vil forstå en lov godt.) men antar at det brukes en del skjønn i håndhevingen av denne. Hvis Trafikkreglenes §5.3 som Geir siterer skulle tolkes bokstavelig, ville man jo aldri komme på jobb om morgenen i en storby, da alle ville kjøre forbi deg. ICON_WINK

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Stein] #1815844 01/07/2014 11:26
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Akkurat. Det er her jeg tror GeirK bommer litt.

Side 7 av 12 1 2 5 6 7 8 9 11 12

Moderator  support