Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 51 av 121 1 2 49 50 51 52 53 120 121

Bilist mot syklist konflikter i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK] #1820655 11/07/2014 08:48
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: GeirK
Sitat: eirikbk
Jeg lå rett over 50 km/t i 50 sone i nedoverbakke hvor denne psykopaten kjører forbi mens det kommer to biler i mot (de eneste bilene på et langt strekke).

Den mest preventive adferden i slike situasjoner er å legge seg så langt ut at det å kjøre forbi med trafikk i mot ikke blir et valg.

Jeg vet at bilene alltid i realiteten kjører 5-10 km/t (omtrentlig) saktere enn det de har på speedometeret. Så om jeg ligger i hastigheter mellom fartsgrense og Fartsgrense minus 10 så gjør jeg nøyaktig det du sier, Geir. Funker fint, det.

Så kort replisert: +1

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK] #1820675 11/07/2014 09:27
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg lå rett over 50 km/t i 50 sone i nedoverbakke hvor denne psykopaten kjører forbi mens det kommer to biler i mot (de eneste bilene på et langt strekke).

Den mest preventive adferden i slike situasjoner er å legge seg så langt ut at det å kjøre forbi med trafikk i mot ikke blir et valg.

Tidligere lå jeg veldig oppmot den hvite streken for å hjelpe bilister, nå ligger jeg alltid en halvmeter til 1 meter ut fra den hvite streken. Men det er også fordi det er mye sprekker den første halvmetern og racern er ikke så glad i det.

Redigert av Kvikken; 11/07/2014 09:27.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Kvikken] #1820679 11/07/2014 09:33
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg legger meg inn i feltet for å bremse opp den som kommer bakfra og så legger jeg meg ut så langt mot kanten jeg kan. Jeg har ikke noe imot at noen passerer meg på en liten meters avstand hvis de passerer i bare 10 km/h mer enn meg.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1820692 11/07/2014 09:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan
Jeg legger meg inn i feltet for å bremse opp den som kommer bakfra og så legger jeg meg ut så langt mot kanten jeg kan. Jeg har ikke noe imot at noen passerer meg på en liten meters avstand hvis de passerer i bare 10 km/h mer enn meg.

+1

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Kvikken] #1820694 11/07/2014 09:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kvikken

Tidligere lå jeg veldig oppmot den hvite streken for å hjelpe bilister, nå ligger jeg alltid en halvmeter til 1 meter ut fra den hvite streken. Men det er også fordi det er mye sprekker den første halvmetern og racern er ikke så glad i det.

Dette gir deg også manøvreringsrom mot kanten slik at du slipper å skvette ut i vegbanen for å unngå hindringer OG er i tråd med Vegvesnets anbefalinger. Side 2 her: http://www.vegvesen.no/_attachment/323764/binary/569899?fast_title=Trafikkregler+for+syklister.pdf

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1820757 11/07/2014 11:51
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig

Skal adoptere denne, dvs. at jeg alltid ligger halvmetern til metern ut fra streken og evt. bruker din teknikk ved å legge meg mer midt i når de kommer bakfra og så gå inn mot streken.

Dog hører jeg ikke alltid bilene pga. vinden rundt ørene og slike manøvre bør jo gjøres i god tid.

Finnes det små speil man kan vippe ned under sturerøret for å se bakover?

Redigert av Kvikken; 11/07/2014 11:51.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Kvikken] #1820760 11/07/2014 11:53
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Skal adoptere denne, dvs. at jeg alltid ligger halvmetern til metern ut fra streken og evt. bruker din teknikk ved å legge meg mer midt i når de kommer bakfra og så gå inn mot streken.

Dog hører jeg ikke alltid bilene pga. vinden rundt ørene og slike manøvre bør jo gjøres i god tid.

Som syklist ser jeg at dette er en god måte å sikre seg selv på. Vær bare oppmerksom på at veldig mange bilførere vil oppleve dette som en voldsom provokasjon og noe som gjøres på trass/faenskap.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Raskall] #1820764 11/07/2014 12:02
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Raskall

Som syklist ser jeg at dette er en god måte å sikre seg selv på. Vær bare oppmerksom på at veldig mange bilførere vil oppleve dette som en voldsom provokasjon og noe som gjøres på trass/faenskap.

Jeg gjør det samme som Dan ganske ofte, mest på steder hvor det er en trafikkøy eller annet som gjør at det vil være direkte farlig for en bil å forsøke en forbikjøring.
Det oppleves kanskje mindre provoserende om man gjør det sakte, kanskje også samtidig med at man reiser seg og trår litt, da trekkes jo øynene mot en.

Jeg vil også poengtere at den hvite stripa egentlig ikke er relevant for syklister, vi kan krysse den og kjøre på skulderen så mye vi vil. Regn "trygg avstand" til veikanten, ikke til stripa. Er det ikke altfor mye grus/glass der så sykler jeg helst på skulderen. Nedover fra Sollihøgda vestover er et godt eksempel, der er skulderen 1-2 meter bred i lange partier. Ingen grunn til å ligge i veien da!

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1820777 11/07/2014 12:46
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Er det mye trafikk bakfra opplever jeg at bilene passerer stadig raskere og stadig nærere når de begynner å kjøre forbi om jeg gjør dette. Jeg unnlater derfor å legge meg lengre til høyre enn ca 1/3 av feltbredden Normalposisjonen er midt i feltet eller 2/3 inn ved kryss. Her er jeg mest synlig, og har god sikt til kryssende veier. Blir det opphoping finner jeg heller ett sted å kjøre til siden enn å oppfordre til nærgående forbikjøringer. men det skjer ytterst sjeldent.

Ang. speil så har jeg prøvd det, det er stort sett bedre å snu på hodet. Speil ender med å vibrere for mye eller komme så langt ut av synsfeltet at de tar lengre tid/mer oppmerksomhet enn å vri hodet.

Om noen bilister føler seg provosert, vel skjer det så skjer det. Det er alltid noen som blir provosert uansett, det er ingen grunn til å utsette seg for mer fare. Tvert i mot.

Sitat: Ronald Reagen

Admittedly there is a risk in any course we follow other than this, but every lesson in history tells us that the greater risk lies in appeasement, and this is the specter our well-meaning liberal friends refuse to face--that their policy of accommodation is appeasement, and it gives no choice between peace and war, only between fight and surrender.

(Uten at jeg med det går god for alt Ronny Raygun sa og mente, men avsnittet ovenfor mener jeg er almenngyldig og en viktig lærdom)

Redigert av sverreb; 11/07/2014 15:56.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Raskall] #1820803 11/07/2014 13:29
Dan Offline
More than words
More than words
Vær bare oppmerksom på at veldig mange bilførere vil oppleve dette som en voldsom provokasjon og noe som gjøres på trass/faenskap.

Det tror jeg ikke. Siden man flytter seg så fort de har bremset så tror jeg heller de ser på en som sløv og det kan jeg jo leve med. Det som muligens ville være provoserende er jo hvis man snur seg, ser en bil bak seg og fortsetter å sperre etter at den har bremset ned.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1820827 11/07/2014 15:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Har gjort et uhøytidig eksperiment i denne sammenhengen:avanonymisering. Tanken er at en av grunnene til at bilister passerer på nært hold er at de ikke ser på syklisten som en person, men bare som en gjenstand som skal passeres. Jeg har nå i flere måneder prøvd meg på stående sykling mens jeg hele tiden (ikke hele tiden selvfølgelig) titter over skulderen og prøver å få øyekontakt med bilisten. Forsvinnende få som da tør passere godt innenfor meteren og mange som 'blir tatt på senga' og svinger brått unna når de føler seg sett. Nå er det ikke tett trafikert her men jeg mener at det er en veldig klar forskjell mellom og å sitte og titte rett frem og å stå og titte regelmessig over skulderen.
Hadde vært moro å teste med ordentlig måleutstyr.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: eirikbk] #1820934 11/07/2014 22:19
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Liten digresjon i denne tråden, gidder ikke starte ny:
Hvordan kan jeg finne ut resten av et regnr hvor jeg har de fire første tegn/tall og vet biltype? Driver å jobber meg gjennom Veivesenets oppslagsside på enkeltsøk, og det er 999 kombinasjoner i dette tilfellet.
Det er jo div sms tjenester som finner navn til de som eier en bil, men man må jo ha hele regnr.

Trodde jeg husket riktig regnr fra en hendelse i dag tidlig på vei til jobb, men navn og lokasjon til eier stemmer dårlig med hvor det skjedde.

Helt utrolig hva enkelte bilister gjør av manøvre en fredags morgen i fellesferien når det er nærmest null trafikk. Jeg lå rett over 50 km/t i 50 sone i nedoverbakke hvor denne psykopaten kjører forbi mens det kommer to biler i mot (de eneste bilene på et langt strekke).
Klarte å ta han igjen et par steder, men han bare ristet på hodet. Vi skulle samme vei, så holdt følge med han i håp om at han måtte stoppe. Men til slutt kom han seg unna.

Jeg har sjelden vært mer forbanna, gardinen gikk nesten helt ned.
Tar også i mot tips for gode måter å avreagere på!

Hvis du er usikker på om det er rett bil kan du legge inn reg nr på www.mekonomen.no
Hvis bilen er av samme merke og model så er det mye som tyder på at du husket riktig.

Edit Ser nå at du antagelig har gjort det samme på siden til veivesnet.

Redigert av sl500; 11/07/2014 22:25.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Kvikken] #1820989 12/07/2014 10:38
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R

Funker greit på racer..

Men jeg gjør dette uansett motsatt. Ligger som standard godt uti veibanen for å bremse biler som ikke har klar bane. Når de har slakketned, legger jeg meg markant lengre ut. I sving etc venter jeg til jeg har oversikt og vinker de fram.

Dog ser jeg at ca 50% av bilistene velger å legge seg godt uti motsatt fil gjennom svingen. Funker greit så lenge de ikke møter likesinnede...

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1821386 13/07/2014 19:47
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
http://www.an.no/nyheter/article7474759.ece

håper dette gikk bedre enn det ser ut for

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Raskall] #1821543 14/07/2014 08:45
_Moe_ Offline
Entusiast
Entusiast
Det neste blir vel at syklister får vikeplikt på gang- og sykkelvei med ekstraskiltet "kjøring til eiendommene tillat".

Ingen generell vikeplikt, men vanlig høyreregel gjelder.

Jeg husker ikke om dette har vært oppe i dette forumet, eller om det var en sak som ble omtalt i no.fritid.sykkel (tror det var det siste), men i en sak der en syklist hadde kollidert med en bilist på g/s-vei, så ble syklisten gjort ansvarlig for sammenstøtet fordi han ikke overholdt vikeplikten overfor bilisten, som kom fra hans høyre side. Denne saken var ganske spesiell, fordi bilisten ikke kom fra en utkjørsel, men fra en felles utkjørsel for flere hus. Retten anså denne som likeverdig med g/s-veien, som bilen hadde rett til å kjøre på, og la derfor høyreregelen til grunn.

Redigert av _Moe_; 14/07/2014 08:48.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK] #1821553 14/07/2014 09:22
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E

Helt klart. Jeg lå vel i området mellom høyre hjulspor og midten. Vedkommende kjørte faktisk forbi i delvis motsatt kjørefelt, men de bilene som kom i mot oppover må ha fått hjertet i halsen de også. Han ville ALDRI gjort dette om jeg var en bil. Som sagt lå jeg allerede litt over fartsgrensen.

Faktisk holdt jeg følge med han videre nedover. På et par steder hvor han måtte slakke godt av, kom jeg opp på førersiden av han. Ropte og pekte på han med sinna bevegelser. Men han bare ristet på hodet og feide meg vekk med hånda. Faen til arrogant type. Honda CR-V. Hadde det enda vært en ærketypisk vestkantbil. Men jeg skjønner jo hvorfor folk ser svart og sparker til biler. Heldigvis var jeg fornuftig nok til å konkludere med at det nok ville eskalert situasjonen mer enn nødvendig. Fulgte etter han helt ned til Lysaker, men så forsvant han ut av syne. Tok sjansen på å sykle inn i et parkeringsanlegg, men borte var han. I hans øyne var sikkert jeg idioten...

Ellers er det liten nytte i å vite bare litt av bilskiltet og biltype. Det blir en del treff...

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: edmann] #1821825 14/07/2014 19:18
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: edmann
http://www.an.no/nyheter/article7474759.ece

håper dette gikk bedre enn det ser ut for

Dette gikk heldigvis veldig bra .

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: jag] #1821827 14/07/2014 19:26
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: jag
Dette gikk heldigvis veldig bra .

Denne tipper jeg sykkelhaterne kommer til å fryde seg over:
"– Har denne hendelsen lært dere noe?
– Kanskje å sykle litt mer til høyre på veien."

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1821860 14/07/2014 20:51
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
På den brua så var det to felt og 1 meter med veiskulder i den retningen.
Tror nok bilisten hadde mer enn god nok plass til å passere...

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anonym] #1821879 14/07/2014 21:37
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous
På den brua så var det to felt og 1 meter med veiskulder i den retningen.
Tror nok bilisten hadde mer enn god nok plass til å passere...

Jo, men det var nok ikke det som var poenget, men heller at hvis man ligger lengre ut til høyre minsker man risikoen for å bli truffet av en blendet bilist (eller forsåvidt en bilist som sjekker facebook).

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1821892 14/07/2014 22:33
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Noen ganger er det tryggest å ligge i kanten. Feks i en blind, skarp sving, eller når sola er imot. Har ikke tenkt så mye på at bilister blir blendet av sola, men jeg tenker på det i svinger.

Jeg ble forresten blendet av sola selv i går på sykkel i et boligfelt, og da bremet jeg opp sånn at jeg ikke skulle kjøre på noen, selv om jeg ikke så noen. ICON_TONGUE Terskelen for å stoppe/bremse opp er vel lavere på sykkel enn med bil.

Redigert av Tor Arne; 14/07/2014 22:36.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1821905 15/07/2014 05:44
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Kan det tenkes at Mestas fylkesveisinspektør hadde følt seg mindre truet av syklister hvis han sluttet å kjøre bilen sin på de smale sykkelveiene?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1822139 15/07/2014 15:27
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1822142 15/07/2014 15:38
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Litt utenom....

http://imgur.com/3OpJrgw

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1822670 16/07/2014 20:47
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: loik] #1822737 17/07/2014 02:29
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Imponerende. Men 20 tonn tror jeg var å ta i for en tom søppelbil. Eller hva? ICON_TONGUE

Kanskje hjulet som kjørte over henne rett og slett hoppet så mye opp da det kjørte over sykkelen til at det ikke ble nok kraft til å skade henne da det rullet over.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1822901 17/07/2014 11:05
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Mon bror ble også overkjørt på kne/føttene da han var 14år av el lastebil med gruslass MED henger med grus. Ingen brudd, bare masse sår. Lastebilsjåføren trodde han hadde daua. Må være lavt dekktrykk og store dekkflater som reddet han.

Tom lastebil som det er der veier nok ikke 20tonn, men en "imponerende" mirakuløs/superflaks hendelse uansett.

En ikke fullt så heldig, felt av en simpel dør..

Syklist krasjet da bilist åpnet døra
KJELLER: Mulig brudd i kragebeinet ble resultatet av sammenstøtet
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7481282.ece

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: peterpan] #1822941 17/07/2014 12:57
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: peterpan
Kan det tenkes at Mestas fylkesveisinspektør hadde følt seg mindre truet av syklister hvis han sluttet å kjøre bilen sin på de smale sykkelveiene?

Haha. Ja, en vill idé kunne jo f.eks. være å sykle på inspeksjon på gang/sykkelveiene, så hadde han sluppet å gå ut av pickup-trucken sin hele tiden.

Lurer på hvilken forkjørsrett han snakker om?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: mogens] #1822992 17/07/2014 15:39
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: mogens

Haha. Ja, en vill idé kunne jo f.eks. være å sykle på inspeksjon på gang/sykkelveiene, så hadde han sluppet å gå ut av pickup-trucken sin hele tiden.

Lurer på hvilken forkjørsrett han snakker om?

24 mai 2013 fikk biler som krysser gang/sykkelveg vikeplikt for syklister på denne gang/sykkelveg.
Men du har rett om du tenker av om noen har vikeplikt, så har de andre forkjørsrett. Slikt er det ikke. Man har mange plikter, men svært få rettigheter.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anonym] #1822997 17/07/2014 16:13
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous

24 mai 2013 fikk biler som krysser gang/sykkelveg vikeplikt for syklister på denne gang/sykkelveg.

Det er vel ikke riktig? Trafikkreglene § 7.Vikeplikt sier ikke dette?
Derimot sier punkt 4 at "Kjørende [herunder syklende, min anmerkn.]som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen"

§ 7.Vikeplikt
1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.
2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.
3. Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder. Kjørende som vil svinge inn over fortau har vikeplikt for gående og syklende som ferdes på fortauet.
Fører av sporvogn som vil svinge inn i veg med gangfelt, har vikeplikt for gående når fotgjengersignalet lyser grønt.
4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.
Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd.
5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.
6. Om nødvendig skal kjørende som møtes, i god tid vike tilstrekkelig til høyre og kjøre sakte eller stanse. Er en del av vegen sperret, har den vikeplikt som har sperringen på sin side.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Side 51 av 121 1 2 49 50 51 52 53 120 121

Moderator  support