Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 12 1 2 3 4 5 6 11 12

Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet?

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Lurifax] #1815072 30/06/2014 12:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Lurifax

I lag konkurranser så er saken en litt annen.

Dette er en lagkonkurranse.

http://styrkeproven.no/lagkonkurranse

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815075 30/06/2014 12:55
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Når en arrangerer lagkonkurranse, må en nesten forvente at det deltar lag som konkurrerer mot hverandre.

http://styrkeproven.no/lagkonkurranse

There's yer problem right there. ICON_SMILE Ikke ditt problem spesifikt da, men det generelle problemet.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815083 30/06/2014 13:03
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Gråstein
Men for all del. Når det ligger ei jente i asfalten med ukjent status forstår jeg jo at man må ta hensyn til de hundrevis av treningstimene man har lagt ned...

Ikke en gang når jeg eksplisitt spesifiserer hva jeg ikke mener, greier noen av overtolkerne her inne å dikte opp meninger inni hodet sitt.

Du skrev:

"Før noen får ideér om hva jeg mener og ikke oppi hodeet sitt, så la meg si at jeg ikke mener at det er OK å kjøre på noen i et fotgjengerfelt, men hva gjør man dersom man ligger foran i en kjede på 20 mann i 50km/t og noen begynner å krysse? Ikke vet jeg. Det burde vært vakt her."

Forhåpentligvis klarer du å stoppe ned kjeden din. Hva gjør du om du ligger i 80 med bil på den samme veien og noen begynner å krysse? Eller hva om det var en bil som kom fra en sidegate?

Det du i hvert fall gjør er når du har kjørt jenta i bakken legger du deg ut til siden, bremser opp og snur for å se hvordan det går.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Gråstein] #1815086 30/06/2014 13:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Forhåpentligvis klarer du å stoppe ned kjeden din. Hva gjør du om du ligger i 80 med bil på den samme veien og noen begynner å krysse? Eller hva om det var en bil som kom fra en sidegate?

De viktigste forskjellene her er at dersom du kjører bil, så deltar du ikke i en lovlig konkurranse og du ligger heller ikke i en klynge der oppbremsing lett betyr massekrasj.

Poenget mitt er at lagkonkurransen i Styrkeprøven fordrer at man bryter en rekke trafikkregler for å kunne vinne.

Det du i hvert fall gjør er når du har kjørt jenta i bakken legger du deg ut til siden, bremser opp og snur for å se hvordan det går.

Selvfølgelig.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Lurifax] #1815092 30/06/2014 13:11
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Bare å ta en titt på resultatene så ser man at folk sykler inn til veldig gode tider både med start 08:15 og 10.00, så det er liksom ikke helt som i et proffritt, hvor toget går når det først går.

Det året jeg syklet Styrkeprøven, tillot vi ikke fremmede å blande seg inn i rulla eller henge seg på. 1. Urutinerte syklister i en dobbel kjede utgjør en fare og 2. dersom kjeden blir for lang, kan arrangøren stanse og splitte den opp.

Jeg er klar over de tingene du sier. Men igjen, dette viser holdninger og en ukultur som har "satt" seg i tur-ritt. Nekte andre å henge med i samme pulje, eller når man tar igjen folk? Dette er en såkalt uskreven lov som ikke har fotfeste i ritt reglement eller noe annet sted. Det vitner om en utvikling i tur-ritt som er meget beklagelig.

I lag konkurranser så er saken en litt annen.

Det er ingen som kan nekte noen å ligge bak ei rulle. det er tullball. At man praktiserer en kontroll inne i selve rulla når lag starter som "lag" i normale puljer er helt ok. Dette tror jeg de aller fleste respekterer også. Jeg har syklet selv, og fikk en flott tur bak Atea. De hadde intet i mot at vi var med, så lenge vi ikke blandet oss inn i rulla.
Vi gjorde faktisk det samme med flere lag, Torshov +++, ingen av de ba oss reise åt "skogen", så jeg vil nok påstå at de aller fleste godtar dette uten for mye om og men.

Arrangøren må jo gå litt i seg selv om de sender ut en pulje med la oss si 100 stk, og mener disse ikke skal få lov å sykle sammen. Da har man fra start opprettet / laget et problem. Da må de slutte å være grådige / griske og sende ut puljer som er i tråd med råd fra håndhevende myndighet.

Men joda, man kan fint finne årsaker til at en person velger å sykle videre, man kan fint tenke tanken om at dette er fjøra som ble til 450 egg (eller 22 høner), uansett så har jeg for min del valgt å ta utgangspunkt i artikkelen, det som er beskrevet der er fravær av syklist etter en påkjøring, dette er og blir uakseptabelt.

Har aldri hørt om noen lag som nekter folk å henge på halen. Normalt så er rulla først deretter kommer sekken (innbytterbenken), hva som skjer bak sekken er det ingen som bryr seg med.

Hvis man starter i en pulje med mange andre enn ditt lag så kan man ikke nekte folk å ligge bak laget ditt, og det er det vel heller ingen som gjør.

Skjønner heller ikke de som mener at siden dette kun er turritt så spiller resultatet ingen rolle. Det er like surt og ikke klare det man trent mange månder for, selv om det ikke er VM. Prøv og spill bedriftsfotball, det er ganske høyt engasjement der også, selv om det, om mulig, betyr enda mindre.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Dexter] #1815097 30/06/2014 13:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dexter

Hvis man starter i en pulje med mange andre enn ditt lag så kan man ikke nekte folk å ligge bak laget ditt, og det er det vel heller ingen som gjør.

Begge mine lagkapteiner hadde opplevd gjennom 20 år med Styrkeprøven å bli stoppet av politiet fordi kjeden hadde vokst seg for lang. Derfor var ordren å passere andre så hurtig som mulig og anmode evt påhengere om å finne seg andre å snylte på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Dexter] #1815099 30/06/2014 13:18
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Har aldri hørt om noen lag som nekter folk å henge på halen. Normalt så er rulla først deretter kommer sekken (innbytterbenken), hva som skjer bak sekken er det ingen som bryr seg med.

Skjønner heller ikke de som mener at siden dette kun er turritt så spiller resultatet ingen rolle. Det er like surt og ikke klare det man trent mange månder for, selv om det ikke er VM. Prøv og spill bedriftsfotball, det er ganske høyt engasjement der også, selv om det, om mulig, betyr enda mindre.

Enig, men en liten forskjell kontra ballspillet vi ikke får nevne er det her, om en blir skadet så stopper spillet. Her stoppet ikke spillet. Det er vel da folk synes at hele konkurranse biten har tatt litt overhånd på en måte.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815103 30/06/2014 13:19
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Begge mine lagkapteiner hadde opplevd gjennom 20 år med Styrkeprøven å bli stoppet av politiet fordi kjeden hadde vokst seg for lang. Derfor var ordren å passere andre så hurtig som mulig og anmode evt påhengere om å finne seg andre å snylte på.

De får ikke lov å være med i rulla, siden denne er drillet, likefullt så er de snyltere?
så med mindre man har 20 kompiser så skal man sykle alene?

Du og du for en sosial og inkluderende tanke ICON_WINK

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815105 30/06/2014 13:20
Tex Offline
Besatt
Besatt

Poenget mitt er at lagkonkurransen i Styrkeprøven fordrer at man bryter en rekke trafikkregler for å kunne vinne.

Dette tror jeg er det sentrale poenget.

Man ville aldri kunne arrangert et billøp med tidtakning på offentlig vei utan at det var sperret for annen trafikk. Med sykkelritt av denne typen er det tydligvis greit. Virker for meg som arrangementet egetlig foregår i noe uregulerte former hva gjelder trafikkreglene. Er det opp til arrangøren å lage trafikkregler? Hvordan skal i så fall skal ikke-deltagere forholde seg til disse?

Klart det vil kunne oppstå konflikter med andre trafikkanter. Det er nesten rart at det ikke skjer flere ulykker.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: mtbmaniac] #1815108 30/06/2014 13:22
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Dette er tilfellet i de fleste "turritt" på landevei, og arrangørens mulighet til trafikkregulerende tiltak er begrenset av hva poliri og veimyndigheter tillater (i tillegg til økonomi, selvfølgelig)

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Lurifax] #1815110 30/06/2014 13:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
GeirK har varit med i lagkonkurransen i trondheim-oslo i vad jag tror är ett av de bästa lagen.

Det är nog inte helt samma sak som att sykla i en fellespulja som du verkar snakka om.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Lurifax] #1815114 30/06/2014 13:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

De får ikke lov å være med i rulla, siden denne er drillet, likefullt så er de snyltere?

Nei - det er ikke sosialt og inkluderende. Det er en løsning for å sykle dritfort til Oslo, som er hele poenget. Hvis man vil ha sosialt og inkluderende, finner man andre arenaer enn lagkonkurransen i Styrkeprøven.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Dexter] #1815115 30/06/2014 13:28
Dan Offline
More than words
More than words

Folk burde få orden på sine prioriteringer i livet. ICON_WINK

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Oystein L] #1815116 30/06/2014 13:30
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oystein L

Dette er tilfellet i de fleste "turritt" på landevei, og arrangørens mulighet til trafikkregulerende tiltak er begrenset av hva poliri og veimyndigheter tillater (i tillegg til økonomi, selvfølgelig)

Jeg er sikker på at arrangøren har alle tillatelser i orden.

Likevel er det et problem for andre trafikanter dersom det på en veistrekning gjelder andre trafikkregler enn vanlig. Hvordan skal jeg som bilist da vite hvordan jeg skal forholde meg?

Jeg ser at det noen ganger settes opp midlertidige skilt med "OBS! Sykkelløp.", men jeg tror ikke det betyr noe annet enn at man skal være ekstra påpasselig. Jeg tror ikke det strangt tatt fritar syklister fra vikepliktsregler osv.,

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Dan] #1815125 30/06/2014 13:44
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dan

Noen jukser i kabal også.......

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Tex] #1815126 30/06/2014 13:45
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tex

Jeg er sikker på at arrangøren har alle tillatelser i orden.

Likevel er det et problem for andre trafikanter dersom det på en veistrekning gjelder andre trafikkregler enn vanlig. Hvordan skal jeg som bilist da vite hvordan jeg skal forholde meg?

Jeg ser at det noen ganger settes opp midlertidige skilt med "OBS! Sykkelløp.", men jeg tror ikke det betyr noe annet enn at man skal være ekstra påpasselig. Jeg tror ikke det strangt tatt fritar syklister fra vikepliktsregler osv.,

Private varselskilt er varsling, ikke regulering.
Dersom politi og veimyndigheter ønsker å håndheve regelverket (noe som varierer fra distrikt til distrikt) vil "trafikkregulerende tiltak" i praksis si offisiell skilting og trafikkpoliti på jobb.
Det skulle vel ikke være særlig vanskelig å forholde seg til for andre trafikkanter?

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Oystein L] #1815132 30/06/2014 13:52
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hur mye trafikreglering är det i trondheim i oslo?

I lördags såg jag att det var trafikk vakter på elgsäter gate och det är ju också undantag från sykkelförbudet runt tiller.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: fredriks] #1815154 30/06/2014 14:31
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
GeirK har varit med i lagkonkurransen i trondheim-oslo i vad jag tror är ett av de bästa lagen.

Det är nog inte helt samma sak som att sykla i en fellespulja som du verkar snakka om.

Enig, skriver på generelt nivå ut fra min egen tekst hvor jeg skrev nettopp dette, at lagbiten er en egen greie.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815156 30/06/2014 14:32
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Nei - det er ikke sosialt og inkluderende. Det er en løsning for å sykle dritfort til Oslo, som er hele poenget. Hvis man vil ha sosialt og inkluderende, finner man andre arenaer enn lagkonkurransen i Styrkeprøven.

Styrekprøven er mer enn lagkonkurransen vet du Geir.
Jeg omtaler tur-ritt (som lagkonkurransen er en del av, samt resten. Det spiller forøvrig ingen rolle i forhold til saken som diskuteres.

Redigert av Lurifax; 30/06/2014 14:33.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: mtbmaniac] #1815207 30/06/2014 15:54
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Ikke samme saken, men en pekepinn hvor viktig man kan være i trafikken på sykkel.

http://www.nordlys.no/nyheter/article7450327.ece

Redigert av anonym; 30/06/2014 16:13.
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Lurifax] #1815226 30/06/2014 16:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg omtaler tur-ritt (som lagkonkurransen er en del av, samt resten. Det spiller forøvrig ingen rolle i forhold til saken som diskuteres.

Ja - jeg vet at det er en del som sykler rittet for å vinne over seg selv og så er det noen som sykler det for å vinne over andre. Jeg var i siste kategori. Jeg følte ikke at jeg hadde annet til felles med førstnevnte at vi syklet samme løype sånn ca samtidig.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815236 30/06/2014 16:45
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Ja - jeg vet at det er en del som sykler rittet for å vinne over seg selv og så er det noen som sykler det for å vinne over andre. Jeg var i siste kategori. Jeg følte ikke at jeg hadde annet til felles med førstnevnte at vi syklet samme løype sånn ca samtidig.

Nettopp det som er litt av greia her, det er fortsatt et tur-ritt uavhengig av om du vil satse alt du orker i et slikt ritt. Like fullt er det åpne veier og normale trafikk regler som gjelder. Så om du satser alt du har og tror på gull og heder, eller om man tar det som en tur - så er det like fullt et tur-ritt man har meldt seg på.
Ingen som fortalte meg dette skrev du litt tidligere, det blir i samme kategori som ei viss dame som ble omtalt i mindre pene ord, spesielt mtp hvor smart hun var.

Du vet, dama som ikke hadde pakka sekken sin i Birken, hun ville jo ha egne regler for hun satset jo hardt! Så hun leste jo ikke reglene for rittet, hun skulle jo satse og sykle fort.

Litt artig dette her, for det illustrerer nettopp utfordringen. Ambisjonene kan aldri komme foran reglementet i et slikt ritt. Da må man satse og begynne som aktiv utøver.
Være seg man liker det eller ei, så er altså tur-ritt - tur-ritt for alle som deltar.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Dan] #1815238 30/06/2014 16:46
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Dan

Du mener? Ser ingen grunn til å delta i styrkeprøven uten et mål. For mange er ikke det å gjennomføre noe mål. Selvsagt er det ikke greit når noen blir påkjørt.

keo
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: GeirK] #1815245 30/06/2014 16:59
sveinaa Offline
More than words
More than words

Er vel dette som er sakens kjerne. Arrangøren ønsker å tilby noe til alle. Spørsmålet man må spørre seg er vel om de klarer å lage gode nok rammer eller hva man skal kalle det for å tilfredsstille sikkerheten i avviklingen av begge "konkurransene" når det skjer samtidig. Dundrer man i 50 km/t gjennom en 40 eller 30 grense er man allerede langt ute i gråsonen hva gjelder trafikkregler.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: mtbmaniac] #1815263 30/06/2014 17:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: fredriks] #1815270 30/06/2014 18:01
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Se der ja, "fakta" er ikke nødvendigvis fakta....

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: 29" mannen.] #1815289 30/06/2014 18:19
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: 29" mannen.

Er vel det samme hun på motorsykkel sa ( De kom så fort) da hun feide ned en gruppe for noen uker siden.

Det er vel to sider av denne saken også, riktignok kjørte jente på MC inn for brått før hun stoppet så hun fikk en del sykler i ræva men at hun feide dem ned er vel å strekke det _litt_ vel langt, egentlig var det hun som ble feid ned selv om hun hadde gjort en feil.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: keo] #1815290 30/06/2014 18:19
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: keo
Du mener? Ser ingen grunn til å delta i styrkeprøven uten et mål. For mange er ikke det å gjennomføre noe mål. Selvsagt er det ikke greit når noen blir påkjørt.

Jeg for min del sykler absolutt alt jeg kan innenfor reglementet, det gjør helt sikkert fryktelig mange. Er jeg bevisst på at reglene er der? ja, det er jeg faktisk.
Jeg ble oppmerksom på dette noen år før jeg syklet første gangen, all den tid det var en artikkel som tok for seg hastighet gjennom Minnesund, politiet gikk ut i media og advarte syklistene om at 50 gjaldt, også for de som syklet i tur-ritt og åpne veier.
Har jeg mål om å forbedre meg? Ja, gitt at grunnlaget mitt tilsier dette, så satser man jo det man kan for å nå nye mål. Men for min del så gjelder det fortsatt å gjøre dette innenfor reglene. Den dagen reglene er en begrensning og ulempe for meg, så sykler jeg andre ritt, hvor det vil være mulig å nå mål man har satt seg -igjen innfor reglene for neste konkurranse. Alt annet er juks. PUNKTUM.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: ] #1815293 30/06/2014 18:24
E
ejo8210 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Det er vel fortsatt bare info fra en ene siden. Syklisten har fortsatt ikke meldt seg så vidt jeg kan forstå. Jeg må også si jeg nok kunne gjort det samme som denne syklisten. Syklet videre etter å ha forsikret meg om at det gikk bra med jenta.Med litt høy puls kunne jeg nok glemt at jeg skulle ha oppgitt navnet mitt før jeg syklet videre.

Sitat: pedaIglipp

Nei. Det kan ikke stemme at å høre på begge parter belyser saken bedre enn bare høre fra en side.

Re: Er sluttiden virkelig viktigere enn alt annet? [Re: Oystein L] #1815297 30/06/2014 18:30
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev

Se der ja, "fakta" er ikke nødvendigvis fakta....

For meg forandret dette ikke saken nevneverdig.
Han har kjørt ned noen i et fotgjengerfelt ved å sykle uaktsomt.
Antagelig har også deler av feltet ikke overholdt vikeplikten ved fotgjengerfeltet.
Hvis han har stoppet opp å spurt jenta hvordan det går er det jo fint men like fullt holder det ikke jevnført med veitrafikkloven men den var det jo ingen som brydde seg om når de kom til fotgjengerfeltet så det er forstålig at ting ikke er så nøye etter heller

Side 4 av 12 1 2 3 4 5 6 11 12

Moderator  support