Dyre biler
|
Re: Dyre biler
[Re: Larsemannen]
28/06/2014 13:46
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Mye av dette er vel også hvordan folk ønsker å prioritere pengene sine, veldig mange bruker jo også store summer på hytte eller reise.
Men til alle dere som banker hundrevis av tusener inn på huslånet: Øker dere da samtidig avdraget på huslånet slik at dere faktisk blir kvitt "bilen" i løpet av en tre-fem års periode? Hvis ikke kan dere fort få et sjokk når dere ser hvor mange år det tar å betale ned bilen på denne måten. Hvis dere også finner på å bytte ut bilen igjen etter fem år, betaler dere plutselig på to biler pluss huset... Spesielt til deg som har 30 års nedbetaling på huslånet, er du klar over hvor liten del av summen du betaler som faktisk er avdrag og ikke rentekostnader???
Vår husstand har en relativt normal inntekt, to bachelor utdanninger i 100% stillinger. Jeg er bilinteressert og sitter til stadighet å drømmer og falbler om å kjøpe en nyere relativt flott bil, xc70, alltrack osv. Men, når jeg innser hvor mye dette koster i form av verditap blir det med drømmen.
Tommelfingerregel er at man har ca 60% igjen av nybilpris etter tre år. Hvis man da kjøper en bil til 500k vil verdien være 300k etter bare tre år. Altså 200k borte på tre år, eller på en annen måte: For verditapet kunne man ha kjøpt en splitter ny Skoda Roomster, og den hadde vart mer enn to år!
Beklager dette lange innlegget, men akkurat som trådstarter kan jeg ikke fatte hvordan SÅ mange mennesker kan kjøre rundt i nye eller et par år gamle biler av øverste hylle... Hvorfor da ikke kjøpe en 2-3 år gammel bil og la andre ta det største tapet?  Synes mange er overdrevent opptatt av å kjøpe helt ny bil. En 2 år gammel 5-serie er en ufattelig mye bedre bil enn Skoda Superb f.eks. Hvor kan jeg lese om at 5 serie er sååå mye bedre enn superb? Eller er dette noe du mener?
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
[Re: b_mattias]
28/06/2014 13:56
|
evergreen
Entusiast
|
Entusiast
9 av 10 jeg kjenner som har meget godt med penger kjører biler godt under 100'000.
Dette er min oppfatning også. Kolleger og omgangskrets med god inntekt kjøper nøkterne biler, mens de med noe lavere låner seg opp til en nyere brukt A6, 5-serie osv. Men, har man først prøvekjørt en slik bil er det vanskelig å ta turen til nærmeste Hyundai forretning! 
|
|
|
[Re: Knirkekne]
28/06/2014 18:16
|
tut
Fersking
|
Fersking
Er det noen som vet hvorvidt det er store forskjelelr i utslipp/miljøskadelige stoffer fra en 2001 VW Golf 1.6 sammenlignet med f.eks en 2014 Audi A6 Allroad 3.0? Ja! Favør ny Allroad. Drøye 150 g CO2. Ingen biler i 2001, selv en liten Golf, hadde så lave utslipp.
|
|
|
[Re: Pedalsyre]
28/06/2014 18:21
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
Hvor kan jeg lese om at 5 serie er sååå mye bedre enn superb? Eller er dette noe du mener?
Her står det i grunnen at 5-serie er så mye bedre enn Superb: http://www.klikk.no/motor/bil/familiebiler/article879033.eceSuperb er best på plass og pris(og i dette tilfellet med toppmodel vs innstegsmodel, også effekt). Bmw'en er best alt annet. Og her sammenligner man toppmodellen av Superb med innstegs 5-serie. 5-serie er derved sååååå mye bedre enn Superb, noe den også skal være siden det er en mye dyrere bil.
Redigert av oevk; 28/06/2014 18:21.
Øyvind
|
|
|
[Re: tut]
28/06/2014 18:29
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Er det noen som vet hvorvidt det er store forskjelelr i utslipp/miljøskadelige stoffer fra en 2001 VW Golf 1.6 sammenlignet med f.eks en 2014 Audi A6 Allroad 3.0? Ja! Favør ny Allroad. Drøye 150 g CO2. Ingen biler i 2001, selv en liten Golf, hadde så lave utslipp. Allroad 3.0 TDI eller TFSI? TDI har litt lavere CO2-utslipp enn 1.6 bensin, men den har ganske sikkert høyere partikkelutslipp og NOx-utslipp. Golfen er i teorien snillere mot lokalmiljøet, såfremt den ikke er utslitt og forbrenner dårlig.
|
|
|
[Re: oevk]
28/06/2014 19:22
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Hvor kan jeg lese om at 5 serie er sååå mye bedre enn superb? Eller er dette noe du mener?
Her står det i grunnen at 5-serie er så mye bedre enn Superb: http://www.klikk.no/motor/bil/familiebiler/article879033.eceSuperb er best på plass og pris(og i dette tilfellet med toppmodel vs innstegsmodel, også effekt). Bmw'en er best alt annet. Og her sammenligner man toppmodellen av Superb med innstegs 5-serie. 5-serie er derved sååååå mye bedre enn Superb, noe den også skal være siden det er en mye dyrere bil. ok, takk. Da har jeg fått svar. Dog er mine egne meninger at pris+plass+effekt faktisk har noe å si, mens biltestere er mer opptatt av litt smale sidevinduer slik at man kan tro man kjører en sportsbil. Godt vi er forskjellige her i verden... 
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
[Re: Asterix]
28/06/2014 20:37
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
For det første. En bil er ikke dyr, det er norsk engangsavgift i tillegg til mva som gjør biler dyre.
Det går også an å ha en ny bil. Flett ny, uten at det koster skjorta ved å velge riktig modell, ved å eie den, uten noe leid/leaset finansieringsløsning. Vi nordmenn kjøper bil i flokk, og vi kjøper den alt for stor. Og vi elsker premium biler som oser status. Det er større avanse på høyreiste biler(a3 vs q3, tiguan vs golf,focus vs kuga). Større avanse på større biler (A4 vsA1). Og Norge har hatt lavt verdifall på biler. Jeg tror det er i ferd med å snu. Det er en overkapasitet i bilmarkedet nå.
Hvordan folk har råd er topic. Parforhold har god råd. Jobber begge tjener hver minst 350.000, samlet 700.000årlig, det er en lav lønn. To statsansatte lærere minst 450.000 hver, minst 900.000 årlig! Bussjåfører 400.000 osv. Det er da litt penger å bruke på bil.. Kollektivt er jo dyrere. Med høy sysselsetting, som vi har hatt, har bilbytter til de i ordnede parforhold gått greit (ikke oppløste samliv, man blir ikke rik av å dele verdier på to, og doble levekostnadene i samme slengen). Mange har lave huslån, og millionen i parinntekt. Klart det blir romslig inntekt da. Men. Jo lavere inntekt familien har, jo mer presset likviditet har man. Enslige med god inntekt og økonomisk sans har det greit, men under ett visst nivå går nesten all likviditeten til levekostnader. Det er det store bildet.
Er og ganske overrasket over hvor mye enkelte er villig til å bruke på en bil her i landet, men og hyppigheten, og på overpriset ekstrautstyr. Ofte bilbytter, ny bil ofte, er det som koster. Det finnes jo muligheter her og men de går jeg ikke inn på nå.. Jeg har normalt aldri kjøpt bil dyrere enn min årslønn (med unntak av en Subaru til en million en gang og da tjente jeg mye mindre enn det). Flåsete, familiens gjennomsnittsinntekt burde man ikke velge oxer 1x snittinntekten i bilpris. Man kan fint, men burde kanskje ikke. En familie trenger ofte to biler.
Sammenlignet med Sverige så er Norge et bilmessig u-land. Drar du til et svensk skisted, der kjører svensker med biler som er mye dyrere enn i Norge, kan jo vri hodet av i dyre bilmodeller man sjeldent ser i Hemsedal. Nordmenn kjører rundt med bruktbiler som koster 300k i Norge som koster 50k i Sverige. Norge er en bruktbilboble (om (brukt)bilprisene i Norge skulle bli satt til svenske eller tyske). Vi tjener godt i Norge. Korreksjon. Ja, enkelte tjener godt i Norge.
Formuende (positiv ligningsmessig formue) jeg kjenner er personer med sykt høy inntekt, arvet midler eller fornuftige/smarte/sparsommelige personer. Når de skal matches med nye biler, er det kun de med sykt høy inntekt som kjører dyre biler. De bilene som refereres til i tråden er formuede i verdier, men har ikke skattemessig formue over minstefradraget. De sitter på verdier, men er ikke 'rike' slik jeg ser det. De har det godt, det har de.
|
|
|
[Re: evergreen]
28/06/2014 20:42
|
-torfinn-
Medlem
|
Medlem
Mye av dette er vel også hvordan folk ønsker å prioritere pengene sine Nettopp. Men til alle dere som banker hundrevis av tusener inn på huslånet: Øker dere da samtidig avdraget på huslånet slik at dere faktisk blir kvitt "bilen" i løpet av en tre-fem års periode? Hvis ikke kan dere fort få et sjokk når dere ser hvor mange år det tar å betale ned bilen på denne måten. Hvis dere også finner på å bytte ut bilen igjen etter fem år, betaler dere plutselig på to biler pluss huset... Spesielt til deg som har 30 års nedbetaling på huslånet, er du klar over hvor liten del av summen du betaler som faktisk er avdrag og ikke rentekostnader??? Tror det eller ei, av de som oppfatter at boliglånsrenten er betydelig lavere enn billånsrente, så finnes det også folk som skjønner at det ikke lønner seg å betale ned en bil over 30 år... takk for bekymringen. Tommelfingerregel er at man har ca 60% igjen av nybilpris etter tre år. Hvis man da kjøper en bil til 500k vil verdien være 300k etter bare tre år. Altså 200k borte på tre år, eller på en annen måte: For verditapet kunne man ha kjøpt en splitter ny Skoda Roomster, og den hadde vart mer enn to år! Selv om man kjøper ny bil, trenger man ikke realisere verditapet ved å selge etter 3 år. Den beste økonomien får man hvis man beholder bilen i 6+ år, og de fleste jeg kjenner som kjøper helt nye biler gjør nettopp dette.
|
|
|
[Re: Asterix]
29/06/2014 09:09
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Hvis folk bytter bil etter 2-3 år, betyr det at mange dyre biler ikke er så dyre. De er kjøpt brukt. Så bilene vi ser er kanskje ikke så dyre.
De som kjøper nye dyre biler bryr seg lite om verditap. De liker produktet og mange har nok råd til det. Sannsynligvis bruker de mye mer tid på å øke inntekten enn å redusere kostnader.
|
|
|
[Re: Pedalsyre]
01/07/2014 07:30
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor da ikke kjøpe en 2-3 år gammel bil og la andre ta det største tapet?  Synes mange er overdrevent opptatt av å kjøpe helt ny bil. En 2 år gammel 5-serie er en ufattelig mye bedre bil enn Skoda Superb f.eks. Hvor kan jeg lese om at 5 serie er sååå mye bedre enn superb? Eller er dette noe du mener? Ser det har kommet konkret link før jeg rakk å svare  I tillegg er det noe jeg vet da jeg i jobb kjører 20-30 mil per uke i topp utstyrt Superb og har 5-serie privat. Superb er bakseteplass og lasteplass på hjul, og en genial bil hvis det er det man ønsker. Ellers er setene (sportseter i skinn) i Superben noe jeg ikke ønsker å sitte i mer enn en time om gangen, toppversjonen av stereoanlegget i Superben er dårligere enn det minste anlegget som er mulig å kjøpe i 5-serie osv. Kjøreopplevelsen og egenskapene er vel så opplagt at jeg ikke trenger å nevne 
|
|
|
|
|