Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Friskt i skogen i dag... lynnedslag.

Friskt i skogen i dag... lynnedslag. #1813232 26/06/2014 20:25
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det regnet bra i Nordmarka i dag, ja. Faktisk haglet det, og veien var en stund helt hvit av haggel. Da var det godt å ha fatbiken. Jeg innbiller meg at det kunne bli glatt med smaldekk og langt flere psi.

Jeg var fortsatt mør i låra etter tirsdagsturen, og bestemte meg bare for å ta grusveier i dag, for å få litt trening før utenlandsreise. Etter 3/4 av en 3,6 mil tur åpnet himmelen seg...

Men det lynet også. Jeg ble veldig usikker på hva jeg skulle gjøre da. Jeg fjernet i det minste hodetelefonene, selv om det nok hadde ingen effekt. Hva skal man egentlig gjøre i slike situasjoner? Jeg tok sjansen og syklet til bilen, som stod på parkeringsplassen ved Sørkedalen skole. Tidligere på dagen var jeg innom Kikutstua, der jeg fikk vite at jeg var dagens tredje kunde, rett før stengetid. Det var derfor sannsynligvis ikke mange som ferdes i marka. Foruten at det er påtagende (irriterende) mange biler som kjører i marka, så møtte jeg en hel syklist. Han stod på nordre hjørnet av Store Sandunden. Men akkurat der hvor det åpnet seg fra himmelens side var det ingen biler, og det fristet ikke å bli liggende med brannskader fra lyn. Man kan jo stryke med også. Det var forøvrig en syklist som lå foran meg, da det var tydelig at smaldekkene hans/hennes hadde sunket ned i sanden. Jeg blir sjeden engstelig, men situasjonen var ikke heldig, og kommer til å tenke igjennom tiltak for å unngå en slik tur igjen, selv om treningsverdien var god.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: supernalle] #1813236 26/06/2014 20:30
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Større eller mindre risiko for å bli truffet av lyn på sykkel?

Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: Tjuvtrener] #1813242 26/06/2014 20:36
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Her er noen gode råd for hva du bør gjøre. Kan ikke svare for kvaliteten på rådene.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: supernalle] #1813245 26/06/2014 20:42
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Topptur er kansje ikke å anbefale.. ICON_WINK

Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: Tjuvtrener] #1813254 26/06/2014 20:54
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tjuvtrener
Større eller mindre risiko for å bli truffet av lyn på sykkel?

Tipper det er større, med min stålramme.

- Voltaire
Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: supernalle] #1813256 26/06/2014 20:58
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjenner følelsen. Sommeren 2008 var det som noen kanskje husker, et forferdelig uvær. Meteorologisk institutt registrerte over 5000 lynnedslag i løpet av 6 timer over Østlandet.

Jeg var på fisketur i et vann på grensa til Sverige, og så inn til Oslo at det stod på noe alvorlig.

Morgenen etter traff været oss. Vi lå i telt på en øy - og jeg måtte ut i båt for å kjøre en av fiskekameratene til land da han skulle på jobb.
Vi tok korteste strekning til land - da vi så det slå ned 4 steder samtidig bare noen hundre meter unna var grensen nådd. Vi tjoret fast båten fort som f, jeg huket meg ned inne i skogen, mens passasjeren tok beina fatt til bilen.

Jeg ble sittende i regnet i over 1 time mens det stod på. Her var det ikke snakk om å telle sekunder fra "blink" til lyd. Responsen var momentan. Det er det desidert mest ubehagelige jeg har vært med på, noen sinne.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: OveR] #1813259 26/06/2014 21:01
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: OveR
Kan ikke svare for kvaliteten på rådene.

Så vel relativt greit ut, ut over at vann er en god leder. Det er det ikke, men urent vann er jo ofte det.

Ikke kult når jeg syklet oppover og oppover da det lynte. Kommer til å gjøre noe annet en annen gang.

- Voltaire
Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: Anders A-R] #1813333 26/06/2014 22:39
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
- da vi så det slå ned 4 steder samtidig bare noen hundre meter unna var grensen nådd.

Jezz. Du følte deg sikkert levende også.....

- Voltaire
Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: supernalle] #1813338 26/06/2014 23:09
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Skikkelig spetakkel i går ettermiddag, ja. Hadde panorama utsikt fra 15. etasje (fra Helsfyr Panorama..)

Jeg har også lagt merke til langt mer enn vanlig med biler i marka nå. Selv forrige lørdag møtte jeg på flere biler enn syklister på strekningen Kjelsås-Stryken-Krokskogen-Sørkedalen.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: supernalle] #1813830 27/06/2014 17:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Med at gårsdagens tordenvær ikke akkurat kom uanmeldt burde du kanskje ha droppet hele turen. På den andre siden så er det såpass mye skog i marka at det skal litt til å akkurat være på feil sted til feil tid. Jeg hadde sannsynligvis fullført turen dersom den ikke ført forbi høyder eller åpent lende.

Eller du kunne ha ventet til bedre tider. Hadde selv en fin fin tur etter at det værste var over. To timer i tilnærmet rittfart, for første gang på to år.

Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: Tange] #1813846 27/06/2014 17:52
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tange
Med at gårsdagens tordenvær ikke akkurat kom uanmeldt burde du kanskje ha droppet hele turen. På den andre siden så er det såpass mye skog i marka at det skal litt til å akkurat være på feil sted til feil tid. Jeg hadde sannsynligvis fullført turen dersom den ikke ført forbi høyder eller åpent lende.

Eller du kunne ha ventet til bedre tider. Hadde selv en fin fin tur etter at det værste var over. To timer i tilnærmet rittfart, for første gang på to år.

Det var vel ikke meldt på yr. Uansett fikk ikke jeg med meg det.

- Voltaire
Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: Espen W] #1813852 27/06/2014 18:08
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Espen W
Skikkelig spetakkel i går ettermiddag, ja. Hadde panorama utsikt fra 15. etasje (fra Helsfyr Panorama..)

Jeg har også lagt merke til langt mer enn vanlig med biler i marka nå. Selv forrige lørdag møtte jeg på flere biler enn syklister på strekningen Kjelsås-Stryken-Krokskogen-Sørkedalen.

Når aftenposten lagde repotasje om dette, så intervjuet de Ullevållsæter. Det er ikke akkurat de som er problemet. Jeg tipper det er utrolig mye unødvendig kjøring. Disse jaktlagene ser jeg ingen grunn til at må kjøre inn i marka, for å nevne noe.

- Voltaire
Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: supernalle] #1813854 27/06/2014 18:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Var meldt om kraftig tordenvær i hvertfall fra tidlig på dagen, men mener alt dagen før. Storm hadde vel også noe om tordenværet dagen før.
Pleier selv uansett å sjekke været nå som luften er så ustabil.

Anyway, jeg pleier å være veldig forsiktig med tordenvær men trur ikke det er veldig stor risiko forbundet med å bevege seg i skogsområder ved torden sålenge man holder seg borte fra høyder og evt. åpne områder.. Skremmende kan det dog være når det bare er får sekunder mellom lyn og smell.

Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: supernalle] #1813855 27/06/2014 18:14
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Faren for å bli truffet av lyn er vel nær null i skogen med høye trær?

Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: supernalle] #1813856 27/06/2014 18:20
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Direkte treff er nok veldig usannsynlig men et treff i en tretopp som hopper over på deg er mer enn farlig nok. Dog usannsynlig.
Nærmeste jeg har vært selv er innenfor en radius på 10-15 meter fra et nedslag i en høyspentstolpe. Og der er nært nok kan jeg si.

Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: supernalle] #1813979 27/06/2014 22:40
K
Kimmy Offline
Avhengig
Avhengig
K
Møtte på Tor med hammeren i 1600 m.o.h i Skarvheimen i fjor sommer. Det var mindre gøy. Stein over alt. Været bommet med kanskje 1 Km på oss.

Re: Friskt i skogen i dag... lynnedslag. [Re: supernalle] #1814072 28/06/2014 10:34
B
Bossanova Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg var også ute og syklet i Nordmarka torsdag ettermiddag, men jeg startet i 18-tiden, så slapp unna tordenværet (men regn fikk jeg mer enn nok av...). Jeg traff forøvrig ingen andre syklister på min 2-timers tur.

Ifjor var jeg på flere sykketurer i marka hvor det lynes og tordnet, og selv om det kan øke pulsen noen slag når det smeller mellom trærne tror jeg nok risikoen for å bli truffet er relativt liten. Som andre har vært inne på er trærne rundt vesentlig høyere. Dessuten har jeg jo veeeldig mye karbon i sykkelen ICON_WINK

Ang bilister i marka så traff jeg også på flere av dem. En av grunnene er nok at bommen ved Maridalen for tiden stort sett står oppe pga anleggsarbeidet der. Skulle nok ønske de som jobbet der var flinkere til å holde den låst.

Moderator  support