Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 15 av 132 1 2 13 14 15 16 17 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Lurifax] #1813692 27/06/2014 12:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Lurifax
Sitat: Øyvind V
Sitat: eGo
Det menes vel at begge trener seriøst, altså 7 timer med bra opplegg kontra 14 timer med bra opplegg. Om begge har nogenlunde samme forutsetninger for å utvikle seg vil vel den med 14 timer ha et fortrinn?

Der er vi litt uenige da... I mitt hode kommer det an på hvilken aktivitet man skal konkurrere i, hvordan man måler "best", og hvordan man sørger for at forutsetningene er nogenlunde like. Det finnes folk som har et seriøst treningsopplegg og trener mange timer i uka men som likevel ikke sykler fryktinngytende fort. Jeg tror ikke det er noen automatikk i at flere timer = bedre prestasjoner, mens andre her åpenbart er av den oppfatning.

Hva slags konkurranser snakker vi om her nå, og ikke minst tid?
Er det rundbane? Hvor lange er egentlig disse (i tid)?

Jo kortere tid man konkurrerer jo mer rett tror jeg du har. Det virker mest logisk at man får best utbytte av korte harde økter om man konkurrerer over et kort tidsrom.
Dog blir jeg ikke overrasket om de som gjør det godt i slike konkurranser muligens sliter med kramper i Maraton ritt osv.

For min egen del tenker jeg på konkurranser på 3-4 timer. Du er jo inne på noe; de som sykler Norgescup på landevei bør jo være i stand til å holde ut litt lenger enn 3 timer. Men da snakker vi ikke lenger om trening for mosjonister... ICON_SMILE

Redigert av Øyvind V; 27/06/2014 12:23.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Øyvind V] #1813698 27/06/2014 12:33
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
For min egen del tenker jeg på konkurranser på 3-4 timer. Du er jo inne på noe; de som sykler Norgescup på landevei bør jo være i stand til å holde ut litt lenger enn 3 timer. Men da snakker vi ikke lenger om trening for mosjonister... ICON_SMILE

Litt enig, men det er ganske mange mosjonister som er med på typ Lillehammer-Oslo, Jotunheimen rundt og slike type ritt også. Det er ganske så mange mosjonister som bruker betydelig lenger tid enn 3-4 timer over fjellet / grensen også.
Så det er en del mosjonister som trener for 3+ konkurranser, men som bruker 5+ timer.

Så spørsmålet da er. Bør disse trene maks hardt ila en uke, eller semi hardt + en langtur for å få utholdenhet i muskulaturen sin.

Redigert av Lurifax; 27/06/2014 12:36.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Øyvind V] #1813699 27/06/2014 12:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg tror ikke det er noen automatikk i at flere timer = bedre prestasjoner, mens andre her åpenbart er av den oppfatning.

Att det inte gäller generelt är jag enig om men om man ser på elitutövare så varierar det hur mycket de tränar. 7 timmar i uken tror jag dock är för lite för att nå toppen medans 14 timmer är tillräkligt. Så på det sätter tror jag 14 är bättre än 7.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1813701 27/06/2014 12:35
sveinaa Offline
More than words
More than words
Når vi snakker om 14 timer i uka er det ganske mange timer.

Er det ikke sånn at en god skiløper med ambisjoner (wc) trener noe sånn som 80-90 timer pr mnd utenfor sesong, og 40-50 timer pr mnd i sesongen?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Lurifax] #1813705 27/06/2014 12:38
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Dersom man bruker 5+ timer på grenserittet, tror jeg ikke man er avhengig av å treffe på marginene i treningsopplegget. Da er man i såpass laber form at alt funker. Det er det fine med å være i dårlig form, at man blir bedre nesten uansett hvordan man trener..

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: fredriks] #1813707 27/06/2014 12:40
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Jeg tror ikke det er noen automatikk i at flere timer = bedre prestasjoner, mens andre her åpenbart er av den oppfatning.

Att det inte gäller generelt är jag enig om men om man ser på elitutövare så varierar det hur mycket de tränar. 7 timmar i uken tror jag dock är för lite för att nå toppen medans 14 timmer är tillräkligt. Så på det sätter tror jag 14 är bättre än 7.

Er helt enig i det, men som jeg skrev til Hoaas så er jo en av innvendingene mine at vi må definere hva vi legger i "best". Er det eliteutøvere vi snakker om så blir antakelig diskusjonen annerledes; jeg har skrevet ut fra at det er trening for mosjonister vi snakker om, ikke trening for å bli best i landet/verden.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: sveinaa] #1813709 27/06/2014 12:41
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa

Er det ikke sånn at en god skiløper med ambisjoner (wc) trener noe sånn som 80-90 timer pr mnd utenfor sesong, og 40-50 timer pr mnd i sesongen?

Jo, og det er iaffall sånn at en norsk middelsgod veteransyklist med full jobb og (snart ex-) familie trener flere timer i året enn en fulltids langrennsløper med WC-, VM- og OL-medaljer.
(begge utøvere er reelle eksempler fra egen klubb)

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1813710 27/06/2014 12:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Uten å vite det sikkert, men jeg tror det er mange utøvere i mange idretter som hevder seg helt i toppen nasjonalt med 14 timer i snitt i uka. Det holder kanskje ikke for å hevde seg internasjonalt, men nasjonalt vil jeg tro det holder (ca 700 timer per år).

Redigert av sveinaa; 27/06/2014 12:44.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Oystein L] #1813714 27/06/2014 12:48
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

Jo, og det er iaffall sånn at en norsk middelsgod veteransyklist med full jobb og (snart ex-) familie trener flere timer i året enn en fulltids langrennsløper med WC-, VM- og OL-medaljer.

Høres jo vanvittig ut. Skjønner at en som lever av idretten kan kan disponere sånn, men at noen drar hobbyen sin så lang er rått. Kunne kanskje skjønt om det var for en kortere periode for feks edelt metall i et veteran mesterskap eller noe. Trist om folk mister familien sin for å oppfylle egne ungdomsdrømmer.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Lurifax] #1813715 27/06/2014 12:49
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Lurifax

Litt enig, men det er ganske mange mosjonister som er med på typ Lillehammer-Oslo, Jotunheimen rundt og slike type ritt også. Det er ganske så mange mosjonister som bruker betydelig lenger tid enn 3-4 timer over fjellet / grensen også.
Så det er en del mosjonister som trener for 3+ konkurranser, men som bruker 5+ timer.

Så spørsmålet da er. Bør disse trene maks hardt ila en uke, eller semi hardt + en langtur for å få utholdenhet i muskulaturen sin.

Jeg ville ikke kjørt semihardt, men skilt mellom hardt og rolig. Om jeg skulle satset på ritt med varighet på 5-6 timer ville jeg dradd S3-dragene utenfor sesong enda lenger og kjørt 60-80 minutter i stedet for 40-60 (60-80 er målet kommende vinter). Og så sprengt tidskontoen og spedd på med en rolig økt med en viss varighet (jogg/ski i 2-3 timer, sykkel 3-4 timer). I sesong ville jeg gjort stort sett som nå; kjørt så mange ritt som mulig, en hardøkt i tillegg, og lagt inn en rolig tur på 3-4 timer. I tillegg kanskje en eller to langturer på 5-6 timer for å kjenne på distansen (ikke i uka, nei...).

Redigert av Øyvind V; 27/06/2014 12:50.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: sveinaa] #1813718 27/06/2014 12:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag har för mig att Alsgaard sagt att han tränade mellan 500-600 timmar om året. Mest vanligt för langrenns eliten tror jag är mellan 700-800 timmar.

Men som du skrev över så tror jag att de tränar mer än 20 timmar i uken under långa perioder och mindre i sesongen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: sveinaa] #1813719 27/06/2014 12:52
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For ordens skyld; skiløperen var Jens Arne Svartedal i et gullår, mens veteransyklisten nok ønsker å være anonym... (men han er langtfra alene om de treningsdosene i en alder av nærmere 40)

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Oystein L] #1813728 27/06/2014 13:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ja jeg vet at det er mange som legger ned så mange timer, men det er jo trist og, dersom det går utover familien?
Men det som forundrer meg i tråden her, er at det er så mange som mener at kvantitet er det viktigste. Vil tro det er svært mange som ikke trener mer enn en +/ 7 timer i uka i snitt (men som trener smartere) som sykler fletta av flere av de som tikker flest timer i uka?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: EHAa] #1813749 27/06/2014 13:24
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EHAa
Dersom man bruker 5+ timer på grenserittet, tror jeg ikke man er avhengig av å treffe på marginene i treningsopplegget. Da er man i såpass laber form at alt funker. Det er det fine med å være i dårlig form, at man blir bedre nesten uansett hvordan man trener..

Det har du rett i, men likefullt så vil jeg tro at en som f.eks kjører to dager i uken med intervaller av en eller annen type, og legger resten av tiden i litt langkjøring, vil slippe kramper og negative opplevelser. Rett og slett fordi man blir vant til å sykle lenge.

Så hva er det beste rådet? (4 timer trening pr uke tilgjengelig)

Trene mest mulig 4x4 (det blir man oppfordret til i maaange tråder) bli raskere i form, få dårlige opplevelser så som kramper osv. Bruke 4:55 eller.

Trene 2 dager med intervaller, legge inn så lang(e) tur(er) som man har tid til utenom dette?, slippe kramper og bruke 5:02

Det er nok mange som spør dere skarpingene (som sykler fort) som faktisk er i denne gruppen, eller som leser det som skrives om trening.

Jeg vil jo holde en knapp på alternativ to, fordi jeg har erfart alternativ 1 og vet hva det innebærer (man mister litt lysten).

Så det kan være store forskjeller på hvilke råd man bør gi til hvem, det er vel det jeg sitter igjen med av matnyttig informasjon etter denne tråden.

Redigert av Lurifax; 27/06/2014 13:30.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1813753 27/06/2014 13:27
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Nå begynner noen å ytterligere komplisere noe som lignet på en slags felles konklusjon ICON_SMILE *Er litt morsomt å se*

Tenk styrkeløft da. Knebøy f.eks. Har du maks-rep på 200kg, så tar du antakelig flere repper på 100kg, enn den som har maks-rep på 150kg. Ikke alltid, men oftest. "Prisen" og motargumentet er at den som tar 200kg kan oftere få økt kroppsvekt (rullemotstand). Heller ikke her alltid, men oftest. Jeg vil påstå "alltid for en og samme utøver".

Overført:
Raskere du sykler 1 mil, dess raskere sykler du også 10 mil, gitt at du tilpasser terskler og tempo til distansen. Ikke overvurderer seg selv fra start.
Med mindre da, økt kroppsvekt har redusert nytten av sterkere muskulatur.
Mulig at 1 vs 10 mil, maks, er for stort sprik. Type 1 vs type 2 fiberforedling og opptrening og slikt, spiller nok inn i større grad.

Jeg vil likevel påstå at utøveren, uten å optimalisere egen kropp til distanse, som syklet 1 mil først på 40 min, og etter trening så på 20 min, han vil også sykle 10 mil raskere etterpå.

Utgangspunktet må være å presse ned tiden i første runde. Det gjøres ikke ved sone 1 trening.

Redigert av Abit; 27/06/2014 13:33.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: EHAa] #1813757 27/06/2014 13:36
R
Robertl Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Sitat: EHAa
Jeg tror (i likhet med mange andre) at optimal treningsmengde og intensitet er avhengig av hvor mye du har mulighet til å legge til rette for restitusjon. For toppidrettsutøvere ser det ut til at den optimale treningsmengden er om lag 20 timer i uka (1000 timer i året). For oss andre er det grunn til å anta at skjæringspunktet mellom restitusjon og trening ligger vesentlig lavere.

Dersom man har det såpass travelt i hverdagen at 10 timer trening ville vært det optimale, tror jeg det er vesentlig bedre å ligge på riktig side (mindre trening, mer hvile). Altså ville kanskje 7 timer være bedre enn 14 timer i et slikt tilfelle.

Veldig enig i dette!
Hvor mye trening en person "tåler" er veldig individuelt og avhenger av hva man bruker "restitusjonstiden" til.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1813759 27/06/2014 13:38
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
"Sone 1 trening", bør kanskje nærmest betraktes som en mer positiv form for restitusjon. Hvis alternativet er sofaen, så blir jo klart "sone 1 effekten" veldig stor. Men kunne sikkert like gjerne spasert seg en tur.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Robertl] #1813760 27/06/2014 13:39
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Robertl

Hvor mye trening en person "tåler" er veldig individuelt og avhenger av hva man bruker "restitusjonstiden" til.

Jevisst, og det som kødder det til for mange av oss er at vi bruker alt for mye tid på unødvendige ting som jobb, familie og hus sammenlignet med fulltidsutøvere... ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Oystein L] #1813774 27/06/2014 14:14
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jevisst, og det som kødder det til for mange av oss er at vi bruker alt for mye tid på unødvendige ting som jobb, familie og hus sammenlignet med fulltidsutøvere... ICON_WINK

Når en tenker på hvor mange familier og jobber som har ødelagt for utviklingen til supermosjonisten er det ganske absurd. Skjønner det skjer i U-land, men i Norge da gitt!

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Oddefa] #1813776 27/06/2014 14:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: oddefa

Når en tenker på hvor mange familier og jobber som har ødelagt for utviklingen til supermosjonisten er det ganske absurd. Skjønner det skjer i U-land, men i Norge da gitt!

Ha ha!

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Abit] #1813783 27/06/2014 14:47
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Abit
"Sone 1 trening", bør kanskje nærmest betraktes som en mer positiv form for restitusjon. Hvis alternativet er sofaen, så blir jo klart "sone 1 effekten" veldig stor. Men kunne sikkert like gjerne spasert seg en tur.

hehe, sone 1 ække mye verdt her i gården i det minste ICON_WINK
Usain Bolt vil vel trolig være enig yes

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1813812 27/06/2014 16:06
J
janeri Offline
Medlem
Medlem
J
Det är en ganska interessant tråd man kan få ny inspiration.

Men vill nog påstå att man kan vara motionär på många vis.

Top-Elit, Elit, Elit-motionär, Motionären, gå-motionären.

Top-elit: 800-1000 timmar.

Elit: Tränar lika mycket men kommer aldrig vara tillräckligt bra.

Elit-motionären: Är väl en som är mest stressad av träningen, får aldrig tillräckligt med tränings tid.

Motionären: Vilken träning är bäst? All träning gör susen.

Gå-motionären: Skrattar åt alla exempel över och går vidare
.
Tränar själv mittemellan tempo, trivs ganska bra med det, tänker någon gång då och då att kanske vara lite mer seriös. Men faller in i samma modus som oddefa skrev längre upp i tråden.

Men man kan aldrig lura sig själv, det är den som klara bäst att hantera hård träning som är bäst i alla nivåer.

Väldigt mycket av träningstiden som skrevs som distans under 80 talet var oftast naturliga intervaller där man låg i mycket högre puls zoner är I-1 i alla backar.

Vassberg svenske skidåkare loggade cykelturer med halva tiden, för han tyckte man rullade för mycket.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Oystein L] #1813868 27/06/2014 18:59
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H

Ser for meg at det er lettere å logge flere timer på landeveien en det er i skiløypa eller for ikke å snakke om løping. En langtur på 5 timer på sykkelen er nok mer overkommelig enn en langtur på 5 timer løping. Så å sammenligne ulike idrettsgrener kan bli feil. Elitesvømmere har jo feks en sinnsyk treningsmengde.

Ellers var vel langrennsløperen her nevnt en sprinter. Vet ikke hvordan treningsopplegget til en sprinter er, men ser for meg at det er en del eksplosiv trening som er utmattende på systemet som gjør at totalmengden blir lavere enn for resten av skigjengen. På den tiden der var jo sprinten skikkelig sprint.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1813870 27/06/2014 19:01
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Svartedal var vel ikke bare en sprinter ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: eGo] #1813891 27/06/2014 19:33
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er selvsagt snakk om kvalitetsopplegg for begge personer. En gitt person trener 7 timer i uka med tilstrekkelig hvile, samme for den som trener 14. Ser at jeg skulle vært mer spesifikk der.

Om det er sånn at den med flest timer bare surrer mannskit og den med 7 timer kjører kvalitet blir det litt feil. Har mange eksempler på de som liker mest å prate og ta spisepause når man trener, det funker ikke.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1813919 27/06/2014 20:20
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas

Om det er sånn at den med flest timer bare surrer mannskit og den med 7 timer kjører kvalitet blir det litt feil. Har mange eksempler på de som liker mest å prate og ta spisepause når man trener, det funker ikke.

Joda,,kaffe&baguett-pause funker brillefint på langturer, f.eks. 4+ timer i sone 1 ICON_WINK . Som f.eks. på Mallorca når man har kommet opp til Cura. ICON_SMILE

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: HeavyDude] #1813920 27/06/2014 20:24
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Heheheh, ja dèt blir noe helt annet ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Lurifax] #1813936 27/06/2014 21:07
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Lurifax:
Selv sverger jeg til alt 2. Jeg vet at jeg burde trent mer hardt for å hente ut kortsiktig gevinst på stravasegmenter. Men jeg liker å øke mengde først, deretter intensitet. Nå trener jeg ca 8 t i snitt per uke (altså 4-12 timer, 350-400 t siste 12 mnd).

Mine mål for sesongen er Sykkelenern og Grenserittet. Til neste år er det Jotunheimen rundt. Det er ikke VO2 Max som stopper meg fra å prestere bedre. Kramper mot slutten av rittet er problemet. Derfor har jeg begynt å kjøre lenger sammenhengende hardt (60-90 min på terskel, ikke 4x4). Men anslagsvis 70-80 % av tida er jeg i sone 1-2, på langturer fra 90-300 min.

Dersom jeg skulle satt opp et program for en mosjonist med 4 t til rådighet, ville det sett slik ut:

Dag 1: 45 min, 4x4
Dag 2: hvile, gjerne gå/sykle til jobb e.l.
Dag 3: 90 min, hvorav 60 min på terskel
Dag 4: hvile, gjerne spill ballspill med barna eller gå tur med hunden
Dag 5: 105 min stisykling, fartslek/naturlig intervall
Dag 6: kos deg med familien, spis lørdagsgodt
Dag 7: Prøv å få med familien på en søndagsaktivitet, eller gjør fysisk arbeid. Gå tur, tilby deg å bære den tyngste sekken. Hogg ved. Klipp plen.

Som du ser, ville jeg latt tilnærmet all trening (de 4 timene) være relativt hardt. Dersom man er kreativ, er det ikke noe problem å få til litt restitusjonstrening sammen med familien eller på vei til jobb. Hvis man har bare 4 timer, så kan man ikke hvile på trening.

1-2 ganger i måneden ville jeg bedt kona pent om å få innvilget 3 timer ekstra. Da ville jeg trent på det jeg skulle bli god på, altså ritt (eller "lateritt"). Disse ukene kan man legge inn en rolig langtur i stedet for en av hardøktene.

Dette er selvsagt bare et eksempel på 1 uke. Variasjon og progresjon er viktig, både med tanke på motivasjon og treningsutbytte.

Kommentarer mottas med takk:) Prøver absolutt ikke å si at dette er fasiten...

Redigert av EHAa; 27/06/2014 21:11.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1813946 27/06/2014 21:24
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lange turer i Sone 1 og lange drag i sone 3 i grunntreningsperioden. Ritt og korte drag i sone 4 og 5 i sesongen + korte restitusjonsturer i sone 0. En rolig langtur i sone 1 i ny og ne når det passer seg. Easy peasy!

Redigert av erling; 27/06/2014 21:25.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: erling] #1813951 27/06/2014 21:29
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Da blir det ikke mye igjen, Erling. Du har 4 t til rådighet. Det blir ikke mange lange turer i sone 1 i grunntreningsperioden da. En lang tur i sone 1 vil jeg anta er 2,5-3 t? Da rekker du akkurat terskeldragene i sone 3 i tillegg. 2 økter, det meste i sone 1. Jeg tror det er suboptimalt, selv om det er easypeasy:)

Edit: ser at du svarer til grr, og at du ikke nødvendigvis trenger å ta hensyn til 4 t. Beklager det, i så fall...

Redigert av EHAa; 27/06/2014 21:33.
Side 15 av 132 1 2 13 14 15 16 17 131 132

Moderator  support