Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 132 1 2 12 13 14 15 16 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1813119 26/06/2014 17:47
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Er det noen som nå da drister seg til å sette opp det ultimate 7t/uka programmet?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1813128 26/06/2014 18:04
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
2-3 VO2 max, 1 terskel, 1-4 sone 1 økter i 2 uker, så en uke med 5 dager rolig før ny periode.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hekta-MTB] #1813129 26/06/2014 18:07
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Året rundt?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: turbo] #1813131 26/06/2014 18:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det avhenger av hva man trener til, kort, normal eller langdistanse.
Men som utgangspunkt 4 timer hardt og resten rolig. F eks 3-4 intervaller og 1-2 langøkter for kort og normaldistanse. Skal du sykle lenger enn 3-4 timer konkurranse ville jeg byttet ut minst en hardøkt med langtur i sone 1.
Inn mot konkurranser kjører man steinhardt for å bryte mest mulig ned, slipper opp for å la kroppe bygge seg høyere opp enn den noen sinne har vært.

Han jeg snakket med sa også følgende:
En som trener 7 timer kan aldri bli like god som en som trener 14 timer. Enkelt og greit.
Alt du trener over 4 timer skal være rolig. Trener du 12 timer i uka er 4 harde og 8 rolig.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1813164 26/06/2014 18:47
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Hoaas

En som trener 7 timer kan aldri bli like god som en som trener 14 timer. Enkelt og greit.
Alt du trener over 4 timer skal være rolig. Trener du 12 timer i uka er 4 harde og 8 rolig.

Det er jo en enkel og grei regel å følge!

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1813211 26/06/2014 20:02
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Det der tror jeg ikke på. Alt annet likt, så ja kanskje. Men man får jo aldri alt annet likt.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Øyvind V] #1813241 26/06/2014 20:35
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vel, han som sa dette har vært i verdenstoppen i kombinert, jobbet med idrett i 40-50 år og meget høyt utdannet innenfor området. Tror han har peiling på hva han snakker om, og han har nok solid grunnlag for det han sier. Jeg skal i allefall ikke stille spørsmålstegn ved hans uttalelser.

Hvorfor tror du ikke på det?

Han sa det ganske greit, skal du bli best, må du trene mye. Du blir ikke best av å trene 7 timer i uka ICON_WINK

Redigert av Hoaas; 26/06/2014 20:43.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1813250 26/06/2014 20:52
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Vel, han som sa dette har vært i verdenstoppen i kombinert, jobbet med idrett i 40-50 år og meget høyt utdannet innenfor området. Tror han har peiling på hva han snakker om, og han har nok solid grunnlag for det han sier. Jeg skal i allefall ikke stille spørsmålstegn ved hans uttalelser.

Han sa det ganske greit, skal du bli best, må du trene mye. Du blir ikke best av å trene 7 timer i uka ICON_WINK

Ikke noe nytt der altså. Spørsmålet her inne er vel heller hvordan bli best mulig innenfor den tiden hver enkelt har til rådighet!Det, det er noe ganske annet.

Nå er det nok noen her inne på forumet som også har levd et langt liv i idretten, og kanskje ikke vært i verdenstoppen, men i norgestoppen og som også har utdanning innen temaet samt vært trener for utøvere i verdenstoppen!

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: JayTe] #1813263 26/06/2014 21:02
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er det vel helt sikkert ikke noen tvil om.

Men som jeg skrev lengere opp, et godt utgangspunkt er 4 timer hardt pr uke, så fyller du på med rolig og eventuell styrketrening, alt etter hva du har til rådighet. Har du 7 timer til rådighet og skal yte på langdistanse, altså 4t+, bør man sløyfe 1 hardøkt til fordel for 1 langtur i sone 1.

Og for å svare på hvorfor man bør trene mer rolig utenfor sesong, sa han følgende:
Utenfor sesong fokuserer man mest på effektiv arbeidsøkonomi og teknikk. Hardt i sesong for formtopping.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1813293 26/06/2014 21:32
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Okei folkens, jeg har nå snakket med en som KAN trening, inn og ut. Jeg er mann nok til å innrømme når jeg tar feil, og når det kommer til små mengder trening, fra 5 timer og mindre i uka, bør man ligge på 80% i de høye sonene og 20% rolig. Når du kommer over 5 timer blir saken en annen. Så for de som trener lite, knall på ICON_WINK

Fredriks: Du hadde helt rett angående få timer ICON_SMILE

Da er man nok tilbake til at Øyvind V er inne på noe vesentlig, kjør hardt 3 dager, og pass på å få noen hviledager. Jeg kjørte ofte en sånn 3 mils tur når jeg trente ca 5 timer i uken, mann som jeg er, så var målet å komme under timen på denne turen. Ble derfor 5 dager a ca 1 times varighet med full rulle hver dag, det er her en del mosjonister kan gå litt i trene hardt hele tiden fella, altså da blir det ikke nok hvile mellom hver gang man presser kroppen. selv om totalen da er "innafor"

Så bruk heller litt mer tid på færre dager, sørg for å få litt hvile, noe sånt må vel være et lurt råd å gi?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1813344 27/06/2014 04:27
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Nå handler det vel ikke om å bli best i verden ICON_SMILE og hvor god du blir handler minst like mye om anlegg/talent som hvordan du trener. Men for å prestere må du trimme motoren som er den største faktoren.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1813356 27/06/2014 05:16
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T

Det tror jeg ikke på. Jeg trordet er bedre å trene riktig i 7 timer enn å trene feil i 14. Jeg kjenner til noen mosjonister som trener mye. Sikkert minst 14 timer i uka, men som jeg tror alt skiller for lite mellom hardt og rolig. De kjører halvhardt hele tiden, og kjører egentlig aldri skikkelig hardt eller skikkelig rolig. Jeg ligger på et sted mellom 5-10 timer i uka, men prøver å være bevisst på å skille hardt og rolig, og har på noen få år blitt bedre enn de jeg nevner, i alle fall på kortere distanser (under 4-5-timer?).

Redigert av traktoregg; 27/06/2014 05:17.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: traktoregg] #1813372 27/06/2014 06:08
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: traktoregg

Det tror jeg ikke på. Jeg trordet er bedre å trene riktig i 7 timer enn å trene feil i 14. Jeg kjenner til noen mosjonister som trener mye. Sikkert minst 14 timer i uka, men som jeg tror alt skiller for lite mellom hardt og rolig. De kjører halvhardt hele tiden, og kjører egentlig aldri skikkelig hardt eller skikkelig rolig. Jeg ligger på et sted mellom 5-10 timer i uka, men prøver å være bevisst på å skille hardt og rolig, og har på noen få år blitt bedre enn de jeg nevner, i alle fall på kortere distanser (under 4-5-timer?).

Fort gjort å havne i halvhardt om man ikke er bevisst. Jeg justerer treningen underveis ved behov. Føler jeg meg pigg, kan jeg kjøre litt hardere enn planlagt. Og motsatt. Hvor smart er det?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: turbo] #1813381 27/06/2014 06:35
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: turbo
Fort gjort å havne i halvhardt om man ikke er bevisst. Jeg justerer treningen underveis ved behov. Føler jeg meg pigg, kan jeg kjøre litt hardere enn planlagt. Og motsatt. Hvor smart er det?

Dette med halvhardt tror jeg mange kjenner seg igjen i.
Alsgaard praktiserte dette du er inne på. Altså han lyttet til kroppen og gjorde avvik fra treningsplan ut fra dagsform. Kjente han seg tipp topp, så klemte han til selv om planen var rolig, andre ganger trente han rolig når han egentlig skulle trene hardt.
Tror vel at dette blir på et helt annet plan enn det er for oss som trener 1/3 av hva slike utøvere gjør. Det er dette jeg finner mest interessant i en diskusjon som dette.
Altså, hva er mest riktig for mosjonister, for det er det brorparten her inne faktisk er.

Finnes utallig med litteratur rundt trening, fellesnevner er at de fleste tar for seg trening for topputøvere. Så hva er lurt for de med begrenset / avmålt tid som i tillegg har fulle dager?

En ting er rask fremgang, en annen er fremgang som er lystbetont og som gjør at man holder på i årevis, det siste finner jeg nyttig av mange årsaker.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1813426 27/06/2014 07:32
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Interessant diskusjon, men tror for min del at Lurifax treffer bra på siste avsnittet i innlegget rett over her.

Selv sykler jeg nok mye (mengde) i forhold til mange her, gjort det i mange år, blitt moderat bedre for hvert år, men vi snakker bare litt om litt. Og det stresser meg minimalt at jeg ikke når mitt "potensiale" som mosjonist så lenge det er gøy. Og gøy er det.

Jeg kunne sikkert trent mer riktig til riktig tidspunkt, hvilt mer til riktig tidspunkt osv. Med idrettsutdannelse burde jeg sikkert også vært enda flinkere til periodsering, rett og slett vært mer treningssmart. Men egentlig er jeg ganske glad for at jeg ikke er det.

Det jeg gjør er å sykle på følelse (bruker ikke pulsklokke, ikke fordi jeg ikke tror på effekt av det, men fordi jeg ikke gidder/ikke liker for mye elektronikk, vil at gps skal gi meg fart, lengde og hm, det holder). Kan godt planlegge at jeg blir med på den lokale klubben sin terrengintervall (tirsdager) for å kjøre hardt, men kjenner jeg at beina ikke funker så tar jeg det rolig, og omvendt hvis det viser at beina er gode mot all formodning.

Dette gjør selvsagt at jeg får toppform når jeg ikke tror det og litt dårligere dagsform når jeg tror jeg skal race fra alle he he. Når jeg føler meg i form, har en fridag og solen skinner drar jeg selvsagt ut på en litt for lang tur (sti, grus, asfalt..hva en jeg har lyst til), som resulterer i noe stinne bein på rittet helgen etter, når jeg hadde lyst å være i toppform. Men angrer jeg ? Nei, ville ikke vært foruten den turen.

Jeg har lite planlagte intervaller (men en del naturlig, evt på sparket underveis), og mye (som jeg antar er sone 2). Digger lange turer hvor jeg i all over sonene eller pulsnivåer. Drar jeg til alpene eller Gran Canaria vil jeg sykle så mye som mulig og presse så hardt jeg klarer, fordi det er gøy. Resultatet kan godt være pinne stiv bein i lang tid, treningseffekten i forhold til tid en bruker er kanskje så som så.

Men disse turene, fjellene, gir meg motivasjonen hele året og som gjør at jeg er bra trent, sunn og frisk, og at jeg kan forsyne meg av jule og påskemarsipanen som kommer på halv pris med god sammvittighet he he. Er stort sett alltid motivert for aktivtet om det er det ene eller det andre.

Men over til tema: hvor mye hardt bør en sykle i uka, hvis jeg sykler ritt i helger så sykler jeg maks en hard økt i uka, og da kanskje 30 min tilsammen(glemte å si det, men liker veldig godt ritt, både pga sosialt/venner/samboer gjør det samme + mestringsopplevelse..men takler bra å sykle dårlige ritt, mister ikke motivasjon av dårlige ritt, tvert i mot). Resten er lapskaus, hvis beina er dårlig tar jeg fri eller sykler rolig. På våren asfalt, nå mest mulig sti.

Oppsummert: Det er er gøy å bli bedre, men aller mest gøy er det å sykle og føle mestring/god helse uten at resultatfokuset tar overhånd. En blir best på det en trener på, og det er helt greit å være best på lapskaus når en er mosjonist. Men all ære til dere som ønsker å være toppidrettsutøvere og nå deres potensiale prestasjonsmessig, men ikke glem leken.

Nå må jeg jobbe litt igjen he he, noe sommermodus her nå.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Oddefa] #1813437 27/06/2014 07:41
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: oddefa
Interessant diskusjon, men tror for min del at Lurifax treffer bra på siste avsnittet i innlegget rett over her.

Selv sykler jeg nok mye (mengde) i forhold til mange her, gjort det i mange år, blitt moderat bedre for hvert år, men vi snakker bare litt om litt. Og det stresser meg minimalt at jeg ikke når mitt "potensiale" som mosjonist så lenge det er gøy. Og gøy er det.

Jeg kunne sikkert trent mer riktig til riktig tidspunkt, hvilt mer til riktig tidspunkt osv. Med idrettsutdannelse burde jeg sikkert også vært enda flinkere til periodsering, rett og slett vært mer treningssmart. Men egentlig er jeg ganske glad for at jeg ikke er det.

Det jeg gjør er å sykle på følelse (bruker ikke pulsklokke, ikke fordi jeg ikke tror på effekt av det, men fordi jeg ikke gidder/ikke liker for mye elektronikk, vil at gps skal gi meg fart, lengde og hm, det holder). Kan godt planlegge at jeg blir med på den lokale klubben sin terrengintervall (tirsdager) for å kjøre hardt, men kjenner jeg at beina ikke funker så tar jeg det rolig, og omvendt hvis det viser at beina er gode mot all formodning.

Dette gjør selvsagt at jeg får toppform når jeg ikke tror det og litt dårligere dagsform når jeg tror jeg skal race fra alle he he. Når jeg føler meg i form, har en fridag og solen skinner drar jeg selvsagt ut på en litt for lang tur (sti, grus, asfalt..hva en jeg har lyst til), som resulterer i noe stinne bein på rittet helgen etter, når jeg hadde lyst å være i toppform. Men angrer jeg ? Nei, ville ikke vært foruten den turen.

Jeg har lite planlagte intervaller (men en del naturlig, evt på sparket underveis), og mye (som jeg antar er sone 2). Digger lange turer hvor jeg i all over sonene eller pulsnivåer. Drar jeg til alpene eller Gran Canaria vil jeg sykle så mye som mulig og presse så hardt jeg klarer, fordi det er gøy. Resultatet kan godt være pinne stiv bein i lang tid, treningseffekten i forhold til tid en bruker er kanskje så som så.

Men disse turene, fjellene, gir meg motivasjonen hele året og som gjør at jeg er bra trent, sunn og frisk, og at jeg kan forsyne meg av jule og påskemarsipanen som kommer på halv pris med god sammvittighet he he. Er stort sett alltid motivert for aktivtet om det er det ene eller det andre.

Men over til tema: hvor mye hardt bør en sykle i uka, hvis jeg sykler ritt i helger så sykler jeg maks en hard økt i uka, og da kanskje 30 min tilsammen(glemte å si det, men liker veldig godt ritt, både pga sosialt/venner/samboer gjør det samme + mestringsopplevelse..men takler bra å sykle dårlige ritt, mister ikke motivasjon av dårlige ritt, tvert i mot). Resten er lapskaus, hvis beina er dårlig tar jeg fri eller sykler rolig. På våren asfalt, nå mest mulig sti.

Oppsummert: Det er er gøy å bli bedre, men aller mest gøy er det å sykle og føle mestring/god helse uten at resultatfokuset tar overhånd. En blir best på det en trener på, og det er helt greit å være best på lapskaus når en er mosjonist. Men all ære til dere som ønsker å være toppidrettsutøvere og nå deres potensiale prestasjonsmessig, men ikke glem leken.

Nå må jeg jobbe litt igjen he he, noe sommermodus her nå.

Dette var det mest intelligente innlegget i hele tråden. Kjernen er motivasjon og ut av det følger kontinuitet. Det betaler seg i lengden, ikke hvorvidt du har 2 eller 3 intervalløkter, 5 eller 7 min. drag, sone 1 eller 2 osv. Unntak for roboter.

iq
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1813442 27/06/2014 07:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Det er opplagt at man må trene mye hvis man skal bli best; man trenger ikke være høyt utdannet og ha 50 års erfaring med toppidrett for å si noe sånt. Kan hende man ikke blir best av å trene bare 7 timer i uka heller. Men å si at en som trener 7 timer aldri kan bli like god som en som trener 14, synes jeg er bare sprøyt. Hva legger vi i "best"? Best i verden? Best i Norge? Best i aldersklassen?

For det første: Hvis det er sånn at en med 14 timer automatisk er bedre enn en med 7, så må det være sånn at en med 15 er bedre enn en med 14. Og en med 16 bedre enn en med 15, og så videre. Til slutt er det han med flest timer som "er best". Men, ingen kan jo trene 24 timer i døgnet og prestere bra. Så vi snur på det og sier at alle trener 24 timer i døgnet. Da er det plutselig sånn at han med 1 time restitusjon blir best. Så han med 2. Deretter han med 3. Og så videre. Til slutt står vi igjen med at det er den som finner den optimale balansen mellom trening og restitusjon som "er best". Når den optimale miksen mellom trening og restitusjon varierer fra person til person, sier det seg selv at dette er et håpløst utsagn.

For det andre: Hvilket grunnlag har han med 7 og han med 14 timer? Vet vi at de har gjort nøyaktig det samme hele livet, helt fra fødselen? Hvilken "bagasje" man tar med seg inn i idrettskarrieren kan ha mye å si. Jeg vet om folk som har vært aktive idrettsfolk i ungdommen som selv med tilnærmet null trening og 15 kilo for mye løper ei mil så fort som jeg aldri kommer til å klare. Da hjelper det ikke at jeg trener dobbelt eller tredobbelt så mye som dem.

For det tredje: Hvilken aktivitet snakker vi om? Det er mer opplagt at det er vanskelig å hevde seg i Ironman med 7 timer i uka, men jeg synes ikke det er like opplagt at den som trener mest er den beste når det gjelder rundbane eller andre tekniske ritt. Han med 7 timer kan kanskje trene 4 timer harde intervaller, og 3 timer teknikk. Han med 14 kan sulle rundt i S1 på landeveien i 10 timer, og spe på med 4 timer intervaller. Er det gitt at han med 14 alltid vil være bedre enn han med 7?

For det fjerde: Et ritt handler om så uendelig mye mer enn oksygenopptak og laktatproduksjon. Taktiske disponeringer, plassering i feltet, teknikk, linjevalg, gøts, mangel på konsekvenstankegang og så videre. Har du en bortreist, dumsterk fyr med 14 timer i uka kommer han neppe til å vinne noe ritt, for i feltet sitter det alltids en eller annen luring som sniker seg med og får en billigst mulig reise. Du kan banne på at luringen sniker seg foran rett før mål. Hvem er "best"?

For det femte: Hva legger han i best? Eller "god"? Er det et tall på en maskin som måler VO2 så er han kanskje inne på noe. Eller laktatproduksjon. Men er det sånn vi måler styrke da? Nei, vi finner ut hvem som er best ved å sykle om kapp, og da er det som nevnt over så uendelig mange flere faktorer som spiller inn at det blir umulig å forutsi resultatet basert på antall treningstimer blant gutta i startbåsen.

Sånn kunne jeg holdt på. Ut fra egen erfaring vet jeg at det er fullt mulig å trene få timer men likevel hevde seg greit på ritt. På enkelte distanser kjører jeg fra folk som trener minst dobbelt så mye som meg, og har sånn sett null og niks tro på utsagnet til han du snakket med om trening.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Gammelogdesperat] #1813447 27/06/2014 07:51
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Gammelogdesperat
Dette var det mest intelligente innlegget i hele tråden. Kjernen er motivasjon og ut av det følger kontinuitet. Det betaler seg i lengden, ikke hvorvidt du har 2 eller 3 intervalløkter, 5 eller 7 min. drag, sone 1 eller 2 osv. Unntak for roboter.

Det var et godt innlegg ja, men du kan ikke si at det som er god motivasjon for én er god motivasjon for alle. Noen finner faktisk glede i å optimalisere treningen sin for å få maks fremgang basert på tid og ressurser tilgjengelig. Sikkert artig å sykle mye på fjellet også, men det ene er ikke bedre enn det andre.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Gammelogdesperat] #1813458 27/06/2014 08:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jag tror du missar de som har motivation och interesse av att träna utan att för den skull vara robotar. Att ha en detaljerad tränings filosofi behöver inte medföra dårlig motivasion eller dårlig kontinuitet.

Bättre form är ju också bra för motivationen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Øyvind V] #1813459 27/06/2014 08:04
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V

Det var et godt innlegg ja, men du kan ikke si at det som er god motivasjon for én er god motivasjon for alle. Noen finner faktisk glede i å optimalisere treningen sin for å få maks fremgang basert på tid og ressurser tilgjengelig. Sikkert artig å sykle mye på fjellet også, men det ene er ikke bedre enn det andre.

Jupp, og la meg presisere at jeg absolutt ikke mener at det ikke ligger masse glede og motivasjon i å tenke optimalisering, men jeg ser at noen går på motivasjons smellen underveis når resultatet blir dårlgiere en forventet. Med mer avslappet forhold til prestasjon tror jeg mange over tid vil ha det bedre med den aktivitet de driver med. Men samtidig må en selvsagt sette seg mål, som er litt høyere en det en pr dags dato har oppnådd for å bli bedre. Ellers ikke uenig i det du sier og det er abslutt lov å være så treningsbevisst som en kan bli.

Redigert av oddefa; 27/06/2014 08:05.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1813473 27/06/2014 08:21
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: grr

Er det virkelig tilfelle at jeg må/skal ligge under 110 i puls i time etter time for å øke utholdenheten? Det er jo så enormt lav intensitet at jeg har problemer med å tro på det? Sliter jo allerede med at jeg ikke blir varm på turer som i går, hvor jeg lå på 124 i snittpuls (ca. 30km/t).

All logikk i hodet mitt tilsier at det ville være bedre å kjøre fem harde turer på 10 mil enn fem så rolige turer?

Min erfaring er at det er jækla vanskelig å komme ned i sone 1 til å begynne med, men når du først har ligget der en stund (30-60 min) føles det naturlig.
Sonefordelingen fra Strava er jo relativt rolig, dersom dette var en tur på bare et par timer.

For min del så føler jeg at jeg får mye treningsutbytte av å la de fleste *langturene* gå i sone 1 (og 2 i bakkene), altså turer på 3-6 timer. Det du oppnår er at kroppen blir raskere restituert og klar for neste økt, samtidig som du får veldig bra trening på å tåle lange perioder i salen. For å klare det må man evne å totalt glemme alt som heter snittfart og heller se på utsikten.
Om du sykler på "rolig langtur" sammen med andre så er min erfaring at de så godt som aldri blir rolige, jeg må sykle aleine for å holde tempoet nede.

Gjør det harde hardere, og gjør det rolige enda roligere!

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Øyvind V] #1813477 27/06/2014 08:24
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er opplagt at man må trene mye hvis man skal bli best; man trenger ikke være høyt utdannet og ha 50 års erfaring med toppidrett for å si noe sånt. Kan hende man ikke blir best av å trene bare 7 timer i uka heller. Men å si at en som trener 7 timer aldri kan bli like god som en som trener 14, synes jeg er bare sprøyt. Hva legger vi i "best"? Best i verden? Best i Norge? Best i aldersklassen?

For det første: Hvis det er sånn at en med 14 timer automatisk er bedre enn en med 7, så må det være sånn at en med 15 er bedre enn en med 14. Og en med 16 bedre enn en med 15, og så videre. Til slutt er det han med flest timer som "er best". Men, ingen kan jo trene 24 timer i døgnet og prestere bra. Så vi snur på det og sier at alle trener 24 timer i døgnet. Da er det plutselig sånn at han med 1 time restitusjon blir best. Så han med 2. Deretter han med 3. Og så videre. Til slutt står vi igjen med at det er den som finner den optimale balansen mellom trening og restitusjon som "er best". Når den optimale miksen mellom trening og restitusjon varierer fra person til person, sier det seg selv at dette er et håpløst utsagn.

For det andre: Hvilket grunnlag har han med 7 og han med 14 timer? Vet vi at de har gjort nøyaktig det samme hele livet, helt fra fødselen? Hvilken "bagasje" man tar med seg inn i idrettskarrieren kan ha mye å si. Jeg vet om folk som har vært aktive idrettsfolk i ungdommen som selv med tilnærmet null trening og 15 kilo for mye løper ei mil så fort som jeg aldri kommer til å klare. Da hjelper det ikke at jeg trener dobbelt eller tredobbelt så mye som dem.

For det tredje: Hvilken aktivitet snakker vi om? Det er mer opplagt at det er vanskelig å hevde seg i Ironman med 7 timer i uka, men jeg synes ikke det er like opplagt at den som trener mest er den beste når det gjelder rundbane eller andre tekniske ritt. Han med 7 timer kan kanskje trene 4 timer harde intervaller, og 3 timer teknikk. Han med 14 kan sulle rundt i S1 på landeveien i 10 timer, og spe på med 4 timer intervaller. Er det gitt at han med 14 alltid vil være bedre enn han med 7?

For det fjerde: Et ritt handler om så uendelig mye mer enn oksygenopptak og laktatproduksjon. Taktiske disponeringer, plassering i feltet, teknikk, linjevalg, gøts, mangel på konsekvenstankegang og så videre. Har du en bortreist, dumsterk fyr med 14 timer i uka kommer han neppe til å vinne noe ritt, for i feltet sitter det alltids en eller annen luring som sniker seg med og får en billigst mulig reise. Du kan banne på at luringen sniker seg foran rett før mål. Hvem er "best"?

For det femte: Hva legger han i best? Eller "god"? Er det et tall på en maskin som måler VO2 så er han kanskje inne på noe. Eller laktatproduksjon. Men er det sånn vi måler styrke da? Nei, vi finner ut hvem som er best ved å sykle om kapp, og da er det som nevnt over så uendelig mange flere faktorer som spiller inn at det blir umulig å forutsi resultatet basert på antall treningstimer blant gutta i startbåsen.

Sånn kunne jeg holdt på. Ut fra egen erfaring vet jeg at det er fullt mulig å trene få timer men likevel hevde seg greit på ritt. På enkelte distanser kjører jeg fra folk som trener minst dobbelt så mye som meg, og har sånn sett null og niks tro på utsagnet til han du snakket med om trening.

Føler at dette blir litt som å "diskutere med en kvinne" eller å pisse i motvind. Synes for øvrig ditt eksempel med trening 24 timer i døgnet var ganske dårlig, da det ikke er relevant i det hele tatt. Du vrir og vender på alt og legger inn så mye om og men at det vil være umulig å komme fram til noe som helst.

Om jeg og naboen, uavhengig av grunnlag, begynner på svømming. Jeg trener 7 timer i uka, han trener 14 timer. Hvem tror du utvikler best teknikk, best arbeidsøkonomi og vinner konkurransene oss mellom. Om jeg har kjempegrunnlag vil jeg henge med i starten, men etterhvert havner jeg lenger og lenger bak han.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1813495 27/06/2014 08:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Om jeg og naboen, uavhengig av grunnlag, begynner på svømming. Jeg trener 7 timer i uka, han trener 14 timer. Hvem tror du utvikler best teknikk, best arbeidsøkonomi og vinner konkurransene oss mellom. Om jeg har kjempegrunnlag vil jeg henge med i starten, men etterhvert havner jeg lenger og lenger bak han.

Hur ska vi kunna veta det? Vem som vinner beror ju på fysiska förutsätningar, kroppskontrol, vem som fölger det bästa opplägget, den som känner sin kropp bäst och liknande.

Han som tränar 14 timmar har en fördel men det är inte säkert att den fördelen överväger hans eventuellt dårliga egenskaper.

Jag är övertygad om att de som har mest talang för en aktivitet blir bättre med 7 timmars träning i ukan än många som tränar 14 timmar i uken.

Simning tror jag förövrigt är en aktivitet som man kan träna mycket i utan att bli spesiellt god eftersom det handlar väldigt mycket om teknik som inte kommer helt naturligt.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1813496 27/06/2014 08:39
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Føler at dette blir litt som å "diskutere med en kvinne" eller å pisse i motvind. Synes for øvrig ditt eksempel med trening 24 timer i døgnet var ganske dårlig, da det ikke er relevant i det hele tatt. Du vrir og vender på alt og legger inn så mye om og men at det vil være umulig å komme fram til noe som helst.

Når du slenger ut en sånn påstand må du tåle å få svar. Og siden vi diskuterer sykkeltrening på et sykkelforum synes jeg det er relevant å "legge inn så mye" siden det i sykling er så mange faktorer som avgjør hvem som er god eller best. Du skjønner at det vil være forskjell i prestasjon på rundbane om man trener 14 timer landevei eller 7 timer teknisk terreng?

Om jeg og naboen, uavhengig av grunnlag, begynner på svømming. Jeg trener 7 timer i uka, han trener 14 timer. Hvem tror du utvikler best teknikk, best arbeidsøkonomi og vinner konkurransene oss mellom.

Det kommer an på hvem av dere som trener og restituerer smartest.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1813505 27/06/2014 08:49
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Det må i så fall være som å diskutere med en kvinne som har rett.

Det er åpenbart at din kilde har rett i at man ikke blir "best" med 7 timer i uka. Men det er også like åpenbart feil at en som trener 7 timer i uka ikke kan bli like god som en som trener 14 timer i uka. Det tror jeg alle har sett nok eksempler på. Jeg kan i alle fall finne ganske mange eksempler, bare i min egen omgangskrets.

Jeg tror at du har feiltolket kilden din, og at det han mente var:
Man blir bedre av å trene 14 timer, sammenliknet med 7 timer (gitt tilstrekkelig restitusjon).

Det er vesensforskjell på dette utsagnet og det følgende:
En som trener 7 timer kan aldri bli like god som en som trener 14 timer.

Det øverste forutsetter at det er samme person, som kan velge om han vil trene 7 eller 14 timer. Det andre utsagnet går på to forskjellige personer. Det siste utsagnet faller på sin egen urimelighet. Jeg kjenner folk som kunne trent 1000 timer i året, og likevel ikke vært i nærheten av å slå Øyvind V.

Når det er sagt, så er kombinertsporten meget sammenliknbar med mosjonsidrett. Kombinertutøvere har begrenset tid til å bedrive utholdenhetstrening, fordi de må veie dette opp mot skihopping. Jeg har selv drevet med skihopping og kombinert på greit nasjonalt nivå, og også vært trener. Jeg mener på ingen måte å si at kombinertutøvere bedriver idrett på lavt nivå. Men de har flere hensyn å ta:

I og med at kombinertutøverne også må bruke flere hundre timer i året på hopptrening (power, spenst, teknikk, bevegelighet, skihopping...), må de prioritere riktig i langrennstreningen. Det er ikke bare å pøse på med flere timer, for da blir totalbelastningen for stor, og restitusjonen for dårlig. Du har derfor antakeligvis funnet deg en god treningsveileder.

Redigert av EHAa; 27/06/2014 08:57.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1813507 27/06/2014 08:49
sveinaa Offline
More than words
More than words

Hadde Øyvind V bare snakket ift. teori så kunne jeg forsåvidt vært litt enig med deg. Det som faktisk gjør hans innspill ganske så interessant er at han har kommet veldig langt på den måten han trener. Det at han kommenterer og er uenig med bakgrunn i egne erfaringer må jo være lov. Jeg tror og 7 timer med kvalitetstrening fort kan være like bra som 14 timer med cruising uten mål og mening.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1813638 27/06/2014 11:35
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Det menes vel at begge trener seriøst, altså 7 timer med bra opplegg kontra 14 timer med bra opplegg. Om begge har nogenlunde samme forutsetninger for å utvikle seg vil vel den med 14 timer ha et fortrinn?

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: eGo] #1813669 27/06/2014 12:01
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: eGo
Det menes vel at begge trener seriøst, altså 7 timer med bra opplegg kontra 14 timer med bra opplegg. Om begge har nogenlunde samme forutsetninger for å utvikle seg vil vel den med 14 timer ha et fortrinn?

Der er vi litt uenige da... I mitt hode kommer det an på hvilken aktivitet man skal konkurrere i, hvordan man måler "best", og hvordan man sørger for at forutsetningene er nogenlunde like. Det finnes folk som har et seriøst treningsopplegg og trener mange timer i uka men som likevel ikke sykler fryktinngytende fort. Jeg tror ikke det er noen automatikk i at flere timer = bedre prestasjoner, mens andre her åpenbart er av den oppfatning.

Redigert av Øyvind V; 27/06/2014 12:02.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Øyvind V] #1813685 27/06/2014 12:15
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: eGo

Der er vi litt uenige da... I mitt hode kommer det an på hvilken aktivitet man skal konkurrere i, hvordan man måler "best", og hvordan man sørger for at forutsetningene er nogenlunde like. Det finnes folk som har et seriøst treningsopplegg og trener mange timer i uka men som likevel ikke sykler fryktinngytende fort. Jeg tror ikke det er noen automatikk i at flere timer = bedre prestasjoner, mens andre her åpenbart er av den oppfatning.

Hva slags konkurranser snakker vi om her nå, og ikke minst tid?
Er det rundbane? Hvor lange er egentlig disse (i tid)?

Jo kortere tid man konkurrerer jo mer rett tror jeg du har. Det virker mest logisk at man får best utbytte av korte harde økter om man konkurrerer over et kort tidsrom.
Dog blir jeg ikke overrasket om de som gjør det godt i slike konkurranser muligens sliter med kramper i Maraton ritt osv.

Redigert av Lurifax; 27/06/2014 12:16.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Øyvind V] #1813687 27/06/2014 12:16
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tror (i likhet med mange andre) at optimal treningsmengde og intensitet er avhengig av hvor mye du har mulighet til å legge til rette for restitusjon. For toppidrettsutøvere ser det ut til at den optimale treningsmengden er om lag 20 timer i uka (1000 timer i året). For oss andre er det grunn til å anta at skjæringspunktet mellom restitusjon og trening ligger vesentlig lavere.

Dersom man har det såpass travelt i hverdagen at 10 timer trening ville vært det optimale, tror jeg det er vesentlig bedre å ligge på riktig side (mindre trening, mer hvile). Altså ville kanskje 7 timer være bedre enn 14 timer i et slikt tilfelle.

Side 14 av 132 1 2 12 13 14 15 16 131 132

Moderator  support