Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 50 av 121 1 2 48 49 50 51 52 120 121

Bilist mot syklist konflikter i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1815497 01/07/2014 02:00
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
hvem sa det først ?..... kremt..... Barnevernet ! følg opp

Hun er ingen syklist-hater. Konspirasjonsideer. "Kvinner" bryr seg primært om 1 sak og lite mer. Seg og sitt. Politikk, økonomi, rettferdighet osv... Slikt driter de fleste kvinner i, bare de har det godt, eller med mindre emnene kan brukes som argumentasjon for at de skal få det enda bedre

Faktum er enkelt.
1. Mor passer ikke på barn, TIL TROSS FOR at hun vet at det foregår sykkelritt med en rekke testo-gale syklister i 50+ km/t
2. Barn blir påkjørt
3. For å få fokus bort fra egen vanskjøtsel m.t.p oppsyn av egen unge, så må skylda fort dyttes over på noen andre. Fokus også.

Hva vet vi ? Kanskje hun allerede er i kontakt med barnevernet og delvis under oppsyn. Begynner å bli en del i dag, som får jevnlige besøk fra "etaten". I denne saken så er det nok av relevante elementer utenfor det offentlige lys. Hva om saken egentlig også var mer a la "guttunge løper inn i syklist under ritt"...
Neida. her antas det umiddelbart at moren forvalter "sannheten" og at syklisten tilnærmet siktet seg inn på guttungen hennes. Dere er noen patetiske manginaer som fåkker opp tilværelsens for oss normale menn.

Som vanlig, så dømmes det likevel og skyldfordeles over en lav sko. Jeg er så jævla lei av disse overforenkliger folk faen med tror og er skråsikre på. Derfor poster jeg så mange spissformuleringer også, men de(re) tar jo faen ikke ironien i mine poster eller i hensikten likevel. I stedet for, så projiserer de(re) egne overforenkliger over på meg. A la denne fyren noen poster tidligere i denne tråden. "Abit sier så mye dumt".. Fy faen så jævla dumt å bare poste noe sånt, men han ser det jo ikke selv. Hadde han i det minste hatt nok kreativitet til å komme med et godt forsøk på å drite meg ut, som ikke bare høres ut som en fem-åring i barnehagen eller en feig grå mus, så kunne jeg også humret litt.

Det er det norske psykopati-genet. Egentlig, så elsker vi i hemmelighet, at andre må lide. Det kan også hende ungen har fått en god dose av det, og er "umulig". Vi vet ingenting om denne saken egentlig. Egen galskap projiseres umiddelbart, ved enhver anledning, også den minste og mest usannsynlige, over på andre. "Ja fy søren asså. Han fyren var steingal. Jeg er i hvert fall ikke så gal som han. Hm. Når jeg tenker meg om, så ligner jeg jo mer på Jesus. For alt er jo relativt. Må få dytta ned alle andre litt til, så kanskje jeg også endelig klarer å fly på egen hånd. Bare få handla noen hvite klær først. Driter jo i akkurat de barna. De barna i India som syr klær. De er det ikke så farlig med, for de kunne jo ikke vært MINE eller MITT BARN. De har altfor mye melanin. Dessuten, de støtter jo en god sak. Og saken, den er MEG. JESUS den andre".

Men likevel, så aner jeg at det ikke er helt utypisk denne nye mødre-generasjon vi har fått. "Først meg, så FB, og kanskje deretter barna, om det er noe tid til overs. Nei forresten, de får mannen ta, når han kommer hjem fra jobb."... på sitt verre. Og vil han ikke, så får vi lage noen avisartikler om hvor diskriminert norske kvinner er....

Realiteten er beksvart egentlig. Vanskjøtsel, PC/internett i stedet for idrett og andre sosiale aktiviteter og indirekte sosial oppdragelse og viljestyrketrening, "fri oppdragelse" og slikt... Det skaper forvirra generasjoner, hvor et stort antall vil enten havne i kriminaliteten eller i psykiatrien. Eller begge deler. Kriminalitet og psykiatri har samme fellesnevner og opphav: Egosentrisme.
For den som ikke bryr seg om seg selv, han blir verken kriminell eller deppa.

Produktiviteten vil bli lidendes og oljeformuen vil tappes stort. I tillegg så trenger verden et alternativ til oljen, for at vi ikke skal forgifte oss selv. Dommedagsprofeti ? Håper ikke det da.

Redigert av Abit; 01/07/2014 02:40.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RoyK] #1815499 01/07/2014 02:46
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: RoyK
Ja, gir man en bilist fingeren, så bør man kjøres over…

3 cm i avstand kan utgjøre en dimensjonsforskjell i mentalitet. Det vet enhver kampsportutøver. Uten at jeg ønsker å erlære den type bilkjøring frisk og sunn.

Men for all del Roy. Benytt anledningen til å fremheve din egen fortreffelighet, gjennom å dytte andre ned. Enhver mulighet er en gevinst. Men i samme ånd og prosess, ta også å spørr deg selv om hva din siste pro-sosiale handling var. Handling, som direkte var pro-sosial, og ikke indirekte og primært et middel for å bedre egen posisjon.

Nå skal jeg være litt stygg med deg i dette eksemplet. Ta for deg de trådene du starter her. Som regel ganske greie problemer du lett kunne funnet svar på selv om du hadde tatt på deg litt google-bry. I stedet for så foretrekker du å "suge ut" kunnskap (energi sikkert i sosiale sammenhenger) av andre. "Nyte for å yte". Dernest, så liker du å fremstille deg som en slags Jesus-figure i andre tråder, hvor du kan fremheve hvor "omtenksom" du er.
Hvis du er så jævla omtenksom, så spar oss andre for spørsmål du enkelt finner svar på selv.
Jeg overdriver i denne fremstillingen, men noe er det i det, om du tenker deg om.

Men altså tråder om enkle problemer, kan også være artige. Dette forum har en tendens til å spore av slike tråder og ende opp med noe helt annet på dagsordenen. Og da, i den prosess, så finner man noen ganger noe nytt og interessant. Ingen grunn til å slutte å spørre, med andre ord ICON_SMILE

Redigert av Abit; 01/07/2014 02:54.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1815511 01/07/2014 05:20
H
Henning i Re Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
H
I går opplevde jeg noe svært sjeldent
I går fikk jeg en telefon, vedkommende var ei gråtkvalt eldre dame, hu hadde noe hun ville innrømme og beklage.
Hun hadde kjørt forbi en stor gruppe syklister..... (Re sk's Klubbmesterskap) Det hadde hun gjort på et svært ugunstig sted. Syklistene sykla fort, dvs 60-65 km/t og hun/sjåføren av bilen hadde minimal sikt.
På tross av dette hadde hun startet en forbikjøring.
Det var dette som gnagde hennes samvittighet.
Hun hadde i løpet av de siste dagene tenkt mye på hva hun kunne ha forårsaket.
Hun takket for at syklistene hadde vært såpass hensynsfulle og laget plass for henne og bilen. Det kunne ha hent fryktelige ting, men pga syklister med erfaring og oversikt endte dette godt.
Hun lovte dyrt og hellig at hun aldri, aldri skulle oppføre seg slik i trafikken igjen.

Makan har jeg aldri opplevd før. Hun hadde tenkt, grubbla og leita etter noen å få letta sin samvittighet til.

20 start, to merke og en brutt!
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1815581 01/07/2014 07:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Wow!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Abit] #1815712 01/07/2014 09:14
2
29" mannen. Offline
Entusiast
Entusiast
2
Sitat: Abit
hvem sa det først ?..... kremt..... Barnevernet ! følg opp

Hun er ingen syklist-hater. Konspirasjonsideer. "Kvinner" bryr seg primært om 1 sak og lite mer. Seg og sitt. Politikk, økonomi, rettferdighet osv... Slikt driter de fleste kvinner i, bare de har det godt, eller med mindre emnene kan brukes som argumentasjon for at de skal få det enda bedre

Faktum er enkelt.
1. Mor passer ikke på barn, TIL TROSS FOR at hun vet at det foregår sykkelritt med en rekke testo-gale syklister i 50+ km/t
2. Barn blir påkjørt
3. For å få fokus bort fra egen vanskjøtsel m.t.p oppsyn av egen unge, så må skylda fort dyttes over på noen andre. Fokus også.

Hva vet vi ? Kanskje hun allerede er i kontakt med barnevernet og delvis under oppsyn. Begynner å bli en del i dag, som får jevnlige besøk fra "etaten". I denne saken så er det nok av relevante elementer utenfor det offentlige lys. Hva om saken egentlig også var mer a la "guttunge løper inn i syklist under ritt"...
Neida. her antas det umiddelbart at moren forvalter "sannheten" og at syklisten tilnærmet siktet seg inn på guttungen hennes. Dere er noen patetiske manginaer som fåkker opp tilværelsens for oss normale menn.

Som vanlig, så dømmes det likevel og skyldfordeles over en lav sko. Jeg er så jævla lei av disse overforenkliger folk faen med tror og er skråsikre på. Derfor poster jeg så mange spissformuleringer også, men de(re) tar jo faen ikke ironien i mine poster eller i hensikten likevel. I stedet for, så projiserer de(re) egne overforenkliger over på meg. A la denne fyren noen poster tidligere i denne tråden. "Abit sier så mye dumt".. Fy faen så jævla dumt å bare poste noe sånt, men han ser det jo ikke selv. Hadde han i det minste hatt nok kreativitet til å komme med et godt forsøk på å drite meg ut, som ikke bare høres ut som en fem-åring i barnehagen eller en feig grå mus, så kunne jeg også humret litt.

Det er det norske psykopati-genet. Egentlig, så elsker vi i hemmelighet, at andre må lide. Det kan også hende ungen har fått en god dose av det, og er "umulig". Vi vet ingenting om denne saken egentlig. Egen galskap projiseres umiddelbart, ved enhver anledning, også den minste og mest usannsynlige, over på andre. "Ja fy søren asså. Han fyren var steingal. Jeg er i hvert fall ikke så gal som han. Hm. Når jeg tenker meg om, så ligner jeg jo mer på Jesus. For alt er jo relativt. Må få dytta ned alle andre litt til, så kanskje jeg også endelig klarer å fly på egen hånd. Bare få handla noen hvite klær først. Driter jo i akkurat de barna. De barna i India som syr klær. De er det ikke så farlig med, for de kunne jo ikke vært MINE eller MITT BARN. De har altfor mye melanin. Dessuten, de støtter jo en god sak. Og saken, den er MEG. JESUS den andre".

Men likevel, så aner jeg at det ikke er helt utypisk denne nye mødre-generasjon vi har fått. "Først meg, så FB, og kanskje deretter barna, om det er noe tid til overs. Nei forresten, de får mannen ta, når han kommer hjem fra jobb."... på sitt verre. Og vil han ikke, så får vi lage noen avisartikler om hvor diskriminert norske kvinner er....

Realiteten er beksvart egentlig. Vanskjøtsel, PC/internett i stedet for idrett og andre sosiale aktiviteter og indirekte sosial oppdragelse og viljestyrketrening, "fri oppdragelse" og slikt... Det skaper forvirra generasjoner, hvor et stort antall vil enten havne i kriminaliteten eller i psykiatrien. Eller begge deler. Kriminalitet og psykiatri har samme fellesnevner og opphav: Egosentrisme.
For den som ikke bryr seg om seg selv, han blir verken kriminell eller deppa.

Produktiviteten vil bli lidendes og oljeformuen vil tappes stort. I tillegg så trenger verden et alternativ til oljen, for at vi ikke skal forgifte oss selv. Dommedagsprofeti ? Håper ikke det da.

PS. Var en jente på 13 år

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1819147 08/07/2014 05:21
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
En veldig bra artikkel om temaet:

Why bikes make smart people say dumb things

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1819181 08/07/2014 07:06
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Henning i Re
I går opplevde jeg noe svært sjeldent
I går fikk jeg en telefon, vedkommende var ei gråtkvalt eldre dame, hu hadde noe hun ville innrømme og beklage.
Hun hadde kjørt forbi en stor gruppe syklister..... (Re sk's Klubbmesterskap) Det hadde hun gjort på et svært ugunstig sted. Syklistene sykla fort, dvs 60-65 km/t og hun/sjåføren av bilen hadde minimal sikt.
På tross av dette hadde hun startet en forbikjøring.
Det var dette som gnagde hennes samvittighet.
Hun hadde i løpet av de siste dagene tenkt mye på hva hun kunne ha forårsaket.
Hun takket for at syklistene hadde vært såpass hensynsfulle og laget plass for henne og bilen. Det kunne ha hent fryktelige ting, men pga syklister med erfaring og oversikt endte dette godt.
Hun lovte dyrt og hellig at hun aldri, aldri skulle oppføre seg slik i trafikken igjen.

Makan har jeg aldri opplevd før. Hun hadde tenkt, grubbla og leita etter noen å få letta sin samvittighet til.

Håper du ga henne en stor takk, inviterte henne med på sykkeltur, og oppfordra henne til å etterleve ambisjonene sine ICON_SMILE

Per B.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Kull] #1819195 08/07/2014 07:18
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Kull
En veldig bra artikkel om temaet:

Why bikes make smart people say dumb things

Du kom før meg! ICON_WINK Særdeles bra artikkel om hvem som oppfatter hva og psykologien bak. Les hele!

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1819230 08/07/2014 08:21
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Bra innlegg som nesten kunne gi meg litt tro på framtiden. Dessverre var det kommentarer under som raskt fikk meg ned på jorda igjen..

Redigert av Rexenes; 08/07/2014 08:21.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1819232 08/07/2014 08:22
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg ser en ting som umiddelbart ville kunne bedre alt.

Ha i mente at i Norge er mer utdannelse ALLTID bra. Det skaper arbeidsplasser.
Men skal det kuttes, fjerne mørkekjøring (for noe viss vass), kanskje også glattkjøring (alle har jo likevel glemt det når vinteren kommer) og lei inn den lokale landeveisklubben. "TS-pakke sykkel". Alle som tar lappen, skulle hatt seg ei økt på tynne dekk langs motorveien. Gjerne opp i 50km/t, om de er i stand, hvilket de ikke er, men finn en nedoverbakke.... De ville fått opp øynene og aldri vurder noe risikofylt forbikjøring av en gruppe syklister som ligger i 60.

Har sagt det før... I Norge er det 1 ting som lønnner seg, økonomisk og nå også nesten sosialt. LATSKAPEN.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1819745 09/07/2014 06:42
HNK Offline
Besatt
Besatt
Han fyren her får seg en skikkelig luftetur

http://www.vgtv.no/#!/video/84900/syklisten-blir-kastet-opp-i-lufta-sjaafoeren-stikker

(fra England)

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: HNK] #1820049 09/07/2014 18:43
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Klare dere å lese denne artikkelen uten å være logget på?

FVN 1

Fvn

I papirutgaven stå det at datter (som satt på i bilen) , sier disse syklistene i kondomdrakt tro de eier hele sykkelstien.

Vitne som kom syklende bak ulykken, var politiet på hjem og han sier.
" bilen overholdt ikke vikeplikten og kjørt ut fra huset og derrete blokkert sykkelstien. Syklist 1 klart å kommer forbi bilen men kone (syklist nr.2) dro inn bremsene og slå salto"

Datter til bilfører`n hoppet derette ut av bilen og kjeftet på syklistene. Hun ba den skadede å flytte seg slik de kunne kom ut med bilen og nektet å ringe ambulanse fordi de hadde dårlig tid.

Redigert av RobG; 09/07/2014 18:52.

#Pedalenkrs
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1820079 09/07/2014 19:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Fikk ikke åpnet linken, men er det aktors påstand om 75 dagers fengsel?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tange] #1820096 09/07/2014 20:35
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Litt klipp og lim.....

KRISTIANSAND: 63-åringen står tiltalt for uaktsom legemsbeskadigelse, brudd på vikeplikten og for å ha etterlatt syklisten i en hjelpeløs tilstand etter ulykken.

Aktor Tove Haugland la onsdag ned påstand om 75 dagers ubetinget fengsel.

- Vi ber også om at hun mister førerretten for alltid, sier Haugland til Fædrelandsvennen.

Bråbremset og gikk i asfalten

Ulykken skjedde 30. september i fjor, da 63-åringen kjørte ut fra boligen til sin datter i Bukksteinsdalen. Kvinnen svingte ut på sykkelstien som benyttes av både syklister og beboere i området. En kvinnelig syklist som kom østfra bråbremset for å unngå sammenstøt med bilen, noe som førte til at hun gikk i asfalten.

”Jeg er fryktelig lei for at hun ble skadet. Det gikk veldig fort og syklistene kom knallfort.

Kvinnen er fremdeles 100 prosent sykmeldt.

Etter ulykken oppsto det en opphetet stemning på ulykkesstedet. 63-åringens datter, som var passasjer i bilen, innrømmet i retten at hun hadde kjeftet på syklistene.

-  En av dem sa at vi måtte se oss for. Da ble jeg hissig og kjeftet tilbake. Jeg kunne ikke se at kvinnen var skadet og vi spurte om en av de andre kunne ringe ambulanse. Vi hadde ikke tid, ettersom min mor hadde en time på sykehuset, fortalte kvinnen.

De to reiste deretter fra stedet. På bakgrunn av dette har politiet valgt å tiltale sjåføren for å ha forlatt syklisten i en hjelpeløs tilstand.

63-åringen forklarte i retten at hun flere ganger spurte syklisten om hvordan det sto til med henne. Hun beklaget også at syklisten ble skadet.

- Jeg er fryktelig lei for at hun ble skadet. Det gikk veldig fort og syklistene kom knallfort, sa 63-åringen i retten.

Nekter straffskyld

63-åringen mener at hun ikke gjorde noe straffbart før ulykken.

- Hun mener at hun ikke opptrådte uaktsomt. Det er også grunn til å se på fornærmedes opptreden. Aktsomhetskravet gjelder også for syklister, sier kvinnens forsvarer, advokat Sveinung Søndervik Johnsen.

Han ba onsdag om frifinnelse på alle punkter på vegne av sin klient.

Dom i saken faller om 14 dager.

Ser ut som DENNE saken er ulåst som kom ut en uke etter ulykken, for å lette på samvittigheten?

#Pedalenkrs
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RobG] #1820101 09/07/2014 20:44
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Samme sak også klipp og lim..

KRISTIANSAND: - Da jeg så bilen komme ut tenkte jeg at dette kom ikke til å gå bra, fortalte Solås i Kristiansand tingrett tirsdag.

30. september i fjor syklet han hjem fra jobb i Kristiansand, slik han pleier. Da ulykken skjedde lå han 100 meter bak den kvinnelige syklisten som ble alvorlig skadet. Kvinnen syklet like bak sin ektemann, som klarte å svinge unna.

Bilen kom fort ut og blokkerte hele sykkelstien. Den første syklisten klarte å komme seg forbi på en finurlig måte mellom bilen og støyskjermen. Det klarte ikke syklist nummer to. Hun gikk på hodet over styret og landet med hodet i asfalten, sa Solås.

Han er ikke i tvil om at kvinnen hadde kollidert med bilen dersom hun ikke hadde bråbremset
Hun hadde kjørt rett inn i bilen dersom hun ikke hadde bremset, sa Solås.

- Ba syklisten flytte seg

63-åringen som kjørte bilen er tiltalt for uaktsom legemsbeskadigelse, brudd på vikeplikten og for å ha forlatt ulykkesstedet. Kvinnen forklarte tirsdag at hun forlot ulykkestedet fordi hun hadde en time på sykehuset, men at hun først spurte kvinnen om det gikk bra og ba de andre på stedet om å ringe ambulanse.

- Jeg ble ikke spurt om å ringe ambulanse, det gjorde jeg på eget initiativ, sa Solås.

Solås oppfattet ikke at 63-åringen eller hennes kvinnelige passasjer spurte om hvordan det gikk med den skadede kvinnen.

- De spurte om ikke dama kunne flytte seg ut av veien, ettersom de hadde det travelt og måtte komme seg til sykehuset. Jeg sa nei, og passasjeren eller sjåføren sa da at de kunne kjøre motsatt vei for å komme seg ut, sa Solås.

- Var sint på syklister

Den skadede kvinnens ektemann forklarte seg også for retten tirsdag. Han fortalte at 63-åringen virket irritert.

- Det virket som om hun var sint på syklister. Hun sa noe om stor hastighet og at det måtte jo skje en gang. Hun skjelte og smelte og gjorde ingenting for å sjekke den skadede, sa ektemannen.

Frank Solås var ikke i tvil om at den skadede syklisten hadde behov for legehjelp

Hun hadde smerter i skulderen og noen skrubbsår. Hun var også veldig omtåket og stilte det samme spørsmålet om og om igjen. Hun registrerte ikke svarene, så jeg mente det var betimelig å ringe ambulanse, sa Solås.

Undersøkelser på sykehuset viste at kvinnen hadde fått et brudd i nakken og hjernerystelse. Hun er fremdeles sykmeldt fra jobben som kokk.

Hadde blikkontakt med sjåføren

63-åringens forsvarer, Sveinung Søndervik Johnsen, konfronterte både Solås og ektemannen med opplysningene de kom med i avhør hos politiet. Begge skal ha forklart at bilen kom ut i en jevn fart. Ektemannen har også forklart at han fikk blikkontakt med sjåføren da han var 10-15 meter fra bilen.

- Hvorfor bremser du ikke når du ser bilen? spurte Søndervik Johnsen.

- Jeg bremset. Men det er jo ikke vanlig at en bil kjører ut og blokkerer hele sykkelstien, svarte ektemannen, som avviste at han og kona hadde hatt spesielt høy fart.

På spørsmål fra dommeren svarte ektemannen at han så det som naturlig at bilen ville stoppe og derfor ikke bremset helt opp

#Pedalenkrs
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RobG] #1820103 09/07/2014 20:51
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Jeg følger saken nøye.

Min nabo, og treningkamerat ble rygget på av en bil på samme sted iår, da han stoppet helt opp når han så bilen rygget ut. Kameraten min var på vei opp denne bakken.

Han hylte til sjåfør, som hoppet ut av bilen og kjeftet på han (helt absurd)..... Jeg sykler denne strekningen nesten daglig.

#Pedalenkrs
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RobG] #1820168 10/07/2014 06:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: RobG

Ser ut som DENNE saken er ulåst som kom ut en uke etter ulykken, for å lette på samvittigheten?

Gidder du kopiere og lime inn denne også?

- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RobG] #1820172 10/07/2014 06:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Han hylte til sjåfør, som hoppet ut av bilen og kjeftet på han (helt absurd).

I sånne tilfeller stiller jeg spørsmålet "Hvem var det som hadde vikeplikt?" helt til jeg får korrekt svar. Får jeg ikke det etter å ha stilt spørsmålet ti ganger ber jeg vedkommende meget strengt om å pelle seg hjem, sette fra seg bilen og ikke bruke den før han eller hun har lært seg vikepliktsreglene.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1820215 10/07/2014 08:05
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Det skjer ekstremt ofte at en bil som skal ut i veien sperrer sykkel og gangfeltet selv når syklister kommer trillende. Det er som om syklister er usynlig for billister.

Det dreier seg nok rett og slett om at billister er for sløve når det gjelder utkjøringer generelt og det burde nesten være malt opp linjer som viser klart at her passerer feltet du sperrer.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Kvikken] #1820229 10/07/2014 08:41
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: Kvikken
Det skjer ekstremt ofte at en bil som skal ut i veien sperrer sykkel og gangfeltet selv når syklister kommer trillende. Det er som om syklister er usynlig for billister.

Det dreier seg nok rett og slett om at billister er for sløve når det gjelder utkjøringer generelt og det burde nesten være malt opp linjer som viser klart at her passerer feltet du sperrer.

hva er reglene når man kommer trillende på et fortau som forsvinner noen meter pga en utkjørsel? Fikk tidenes ondeste blikk da jeg holdt på å sykle inn i en bil som kom rullende ut og sperret hele veien (en evt kollisjon hadde nok blitt like mye min skyld da jeg etterpå skjønte at bremsekraften var heller laber fordi hurtigkoblingene på bremsene var åpne)

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1820243 10/07/2014 08:57
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg er litt skuffa over Johnsen. Han er en god advokat. Jeg har vært oppe hos ham uanmeldt flere ganger for å få noen tips i småsaker. Han virker være litt prinsipp-dreven. I denne saken er han litt på tynn is, moralsk sett, etter min mening.
"Hjelper ikke om han slo deg først. Du skadet ham, han skadet ikke deg. Loven er klinkende klar der"....
"Ja men herregud skal jeg straffes fordi jeg er flinkere til å unnvike slag. Han hadde knekt nesa mi, om jeg ikke hadde dukket unna."....
"Det hjelper ikke likevel. Loven er entydig..."
(Veldig fornøyd med Johnsen i rettsmøtet)

Så herr Johnsen.... Hva sier så vegtrafikkloven om vikeplikt... Er ikke den også entydig.. Hm..Skuffende... Trenger "du" virkelig å påta deg denne saken da... Advokatene har kanskje ikke noe valg, om tiltalte absolutt ville ha ham til å forsvare seg.. Husker ikke åssen det var... Er så lenge siden jeg har hatt behov ICON_SMILE

Redigert av Abit; 10/07/2014 09:01.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Abit] #1820449 10/07/2014 18:38
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Her er atikkelen der huseier prøver å komme seg under ved å klager på fart til syklistene.

Bare så det er sagt, så skal man være i norgestoppen om man klare å sykler 70km/t her, som er i starten av bakken.

Kvinne til sykehus etter sykkeluhell:
Ulovlig å sykle i fartsgrensen

Selv om fartsgrensen er 70 km/t, er det ikke lov å sykle så fort på gangstien i Bukksteindalen. Vegvesenet påpeker samtidig at hekken til Bjørn Tore Dolmseth er ulovlig høy.

SONGDALEN: – Huseier skal sørge for fri sikt. Det er lovpålagt når man har eiendom som vender ut mot vei eller gang- og sykkelvei.

Hekken har kun lov til å være 50 centimeter høy slik som den er plassert, sier Signe Gunn Myre, prosjektleder for Del veien-kampanjen i Statens vegvesen.

Fædrelandsvennen meldte først at det var lovlig å sykle i 70 km/t på den aktuelle strekningen, fordi samme fartsgrense gjelder på gang- og sykkelveier som på hovedveien. Onsdag ettermiddag poengterer Myre at det ikke er lovlig.

- Det er ulovlig å holde høyere fart enn hva forholdene tilsier. Den regelen overstyrer fartsgrensene. I dette tilfellet er det ingen tvil om at man ikke kan sykle i 70 km/t, sier hun.
Klipper ikke hekken

- Ikke snakk om, sier Bjørn Tore Dolmseth og Ann-Karin Skeime som bor bak hekken i Bukksteindalen, langs gang- og sykkelstien som også brukes som bilvei til åtte eiendommer.

- Hekken demper støyen og står en meter fra gang- og sykkelstien. Den står ikke i veien. Vi ser syklistene når vi snegler oss ut med bilen herfra. Det er farten deres som er problemet. Det er helt høl i hue og strider mot sunn fornuft at de skal kunne kjøre i 70 km/t forbi her. Da hjelper det ikke at vi fjerner hekken, sier Skeime som er redd for skader på barnebarn og dyr som leker her.

- Det er ikke bare ved vår innkjørsel det er problemer. Det samme gjelder andre innkjørsler her og ved svingen på toppen av bakken, sier Dolmseth.

Han forteller om en syklist som tok svingen så raskt at eneste mulighet for å unngå kollisjon, var at syklisten kjørte av veien og inn i snøfonna.
Kvinne til sykehus

En kvinne ble mandag kjørt til akuttmottaket ved Sørlandet sykehus i ambulanse etter at hun slo kollbøtte i et forsøk for å bremse opp for en bil som kom ut fra huset til Dolmseth og Skeime i Bukksteindalen.

De forteller om flere nestenulykker i forbindelse med utkjøring fra eiendommen sin, og spurte tirsdag hvor fort syklistene egentlig hadde lov å kjøre forbi.

Veivesenet reagerer først og fremst på den cirka to meter høye hekk som går langs gang- og sykkelveien.

– Gang- og sykkelveier hvor det også kjører biler er utsatte strekninger. Det er denne strekningen ved Mjåvann et bevis på, sier Myre.
Må bli sett

Hun sier at det er bilister som kommer ut fra egne avkjørsler som har vikeplikten i dette tilfellet.

Det er det ingen tvil om. Derfor er det veldig viktig å ha god sikt slik at man ser om det er klart eller ikke, sier prosjektlederen.

Hun poengterer at for syklister er det helt avgjørende å bli sett av bilister. Ellers kan det gå fryktelig galt.

– De fleste ulykker på sykkel skjer fordi bilister ikke ser syklisten. Nesten alle dødsulykker skjer fordi bilisten ikke har sett syklisten. Det kan være på grunn av dårlig sikt, blindsoneproblematikk eller at syklisten ikke bruker refleks når det er mørkt, forteller Myre.
"Kanonkuler"

Dolmseth og Skeime forteller at syklistene kommer forbi som "kanonkuler". Hastigheter opp mot 70 km/t er ikke uvanlig.

Veivesenet påpeker at på gang- og sykkelveien gjelder samme fartsgrense for syklister som det er for bilene på hovedveien - altså 70 km/t.
– Vi oppfordrer alltid syklister som holder hastigheter over 25–30 km/t til å sykle på hovedveien. Gang- og sykkelveier er dimensjonert for gående, ikke for syklister i høy hastighet, sier Myre.

Hun understreker at hun ikke oppfordrer syklistene til å ta i bruk E 39 i dette tilfellet, men heller senke farten betraktelig forbi bolighusene langs strekningen.

– En type kombinert gang- og sykkelvei er en dårlig løsning for både bilister og syklister. Derfor må begge være svært forsiktige og vise hensyn til hverandre, sier hun.
Må gjøre noe

- Hvis syklistene kan kjøre i 70 km/t her, så kan vel vi også kjøre så fort med bil? spør Dolmseth og rister oppgitt på hodet.

- Vi kjører i 20 km/t her, og opplever at syklister som kommer bak oss dunker i bilen fordi vi kjører for seint. Veivesenet må gjøre noe. Det er for mange syklister som ikke tar hensyn, sier Dolmseth.

– For dårlig løsning

Signe Gunn Myre innrømmer at veivesenet har en jobb å gjøre med å legge til rette for syklister i Kristiansand-regionen.

– Vi erkjenner at vi flere steder har for dårlige løsninger for syklister. Dette eksemplet viser det. Når vi nå etter hvert bygger ut sykkelekspressvegen, som skal gå fra Sørlandsparken til Flekkerøy, vil vi være mye mer bevisst på siktforhold og hastighet. Da håper vi at slike situasjoner kan unngås, sier hun.

Redigert av RobG; 10/07/2014 18:42.

#Pedalenkrs
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1820490 10/07/2014 20:03
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Komisk. De skulle fått en spreking til å sykle forbi så fort han klarer, så beboerne kan bedømme hvor fort de tror han sykler. Sånne siktforhold er helt vanlig her.

Dette er en morsom uttalelse: "Gang- og sykkelveier er dimensjonert for gående, ikke for syklister i høy hastighet, sier Myre.

Hun understreker at hun ikke oppfordrer syklistene til å ta i bruk E 39 i dette tilfellet, men heller senke farten betraktelig forbi bolighusene langs strekningen."

godt å få det bekreftet.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1820553 10/07/2014 23:25
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Det er jo helt utrolig at ingen påpeker at den hastigheten de slenger ut og faktisk bruker som basis for drøftingen er totalt usannsynlig. Det blir som en gjeng idioter som diskuterer tull, totalt meningsløst.

Redigert av Kvikken; 10/07/2014 23:27.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Kvikken] #1820565 11/07/2014 05:14
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Det er det jeg også mener.

Hvis man plutselig ser en bil foran seg på 10-15 meters avstand hvor kjapp klare man å reagere, og derette bremse ned uten å sneier eller treffe bilen?

Sjåfør fikk jo øyekontakt med sykelistene imens hun kjørte ut av innkjørsel uten å kunne reagere kjapt nok.

Jeg har personlig aldri sett en bil kjøre på denne strekningen og ha syklet her 3 dager i uken i snitt i 4 år. Det ser ut på strava at jeg holder rundt 35 km/t her og det er 1.8% helling.

#Pedalenkrs
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: RobG] #1820566 11/07/2014 05:34
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Jeg har personlig aldri sett en bil kjøre på denne strekningen og ha syklet her 3 dager i uken i snitt i 4 år. Det ser ut på strava at jeg holder rundt 35 km/t her og det er 1.8% helling.

Hehe.. 70 km/t i 1,8% helling? Da skal du tråkke noe j****g på og det skal vel strengt talt være umulig å få til med en terrengsykkel. ICON_SMILE

Det neste blir vel at syklister får vikeplikt på gang- og sykkelvei med ekstraskiltet "kjøring til eiendommene tillat".

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1820625 11/07/2014 08:05
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Liten digresjon i denne tråden, gidder ikke starte ny:
Hvordan kan jeg finne ut resten av et regnr hvor jeg har de fire første tegn/tall og vet biltype? Driver å jobber meg gjennom Veivesenets oppslagsside på enkeltsøk, og det er 999 kombinasjoner i dette tilfellet.
Det er jo div sms tjenester som finner navn til de som eier en bil, men man må jo ha hele regnr.

Trodde jeg husket riktig regnr fra en hendelse i dag tidlig på vei til jobb, men navn og lokasjon til eier stemmer dårlig med hvor det skjedde.

Helt utrolig hva enkelte bilister gjør av manøvre en fredags morgen i fellesferien når det er nærmest null trafikk. Jeg lå rett over 50 km/t i 50 sone i nedoverbakke hvor denne psykopaten kjører forbi mens det kommer to biler i mot (de eneste bilene på et langt strekke).
Klarte å ta han igjen et par steder, men han bare ristet på hodet. Vi skulle samme vei, så holdt følge med han i håp om at han måtte stoppe. Men til slutt kom han seg unna.

Jeg har sjelden vært mer forbanna, gardinen gikk nesten helt ned.
Tar også i mot tips for gode måter å avreagere på!

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: eirikbk] #1820630 11/07/2014 08:13
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Sitat: eirikbk
Hvordan kan jeg finne ut resten av et regnr hvor jeg har de fire første tegn/tall og vet biltype? Driver å jobber meg gjennom Veivesenets oppslagsside på enkeltsøk, og det er 999 kombinasjoner i dette tilfellet.
Det er jo div sms tjenester som finner navn til de som eier en bil, men man må jo ha hele regnr.

Trodde jeg husket riktig regnr fra en hendelse i dag tidlig på vei til jobb, men navn og lokasjon til eier stemmer dårlig med hvor det skjedde.

Helt utrolig hva enkelte bilister gjør av manøvre en fredags morgen i fellesferien når det er nærmest null trafikk. Jeg lå rett over 50 km/t i 50 sone i nedoverbakke hvor denne psykopaten kjører forbi mens det kommer to biler i mot (de eneste bilene på et langt strekke).
Klarte å ta han igjen et par steder, men han bare ristet på hodet. Vi skulle samme vei, så holdt følge med han i håp om at han måtte stoppe. Men til slutt kom han seg unna.

En kjapp telefon til Politiet eller Vegvesenet skaffer deg navnet på eier av bilen.

Sindre R.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: eirikbk] #1820636 11/07/2014 08:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg lå rett over 50 km/t i 50 sone i nedoverbakke hvor denne psykopaten kjører forbi mens det kommer to biler i mot (de eneste bilene på et langt strekke).

Den mest preventive adferden i slike situasjoner er å legge seg så langt ut at det å kjøre forbi med trafikk i mot ikke blir et valg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: sindrer] #1820642 11/07/2014 08:34
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: sindrer

En kjapp telefon til Politiet eller Vegvesenet skaffer deg navnet på eier av bilen.

Min erfaring er at om du ringer Politiet og ikke har hele registreringsnummeret så er det ingen ting de kan/vil hjelpe deg med så lenge du ikke er fysisk skadet.

Sitat: GeirK

Den mest preventive adferden i slike situasjoner er å legge seg så langt ut at det å kjøre forbi med trafikk i mot ikke blir et valg.

Da må man jo ofte legge seg helt over i motsatt kjørebane. Har opplevd noen drøye forbikjøringer ned Maridalsveien når jeg ligger i 55 midt i høyre kjørefelt. Bilisten som kjører forbi da er trolig opp i 80km/ i 50-sonen.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Side 50 av 121 1 2 48 49 50 51 52 120 121

Moderator  support