|
|
Tidsklemmamiddagstips?
|
Re: Tidsklemmamiddagstips?
[Re: H.Iversen]
25/06/2014 18:54
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
God og enkel topersoners tidsklemmemiddag:
1 pk fersk pasta med fyll(250g) 1/2pk stjernebacon(i biter) 2 tomater(finhakk) Noen fedd hvitløk(hakk sånn passe) Litt chilli etter smak Bittelitt salt og godt med nykvernet pepper Revet parmesan Litt fersk basilikum
Stek bacon i en liten panne og ha i hvitløk og chilii når baconet er passe stekt. Ha i finhakket tomat og la det koke. Kan være nødvendig med litt vann, men det er ikke mye som skal til. Press tomatbitene etterhvert som det koker. Når det har blitt en saus tar du i basilikum og da er den ferdig. Kok pastaen etter anvisning på pakka, fordel på passende tallerkener, ha over revet parmesan og server. Denne tar ikke mer enn et kvarter.
mvh OveR
|
|
|
[Re: GeirK]
25/06/2014 20:03
|
spinat
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har så svak varme på at om det mot all formodning skulle tørrkoke i løpet av et døgn, noe jeg tviler på siden det er veldig lite fuktighet som slipper ut, så er det ingen ting som tar fyr. Tørket kjøtt og rotgrønnsaker er ikke spesielt lettantennelige. Jeg er sjokkert over at noen får seg til å gå på jobb med mat på en varm plate hjemme. Er det bare jeg som tenker slik?
|
|
|
[Re: spinat]
25/06/2014 20:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er sjokkert over at noen får seg til å gå på jobb med mat på en varm plate hjemme. Er det bare jeg som tenker slik?
Hvorfor er du sjokkert?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
25/06/2014 20:48
|
spinat
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes det virker uansvarlig å gå fra fra en komfyr som står på. Selvfølgelig går det høyst sannsynlig bra, men man vet aldri hva som kan skje. Det er interessant hvordan et forsikringsselskap ville stilt seg til et krav hvor huseier innrømmer å med viten og vilje ha forlatt huset med platen på.
|
|
|
25/06/2014 20:56
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Tips til gode, sunne, kjappe og enkle middagsmåltid for småbarnsfamilier i tidsklemma? Må være "småbarnsvennlig". Har en 3åring som er halvsær i matveien. Er rimelig habil på kjøkkenet, men tia strekker ofte ikke til. I tillegg lider både jeg og mor ofte av akutt mangel på inspirasjon når d kommer til middag. Ferdigmat er ofte bra, fordi det inneholder mye salt og sukker. Barn reagerer positivt på salt og sukker. Hvis du skal varierere, så kan en middagsuke se sånn ut: Grandiosa Grandiosa biff og løk Grandiosa kjøttdeig Big One Big One med amerikansk bacon Big One med ekstra ost Dr. Oetker f.eks pizza salame.
|
|
|
25/06/2014 21:38
|
evenstuen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har så svak varme på at om det mot all formodning skulle tørrkoke i løpet av et døgn, noe jeg tviler på siden det er veldig lite fuktighet som slipper ut, så er det ingen ting som tar fyr. Tørket kjøtt og rotgrønnsaker er ikke spesielt lettantennelige. Jeg er sjokkert over at noen får seg til å gå på jobb med mat på en varm plate hjemme. Er det bare jeg som tenker slik? Da jeg jobbet på restarant gikk vi "alltid" fra jobb med mat på plata og ofte ting i ovnen også. Kraftkoking og bressering tar tid og natta er fin å bruke på sånt. Ingen av stedene jeg har jobbet som har brent ned enda.. Tipper GeirK har laget rettene han lar stå på plata et par ganger mens har var hjemme og vet at han har god margin på å rekke hjem før det går tørt.
Øyvind
|
|
|
26/06/2014 06:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg synes det virker uansvarlig å gå fra fra en komfyr som står på. Selvfølgelig går det høyst sannsynlig bra, men man vet aldri hva som kan skje. Jeg mener at jeg har tenkt igjennom dette så nøye at jeg vet hva som kan skje. Hva er det du mener kan skje, som jeg ikke har tatt høyde for?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/06/2014 08:18
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Nå er jeg ingen ekspert, men er det ikke termostat på komfyren? Termostater ryker og kan utvikle mer varme. Min eks sin far var brannmester og etter å ha kjent han lar jeg ALDRI komfyr, oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, PC, TV eller lignende stå på uten at det er noen hjemme. Har ingen ladere tilkoblet vegguttak om natta eller uten noen hjemme. De nevnte tingene står for hovedårsaken til branner. Har ingenting som står i stand-by når vi er borte (har én bryter som skrur av alt i TV/hjemmekino-seksjonen). Eneste unntaket er det trådløse nettet og modemet, men disse drar jeg kontaktene ut av veggen hvis vi skal være borte en helg eller lenger. Men det er naturligvis unntak. En sjelden gang latt Get boksen stå og ta opp noe mens vi er borte. Kan kanskje virke ekstremt for enkelte, men for min del handler det om å redusere risikoen. Særlig med tanke på faktiske branner og branntilløp på de nevnte ting. Brann er noe av det jeg har størst respekt/frykt for. Mer enn sinte bilister  Ellers: Super tråd! Mitt bidrag: Alt i ildfast form: - En seng av fennikel, persillerot/pastinakk/annen rotgrønnsak, cherrytomater, løk (generelt det du liker av grønnsaker) - Fisk etter ønske (bruker mye laks eller frossen torsk - men tint!) - Pesto over fisken. Pleier å bruke grønn på laks og rød på hvit fisk - Stekes i ovn til fisken er ferdig - I mens kan du jo koke ris eller pasta + ta en dusj Har også en annen variant: Fisk med konfettiris - Sleng fisk i ovnen med noe olje (til denne retten pleier vi å bruke laks) - Kok ris - Kutt noen grønnsaker i små biter: Chilli, rød løk, grønn paprika, agurk - Bland grønnsakene inn i risen når denne er ferdig Denne kan jo også varieres med det man måtte finne av grønnsaker hjemme. Til denne retten pleier jeg ofte å helle over litt smakstilsatt olivenolje på tallerkenen. Olivenolje med chilli, grønn sitron eller basilikum varieres det litt med her.
|
|
|
[Re: eirikbk]
26/06/2014 08:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå er jeg ingen ekspert, men er det ikke termostat på komfyren? Dette er en induksjonskoketopp. Den har ingen termostat. Effekten er elektronisk regulert av en datamaskin som kjører kontinuerlig feilanalyse. Jeg tror ikke det at den begynner å blaste på full effekt er et sannsynlig scenario i det hele tatt.
|
|
|
26/06/2014 13:45
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Pannestekt laks med fennikelsalat, gjerne de pakkene med 4x125g. Relativt sterk varme med smør, 2 min på ene siden, 1 min på andre siden, 2-3 minutter etter at panna er trekt vekk. Fennikel og eple i tynne skiver i en giljotin. Gjerne en sånn som kan gjøre striper av eplene. Bland i litt sitronsaft og olivenolje. Salt og pepper. Passer å ha litt Rømme el. l. ved siden av. Rå fennikel? Det har jeg aldri prøvd. Er det greit å ta opp noe for 8 sider siden? Vel, rå fenikkel er kjempegodt. Men, vi har begynt med hurtigsylting det siste året - og til det er fennikel topp. Vi tar eddik, vann, suker og salt - putter grønnsakene i og koker opp. I det det koker tar vi av platen og kjøler ned så fort som mulig. Vi har dette aldri så veldig lenge, men det er en veldig grei måte å ha grønnsaker på. Datteren på 3 elsker det. Hun er ikke like glad i rå fennikel - nesten rå er best.
|
|
|
26/06/2014 13:51
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
En kompis mekket pizzaruller i går. Det så ut til å gå rimelig kjapt og greit. Basically lag en pizza (kjøp bunn og saus om du vil) og ta på det du ønsker. Rull den sammen og kapp den av i enden slik som du kapper av kringle. Stek og frys så har du kjapp (men ikke så veldig sunn mat) klar 
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
26/06/2014 14:08
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pølsewok! Gjerne kyllingpølser eller annen type magre pølser. Med masse grønnsaker av en type du vet gutten liker, nudler eller ris og sursøt saus.
|
|
|
26/06/2014 15:32
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Treåringen vår er også litt lite glad i å spise middag. Løsningen hos oss har vært å lage pureer av forskjellige grønnsaker, den konsistensen liker han best. En annen ting har vært å kalle maten for litt andre ting enn hva det faktisk er. Han ville f.eks ikke smake på deilig sprøtt bacon, men da jeg sa at det var "Kjøttkjeks," så var kidden ikke vanskelig å be. Vi gjorde det samme med Blodpudding og nå heter det "Middagskake." "Middagskake" er en av favorittene til kidden såvel som mor og far (Faktisk) Kutte Blodpudding i skiver og steke på medium varme med en klatt smør i panna, gir sprø hinne og deilig smak.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
[Re: evenstuen]
26/06/2014 19:32
|
Iselilja
|
Jeg har så svak varme på at om det mot all formodning skulle tørrkoke i løpet av et døgn, noe jeg tviler på siden det er veldig lite fuktighet som slipper ut, så er det ingen ting som tar fyr. Tørket kjøtt og rotgrønnsaker er ikke spesielt lettantennelige. Jeg er sjokkert over at noen får seg til å gå på jobb med mat på en varm plate hjemme. Er det bare jeg som tenker slik? Da jeg jobbet på restarant gikk vi "alltid" fra jobb med mat på plata og ofte ting i ovnen også. Kraftkoking og bressering tar tid og natta er fin å bruke på sånt. Ingen av stedene jeg har jobbet som har brent ned enda.. Tipper GeirK har laget rettene han lar stå på plata et par ganger mens har var hjemme og vet at han har god margin på å rekke hjem før det går tørt. Vel, jeg var ute på en brann tidligere denne mnd hvor det faktisk hadde brent ned. Finnes ingen garantier.
|
|
|
[Re: Iselilja]
26/06/2014 19:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei. Det finnes aldri noen garanti på at huset ditt ikke kan brenne ned, men jeg har ennå ikke hørt noen gode argumenter for at min måte å lage lapskaus på øker sannsynligheten til et punkt hvor jeg burde være bekymret,
|
|
|
[Re: PålGnål]
26/06/2014 19:56
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Han ville f.eks ikke smake på deilig sprøtt bacon, men da jeg sa at det var "Kjøttkjeks," så var kidden ikke vanskelig å be. Vi gjorde det samme med Blodpudding og nå heter det "Middagskake."
God latter her i stua nå. Dette var jo genialt, tenker vi som har ei på 5 mnd. Bra jobba!
Stig
|
|
|
26/06/2014 20:11
|
progres
Besatt
|
Besatt
Effekten er elektronisk regulert av en datamaskin som kjører kontinuerlig feilanalyse. Jeg tror ikke det at den begynner å blaste på full effekt er et sannsynlig scenario i det hele tatt. Enig i dette , likevel - faktisk følte jeg meg mer komfortabel med de "gammeldagse" steindumme, elektronikkløse komfyrplatene hvor man trygt kunne la lapskausen stå og småputre i noen timer. Men induksjonstopper - der har jeg faktisk ikke turt enda å forlate huset - i overdreven tiltro til ufeilbarlig elektronikk. Sikkert dumt og konservativt, men brannsikkert !
|
|
|
[Re: progres]
26/06/2014 20:15
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
Nå er vi fryktelig off topic her, men nye hjem i dag, og også i nye kjøkken (hvis elektrikern har fulgt forskriftene) så skal det monteres komfyrvakt. Det er jo en ekstra sikkerhet om du ikke stoler på computern i induksjonstoppen din.
|
|
|
26/06/2014 20:38
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Er det ikke litt risky å overlate nøkkelen til en slik komfyrvakt da? Og hvis man ikke går veien om sosial dumping, må det jo også koste litt penger...?
|
|
|
[Re: Tommyv]
27/06/2014 05:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå er vi fryktelig off topic her, men nye hjem i dag, og også i nye kjøkken (hvis elektrikern har fulgt forskriftene) så skal det monteres komfyrvakt. Det er jo en ekstra sikkerhet om du ikke stoler på computern i induksjonstoppen din. Det er sant, men jeg er rimelig sikker på at 100% av alle tørrkokinger skyldes menneskelig svikt.
|
|
|
[Re: progres]
27/06/2014 05:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Effekten er elektronisk regulert av en datamaskin som kjører kontinuerlig feilanalyse. Jeg tror ikke det at den begynner å blaste på full effekt er et sannsynlig scenario i det hele tatt. Enig i dette , likevel - faktisk følte jeg meg mer komfortabel med de "gammeldagse" steindumme, elektronikkløse komfyrplatene hvor man trygt kunne la lapskausen stå og småputre i noen timer. Men induksjonstopper - der har jeg faktisk ikke turt enda å forlate huset - i overdreven tiltro til ufeilbarlig elektronikk. Sikkert dumt og konservativt, men brannsikkert ! Følelser skal man ikke stole på. De kan ofte være gale. Sannsynligheten for full blast som feilmodus er relativt høy for en gammeldags komfyr og tilnærmet null for en induksjonskoketopp.
|
|
|
27/06/2014 07:43
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Hmm... ser at forslagene i tråden bør være barnevennlig. Er ikke sikkert mine tidligere nevnte fiskeretter blir like populært da. Men jeg er en fan av middager som er enkle, raske og gode. Særlig synes jeg det kan være utfordrende å gjøre fisk spennende. Denne torskeoppskriften med kokosmelk kunne kanskje vært noe? Blir jo litt søtere. http://www.rema.no/oppskrifter/torsk-med-kokosmelk/REC-59274Barnet i meg liker den i alle fall 
|
|
|
[Re: eirikbk]
27/06/2014 07:55
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Hmm... ser at forslagene i tråden bør være barnevennlig. Er ikke sikkert mine tidligere nevnte fiskeretter blir like populært da. Men jeg er en fan av middager som er enkle, raske og gode. Særlig synes jeg det kan være utfordrende å gjøre fisk spennende. Denne torskeoppskriften med kokosmelk kunne kanskje vært noe? Blir jo litt søtere. http://www.rema.no/oppskrifter/torsk-med-kokosmelk/REC-59274Barnet i meg liker den i alle fall  Hva barn liker er formet av foreldre og barnehage, samt andre opplevelser. Hadde en opplevese med datteren som var med på indisk. Hun tok en mild rett, men ble allikevel helt hysterisk når hun kjente snev av chili på tungen. Slikt går bare ikke ann i vår familie, så da ble det indinsk de neste tre dagene - og mye sterkere varianter...og hun likte det godt. Hun fikk også smake seg gjennom krydderne våre - stoppet ved 20 eller noe slikt. Hun spiste krydderne bare - og hadde ikke noe problem, heller ikke med cayenne. Årsaken var at det var med en 3.person som var veldig påpasselig på at det ikke skulle være sterkt... Favoritten til datteren er rosmarin-grillet sei mde gullrøtter, potet og tzatziki. Hun elsker egentlig alt av fisk. Kjøtt er derimot ikke det helt store...og jeg forstår henne godt: hun har fått for "godt" stekt kjøtt. Fisken er alltid (vel, nesten) perfekt stekt. Tørrstekt fisk er pyton. Hun elsker forøvrig også "Heston" kylling, men er ikke glad i tørrstekt grillkylling. Vi sliter litt med grønn mat. Da er hun i utgangspunktet skeptisk. Hun liker trukket asperges, men ikke grillet. Grillet salat er enten eller... Tror frykten for grønt er noe hun har fra barnehagen.
|
|
|
[Re: Iselilja]
27/06/2014 10:04
|
evenstuen
Entusiast
|
Entusiast
[
Vel, jeg var ute på en brann tidligere denne mnd hvor det faktisk hadde brent ned. Finnes ingen garantier. Det er klart det ikke finnes garantier mot tørrkoking ol. Men om man skal være 100% må man jo kutte hovedsikringa før man går hjemmenifra. Selv om man tar ut mobilladere og den slags som ofte har skylda, er huset fult av andre ting som står koblet til hele dagen. Det jeg ville frem til var at med erfaring kan man gjøre vurderinger på hva som faktisk kan stå på mens man er borte.
Øyvind
|
|
|
30/07/2014 20:03
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Juliennejern har jeg ønsket meg lenge, så det skal jeg kjøpe! Finnes vel i en velassortert kjøkkenutstyrsbutikk nær deg, vil jeg tro?
Å jada  Peel Appeal sitt juliennejern (som jeg viste) tar liten plass og er veldig ergonomisk. De har også en suveren gulrotskreller i akkurat samme utførelse - bare bladet er forskjellig. Pinwiz brukte mitt på et Skeitreff for et par år siden da han skrelte gulrøtter til szechuan beef for 12 personer og han ble fort overbevist. Da har jeg omsider vært innom kjøkkenutstyrsbutikken og skaffet meg julienne-jern. Damen i butikken mente det fikk stå for din regning at Peel Appeal var det beste, så hvis jeg ikke ble fornøyd så fikk jeg ta det med deg  Virker svært lovende så langt; ble MYE gulrot til middag i dag.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
30/07/2014 20:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da har jeg omsider vært innom kjøkkenutstyrsbutikken og skaffet meg julienne-jern. Damen i butikken mente det fikk stå for din regning at Peel Appeal var det beste, så hvis jeg ikke ble fornøyd så fikk jeg ta det med deg  Virker svært lovende så langt; ble MYE gulrot til middag i dag. He he - damen i butikken fortalte meg over middagsbordet at du hadde vært innom. Godt å høre at jeg ligger relativt godt an så langt =)
|
|
|
31/07/2014 10:51
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Av en eller annen grunn favoritt hos våre unger: Juksepestopasta
Kok pasta (any kind will do, type rør i forskjellige farger er pop, evt fullkornspaghetti) Stek/fres 2-3 kyllingfilet skåret i små biter
Rør sammen, tilsett ett glass Barilla grønn pesto, rør mer...
Pleier å ha parmesan, ruccola, basilikum og hakkede soltørkede tomater over, evt i skåler ved siden av, litt av/på om ungene "liker det" den dagen. Mor og far bruker også pepper og havsalt etter ønske, evt hvitløksbrød.
Bonusen er at det er superdigg med et glass rødvin til. Nedturen er at det er pasta...
Tar meg 10 minutter fra jeg setter igang til maten er på bordet for 5. Er omtrent 11 minutter jeg har før jeg blir kjølhalt om maten ikke er klar.
Redigert av knutspeed; 31/07/2014 10:53. Rediger grunn: skirveflie
|
|
|
[Re: knutspeed]
31/07/2014 11:03
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Denne likte jeg: Rediger grunn: skirveflie  For øvrig hørtes det der veldig godt ut! Vi lager en tilsvarende sak sjøl: Fullkornpasta kokes, Ruccola vaskes og kuttes litt grovt, Kidneybønner skylles, kjøttdeig brunes. Når pastaen er kokt så has den i et dørslag hvor den få renne av seg fort, blander så pasta og ruccola i en bolle, så oppi mer bønner og kjøttdeig. Hiver på en pose pinjekjerner og så blander inn 3/4 glass Barilla pesto. 3årignen elsker det (nå skal det sies at han kan spise store mengder fullkornpasta uten tilbehør).
|
|
|
31/07/2014 12:32
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
For øvrig hørtes det der veldig godt ut! Vi lager en tilsvarende sak sjøl:
Fullkornpasta kokes, Ruccola vaskes og kuttes litt grovt, Kidneybønner skylles, kjøttdeig brunes. Når pastaen er kokt så has den i et dørslag hvor den få renne av seg fort, blander så pasta og ruccola i en bolle, så oppi mer bønner og kjøttdeig. Hiver på en pose pinjekjerner og så blander inn 3/4 glass Barilla pesto. 3årignen elsker det (nå skal det sies at han kan spise store mengder fullkornpasta uten tilbehør).
Flott alternativ! Skal prøves. Går i fullkornspasta her også, og den med farger garanterer jubel fra minstefrøkna.
|
|
|
|
|