Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: grr]
25/06/2014 15:10
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan man si at det er stor sannsynlighet for at terskeltrening kan presse VO2max oppover, men at det er mindre sannsynlig at VO2max trening drar med seg terskelen oppover på samme måte?
Redigert av sveinaa; 25/06/2014 15:10.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Hoaas]
25/06/2014 15:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så tråden handlar om vo2max? Det har iallafall inte jag fått med mig.
Sveinaa, enligt helgerud och hoff så medför högre VO2 max också högre tröskel. Enligt andra gör det inte det och jag tycker inte är h&H de är nära att vissa det i sin forskning.
Jag är osäker och skulle gissa att det beror på nivå av utövarna. Om du är dårligt trent så gir all träning både högre tröskel och högre vo2 max.
För väldigt godt tränta tror jag tröskel träning är till för att minska gapet mellan tröskeln och vo2max (vo2max rimeligt stabilt).
|
|
|
[Re: sveinaa]
25/06/2014 17:24
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Jepp, jeg trente sånn i 2011 og forbedret meg med 30 min i Birken!
Redigert av JayTe; 25/06/2014 17:25. Rediger grunn: dårlig norge.,...
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: JayTe]
25/06/2014 17:31
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Jepp, jeg trente sånn i 2011 og forbedret meg med 30 min i Birken! Vil sterkt fraråde å gjennomføre det treningsprogramet! Jeg har selv vært på 4×4 kjøret i mange år og har endelig nå løftet formen til nye høyder uten en eneste 4×4 økt. Fokuset ligger nå på mye mengdetrening rolig i sone 1 og en til to harde økter på terskel år uke. Totalt 12-20 timer pr uke fordelt på svømming, sykling og løping. 4*4 er: Lite treningsglede Kjedelig og demotiverende Tøft mentalt og fysisk Formøkningen varer ikke lenge Det er en god grunn til at de beste syklistene ikke trener på den måten. Det jeg derimot har god erfaring med er å kjøre en treningsbolk på to til tre uker med mange 4*4, for å så gå over til normal trening igjen. Dette fungerer spesielt god hvis formen er dårlig.
Redigert av John_Harald; 25/06/2014 17:31.
|
|
|
[Re: John_Harald]
25/06/2014 19:00
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Men da kjører du jo 4x4 trening allikevel, og så anbefaler du det ikke!? Og de beste har vel strengt tatt nok timer til rådighet. Det er ikke tidseffektivt å trene 15-20 timer i uka i forhold til hva dette gir igjen i forhold til å redusere ant. timer til 8-10 og kjøre mere hardt.
Redigert av Hekta-MTB; 25/06/2014 19:03.
|
|
|
25/06/2014 20:15
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jepp, jeg trente sånn i 2011 og forbedret meg med 30 min i Birken! Det er jo super interessant. Det viser jo at man kan basere all trening på harde økter. Noen spesiell grunn til at du la om? Da harde økter sannsynligvis må være det som funker for deg?
|
|
|
[Re: ]
25/06/2014 20:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er det noen som i det hele tatt trener på denne måten?
Ja, det har jeg gjort før ja. Og det gikk strengt tatt fortere da enn nå, selv om mengdene er mye større nå. Men jeg klarte jo ikke sitte samlet på sykkelen i mer enn et par timer av gangen da. Så da gikk rittkjøring ut på å komme så nærme som mulig mål før hammeren, kjelleren, syra og spettet i ryggen kom. Veldig interessant. Har du gjort deg noen tanker om hva feks en lang rolig tur uka kunne gjort i tillegg til mye hardt? Litt sånn, hvor den gylne middelvei går ift å kunne få både i pose og sekk? Eller om periodisering med bolker, der man først fokuserer det ene så det andre kunne gitt formen mye av det positive fra begge måter å trene på?
Redigert av sveinaa; 25/06/2014 20:27.
|
|
|
25/06/2014 21:02
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Det er jo super interessant. Det viser jo at man kan basere all trening på harde økter. Noen spesiell grunn til at du la om? Da harde økter sannsynligvis må være det som funker for deg?
I 2011 hadde jeg kun Birkebeinertrippelen som mål. Spørsmålstegnene var da om jeg klarte å bygge nok kapasitet til å klare merket på sykkel og om jeg klarte å holde sykdommen såpass i sjakk at jeg klarte å komme meg til mål på løpet. Klarte merket på sykkel med et lite kvarter til gode. Jeg la om fordi jeg nå driver med vesentlig lenger konkurranser enn den timen du trenger god kapasitet for å få god tid i birken.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
25/06/2014 21:18
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Men da kjører du jo 4x4 trening allikevel, og så anbefaler du det ikke!? Og de beste har vel strengt tatt nok timer til rådighet. Det er ikke tidseffektivt å trene 15-20 timer i uka i forhold til hva dette gir igjen i forhold til å redusere ant. timer til 8-10 og kjøre mere hardt. Litt mer utfyllende: Før birken i fjor hadde jeg en en ganske heftig intervallperiode for å øke o2 opptaket. Hadde dessverre fått trent alt for lite hardt i fjor sommer. Stort sett kun 3-4 timers langturer og alt for lite mengde. Så oksygenopptaket var lavt når jeg startet. Derfor gjennomførte jeg 12 intervalløkter på 23 dager med en intensitet mellom 93 og 95 % av makspuls på¨tredemølle med 5% stigning. Det vil si at jeg på drag 2 eller 3 bruker mellom 1,15 og 2 minutter å komme opp i f.eks 94% av makspuls. Holder hele tiden samme watt, f.eks 5 graders stigning og 15 km/t. Deretter holder jeg løper jeg i 1,15 til 2 min. Min erfaring er at det viktigste er at man gjennomfører et skikkelig kvalitetsdrag på 94-95% av maks puls, i stede for å kjøre f.eks 4 drag og heller kjøre de flere ganger pr uke. Oksygenopptaket økte med ca 28%. For meg var intervallkjøret ekstremt voldsomt, men jeg kaller det kontrollert overtrening og det sto mellom det og gi opp Birken. Det har vært veldig vondt å presse kroppen når den ikke er restituert og akkurat da hatet jeg intervaller. På det meste har jeg kjørt intervall på mellom 94 og 95% av makspuls tre dager etter hverandre. Vet fra tidligere at jeg trenger opp til 5-6 dagers med restitusjon etter en 95% av makspuls intervallhardøkt. Inspirert av denne, har jeg kjørt de fleste øktene på tredemølle med 5 - 6 graders stigning : http://www.dn.no/dnaktiv/article2382118.eceMålet for første daget har vært å komme opp i 90% av makspuls. Varighet 4 minutter og ca 2,5 min over 85% Liker å ta et rolig drag først etter oppvarmingen for å få kroppen igang. Da blir det harde draget mer behagelig. Jeg kjører alltid flere drag enn et. Pulsen stiger også fra drag til drag og intensiteten/watt ville bli alt for høy med kun et drag. Målet med treningen har vært å få i alle fall et 4 minutters drag som pulsen stiger til 95% av maks, men det er ikke alltid jeg har klart det. På den siste dagen av disse 23 dagene måtte jeg gi meg på drag to etter 3 minutter på 93%. Løp da første intervall med 5 graders stigning og 14 km/t. Andre intervall gikk med 5 graders stigning og 16 km/t. Dette opplevde jeg som forbedring fra 5. August i fjor til Birken. ca 15 pulsslag lavere enn tidligere når jeg varmer opp med 10 km/t på tredemølle. Merkbar høyere hastighet på langturene enn tidligere og med lavere puls. Ca 10 i lavere hvilepuls enn tidligere. Totaltiden min i Birken ble dårlig i fjor, fordi jeg sliter med kramper. Men forbedringen fra fjoråret (slet også da med kramper) var bra. Det betyr ikke at ikke det er en effektiv måte for meg å øke o2 opptaket. Her kommer en liten rapport på hvordan det gikk. Beina var tunge og ikke fulle av overskudd. Skulle nok tatt denne bolken noen uker tidligere. Birken ble gjennomført mye raskere enn året før, med en snittpuls på lave 73,6% av maks. Kom i mål uten å være sliten! De første 12 km gikk selvfølgelig kjappere enn i 2012 og snittpulsen var her 15 slag lavere! 2012 Skramstad 44.38 Snittpuls 90 % av makspuls 2013 Skramstad 42.31 Snittpuls 83% av makspuls. Lå godt under terskel hele tiden, men valgte etter 1,5 time plan B pga kramper. Roet ned til sone 0/1 i en time og så på det hele som en fin tur over fjellet. Etter 50 km, gå jeg ga jeg skikkelig på til toppen. Krampene kom i utforkjøringene, men jeg klarte heldig vis å holde meg på sykkelen. I forhold til den lave pulsen, er jeg fornøyd med tiden 4.24. Oksygenopptaket er høyt til å være meg og jeg er helt sikker på at slutttiden ville vært akseptabel, hvis jeg kunne ligget rundt terskel hele veien uten å få kramper. Er så fornøyd med hevingen av o2 opptaket, at jeg har bestemt meg for å kjøre flere slike bolker hvert år. Prøvde i våres igjen, men nå har formen steget så mye at det gjør veldig vondt mentalt og fysisk å presse meg over 94% av makspuls. I tillegg blir restitusjonstiden ekstrem lang.
|
|
|
25/06/2014 22:42
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er jo super interessant. Det viser jo at man kan basere all trening på harde økter. Noen spesiell grunn til at du la om? Da harde økter sannsynligvis må være det som funker for deg?
I 2011 hadde jeg kun Birkebeinertrippelen som mål. Spørsmålstegnene var da om jeg klarte å bygge nok kapasitet til å klare merket på sykkel og om jeg klarte å holde sykdommen såpass i sjakk at jeg klarte å komme meg til mål på løpet. Klarte merket på sykkel med et lite kvarter til gode. Jeg la om fordi jeg nå driver med vesentlig lenger konkurranser enn den timen du trenger god kapasitet for å få god tid i birken. Hvordan legger du det opp nå da? Og hvor lange la konkurranser trener du mot?
|
|
|
26/06/2014 05:19
|
turbo
Veteran
|
Veteran
|
|
|
[Re: turbo]
26/06/2014 06:24
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Denne har jeg lest før, og det som kanskje er av mest interesse for en mosjonist er at dette helt klart virker å være overførbart til oss som trener 5-7 timer pr uke også. (nå 10-12 på sommeren) Tidligere syklet jeg ikke like mye. Som nevnt tidligere så er jeg langt fra noen idrettsutøver, men en mosjonist i tungvektsklassen. Likefullt så får jeg det jeg selv vil karakterisere som relativt gode resultater av å trene mye i sone 1. Hemmer dette meg på kortere ritt? altså får jeg bare god diesel motor? Etter mitt syn så gjør det ikke det. På Skiptvet rittet i år (5,3 mil) så syklet jeg inn på tiden 2:03, dette er en bit bak eliten (1:36), men likefullt en helt ok tid for en mosjonist, spesielt når man ser på hvor tung jeg er. Jeg trener mer eller mindre aldri rene 4x4 i sone 4+ økter, mine intervalløkter består av å kjøre 3x15. 2x20 eller all-out til det stopper (40 min+) i sone 3, det jeg gjør i disse øktene er å starte kontrollert, kjører meg varm og god, og sakte men sikkert inn i høy sone 3 puls (87%), etter ca 10 min av draget så kjører jeg meg videre inn i sone 4 og ligger der (92%) i ca 2-3 min før jeg igjen slipper meg kontrollert ned mot 87% og avslutter draget der. Tanken min med å gjøre dette var å lære meg å takle tempoendringer og fortsatt tåle å tråkke hardt. Dette fungerer veldig bra. Jeg har hatt enormt glede av og god respons på denne typen trening. For min del så kjennes det mer lystbetont og oppleves som "lettere" å kjøre sone 3 drag, fremfor sone 4 og 5, jeg synes ofte jeg følte meg uvell når jeg kjørte knallharde sone 4 eller 5 økter. I tillegg så får man et psykist "kick" av å kjenne seg sterkt og kjøre hardt over tid (kanskje ikke helt til å begynne med) Jeg kjører to slike "pass" hver uke, kjører noen ritt jevnt og trutt sommeren gjennom, men det er bare August som har mer enn ett ritt i min kalender. En liten periode har jeg vært lite selektiv utover disse øktene og kjørt litt halvhardt, hardt, lapskaus eller hva man skal kalle dette. For meg så føles og har det føltes som om kroppen responderer negativt på dette, altså det å gi gass utover disse to øktene. Etter at jeg leste hoaas sitt innlegg har jeg igjen gått tilbake til lærdommen fra den gang jeg gikk på ski, jeg holder igjen og tar meg tid til å kjøre rolig sone 1 på resten av øktene mine. Snitter nok til tider litt høyere enn medio sone 1, men er mer eller mindre aldri over sone 1 høy i løpet av turen. Dette har gitt meg enda bedre respons i kroppen. Jeg får rett og slett mer overskudd og klarer å kjøre mine harde økter enda bedre. Klarer altså å gjennomføre de enda bedre og har større glede av de i og med at man kjenner seg sterkere. Hva så? nja, si det, det finnes mange veier til Rom, men trening i sone 1 skal i det minste -etter mitt syn ikke avskrives, ei heller for de som trener 3-5 timer pr uke. Tåler jeg sone 4 og 5 i ritt? Jepp, det gjør jeg, og det som er litt greia for min del er at jeg nå presser ganske hardt i moter, kan ligge opp i både sone 4 og 5, når det flater ut, vi kommer over, så holder jeg trøkket og "tråkker" meg ned i sone 3, dette tåler jeg godt og best av alt -jeg får aldri kramper lenger. Ikke har det noe å gjøre med Farris, Crampfix og annet heller, jeg drikker vann, tar ikke sink, magnesium eller andre kjærring råd (som jeg gjorde tidligere) Min konklusjon er at jeg ved å trene som jeg gjør, prepper kroppen godt for å tåle konkurranse på 2 timer +, jeg får gode opplevelser på sykkelen, trenger ikke "passe" meg for å havne i rød sone, og får -til meg å være respektabelt gode tider. 3:05 på Grenserittet, 3:30 på Birken osv er laaangt unna de beste, men ikke når man ser ut fra forutsetningene og fysikken min. sleng på dere en 20 kilos sekk og sykle all-out med denne på ryggen, så ser dere hva ekstra vekt gjør med tiden  Med andre ord så kan man bli habilt god på sykkel også ved å trene mye rolig. For det som ingen snakker om er at min snitt hastighet den øker og øker i sone 1, jeg kan ta en rolig tur på RR sykkelen min på 7-8 mil, ligge med snitt puls på 120, og likevel ha snitthastighet på 29-30 km/t. Noe må man da si fungerer når man opplever slikt som dette, eller?
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
26/06/2014 07:29
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Klart det fungerer. All trening hjelper, og du blir bedre og bedre for hvert år. Du bygger jo sakte men sikkert større kapasitet når du holder på som du gjør. Det jeg savner i debatten er å høre hva folk vil oppnå med treningen sin. Hvis målet er flest mulig gode opplevelser i naturen uten for mye ubehag, så skjønner jeg at mye rolig trening er tiltalende. Skal man bli best mulig (i sin klasse, i gata, på jobben...) må man også gjennomføre de ubehagelige øktene. Jeg er en snåling som ikke tenker så mye på naturopplevelsene når jeg er på tur. Jeg har lite tid tilgjengelig, så da trener jeg det som er "riktig" ift. hvor jeg er i sesongen. Lange drag i sone 3 gjør meg treig som fy, så det unngår jeg i sesong. Utenfor sesong er det derimot kun lange drag i sone 3. Skal man få fart på beina og ha mulighet til å henge på teten (i pulja, i rittet) må man trene på høy intensitet også. Man tetter ikke luker ved å kjøre 15 minutter midt i sone 3. Man blir god til det man trener på, og vi må ikke glemme hvorfor vi trener.
|
|
|
26/06/2014 08:21
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Min erfaring med Sone 3 i sesongen er veldig lik Øyvind sin. Mye langt i Sone 1 gir mindre trøkk og mye sone 3 gir mindre fart til ritt. Ser at noen referer til de "beste" og at de kjører mye rolig, men der tror jeg de tar feil. De kjører mye ja, men de kjører også mye ritt og hvilken intensitet har man i ritt?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
26/06/2014 08:41
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har et avslappet forhold til trening. Sykler primært fordi jeg synes det er gøy og liker å være ute i frisk luft. Interessen for å diskutere rundt dette kommer av, i alle fall sånn jeg forstår det, at det ikke finnes noen fasit på hva som virker. Noen lykkes med noe, andre med noe annet. Det som allikevel forundrer meg er at veldig mange står veldig på at deres opplegg funker best, også når man egentlig ikke har testet noe annet (Denne er ikke myntet på deg.).
For din del som kjører elite/pulje 1 nivå, så skjønner jeg at du har funnet det som funker for deg. Men jeg lurer jo også på om du har filosofert noe rundt hva en del rolig trening i tillegg til evt. om du justerte forholdet mellom hardt/trolig noe og hva det kunne gjort for prestasjonene dine? Jeg skjønner og at alle som skal henge med i eliten/pulje 1 nødvendigvis må trene noe høyere intensitet for å kunne henge på når det rykkes og kjøres hardt.
Som du skriver innledningsvis: All trening hjelper, og du blir bedre og bedre for hvert år. Dette stemmer forsåvidt, men en gang stopper det, men når skjer det?
|
|
|
26/06/2014 08:56
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Klart det fungerer. All trening hjelper, og du blir bedre og bedre for hvert år. Du bygger jo sakte men sikkert større kapasitet når du holder på som du gjør. Det jeg savner i debatten er å høre hva folk vil oppnå med treningen sin. Hvis målet er flest mulig gode opplevelser i naturen uten for mye ubehag, så skjønner jeg at mye rolig trening er tiltalende. Skal man bli best mulig (i sin klasse, i gata, på jobben...) må man også gjennomføre de ubehagelige øktene. Jeg er en snåling som ikke tenker så mye på naturopplevelsene når jeg er på tur. Jeg har lite tid tilgjengelig, så da trener jeg det som er "riktig" ift. hvor jeg er i sesongen. Lange drag i sone 3 gjør meg treig som fy, så det unngår jeg i sesong. Utenfor sesong er det derimot kun lange drag i sone 3. Skal man få fart på beina og ha mulighet til å henge på teten (i pulja, i rittet) må man trene på høy intensitet også. Man tetter ikke luker ved å kjøre 15 minutter midt i sone 3. Man blir god til det man trener på, og vi må ikke glemme hvorfor vi trener. Godt mulig du har rett og at jeg ikke vet hvordan det ER å kjøre så hardt som det du og andre gjør, men som sagt. Jeg ser på hva folk ligger på f.eks. på Strava, det ser ikke ut til at andre presser seg nevneverdig mer enn meg i ritt, heller tvert om. Jeg er knallhard i hodet (noe mange nok kan misunne meg) og tåler smerte over lang tid. Dog vil jeg tro at om man ser på hva man presser seg selv til, ut fra hva man faktisk skal klare å presse seg selv til (jeg har tatt makspuls test hvor jeg nesten svimte av, så min er korrekt) så ville vel jeg hatt problemer med å "yte" opp mot de samme grenser som deg/dere, dersom det du sier er riktig? eller er det noe jeg ikke får med meg her? forstår at man kan utvikle bedre hurtighet osv om man trener spesifikt på dette, men jeg er litt skeptisk til det du sier om at jeg ikke klarer å presse hardt nok, for hvis jeg skal presse mer og hardere så vil mitt totale belastningsnivå ligge relativt sett høyere enn andres. Så det er altså ikke slik at jeg lunker rundt i marsjfart i sone 2 i ritt og er fornøyd med dette. Jeg kjører ritt hvor jeg snitter lav - midt sone 4 (Skiptvet rittet), som flere av mine venner. Jeg er veldig nysjerrig på dette og synes dette er spennende, derfor jeg spør og graver, det er på ingen måte ment å arrestere noen som helst. Det som funker for andre, vel det funker for andre.
Redigert av Lurifax; 26/06/2014 08:57.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
26/06/2014 09:05
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
For din del som kjører elite/pulje 1 nivå, så skjønner jeg at du har funnet det som funker for deg. Men jeg lurer jo også på om du har filosofert noe rundt hva en del rolig trening i tillegg til evt. om du justerte forholdet mellom hardt/trolig noe og hva det kunne gjort for prestasjonene dine? Jeg skjønner og at alle som skal henge med i eliten/pulje 1 nødvendigvis må trene noe høyere intensitet for å kunne henge på når det rykkes og kjøres hardt. Jeg har filosofert mye omkring min egen trening, og har tenkt en del på hva mer rolig trening eventuelt kunne gjort for prestasjonene. Med så lite tid jeg prioriterer å bruke på trening _tror_ jeg ikke det har noe for seg å bytte 1-2 av de harde S3-øktene (grunntrening) med S1-økt(er). Jeg legger til rette for best mulig restitusjon, og opplever at jeg takler 3 harde økter i uka godt. Dette gir meg god fremgang. Hadde jeg blitt bedre av å legge til en økt på 3 timer i S1? Kanskje. Ikke fordi jeg hadde fått bedre utholdenhet (VO2maks) eller økt terskel (marginalt), men fordi jeg rett og slett hadde blitt vant til å sitte lenge på sykkelen. Før kjørte jeg mye 4x4 o.l., og sprakk som en ballong etter 60-90 minutter. Sleit fælt med kramper og utkjørt kropp. Nå har jeg ikke det problemet lenger. Kan hende jeg hadde tålt ritt på 3 timer + litt bedre om jeg la inn 3-timersøkter, men jeg vet ikke. I sesong når det er mye ritt kjører jeg noen rolige økter (60-90 minutter), men ikke ut fra troen på at de skal gjøre underverker med hverken VO2maks eller terskel. Da er det rett og slett for å holde beina i gang mellom ritt og hardøkter. Som du skriver innledningsvis: All trening hjelper, og du blir bedre og bedre for hvert år. Dette stemmer forsåvidt, men en gang stopper det, men når skjer det? Godt spørsmål... 
|
|
|
[Re: turbo]
26/06/2014 09:16
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Her nevnes det nok en gang at man må ha trening med lav intensitet. Synes og den slår ihjel Helgerud og Hoff sin filosofi. Sitat Kvålsvoll: "Forskning viser at intensiv trening over lang tid gir redusert oksygenopptak og en muskulær påkjenning kroppen ikke klarer å ta imot." Sitat Kvålsvoll: "På sykkel må du rett og slett trene på å utnytte oksygenopptaket ditt (aerob kapasitet). Du får altså mye igjen for en rolig langtur. Det bygger grunnmuren for de lange rittene." Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette må gjelde på alle nivåer?
|
|
|
26/06/2014 09:20
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Godt mulig du har rett og at jeg ikke vet hvordan det ER å kjøre så hardt som det du og andre gjør, men som sagt. Jeg ser på hva folk ligger på f.eks. på Strava, det ser ikke ut til at andre presser seg nevneverdig mer enn meg i ritt, heller tvert om. Jeg er knallhard i hodet (noe mange nok kan misunne meg) og tåler smerte over lang tid. Var ikke meningen å antyde at du ikke presser deg, eller at du ikke har evnen til å presse. Jeg er dessuten ikke veldig god på å presse meg selv, bortsett fra i ritt. På trening er jeg håpløs. Nå har jeg dessuten ødelagt pulsbeltet mitt, så nå vet jeg ikke hvilken puls jeg har heller... Jeg leste innlegget ditt der du skrev blant annet... Jeg trener mer eller mindre aldri rene 4x4 i sone 4+ økter, mine intervalløkter består av å kjøre 3x15. 2x20 eller all-out til det stopper (40 min+) i sone 3, det jeg gjør i disse øktene er å starte kontrollert, kjører meg varm og god, og sakte men sikkert inn i høy sone 3 puls (87%), etter ca 10 min av draget så kjører jeg meg videre inn i sone 4 og ligger der (92%) i ca 2-3 min før jeg igjen slipper meg kontrollert ned mot 87% og avslutter draget der. Tanken min med å gjøre dette var å lære meg å takle tempoendringer og fortsatt tåle å tråkke hardt. Dette fungerer veldig bra. Jeg har hatt enormt glede av og god respons på denne typen trening. ...og... For min del så kjennes det mer lystbetont og oppleves som "lettere" å kjøre sone 3 drag, fremfor sone 4 og 5, jeg synes ofte jeg følte meg uvell når jeg kjørte knallharde sone 4 eller 5 økter. I tillegg så får man et psykist "kick" av å kjenne seg sterkt og kjøre hardt over tid (kanskje ikke helt til å begynne med) Mulig jeg leste litt fort, men det jeg fikk med meg var at du ikke kjører rene S4-økter (S5), og at intervallene dine er på 15, 20 og 40+ minutter. Jeg har null problem med å tro at dette funker; jeg gjør mye av dette selv og vet at det har god effekt. Forskjellen er at jeg gjør dette om vinteren, mens jeg i sesong kjører kortere intervaller for å få fart i beina og evne til å tåle korte (eller lengre) perioder i høye soner. På en lang og hard terskeløkt hender det at jeg ender litt opp i S4, men det er likevel stor forskjell på å kjøre jevnt i 20, 40 eller 60 minutter og å kjøre rykk og napp som det ofte blir i ritt. Jeg sleit med å få opp farten i vår, men etter noen 4x4/5x4 og økter med mange korte/harde drag (15x1, 10x45sek) har farten kommet seg litt og det er ikke like lenger så vondt å presse opp mot maks i perioder. Så, jeg skrev det jeg skrev fordi du gav inntrykk av at S3-økter var "lettere" (mer behagelig?) enn økter i høyere soner. Jeg er enig i at det er sånn, men samtidig må man gjøre et valg ut fra egne målsetninger. Opp til et visst punkt tror jeg all trening gir god fremgang, men skal man ha _optimal_ fremgang tror jeg man må kjøre de kjipe øktene også. Jeg er veldig nysjerrig på dette og synes dette er spennende, derfor jeg spør og graver, det er på ingen måte ment å arrestere noen som helst. Det som funker for andre, vel det funker for andre. Samme her. Jeg har ingen fasit, og synes det er interessant å høre om andres erfaringer. Er skeptisk til tilnærmingen om å bruke mye S1-trening, særlig om man har lite tid til rådighet, men er åpen for at det kan funke.
|
|
|
26/06/2014 09:51
|
Nelg
Entusiast
|
Entusiast
Jeg jogger daglig og forbedret meg fra 40,00 på 10 km til 38,30 etter at jeg endret min daglige 45 min løpetur fra sone 3 til sone 1 .(Olympiatoppens soner) Har en hard økt pr uke , ett langt drag på 8 km . Bare positivt for meg hvertfall , ikke lenger vondt i bena heller . Sykler også noe , tar såvidt merke i birken . 18 mnd siden jeg begynte med sone 1 og setter faktisk pers i alle løp jeg deltar i .
Hviledagen er TØFF
|
|
|
26/06/2014 09:52
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Klart det fungerer. All trening hjelper, og du blir bedre og bedre for hvert år. Du bygger jo sakte men sikkert større kapasitet når du holder på som du gjør. Det jeg savner i debatten er å høre hva folk vil oppnå med treningen sin. Hvis målet er flest mulig gode opplevelser i naturen uten for mye ubehag, så skjønner jeg at mye rolig trening er tiltalende. Skal man bli best mulig (i sin klasse, i gata, på jobben...) må man også gjennomføre de ubehagelige øktene. Jeg er en snåling som ikke tenker så mye på naturopplevelsene når jeg er på tur. Jeg har lite tid tilgjengelig, så da trener jeg det som er "riktig" ift. hvor jeg er i sesongen. Lange drag i sone 3 gjør meg treig som fy, så det unngår jeg i sesong. Utenfor sesong er det derimot kun lange drag i sone 3. Skal man få fart på beina og ha mulighet til å henge på teten (i pulja, i rittet) må man trene på høy intensitet også. Man tetter ikke luker ved å kjøre 15 minutter midt i sone 3. Man blir god til det man trener på, og vi må ikke glemme hvorfor vi trener. Trener i hovedsak for å sykle OffroadFinnmark 300 raskere enn i fjor, syklet på 27t 58m (inkl obligatorisk hvile 2t) i fjor, det var første gangen vi syklet rittet så det var mye for erfaringa sin del. Hadde snittpuls på 62%, men det er klart man sliter med å komme over sone 1 uten å bli sur i lårene etter 20t kontinuerlig sykling i terrenget  Trener veldig annleredes i år i forhold til i fjor, så det gjenstår jo å se hvordan det går. Målet i framtiden er å sykle OF700.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
26/06/2014 09:56
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva så? nja, si det, det finnes mange veier til Rom, men trening i sone 1 skal i det minste -etter mitt syn ikke avskrives, ei heller for de som trener 3-5 timer pr uke.
Men vad ska de som tränar 3-5 timer per uke göra (om de inte ska avkskrive sone 1 (vad som nu menas med det)). Vi kan anta att de syklar lika fort som dig så att de alltså är i grei form. Du tränar 10-12 timmar i sesongen med 2 hårda turer. Ska de som tränar 3-5 timmar ha färre hårda turer än dig? Om de tränar två sone 3 turer är det inte så väldigt mycket tid över för långa sone 1 turer.
|
|
|
[Re: fredriks]
26/06/2014 10:17
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva så? nja, si det, det finnes mange veier til Rom, men trening i sone 1 skal i det minste -etter mitt syn ikke avskrives, ei heller for de som trener 3-5 timer pr uke.
Men vad ska de som tränar 3-5 timer per uke göra (om de inte ska avkskrive sone 1 (vad som nu menas med det)). Vi kan anta att de syklar lika fort som dig så att de alltså är i grei form. Du tränar 10-12 timmar i sesongen med 2 hårda turer. Ska de som tränar 3-5 timmar ha färre hårda turer än dig? Om de tränar två sone 3 turer är det inte så väldigt mycket tid över för långa sone 1 turer. Hvorfor er det så "logisk" at man skal avskrive den rolige treningen? Hvorfor ikke den harde? Når en person trener mindre enn en annen, så ja, da blir det mindre harde turer i forhold til en som trener det dobbelte.
Redigert av Hoaas; 26/06/2014 10:18.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: fredriks]
26/06/2014 10:33
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Men vad ska de som tränar 3-5 timer per uke göra (om de inte ska avkskrive sone 1 (vad som nu menas med det)). Vi kan anta att de syklar lika fort som dig så att de alltså är i grei form. Du tränar 10-12 timmar i sesongen med 2 hårda turer. Ska de som tränar 3-5 timmar ha färre hårda turer än dig? Om de tränar två sone 3 turer är det inte så väldigt mycket tid över för långa sone 1 turer. Jeg trener 10-12 timer om sommeren nå, mest fordi jeg er veldig glad i å sykle. Når man sykler såpass mange timer så må man rett og slett se på hva man gjør, ellers sykler man med små-vondter og tunge bein hele tiden. Men jeg begynte å legge en god del rolig også før dette, og hadde likefullt jevnt over god formstigning (som de som da trener 4x4) På 3-4 dager (f.eks 4-5 timer) så kan man jo kjøre lett oppvarming, så kjøre 2x20 to dager pr uke (slik som jeg beskrev, altså opp i sone 4 også) gjør man dette 2 dager i uken og kjører resten rolig så tror jeg at man fortsatt får en veldig god progresjon. Man får ikke mer enn 80 minutter hardt, med mindre man bruker litt mer tid pr dag, men man kan likefullt få meget godt utbytte av treningen sin. Da har man 2-3 timer igjen til sone 1 trening, hvordan man legger opp dette får jo bli opp til den enkelte, men om det er mulig i tidsklemma så ville jeg lagt inn en langtur i sone 1. Da får man effekten av både hard trening og rolig langkjøring, dette vil trolig gi god progresjon og ekskludering av muskler som ikke spiller på lag og som gir krampe. Total opplevelsen blir da bedre, man føler seg bedre, man får energi og overskudd (dette burde jo i det minste være en kjempe bonus for folk med så stor tidsnød) Det er nok av tråder her hvor folk henviser til 4x4, og samtidig spør om råd for å unngå kramper. Min påstand er at dette henger sammen, trener man på å bli god til å kjøre 4x4, så blir man god til nettop dette. Trener man på å bli god til å holde ut lenge, så blir man gjerne god på dette, trener man en kombinasjon, så vil man mest sannsynlig oppleve å få en god mix av styrke og utholdenhet. Dette har i det minste fungert for min del, jeg har økt mengdene gradvis år for år (mindre ting å ta hensyn til hjemme) og mistet litt fokuset på rolig trening i min iver. Denne tråden minnet meg på dette, og nå opplever jeg en gevinst i form av at jeg blir raskere, sterkere og får mer utholdenhet. Er flere andre her som skriver det samme, dette ser jeg på som nyttig mat til andre som er usikre og ikke vet hvordan de skal trene. Har du forsøkt dette selv fredriks? hvis ikke, hvorfor så standhaftig motstander og spisset vinkling inn mot alt som blir sagt? Mulig det er meg som "leser" litt feil når du skriver, men du virker å være veldig "på" for å arrestere enhver setning i innleggene, rett og slett "pelle" de fra hverandre på en måte. Joda, vi kan alle lese bøker om kommunikasjon og lære oss å stykke opp og gjøre alt rock solid, men det er lov å lese bitte litt mellom linjene og forsøke å forstå andre etter beste evne også. Beklager hvis jeg tar feil av deg og din holdning, men det virker altså litt slik fra mitt ståsted. Jeg er ikke motstander av 4x4 eller harde økter, jeg synes bare det er av stor interesse at man kan trene på andre måter og få lik, og muligens bedre progresjon. Man må jo tørre å prøve skal man gjøre seg en slik erfaring. De fleste av oss vinner ikke uansett, så vi taper ikke all verden på å prøve oss litt frem og se hvordan egen kropp responderer til andre opplegg, enn de som virker å være opplest og vedtatt.
|
|
|
26/06/2014 10:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
[quote=sveinaa]
Derimot; Nye kamakslinger til 2k (intervaller), noen bedre dekk (teknikktrening) og noen runder i banen i rittfart (terskeløkter++) er mye bedre ressursbruk for 240'en Er det ikke en moderat greie av det der jeg mener da?: Nye kamakslinger til 2k (intervaller. Ikke nødvendigvis S4. Regnes som en hardøkt), noen bedre dekk (teknikktrening. Legges inn på rolig tur S1. Regnes som roligøkt) og noen runder i banen i rittfart (terskeløkter, rask langkjøring, fartslek, etc. Regnes som en hardøkt.) er mye bedre ressursbruk for 240'en. Jeg håper man ikke forstår meg dithen at jeg mener det ikke skal trenes hardt? Jeg mener 2 harde økter evt. en hard og ett ritt i uka funker (i alle fall for meg). Men isteden for å legge inn en 3. hardøkt er det bedre (for meg) å trene rolig sone 1. Jeg klarer ikke å trekke helt samme slutningen av artikkelen som deg (men det betyr jo ikke at du har feil): "...Det er ikke bare oksygenopptaket som forbedrer prestasjoner. Fettforbrenning er også viktig. Som syklist vil du være helt avhengig av å trene kroppen på å forbrenne fett. Det er det du har størst lager av, og må bruke når du skal prestere over lang tid. Har du høy marsjfart ved fettforbrenning, jo større glykogenlager har du igjen å ta av på slutten av konkurransen. Trening i sone 1, 2 og 3, altså aerobt arbeid, forbedrer evnen til å forbrenne fett, forklarer Atle Kvålsvoll.
Sykler du raskere, så forbrenner du mer karbohydrat (glykogen). Fettforbrenningen starter rimelig raskt, og øker utover i økta. Dessuten handler det om at du skal klargjøre det som kalles perifere systemer; enkelt sagt funksjoner ute i kroppen som skal transportere og ta imot oksygenet.
– På sykkel må du rett og slett trene på å utnytte oksygenopptaket ditt (aerob kapasitet). Du får altså mye igjen for en rolig langtur. Det bygger grunnmuren for de lange rittene, sier Kvålsvoll."
|
|
|
26/06/2014 10:41
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Den blodtrimma Volvo 240'en (som vi fleste mosjonister kan sammenlikne oss mot) blir ikke nevneverdig bedre på bilcrossløpet av å investere i downforce utstyr og palladiumdekte turboblader.
Derimot; Nye kamakslinger til 2k (intervaller), noen bedre dekk (teknikktrening) og noen runder i banen i rittfart (terskeløkter++) er mye bedre ressursbruk for 240'en
Så understellet (grunnmuren på 240`n din) har ikke betydning for om du vinner løp? Har du kjørt mange bil-løp? Det har jeg 
|
|
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien...
26/06/2014 11:40
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Dette har i det minste fungert for min del, jeg har økt mengdene gradvis år for år (mindre ting å ta hensyn til hjemme) og mistet litt fokuset på rolig trening i min iver. Denne tråden minnet meg på dette, og nå opplever jeg en gevinst i form av at jeg blir raskere, sterkere og får mer utholdenhet. Hvordan har du målt utholdenhet? Det kan jo tenkes at du ville opplevd lik (eller bedre) fremgang om du trappa ned på mengden og tok deg fri i stedet. Jeg synes det er merkelig at en lang S1-økt skal gi energi og overskudd, all den tid dere sier at dette er trening som bedrer utholdenheten. Skal man utvikle en slik egenskap må den nødvendigvis brytes litt ned før den bygge opp igjen, litt sterkere enn sist. I mitt hode er ikke dette synonymt med overskudd og energi. Selv S1-øktene må inn i totalregnskapet over belastning i hverdagen. Eller?
Redigert av Øyvind V; 26/06/2014 11:42.
|
|
|
26/06/2014 11:48
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Så understellet (grunnmuren på 240`n din) har ikke betydning for om du vinner løp? I bilanalogien, som her i treningstråden, snakker vi stort sett ikke om å vinne, vi snakker om å få mest mulig igjen for ressursene. Og om du har kjørt mange billøp og måtte betale moroa selv, så vet du at understellsdeler som virkelig monner, koster mye mer enn en noen nye kamaksler og ny injection. Dette var litt morsomt, og jeg skal gi meg nå, men det blir litt som sone 1, det koster mer det også (i tid)  Er forøvrig ikke motstander av noe av det du skriver, bare litt morsomt å henge seg på litt..  Selv om jeg har opplevd bedre bein og mindre kramper av å legge om litt, så betyr ikke det at alle vil oppleve det samme. Men det kan være en ok pekepinn for andre som kommer fra sofaen, det er mer enn en vei fremover og oppover. Redigert, Om du når lengst og høyest med mest mulig 4x4 eller 2 hardøkter + rolig, får vi neppe noe svar på. Det er vel nærmest umulig å bevise noe som helst. All den tid man ikke kan gjøre begge deler samtidig. Noe som ville vært påkrevd for å få et noenlunde riktig resultat. Selv ikke eneggede tvillinger vil go god nok pekepinn på dette.
Redigert av Lurifax; 26/06/2014 11:57.
|
|
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien...
26/06/2014 11:53
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Dette har i det minste fungert for min del, jeg har økt mengdene gradvis år for år (mindre ting å ta hensyn til hjemme) og mistet litt fokuset på rolig trening i min iver. Denne tråden minnet meg på dette, og nå opplever jeg en gevinst i form av at jeg blir raskere, sterkere og får mer utholdenhet. Hvordan har du målt utholdenhet? Det kan jo tenkes at du ville opplevd lik (eller bedre) fremgang om du trappa ned på mengden og tok deg fri i stedet. Jeg synes det er merkelig at en lang S1-økt skal gi energi og overskudd, all den tid dere sier at dette er trening som bedrer utholdenheten. Skal man utvikle en slik egenskap må den nødvendigvis brytes litt ned før den bygge opp igjen, litt sterkere enn sist. I mitt hode er ikke dette synonymt med overskudd og energi. Selv S1-øktene må inn i totalregnskapet over belastning i hverdagen. Eller? Jo, det har du rett i, og som du er inne på, det er ikke enkelt å si at det ene eller det andre er "best". Sone 1 krever sitt det også, men jeg føler ofte at jeg kan sykle sone 1 hver eneste dag. Sånn er det ikke når jeg ligger i ramma og nesten spyr. Har tenkt en del på det du sier jeg også, altså skulle man rett og slett tatt fri, og lagt opp et annet opplegg? Svaret ville nok vært ja om jeg så på dette som annet enn tur-ritt. Jeg er en av de, selv om det går raskere og raskere hvert år. Men jeg er litt for glad i å sykle, så da forsøker jeg å finne noe som passer inn i ønsket om å sykle mest mulig og likevel oppleve fremgang.
|
|
|
|
|