Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 132 1 2 11 12 13 14 15 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1812960 26/06/2014 12:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Takk, för ditt svar Lurifax. Jag är väl rätt enig med det men om ditt program är samma sak som att inte avskriva sone 1 är jag mer osäker på. Det är väl mer åt hållet att träna lagom (men säkert lite lite för en hel del) hårt och resten rolig.

Om man tränar två sone 3 turer i uken och tränar inom intervallet 3-5 timmar blir det inte spesiellt mycket roliga långturer (iallafall inte i lägre del av intervallen).

Om man tränat två sone 3 turer. Ska ta en tur på 1-1.5 timmar och har villa 1 eller 2 dagar efter och minst en dag innan så betvivlar jag väldigt att det att hålla sig inom sone 1 har någon som helst fördel.

Om man tränar lite så kan man inte göra allt. Programet du beskriver priorierar för exempel inte långa rolig turer.

Quote:

Har du forsøkt dette selv fredriks? hvis ikke, hvorfor så standhaftig motstander og spisset vinkling inn mot alt som blir sagt?

Är rätt lei på sådana kommentarer. Jag har vid ett flertal tillfällen i denna tråden sagt att jag tycker att man ska träna 2-3 hårda turer och resten rolig. Det är ju inte så väldigt långt från det du beskriver i ditt inlägg.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Lurifax] #1812963 26/06/2014 12:28
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lurifax
Sitat: fredriks
Sitat: Lurifax

en mosjonist har 3-4 timer og 3-4 dager, forslag til økter?
en annen mosjonist har 10-12 timer og 5 dager tilgjengelig, forslag til økter?

Du kan ju alltid läsa det som stod över trots att det är ett exempel för en som tränar 5-7 timmar i uken.

Jag kan väl ändra den för dig

3-4 timmar.
2-3 hårda turer på lite under en timme, intervaller, ett långt drag, ritt simulering, fartslek eller liknande.

Resten rolig.

10-12 timmar
"2-3 hårda turer på lite över en timme, intervaller, ett långt drag, ritt simulering, fartslek eller liknande. Kanske en längre tur på högre intensitet.

Några roliga turer av variarande längd, en längre än 3 timmar.

Undvika att träna hårt två dagar på rad. Mer rolig när man startar upp en aktivitet för sesongen följt av mye sone 3 ett tag för att vänja kroppen. Lysna på kroppen.

Takker, dette synes jeg ser både fornuftig og bra ut.

Hoaas, sett opp ditt forslag, jeg mener fortsatt at dere neppe er så langt unna hverandre. Mulig du ville kuttet ned til 1-2? eller?

For å svare på "utfordringa" ICON_TONGUE

Jeg ville for det første delt opp utenfor sesong og i sesong.

Person med 3-4 økter fordelt på 3-4 timer utenfor sesong:

3 timer rolig sone 1-2, fordelt på 2 økter
1 time variert intervall/langdrag

I sesong/oppkjøring til ritt:

3 x variert intervall på 1 time
1 langtur

Person med 10-12 timer og 5 dager utenfor sesong:

3 x Rolig langtur. 2 x 2-3 timer, 1 x 3-4 timer
2 x Variert intervall/langdrag 1-1,5t

2 x Rolig langtur 2-3 timer
3 (4) x Variert intervall/langdrag/spurt, 1,5t

Dette er veldig forenklet, og man må se hva man trener til. Ved mye intervall får man veldig eksplosiv muskulatur og kan yte veldig godt på korte konkurranser. Skal du over 3-4 timer i konkurranse hvor man skal yte over lang tid er man nødt til å ha muskler som er vant til å jobbe lenge.
Jeg ville også variert fra uke til uke, så man ikke trener det samme uke etter uke, tenker da drag, intensitet osv. Man kan gjerne kjøre 1 uke med bare intervall og 1 uke med bare rolig for å variere.

En annen ting er at 3-4 timer pr uke er rimelig lite, og det begrenser seg naturligvis hvor god form man kan bli i, uansett hvilken måte, hvor hardt eller hvor rolig man trener. 3-4 timer er veldig lite, og man får "unødvendig" mye hvile. Får si som Dag Otto, det viktigste er å komme seg ut og trene lystbetont.

Redigert av Hoaas; 26/06/2014 12:33.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1812968 26/06/2014 12:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Hoaas

Hvorfor er det så "logisk" at man skal avskrive den rolige treningen? Hvorfor ikke den harde? Når en person trener mindre enn en annen, så ja, da blir det mindre harde turer i forhold til en som trener det dobbelte.

För mig är det logiskt för att allt tränas bättre i sone 3 än i sone 1 och vo2 max tränas bäst på ändå högre intensitet. Detta är baserat på resultat per tränad tid. Detta står bland annat i olympiatoppens bok.

Så om man tränar så pass lite att man klarar att restitutera bra så kan man träna hårdare.

Nu är det faktiskt så att jag på sommaren tränar mycket rolig på grund av att jag vill komma i gång med löpning som min kropp inte tåler så väldigt bra. Jag har dock inte opplevt något direkt står form ökning på grund av den träningen.

Efter en vinter med mye ski och rätt mycket hårt så är jag i mitt livs sykkel form märker jag.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1812971 26/06/2014 12:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Om du hade skrivit det där tidigare i tråden istället för dina 1 kanske 2 hårda turer så hade nog tråden varit en del kortare.

Med ditt sätt att räkna intensitet så är det där ju 75% resp 50% hard träning i sesongen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1812973 26/06/2014 12:44
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ville faktisk strekke meg til å si at med kun 3-4 timer tilgjengelig hadde jeg nok trent bolkvis, 1 uke bare intervall og 1 uke bare rolig.

Fredriks: Jeg har vel alltid skrevet at jeg trener forskjellig inn mot konkurranser enn utenfor sesong, det bør de fleste gjøre. Men så er jo mesteparten av året "utenfor sesong" også. I allefall her jeg bor ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1812976 26/06/2014 12:48
Øyvind V Offline
More than words
More than words

1 langtur

Interessant... I sesong, hvor man kjører ritt, foreslår du altså 3 intervalløkter og en langtur i uka? I tillegg til ritt?

Redigert av Øyvind V; 26/06/2014 12:48.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Øyvind V] #1812979 26/06/2014 12:53
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V

1 langtur

Interessant... I sesong, hvor man kjører ritt, foreslår du altså 3 intervalløkter og en langtur i uka? I tillegg til ritt?

Hvorfor spør du?
Vel, dette er ment for å kjøre deg ned i forkant av konkurranser, du slipper gjerne opp et par uker før hvor du bare har korte rolige økter, med innslag av f.eks 10x10s 100% drag e.l. Det er ikke ment at du skal trene slik helt til dagen før rittet. Det står "oppkjøring til". Når du kjører deg ned før ritt og slipper opp, får du en formtopp. Det nytter ikke kjøre seg lenger og lenger ned utenfor sesong og slippe opp 2 uker før ritt og tro at man får en kjempetopp av det.
Rolig utenfor sesong for å øke fettomsetning, la musklene bli vant til å jobbe lenge, bygge overskudd osv.

De fleste har ikke ritt hver uke. Og mange har ett eller to ritt til virkelig vil prestere på. På de andre rittene kan en intervalløkt utgå til fordel for rittet, så satser man mot de man virkelig vil prestere på.

Redigert av Hoaas; 26/06/2014 12:54.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1812982 26/06/2014 12:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Nå ble jeg ganske overrasket. 3-4 intervall økter per uke i sesong. Jeg kan forstå at man gjør det i en periode før konkurranse for å toppe formen, men 3-4 intervall økter i uka inkl evt ritt fra mai til september Wow, det er i alle fall passelig hardt.)?

Er det kun under grunntrening det er noe poeng å kjøre "mye" sone 1 da?

Redigert av sveinaa; 26/06/2014 12:58.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1812987 26/06/2014 13:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Fredriks: Jeg har vel alltid skrevet at jeg trener forskjellig inn mot konkurranser enn utenfor sesong, det bør de fleste gjøre. Men så er jo mesteparten av året "utenfor sesong" også. I allefall her jeg bor ICON_WINK

Ja, du har sagt det men jag trodde inte det var snakk om så pass mycket. Sesongen är ju också på andra sted i norge en del månader.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1812989 26/06/2014 13:01
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke i tillegg til ritt, inkl ritt. Som jeg skrev i svaret til øyvind, ment som oppkjøring til ritt, da spesielt de man vil satse på.

Sone 1 trening er grunntrening, det er den som legger grunnlaget for intervalløktene og rittene. Jeg for min del er "utenfor sesong" fra september til juni. Da er det i all hovedsak rolig trening.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1812990 26/06/2014 13:02
Øyvind V Offline
More than words
More than words

1 langtur

Hvorfor spør du?

Fordi jeg lurte ICON_SMILE

Hadde du snudd om på sesong/utenfor sesong så hadde vi vært ganske samkjørte. Utenfor sesong: 3 intervalløkter, evt. + 1 økt på rolig/moderat intensitet. I sesong: Et ritt, en intervalløkt, resten rolig for å ikke kjøre seg for mye ned. Det overskuddet du samler gjennom rolig trening høst, vinter, vår og forsommer tror jeg ikke du kan porsjonere ut over en hel sesong uansett.

Redigert av Øyvind V; 26/06/2014 13:02.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: fredriks] #1812991 26/06/2014 13:04
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man må kjøre seg ordentlig ned før man slipper opp, det er da overskuddet og toppen kommer, men man er et stykke unna noe overtrening i sånne korte perioder.

Det er vel denne metoden som i hovedsak benyttes av utøvere.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Øyvind V] #1812994 26/06/2014 13:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det betyr ikke at du gjør noe feil i din trening, hvis det fungerer for deg. Jeg trente mye slik som deg for to år siden, og jeg fungerte jo da også. Men jeg sykler mye fortere under terskel nå enn jeg gjorde da. Veldig mye fortere. Eksempelvis holder jeg omtrent samme fart i høy sone 1 som jeg hadde i lav sone 3 for 2 år siden.

Men dette handler jo også om hvor gjennomtrent kroppen din blir etter mange år med kontinuerlig trening osv.

Redigert av Hoaas; 26/06/2014 13:08.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Øyvind V] #1812995 26/06/2014 13:07
sveinaa Offline
More than words
More than words
Tror vi egentlig er ganske samstemte:
"Utenfor sesong: 3 intervalløkter, evt. + 1 økt på rolig/moderat intensitet. I sesong: Et ritt, en intervalløkt, resten rolig for å ikke kjøre seg for mye ned."

Jeg ville pga. fysisk begrensning kjørt 2 isteden for 3 intervalløkter på inne sykkel utenfor sesong (kanskje 3 om jeg fikk presset inn en 3x20 min på ski i tillegg til inne sykling.)

Redigert av sveinaa; 26/06/2014 13:08.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1812998 26/06/2014 13:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Nja, den tuffaste perioden för skilöypare är väl på hösten när de tränar en massa och en massa hårt. Jag skulle inte kalla det i sesongen.

Syklister har väl ofta så pass lång sesong och många ritt så att väldigt många av deras hardökter är ritt (tror jag iallafall).

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1813000 26/06/2014 13:12
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: sveinaa

Hvordan legger du det opp nå da? Og hvor lange la konkurranser trener du mot?

Sånn rent treningsmessig har jeg en utfordrende sesong i og med at jeg prøver å blande sykling med ultraløping. Delmål 1 var Ultrabirken 14. juni. Frem til det hadde jeg 4 løpeøkter i uka. 1 økt på terskel, 1 økt på lavterskel (maratonfart), en kort løpetur sone 2 og en langtur på 4-5 timer i sone 1-2-3. Sykling var redusert til rest.økter.

Neste mål er å sykle Transalp. I de 4 ukene jeg har til oppkjøring, blir det de 2 første ukene ca 35 timer trening og av de 7-8 timer i sone 3, resten sone 1. Den tredje uka blir litt etter hvordan kroppen føles, men ca 10 timer med 2 terskeløkter og 1 "4x4" økt, resten sone 1. Siste uka blir det ei "4x4" økt og 2 korte rolige turer.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1813002 26/06/2014 13:13
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det betyr ikke at du gjør noe feil i din trening, hvis det fungerer for deg. Jeg trente mye slik som deg for to år siden, og jeg fungerte jo da også. Men jeg sykler mye fortere under terskel nå enn jeg gjorde da. Veldig mye fortere. Eksempelvis holder jeg omtrent samme fart i høy sone 1 som jeg hadde i lav sone 3 for 2 år siden.

Bytta fra FS til racersykkel i mellomtida? ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: sveinaa] #1813003 26/06/2014 13:14
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Tror vi egentlig er ganske samstemte:
"Utenfor sesong: 3 intervalløkter, evt. + 1 økt på rolig/moderat intensitet. I sesong: Et ritt, en intervalløkt, resten rolig for å ikke kjøre seg for mye ned."

Jeg ville pga. fysisk begrensning kjørt 2 isteden for 3 intervalløkter på inne sykkel utenfor sesong (kanskje 3 om jeg fikk presset inn en 3x20 min på ski i tillegg til inne sykling.)

Ja, vi er nok på linje ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: fredriks] #1813006 26/06/2014 13:16
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nja, den tuffaste perioden för skilöypare är väl på hösten när de tränar en massa och en massa hårt. Jag skulle inte kalla det i sesongen.

Syklister har väl ofta så pass lång sesong och många ritt så att väldigt många av deras hardökter är ritt (tror jag iallafall).

Ja det kan nok tenkes, og da er det ikke verre enn at intervall byttes ut med ritt. Man kan nesten ikke satse på alle ritt som er, da blir det bare tull. Man må plukke seg ut de man vil gjøre det best på.

Det er fullt mulig de trener mye hardt på høsten, men da er det ikke lenge igjen til konkurransesesongen starter heller. Mulig de bruker høsten som en nedkjøringsperiode før konkurransesesong.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Øyvind V] #1813007 26/06/2014 13:19
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Bytta fra FS til racersykkel i mellomtida? ICON_WINK

Hehe, to av søsknene mine vil ha meg med på triathlon, men det spørs om jeg har noe hjem, kone og barn å komme hjem til om jeg plutselig skulle finne på å slenge meg med der. Synes det blir litt kjedelig å sykle racer, liker best når det er opp og ned, røtter, hopp og tekniske utfordringer når jeg sykler.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: JayTe] #1813008 26/06/2014 13:20
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: JayTe

Hvordan legger du det opp nå da? Og hvor lange la konkurranser trener du mot?

Sånn rent treningsmessig har jeg en utfordrende sesong i og med at jeg prøver å blande sykling med ultraløping. Delmål 1 var Ultrabirken 14. juni. Frem til det hadde jeg 4 løpeøkter i uka. 1 økt på terskel, 1 økt på lavterskel (maratonfart), en kort løpetur sone 2 og en langtur på 4-5 timer i sone 1-2-3. Sykling var redusert til rest.økter.

Neste mål er å sykle Transalp. I de 4 ukene jeg har til oppkjøring, blir det de 2 første ukene ca 35 timer trening og av de 7-8 timer i sone 3, resten sone 1. Den tredje uka blir litt etter hvordan kroppen føles, men ca 10 timer med 2 terskeløkter og 1 "4x4" økt, resten sone 1. Siste uka blir det ei "4x4" økt og 2 korte rolige turer.

Skjønner at du sier utfordrende, for det der høres beinhardt, men også ganske spennende ut. Håper du poster litt ift. Trans Alp?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: ] #1813016 26/06/2014 13:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: pedaIglipp

Og så får vi alle ønske oss objektive målinger på "mengde grunnmur" og "evne til fettforbrenning" i julegave fra vitenskapen.

Egentlig ikke så viktig at det blir objektivt eller vitenskapelig. Så lenge jeg trives med opplegget mitt (i sesong), 2 harde - resten rolig!, så er jeg tilfreds.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: fredriks] #1813018 26/06/2014 13:39
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Är rätt lei på sådana kommentarer. Jag har vid ett flertal tillfällen i denna tråden sagt att jag tycker att man ska träna 2-3 hårda turer och resten rolig. Det är ju inte så väldigt långt från det du beskriver i ditt inlägg.

Ok, beklager det, da ordlegger jeg meg trolig litt feil.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: ] #1813026 26/06/2014 13:47
sveinaa Offline
More than words
More than words

Og så får vi alle ønske oss objektive målinger på "mengde grunnmur" og "evne til fettforbrenning" i julegave fra vitenskapen.

Egentlig ikke så viktig at det blir objektivt eller vitenskapelig. Så lenge jeg trives med opplegget mitt (i sesong), 2 harde - resten rolig!, så er jeg tilfreds.

Jeg tenkte mer for at friflyt ikke skal måtte betale så mye i serverleie og trafikk jeg. Man snakker om at fotballVM belaster internett mye, men Sone1 diskusjoner kan ikke ligge mye bak :-)

-stian

Hahaha!

Får håpe teknikken tåler en like real runde på de resterende sonene ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: sveinaa] #1813030 26/06/2014 13:50
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Går dere inn for landing her nå? ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: ] #1813034 26/06/2014 13:53
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Jeg tenkte mer for at friflyt ikke skal måtte betale så mye i serverleie og trafikk jeg. Man snakker om at fotballVM belaster internett mye, men Sone1 diskusjoner kan ikke ligge mye bak :-)

-stian

Ikke blir man voldsomt mye klokere heller, så det er vel egentlig bare å trene!

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Øyvind V] #1813039 26/06/2014 14:06
sveinaa Offline
More than words
More than words
Tror kanskje luften gikk ut av ballongen. For min del har jeg misforstått Hoaas litt. Trodde vi snakket om trening i sesong, når vi snakket om mye rolig S1. Men etter dagens runde forstår jeg at det har vi ikke, da Hoaas har snakket om trening utenfor sesong. Hoaas er, etter det jeg kan forstå, faktisk den som predikerer hardest trening/opplegg i sesong.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: ] #1813041 26/06/2014 14:07
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ahh ny sone tråd.

"Sone 3.5: En uslepen diamant eller kråkesølv. "

Enkelt. Kommer helt an på om man er i sesong eller ikke ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1813047 26/06/2014 14:28
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Okei folkens, jeg har nå snakket med en som KAN trening, inn og ut. Jeg er mann nok til å innrømme når jeg tar feil, og når det kommer til små mengder trening, fra 5 timer og mindre i uka, bør man ligge på 80% i de høye sonene og 20% rolig. Når du kommer over 5 timer blir saken en annen. Så for de som trener lite, knall på ICON_WINK

Fredriks: Du hadde helt rett angående få timer ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1813091 26/06/2014 17:11
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sone 1 er viktig! Men fokus på de harde øktene.

Side 13 av 132 1 2 11 12 13 14 15 131 132

Moderator  support