Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen?

Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? #1702684 21/10/2013 16:08
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Jeg har kjøpt meg ny, i mine øyne, dyr sykkel i dag. Fikk den for en meget god pris hos GMax. I Fredrikstad. Forhåpentligvis en pris som stemmer noenlunde overens med forsikringsummen for den stjålne sykkelen min.

Jeg husket at denne ble testvinner for sykler i denne prisklassen en gang i 2011. Den hadde det vært interessant å lese. Noen som vet om det er mulig å finne denne testen elektronisk et sted?

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1702685 21/10/2013 16:19
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
TS kommer elektronisk snart.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1702695 21/10/2013 16:48
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Hva måtte du ut med Raskall?

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: PålGnål] #1702737 21/10/2013 17:49
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: PålGnål
Hva måtte du ut med Raskall?

De strakk seg noen prosent utover klubbrabatten. Dette er en av syklene de ikke har salg på. Klubbrabatten er på 25%, jeg fikk 30% rabatt. Prisen ble altså 6999,-. Jeg vil ikke bli brukt som presedens for at andre skal kreve samme pris. Jeg handler mye på GMax og dette var et salg med tap (sa de). Noe som igjen gjør at jeg vet hvor jeg drar neste gang jeg trenger noe. Har aldri opplevd annet enn høy kompetanse og knallservice hos GMax i Fredrikstad. Godt utvalg av deler har de også.

Jeg hadde tenkt å gå for en Diamant Zenith 40 som var satt ned fra 6999 til 4199 men det var faktisk kona som overtalte meg til å gå for Air-en i stedet. Z40-en hadde vært en seriøs nedgradering i forhold til sykkelen som ble stjålet. 8-delt deore, noname krank, en gaffel jeg ikke likte og en vekt på 2 kilo mer enn den gamle. M020-en veide bare noen få hekto mer enn den tapte sykkelen.

Ser man det over lang tid så er den ekstra sykkelgleden verdt noen lapper ekstra. Så får det heller stå sin prøve om forsikringsoppgjøret (evt salg om sykkelen kommer til rette) eventuelt ikke når helt opp.

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1702942 22/10/2013 06:06
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Typisk. Jeg bladde gjennom arkivet. Jeg har nr. 30, 31, 32, 34 og 35. Gjett hvilket nummer testen er i.

Men det er nå i det minste bestilt fra ffshop. Må ha samlinga komplett og da duger ikke elektronisk variant.

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1702989 22/10/2013 07:40
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Gratulere med bra sykkel. Kona kjøpte samme sykkel med carbonramme for et par år siden, har "lurt" naboen til å kjøpe den du kjøpte.

Så lenge de klarer å holde på kompetansen på GMax Dikeveien er det ingen grunn til å kjøpe sykkel noe annet sted. Aldri fått annet enn service langt utover det jeg har forventet der.

keo
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: keo] #1703055 22/10/2013 08:45
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: keo
Gratulere med bra sykkel. Kona kjøpte samme sykkel med carbonramme for et par år siden, har "lurt" naboen til å kjøpe den du kjøpte.

Så lenge de klarer å holde på kompetansen på GMax Dikeveien er det ingen grunn til å kjøpe sykkel noe annet sted. Aldri fått annet enn service langt utover det jeg har forventet der.

Mitt førsteinntrykk av Air har vært veldig bra. Jeg tror jeg kommer til å være Air-mann fremover så sant merket består. Lite informasjon om det på nettet men dette er vel kanskje Gresvig sin versjon av White?

MEN, jeg har aldri hatt en splitter ny terrengsykkel før. Jeg har bare hatt brukte rammer og utrangerte deler som andre har solgt billig eller gitt bort. Dermed har jeg ikke brydd meg så mye om det estetiske. Jeg har holdt drivverk rent og velsmurt og det har vært det. Den stjålne sykkelen var rett nok både pen og av kvalitetsdeler som et resultat av evig oppgradering. Så jeg håper ny "eier" behandler den pent. Det ligger mye arbeid, blod, svette, bannskap, tårer og ikke minst penger i den sykkelen.

Nå har jeg derimot fått meg en sykkel jeg har lyst til å beholde så pen som mulig så lenge som mulig. Hva er det jeg bør gjøre? Er det noe jeg bør smøre på ramma og hvor ofte bør dette evt gjøres? Spesielle områder som må beskyttes/behandles spesielt?

Er det f. eks. noe jeg kan gjøre for å holde det hvite setet hvitt?

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1703064 22/10/2013 08:52
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det vanlige er å legge 3M steinspruttape på steder der kabler gnisser. http://www.torshovbil.no/sider/vare?9&varenr=1088210

Beskytt kjedestaget mot kjedslag. Selv bruker jeg neoprentrekk som er beregnet på det, men mekk av alle slag funker også.
Så polerer jeg ramma med bilvoks. Da holder den seg finere, er lettere og vaske og vi får en kosestund. Mange mener mye om bilvoks. Jeg bruker noen greier fra NAF.
I tillegg kan det ofte være lurt å trimme kablene om de er håpløst lange.

Det hvite setet vasker du med såpe ICON_SMILE Lurt å ikke sykle med nye jeans, samt å legge det i boden i saltslapstida.

Lykke til med splitter ny sykkel
LarsB

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1703083 22/10/2013 09:33
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg leste tilfeldigvis testen av denne i går. Den scorer jevnt bra bortsett fra en 3.5 på utforkjøring, såvidt jeg husker. Men jeg skal ikke avsløre mer nå som du har bestilt bladet (:

Air var vel Sportshuset sitt merke!? Det spørs hvor mye lenger Air lever, ser ikke ut til at det foregår noe nyutvikling her. Det er litt trist fordi jeg foretrekker girsystemet som brukes på Air fremfor det som er på Diamant.

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1703108 22/10/2013 10:14
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Mener å ha lest at Air ramma på var identisk med en diamura ramme. Husker ikke om det var alu eller karbon versjon. Ta alt dette med en stor "klype salt". Eneste måten å holde setet helt hvit på er vel å ikke bruke det ICON_WINK

keo
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1703365 22/10/2013 19:21
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Da var en kort jomfrutur unnagjort. På heavy penicillinkur og vakt på jobb ble det ikke mer enn en halvtimes tur på en sølete glommasti.

Konklusjonen er: WOW. Alt annet jeg har syklet på (unntatt raceren) er heretter som Biltema-kvalitet å regne. Jeg pumpet muligens litt mye luft i gaffelen men det er jo lett å fikse.

Vi blir nok gode venner, ja. Denne halvtimen snudde en crappy dag til en meget god en. ICON_SMILE

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1703373 22/10/2013 19:33
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Smooth ICON_SMILE

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1703378 22/10/2013 19:36
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Det er gøy med ordentlig utstyr!

Ser ut som du har kommet deg greit over tapet av den gamle, nå er det bare å se fremover og glede seg til å stifte bedre bekjentskap med den nye tohjulingen.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1708499 03/11/2013 06:44
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Nå har jeg endelig blitt frisk igjen og har fått meg noen turer på den nye doningen. Det er veldig lite informasjon å finne om denne på nettet så jeg legger ut det jeg finner i denne tråden i tilfelle andre funderer på å skaffe seg denne sykkelen.

I forhold til TS-testen så har de oppgradert/endret noe på sykkelen. Jeg tipper dette er 2013 (eller 2014?)-varianten av den. Felgene er byttet ut og bremsene er byttet ut. Felgene er sun inferno 23, jeg husker ikke hvilke som var på 2011-varianten.

Bremsene er byttet fra Avid Juicy 3 (som fikk noe negativ omtale) til Tektro Draco-bremser. Disse får stort sett (meget) positiv omtale på renommerte nettsteder men jeg er ikke helt overbevist enda. De biter godt fra seg og stopper meg når jeg vil men de føles litt for myke i forhold til hva jeg er vant til og har blitt glad i på Shimano M445. Men de er kun myke inn til et visst punkt hvor de går fra å bremse til å låse hjulene. Jeg tipper det er dette som kalles modulasjon og nok bare er noe jeg må venne meg til. Jeg er ikke redd for at de ikke skal stoppe meg. Det er bare litt uvant.

Gaffelen er fremdeles en Rockshox Recon Gold TK Solo air. Jeg er litt usikker på årsmodellen men ut fra dekalene er dette enten en 2013 eller 2014-versjon. Noen som har tips om hvordan jeg finner ut det? Sikkert nødvendig å vite når gaffelen trenger service. Gaffelen er det eneste jeg er litt misfornøyd med på sykkelen. Den gjør jobben og fungerer bra, for all del, men når man går fra en Dual air Reba til en Solo air Recon så merker man faktisk stor forskjell når de rister litt i skauen. Jeg har nok mye å gå på når det gjelder tuning men jeg tviler på at denne noensinne kan komme i nærheten av Reba-en en gang. I tillegg er den ca. 300 gram tyngre. Dukker det opp en Reba til en ålreit pris på Salg:Deler så kan det hende jeg har en lite brukt Recon til salgs snart. ICON_SMILE

Men som en totalpakke for en Grus-syklist med Grenserittet som det mest tekniske rittet på planen neste år er dette en sykkel som duger i massevis og enda litt til. Den er responsiv og fin og en god sykkel å klatre med. Det er mulig det er placebo-effekt men jeg tar i hvertfall samtlige bakker på Glommastien opptil mange sekunder raskere enn med den forrige. Det kan ha en sammenheng med at Recon-gaffelen neste låses helt mens Rebaen hadde ganske mye sag.

Vektmessig så forstår jeg ikke helt hvordan Terrengsykkel har veiet denne til 10,5 kilo. Min i Large veier i naken tilstand uten pedaler 11,6 kilo på bagasjevekta fra Morris. Det kan hende felgene på 2011-varianten var lettere men det høres mye ut med 1,1 kilo forskjell på bare felgene. Kanskje Terrengsykkel hadde en sykkel i en størrelse mindre enn min? Den gamle sykkelen min var ca. 300 gram lettere enn denne men i bruk føles faktisk Air-en lettere. Og da gir jeg egentlig litt beng i hva bagasjevekta sier. ICON_SMILE

Alt i alt så er dette en sykkel jeg anbefaler på det varmeste til alle som måtte ønske seg en god terrengsykkel men ikke vil punge ut med 15-20 høvdinger. Dette er MYE sykkel for 10 store lapper.

Edit: 2011-modellen hadde Sun Ringle Equalizer-felger.

Redigert av Raskall; 03/11/2013 07:13.
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1708590 03/11/2013 11:27
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ny sykkel er alltid moro,og så kan du jo oppgradere så d står etter...

Jeg har seff også ett par forslag til oppgraderinger: 710 mm styre,og SLX bremser? Da bør den bli bedre nedover,og du får noen digge bremser,fort gjort å finne disse delene pent brukt. Og med 180 skiver så får du mye mer kraft,regner med at det står 160 på? Er det 29er? hakke oversikt over denne sykkelen,men Air og nakamant er satt sammen omtrent likt.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: SimonS] #1708599 03/11/2013 11:48
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: SimonS

Jeg har seff også ett par forslag til oppgraderinger: 710 mm styre,og SLX bremser? Da bør den bli bedre nedover,og du får noen digge bremser,fort gjort å finne disse delene pent brukt. Og med 180 skiver så får du mye mer kraft,regner med at det står 160 på? Er det 29er? hakke oversikt over denne sykkelen,men Air og nakamant er satt sammen omtrent likt.

Er 26. Den forrige satte jeg på et 640-styre og den ble veldig mye bedre. Har også alt jeg trenger for å få på 180-skiver så,det skjer nok plutselig.

Jon på GMax har også gitt meg tilbud på 1400 kr for å oppgradere til XT-bremser. Så dette blir bra etter hvert.

Men frem til nyttår er det kjøpestopp på oppgradering. Alt utover regninger, mat og uforutsette utgifter spares til 14-dagers juleferie på Tenerife.

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1708602 03/11/2013 12:00
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Xt bremser og bredere styre blir nok knallbra.

B-)

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1708679 03/11/2013 16:21
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Raskall
Jon på GMax har også gitt meg tilbud på 1400 kr for å oppgradere til XT-bremser. Så dette blir bra etter hvert.

Det er like greit og gå for slx, billigere og like bra.

Redigert av BikeTorjus; 03/11/2013 16:21.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: BikeTorjus] #1708742 03/11/2013 18:15
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: BikeTorjus

Selv nyeste generasjon Deore er veldig gode bremser.

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Henrik.] #1708745 03/11/2013 18:17
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Turbo-Henrik
Sitat: BikeTorjus

Selv nyeste generasjon Deore er veldig gode bremser.

Sykkelen har XT rund baut med unntak av bremsene. Jeg legger mer enn gjerne på noen få hundrelapper for å holde den stilren. Og XT er vel neppe dårligere enn SLX og Deore.

Det blir uansett ikke aktuelt før til våren. Nå ser det ut til at det er vintersykkelen som gjelder noen måneder.

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: SimonS] #1769535 09/04/2014 16:35
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: SimonS

Jeg satte på et White overkill 720mm riserstyre i går. Tidligere har jeg byttet ut bremsene med 2014 Deore. Bremsene ga sykkelen et skikkelig løft og styret gjør sykkelen helt rå. Makan til stabilitet og kontroll et bredere styre gir. Jeg får også en mer oppreist sittestillimg med det, noe som gjør at jeg slipper å løfte hengebuken med lårene når jeg tråkker. ICON_SMILE

Tidligere klarte jeg nesten ikke å sykle uten hender på styret heller. Med nytt styre er balansen veldig mye bedre.

Etter et halvt års til tider hard bruk er hjulene fremdeles dønn rette. Jeg prøver så hardt jeg kan å ødelegge (med bruk, ikke vold) dem men jeg får det rett og slett ikke til. Dette er meget gode og solide hjul. Spesielt med tanke på at vekta fremdeles er på rundt 130 kilo. Grunnen til at jeg forsøker å ødelegge dem er forøvrig en aksept fra øverste hold til å kjøpe køstom-hjul fra Ole når disse ryker. ICON_SMILE

Neste oppgradering nå er gaffelen. Jeg henter en Reba med Dual Air i morgen som monteres i helgen etter en bitteliten jobbtur til Stavanger.

Begynner virkelig å bli bra dette nå. ICON_LAUGH

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1810513 22/06/2014 17:48
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Det er på tide med en oppdatering på denne. Jeg har nå brukt sykkelen mye og oppgradert den enda mer. Med siste oppdatering har selve oppdateringene kostet mer enn selve sykkelen med god margin.

Problemene jeg hadde:

1. Sykkelen føltes ustabil i stor fart. Dette løste jeg med et 720mm karbonstyre med rise.

2. Jeg ble ikke venn med Tektro-bremsene. Dette løste jeg med å sette på 2014-utgaven av Deore-bremsene:

3. Da CRC hadde fri frakt-uke måtte jeg selvsagt investere i Icetech-klosser med kjøleribber. Mest for bling-faktoren:

4. Jeg hadde 2 180mm bremseskiver liggende. Hadde også adapter foran og bestilte en adapter for bakbremsen på ebay til 75 kroner med fri frakt.

5. Nevnte tidligere at jeg skulle hente en Reba-demper. Den ble montert men sykkelen ble helt feil. Dessverre hadde jeg da allerede solgt Recon-en. Etter hvert fant jeg ut at Rebaen var satt opp med 80mm vandring og dermed hadde en helt annen AC-lengde enn Reconen. Jeg bet i det sure eplet og skrudde fra hverandre Rebaen, fjernet en 2cm lang spacer og skrudde den sammen igjen med riktig mengde olje og fett på de rette stedene. Vips så var sykkelen brukanes igjen. Og vel så det. Reba/Dual air gir en skikkelig godfølelse når underlaget ikke er nylagt asfalt.

6. GMax selger nå Conti Race King 26x2.2 i RaceSport til 399 kroner. Så det var også en naturlig oppgradering. RK er favorittdekkene mine.

7. Etter mye hjuling (hehe) fikk Sun Ringle-hjulene kast i seg og 3 dager før Ole meldte at hjulene mine var ferdige røk den første eiken på bakhjulet. God, men ikke god nok timing. Måtte kjøpe et billighjul til noen hundrelapper på GMax for å få syklet disse dagene.

7.5. Den siste, mest signifikante og desidert dyreste endringen/oppgraderingen ble hentet på Bjølsen tirsdag kveld. Et Dogstar-hjulsett med Hope-nav (med 40t) og Supercomp eiker ut til ZTR Flow-felger. Ikke bare ble det ufattelig lekkert men sykkelen føles nå mye morsommere og tryggere. I tillegg fikk sykkelen endelig en identitet og dermed også et navn. Hope-navet høres ut som en gresshoppe og sykkelen har dermed fått navnet Timmi som i Timmi Gresshoppe. ICON_SMILE

Her er skjønnheten i helfigur. Jeg har nå endelig følelsen av å ha en bedre sykkel enn den som ble stjålet i oktober -13. MYE bedre sykkel, faktisk. En sykkel så mye bedre at den faktisk nå har fått fast plass på soverommet. Den står fint og stødig med hjulene ned mellom madrassene i dobbelsenga. Dermed er den trygg for tyvene og jeg kan kose litt med den når jeg våkner om natten. ICON_SMILE

Det eneste jeg har å utsette på den er vekta. Jeg klarer ikke helt å se hvorfor den fremdeles veier tett oppunder 12 kilo (med pedaler). Ramma må være fryktelig tung. Jeg er dog ikke spesielt gira på å demontere hele greia for å veie ramma.

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1810587 22/06/2014 19:40
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R

Det eneste jeg har å utsette på den er vekta. Jeg klarer ikke helt å se hvorfor den fremdeles veier tett oppunder 12 kilo (med pedaler). Ramma må være fryktelig tung. Jeg er dog ikke spesielt gira på å demontere hele greia for å veie ramma.

Jeg har nå gått gjennom og summert opp vekta på delene på sykkelen. De jeg ikke vet vekta på har jeg googlet. I tillegg la jeg på 400 gram for girvaiere, strømper, diverse spacere og flaskestativ. Dette gir en rammevekt på ca. 2300 gram.

Er ikke dette veldig tungt selv for en aluminiumsramme? Jeg mener å huske at de rammene jeg har bygget mine tidligere sykler på har veid mellom 1500 og 1700 gram.

Men hva vil jeg vinne i funksjonalitet på å kjøpe meg ei lettere ramme? Jeg ser Hong Fu garanterer ryttervekt opp til 150 kilo på sine karbonrammer, så det vil være et alternativ for neste eventuelle oppgradering, som i praksis vil bli å ha bygget meg en helt ny sykkel og flyttet noen få deler over fra gammel. ICON_SMILE

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1810903 23/06/2014 11:14
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Om ramma passer så tror jeg ikke du vil merke noen ting. Prøv å sykle med og uten en 0.75ml flaske i flaskeholderen opp Stikkaåsen. Om du merker det kan det være verdt å bytte ramme ICON_SMILE Er redd det er den brutale virkeligheten frown

keo
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1811352 24/06/2014 07:22
Henning H Offline
Avhengig
Avhengig
Husk også på at en ny ramme mest sannsynlig vil ha annen geometri, og vips så funker ikke sykkelen like bra for deg lengre - eller bedre. Styrevinkler og rørlengder påvirker sykkelens egenskaper mye.

Men det burde være fult mulig å spare inn en kg om du bytter til en solid karbon-ramme. Mener On-One-ramma (Whippet) mi veier 1300g, og den føles rimelig solid.

Lett sykkel er responsivt og kvikt, men bare det faktum at en lettere ramme kan være mykere kan gjøre at sykkelen føles tregere igjen. Igjen, det er mange egenskaper i en ramme som kan endre en sykkels karakter helt.

MVH
Henning
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1811385 24/06/2014 07:57
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg trodde den ramma skulle være lettere, rart om den veier over 2kg. Er du sikker på at feilen ikke ligger i regnearket? Du har med ting som setepinneklemme, krank/styrelager og evt bremseadapter f.eks? Det er ikke alltid vektene man finner på nett stemmer heller.

Men oppunder 12kg høres litt mye ut ja. Setepinnen er kanskje tung, og hjula er vel rundt 2kg. Om vi trekker fra pedalvekt og 300gr for hjula så er vi fort nede på 11kg, en ganske normal vekt for 26 ht.

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Raskall] #1811477 24/06/2014 09:36
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Veide du bremsene + de nye klossene + 180mm skivene & adapterne før du satte disse på?
Bra bremser ja, men kanskje ikke av de letteste
.
Og veide du de nye hjulene, dekkene og slangene før du satte de på?
Og hva bruker du av kassett?

Hender også at oppgitt vekt er lavere enn faktisk :-)

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: towi] #1811502 24/06/2014 10:06
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Tror dine beregninger av rammevekt er feil, vanskelig å tro at den er over 1500g. Ville tatt jobben med å veie ramma.

keo
Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: towi] #1811519 24/06/2014 10:28
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: towi
Veide du bremsene + de nye klossene + 180mm skivene & adapterne før du satte disse på?
Bra bremser ja, men kanskje ikke av de letteste
.
Og veide du de nye hjulene, dekkene og slangene før du satte de på?
Og hva bruker du av kassett?

Hender også at oppgitt vekt er lavere enn faktisk :-)

Svaret er ja på "all of the above" med unntak av bremseadapterne. For de la jeg på 50 gram for hver av den på gefühlungen. Kassetten er vel CS-HG81.

Dvs, hjulene er ikke veid av meg selv men har ingen grunn til å tro at Ole lyver på vekta. ICON_SMILE

Re: Ny sykkel, Air M020ALU. Noen som har TS-testen? [Re: Henning H] #1811524 24/06/2014 10:29
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Henning H
Husk også på at en ny ramme mest sannsynlig vil ha annen geometri, og vips så funker ikke sykkelen like bra for deg lengre - eller bedre. Styrevinkler og rørlengder påvirker sykkelens egenskaper mye.

Men det burde være fult mulig å spare inn en kg om du bytter til en solid karbon-ramme. Mener On-One-ramma (Whippet) mi veier 1300g, og den føles rimelig solid.

Lett sykkel er responsivt og kvikt, men bare det faktum at en lettere ramme kan være mykere kan gjøre at sykkelen føles tregere igjen. Igjen, det er mange egenskaper i en ramme som kan endre en sykkels karakter helt.

Hmm.. Kanskje jeg skal høre med Gresvig om de kan skaffe meg karbonramma til samme sykkel? Den finnes nemlig som både M020ALU og M020CARBON. Da beholder jeg jo geometrien.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support