Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Ok deo...?

Re: Ok deo...? [Re: o-five] #1812435 25/06/2014 13:38
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg bruker Neutral roll-on, mest fordi det er den eneste jeg har funnet som har kulen riktig vei (nederst når beholderen står):

Re: Ok deo...? [Re: o-five] #1812438 25/06/2014 13:44
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
en slik en ett par ganger i uka for å kontrollere svette:
http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/Stop-24-Roll-on-60-ml/PID-870485.aspx

(dette er vel bare disse Al-saltene det snakkes om tror jeg, men det funker bra! Har en tendens til å farge hvite t-skjorter/skjorter hvis man ikke lar det tørke er eneste minuset før demensen tar meg)

ett lag med duft-deo utenpå ved festligheter eller behov

Re: Ok deo...? [Re: SgtPepper] #1812445 25/06/2014 13:50
sveinaa Offline
More than words
More than words
Stiller du spørsmål til hvorfor jeg ikke vektlegger (opptatt av) hva Tjomlid skriver om kreft på sin private blogg? Håper du spøker nå? Høyst oppegående fagpersoner (forskere) sliter med å forstå materien. Så da stiller jeg følgende spørsmål tilbake til deg; Hva kan Tjomlid tilføre dette som forskerne med spesialkompetanse ikke kan?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ok deo...? [Re: sveinaa] #1812463 25/06/2014 14:32
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Hvilke høyt oppegående fagpersoner sikter du til? Forsøker du å appelere til autoritet ved å si når fagpersoner sliter, så kan hvertfall ikke Tjomlid forstå forskningen?

Det er vel en greit forståelig vitenskapsformidling han driver med. Noe man ikke finner så mye av ellers i media.

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Ok deo...? [Re: SgtPepper] #1812475 25/06/2014 15:04
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: SgtPepper
Hvilke høyt oppegående fagpersoner sikter du til? Forsøker du å appelere til autoritet ved å si når fagpersoner sliter, så kan hvertfall ikke Tjomlid forstå forskningen?

Det er vel en greit forståelig vitenskapsformidling han driver med. Noe man ikke finner så mye av ellers i media.

Det var ment i generelle termer. Jeg har aldri vektlagt Tjomlid tidligere (Oppdaget ham faktisk i denne tråden). Så hvorfor skal jeg gjøre det nå?

Blir skeptisk når en som er mest opptatt av data, musikk og det å formidle noe skriftlig uttaler seg om det jeg synes er tung materie. Han har feks konkludert med at kokain, heroin og ectasy ikke er helseskadelig. Jeg kan ikke si om dette er rett eller galt, men når en lekmann som Tjomlid konkluderer på den måten tar jeg ikke det som god fisk.

Re: Ok deo...? [Re: SgtPepper] #1812476 25/06/2014 15:06
sveinaa Offline
More than words
More than words

Føler Synes du han er objektiv, eller føler synes du han velger sine emner med omhu etter at han finner noe som sammenfaller med hans synspunkter som han kan bruke som dokumentasjon?

Redigert av sveinaa; 25/06/2014 15:06.

Re: Ok deo...? [Re: o-five] #1812503 25/06/2014 16:24
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Han formidler den vitenskapelige konsensus og tar utgangspunkt i forskningsrapporter som følger gullstandarden.

Det er jo ingen vits å formidle dårlig kontrollerte rapporter som da villeder.

Ragley Bluepig X
Re: Ok deo...? [Re: sveinaa] #1812505 25/06/2014 16:44
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Det var ment i generelle termer. Jeg har aldri vektlagt Tjomlid tidligere (Oppdaget ham faktisk i denne tråden). Så hvorfor skal jeg gjøre det nå?

Blir skeptisk når en som er mest opptatt av data, musikk og det å formidle noe skriftlig uttaler seg om det jeg synes er tung materie. Han har feks konkludert med at kokain, heroin og ectasy ikke er helseskadelig. Jeg kan ikke si om dette er rett eller galt, men når en lekmann som Tjomlid konkluderer på den måten tar jeg ikke det som god fisk.

Citation needed!

Nei, han må være en skikkelig dust iom at de fleste medisinerutdanninger her i landet har hatt ham til å forelese i nettopp kritisk tenkning, alternativ behandling etc. Senest her i byen for forskerlinja ved medisinfakultetet. Han har vel også hatt en lang rekke foredrag for andre grupper av spesialister.

Leser du litt på bloggen hans tar han forøvrig opp akkurat den problemstillingen der, som er en vanlig kritikk fra meningsmotstandere som ikke virker interesserte i å ta opp det faglige.

Redigert av perbl; 25/06/2014 16:45.

Per B.
Re: Ok deo...? [Re: sveinaa] #1812513 25/06/2014 17:14
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Javel? Husk at du må du dokumentere påstanden din ellers er det bare en påstand.

Ragley Bluepig X
Re: Ok deo...? [Re: o-five] #1812534 25/06/2014 17:54
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Greit å få med hele budskapet..

"Det finnes likevel en potensiell skadevirkning:

But the drug still posed risks, he said. «Ecstasy consumption is dangerous because illegally made pills often contain contaminants that can have harmful side-effects.»

Nettopp. Nøyaktig samme konklusjon som med for eksempel heroin. Stoffet i seg selv er lite farlig eller ufarlig, men fordi det er ulovlig produseres det illegalt og blandes med alle mulige slags farlige stoffer som man helst ikke vil ha pumpende rundt i blodet sitt. Disse rusmidlene produsert på en sikker måte er altså ikke farlige i seg selv. Det betyr ikke at man ønsker at gud og hvermann skal ruse seg, eller at disse rusmidlene skal kunne omsettes fritt. Problemer med avhengighet, rusede mennesker i trafikken, og de effektene rus har på menneskers oppførsel, er noe vi ikke ønsker som et utbredt problem i samfunnet."
http://tjomlid.com/2011/02/20/ny-studie-viser-at-ecstasy-er-ufarlig/

Ragley Bluepig X
Re: Ok deo...? [Re: SgtPepper] #1812738 26/06/2014 07:20
sveinaa Offline
More than words
More than words
Javel? Husk at du må du dokumentere påstanden din ellers er det bare en påstand.

Sist jeg sjekket, måtte jeg ikke dokumentere mine meninger. Tjomlid har sikkert mye interessant å komme med, men det betyr ikke at jeg må vektlegge det han skriver. Det er tydelig at han skriver om det som interesser ham, og det er fair det.

Re: Ok deo...? [Re: SgtPepper] #1812742 26/06/2014 07:28
sveinaa Offline
More than words
More than words
Greit å få med hele budskapet..

"Det finnes likevel en potensiell skadevirkning:

But the drug still posed risks, he said. «Ecstasy consumption is dangerous because illegally made pills often contain contaminants that can have harmful side-effects.»

Nettopp. Nøyaktig samme konklusjon som med for eksempel heroin. Stoffet i seg selv er lite farlig eller ufarlig, men fordi det er ulovlig produseres det illegalt og blandes med alle mulige slags farlige stoffer som man helst ikke vil ha pumpende rundt i blodet sitt. Disse rusmidlene produsert på en sikker måte er altså ikke farlige i seg selv. Det betyr ikke at man ønsker at gud og hvermann skal ruse seg, eller at disse rusmidlene skal kunne omsettes fritt. Problemer med avhengighet, rusede mennesker i trafikken, og de effektene rus har på menneskers oppførsel, er noe vi ikke ønsker som et utbredt problem i samfunnet."
http://tjomlid.com/2011/02/20/ny-studie-viser-at-ecstasy-er-ufarlig/

Dette kan jeg for lite om. Jeg er allikevel ikke overbevist av artikkelen til Tjomlid. Morfin er vel strengt tatt fremstilt av legemiddelindustrien? Er gjengs konklusjon at det et ikke farlig harmløst legemiddel? Kokain var vel også et legemiddel frem til et visst punkt, og meg bekjent ble det ikke tatt ut av bruk fordi man ikke klarte å fremstille det rent nok? Men sitter du på andre opplysninger er jeg alltid ute etter å lære.

Re: Ok deo...? [Re: perbl] #1812747 26/06/2014 07:35
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl

Citation needed!

Nei, han må være en skikkelig dust iom at de fleste medisinerutdanninger her i landet har hatt ham til å forelese i nettopp kritisk tenkning, alternativ behandling etc. Senest her i byen for forskerlinja ved medisinfakultetet. Han har vel også hatt en lang rekke foredrag for andre grupper av spesialister.

Leser du litt på bloggen hans tar han forøvrig opp akkurat den problemstillingen der, som er en vanlig kritikk fra meningsmotstandere som ikke virker interesserte i å ta opp det faglige.

Jeg har ikke sagt at han er dum? Jeg sier bare at jeg ikke vektlegger det han skriver. Han er tydeligvis flink til kritisk tenkning. Og han har gjort en super jobb ift kvakksalvere. Ingen tvil om det. Men det at han er flink til noe betyr ikke at han er flink til alt. Å være en autoritet på kritisk tenkning betyr ikke at han er en autoritet på alle tema han skriver om.

Re: Ok deo...? [Re: sveinaa] #1812763 26/06/2014 07:51
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg har ikke sagt at han er dum? Jeg sier bare at jeg ikke vektlegger det han skriver. Han er tydeligvis flink til kritisk tenkning. Og han har gjort en super jobb ift kvakksalvere. Ingen tvil om det. Men det at han er flink til noe betyr ikke at han er flink til alt. Å være en autoritet på kritisk tenkning betyr ikke at han er en autoritet på alle tema han skriver om.

Han er ingen autoritet på noen av delene han skriver om, det er jo nettopp det som er poenget. Men han er flink på å trekke ut essensen av hva det som kan anses å være autorative kilder mener om noe. Dette er ikke nødvendigvis noe folk med høythengende akademiske grader er superflinke til, skal man dømme utfra historien.

Det å tilnærme seg et gitt fagområde på skeptisk vis krever ingen PhD-grad innen aktuelt fagfelt, og det er adskillige eksempler på at ufaglærte skeptikere ofte er bedre til å tolke vitenskapelig konsensus enn folk som burde være bedre kvalifisert (banalt eksempel: Leger med homeopat-praksis).

Redigert av perbl; 26/06/2014 07:53.

Per B.
Re: Ok deo...? [Re: perbl] #1812811 26/06/2014 08:54
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl

Han er ingen autoritet på noen av delene han skriver om, det er jo nettopp det som er poenget. Men han er flink på å trekke ut essensen av hva det som kan anses å være autorative kilder mener om noe. Dette er ikke nødvendigvis noe folk med høythengende akademiske grader er superflinke til, skal man dømme utfra historien.

Det å tilnærme seg et gitt fagområde på skeptisk vis krever ingen PhD-grad innen aktuelt fagfelt, og det er adskillige eksempler på at ufaglærte skeptikere ofte er bedre til å tolke vitenskapelig konsensus enn folk som burde være bedre kvalifisert (banalt eksempel: Leger med homeopat-praksis).

Men du må også være enig i at jeg kan la være å lese bloggen hans?

Re: Ok deo...? [Re: sveinaa] #1812818 26/06/2014 09:10
perbl Offline
More than words
More than words
Men du må også være enig i at jeg kan la være å lese bloggen hans?

Selvsagt. Men han er absolutt en nyttig faktor i samfunnsdebatten omkring det han skriver om, og skriver ofte veldig bra.

Det var kun avfeiingen om at han var en lite relevant stemme om emner utfra at han ikke er noen faglig autoritet innen det han skriver om jeg kommenterte.

De som jobber mest med vitenskapsformidling hos forskningsinstitusjoner er ofte heller ikke vitenskapsfolk, men folk som er dyktige på nettopp formidlingen av kunnskapen og det å trekke ut essens og tolke det forskere kommer fram til på en måte som tilgjengeliggjør kunnskapen mer effektivt enn det du kan finne i vitenskapelige tidsskrift (som de fleste ofte ikke har tilgang til).

Per B.
Re: Ok deo...? [Re: sveinaa] #1812890 26/06/2014 10:47
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Jeg kan for lite om det emnet selv, og det krever litt innsats å sette seg inn i det. Det er det Tjomlid gjør. Har forstått det som han bruker mye tid på å gå gjennom hva god forskning sier om et tema. 31 løgner om vaksiner er et godt eksempel. Han har mange viktige bidrag i debatten rundt alternativ behandling og antivaksinebevegelsen.

Legaliseringsdebatten er noe jeg ikke har engasjert meg i. Jeg synes ytre høyre, de konspiranoide og ekstremaltisene er mer fascinerende.

Ragley Bluepig X
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support