| 
| 

| 
| 

| 
                 Hvordan bygge klopper? |  
|  Re: Hvordan bygge klopper?
[Re: MTV]
02/04/2013 13:54 |  
| 
Anders A-RRegistrert:  May 2008 Innlegg: 7,627   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  May 2008 Innlegg: 7,627 | 
Ikke slett tråder når jeg skriver superlange innlegg Stein!   Du tenker helt rett. Tverrliggende er best, men også mest arbeidskrevende. NOTS O&O har i Nordmarka lagt langsgående, hovedsaklig fordi de er enkle og raske å legge ut, med minimalt med behov for kapping/tilpassing samt skruer.  Tverrliggere krever mer spiker/skruer pr meter, og alt som må kappes er "tapt tid".  48x148 på høykant som bæring med et par "kubbinger" mellom vil gi et stivt fundament. Husk godt og stabilt underlag for opplegg på hver side, kanskje en "offerplanke" i trykkimpregnert som graves litt ned for å få stabil.  Klyvde trestammer er absolutt best, men det forutsetter at du har noe tilgjengelig, og hvis ikke, må grunneier gi aksept for felling. (Finn noen gamle seige furustammer som har blitt skikkelig svarte i barken, så holder de "evig".) Om du bare skal bruke de som bæring så kan klyving sløyfes. (Du skal ha rimelig raff motorsag for å klyve de på langs.)
Redigert av Anders A-R; 02/04/2013 13:55. Rediger grunn: ironimarkør

| Styreleder i NOTS Bærum  | Skribent Stibyggerhåndboka  | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Anders A-R]
02/04/2013 13:58 |  
| 
SteinRegistrert:  Apr 2003 Innlegg: 28,253   Yozo Fanboy |  
|   Yozo Fanboy Registrert:  Apr 2003 Innlegg: 28,253 | 
Ikke slett tråder når jeg skriver superlange innlegg Stein!Beklager! Trodde jeg var kjapp nok.    Tenkte bare at det vilel være teit å starte en helt ny tråd når denne fantes. Du tenker helt rett. Tverrliggende er best, men også mest arbeidskrevende.
 NOTS O&O har i Nordmarka lagt langsgående, hovedsaklig fordi de er enkle og raske å legge ut, med minimalt med behov for kapping/tilpassing samt skruer.

Tverrliggere krever mer spiker/skruer pr meter, og alt som må kappes er "tapt tid".

Det er logisk. Ser den. 48x148 på høykant som bæring med et par "kubbinger" mellom vil gi et stivt fundament. Husk godt og stabilt underlag for opplegg på hver side, kanskje en "offerplanke" i trykkimpregnert som graves litt ned for å få stabil.
Godt. Jeg tror det er fjell på begge sider, men er det jordbunn på den ene, legger vi selvsagt ned stein eller noe annet under. Klyvde trestammer er absolutt best, men det forutsetter at du har noe tilgjengelig, og hvis ikke, må grunneier gi aksept for felling.
 (Finn noen gamle seige furustammer som har blitt skikkelig svarte i barken, så holder de "evig".)

Da så. Da trenger vi egentlig bare terrassebord. Tillatelse fra grunneier blir nok ikke noe problem.   Takk! Bilder kommer når prosjektet er gjennomført. |  |  |  
| 
| 

02/04/2013 14:18 |  
| 
Det mest estetiske ville i mine øyne være å få tak på skikkelig malmfuru som fundament, og noen tilsvarende greiner som tverrligere, gitt disse en liten runde med saga for å gjøre de plane, og så skrudd/spikret med godt galvaniserte skruer/spiker. Er det skikkelige saker som blir lagt på tørt land, så holder det lett i 20+ år. Om det er mange nevenyttige med, og man har tid/lyst, så ville jeg prøvd det. Om grunneier er godt involvert, kan det nok være han kjenner til hvor noen slike står og kan være behjelpelig med felling   

| Styreleder i NOTS Bærum  | Skribent Stibyggerhåndboka  | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
 |  |  |  
| 
| 

02/04/2013 14:19 |  
| 
Grunneier er nok ikke SÅ engasjert, og foreløpig er vi to mann, så...   |  |  |  
| 
| 

05/06/2014 09:29 |  
| 
simenfRegistrert:  Jul 2008 Innlegg: 6,389   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Jul 2008 Innlegg: 6,389 | 
Er det lurt å pre-drille hullene for å hindre sprekker eller er ikke dette et problem i praksis?
 Drammensmarkas Venner og NOTS skal ha en kloppedugnad ved Tverken i Drammen nå i juni. Invitasjon kommer!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
 |  |  |  
| 
| 

05/06/2014 09:49 |  
| 
I nye, trykkimpregnerte materialer tror jeg det skal mye til å lage sprekker. Da skal du skru veldig nærme enden av bordet, fpr å si det slik. |  |  |  
| 
| 

05/06/2014 10:11 |  
| 
Som "fagmann" henviser jeg da til Treteknisk institutts regler: Ved diameter på skruer over 6mm må det forborres, evt brukes selvborrende skruer. (så nei, veldig sjelden..) For kantavstand (som har mye å si for holdbarheten/under belastning, så er det litt mer beregning involvert ut fra kraftretning, men om man setter kantavstand til ende/sidekant på minst 6x diameter så er man relativt sikker. Bruk halvgjengede skruer, da får man best effekt mtp å "dra seg gjennom" treverket for å stramme alt. Helgjengede fungerer ikke av åpenbare grunner    Bra å få til fellesdugnader, gi lyd så fort dere har datoer klare! 

|  |  |  
| 
| 

06/06/2014 07:11 |  
| 

|  |  |  
| 
| 

06/06/2014 17:55 |  
| 
noblefartRegistrert:  Apr 2003 Innlegg: 442   Entusiast |  
|   Entusiast Registrert:  Apr 2003 Innlegg: 442 | 
Greit å ta med seg at trykkimprignert materiale man får i dag ikke tåler å ligge i/på jord. Stein fundament alt tversoverliggende stokker vil forlenge levetiden betraktelig, så den ekstra tiden er vel anvendt 
 Vennlig hilsen, Noblefart
 |  |  |  
| 
| 

[Re: noblefart]
06/06/2014 20:32 |  
| 
YnotRegistrert:  Jul 2002 Innlegg: 2,782   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  Jul 2002 Innlegg: 2,782 | 
Personlig er jeg ikke imponert over byfjellsstandarden,   , drenerer dårlig og fanger opp løsmasser og tettes til:     Holder mer en knapp på reruting av stien til en mer bærekraftig trase (følge forhøyninger i terrenget, kun travers av bløte områder ikke nedover, halv-regelen, hyppig retningsskiftregelen), rensking av sva ned til hardt underlag, og steinsetting.          Betydelig mer ressurskrevende og krever omstendelig komm søknad (evt tilgivelse), men varer betydelig lenger, for at det skal vare bør hver 3. stein stå på høykant. Hva har man pappaperm til... |  |  |  
| 
| 

07/06/2014 11:56 |  
| 
+1 på dette, gangbaner på vått underlag er lettvint og dårlig - som en "siste utvei" der man f.eks ikke har lov/hjemmel til å endre ruta, eller må tekkes andre interesser.  Dette er selvfølgelig et litt mer langsiktig mål for NOTS å få frem - bærekraftig anleggelse av sti i stedet for å innføre impregnerte materialer som råtner opp etter få år.   

|  |  |  
| 
| 

[Re: Anders A-R]
10/06/2014 04:09 |  
| 
YnotRegistrert:  Jul 2002 Innlegg: 2,782   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  Jul 2002 Innlegg: 2,782 | 
Dette er selvfølgelig et litt mer langsiktig mål for NOTS å få frem - bærekraftig anleggelse av sti i stedet for å innføre impregnerte materialer som råtner opp etter få år.   Ifølge Naturvernforbundets innstilling til det forrige verneforslaget med bakgrunn i MArkaloven ligger stiene der de ligger fordi man "under den store merkedugnaden" når DNT vokste fram på 20-tallet merket opp alle gamle stier og tråkk mellom gårder i utmarkene. Jeg er hellig overbevist om at for 4-5 generasjoner og bakover, i ei tid med sko med dårlige lær- eller tresåler, og når en ku eller hest kostet 5 årslønner og var helt livsviktig for overlevelse, la man IKKE stien straka vegen over myra/myrhølet, men heller fulgte godt drenerte og bærekraftige trasèer.   Jeg er overbevist om at mange av dagens stier ligger der de ligger fordi det var lett å merke opp, og nok opprinnelig gikk på mer bærekraftig underlag (men selvfølgelig i samme generelle retning). Mange stier kan bli mye mer bærekraftige ved å rerutes og følge forhøyninger 10 - 20m ut til sidene. Uansett hvor lite bratt det er vil en fallinje sti vaskes ut.. |  |  |  
| 
| 

10/06/2014 10:14 |  
| 
Du er herved invitert til kloppedugnad i Drammen! Kloppingen er et samarbeidsprosjekt mellom Drammensmarkas Venner (DMV - www.drammensmarkasvenner.no ) og NOTS, Norsk Organisasjon for Terrengsykling (www.nots.no ), som har gjennomført omfattende klopping blant annet i Østmarka i Oslo. Vi ønsker å bruke erfaringer fra arbeidet som er gjort der gjennom valg av type klopper, materialer og utforming til terrenget. Vi har planlagt dugnad for å kloppe blåstien over myra ved Skinka (syd for Tverken) som et prøveprosjekt. 1. Tirsdag 17.06 kl 1930 skal vi kjøre opp 120m materialer med tilhenger fra Sparavollen (Underlia) til Tverken. Her trengs i alle fall seks personer, møt ved p-automaten øverst i Underlia. Regner med at dette tar et par timer. 2. Søndag 22.06 kl 1000 skal vi gjøre det morsomme - snekring av klopper. Møt opp ved den indre parkeringen ved Landfalltjern (husk p-lapp). Ta med niste (og matpenger - mulig at Tverken er åpen!) Siden det ikke kan kjøres på veien på søndager går vi fra parkeringsplassen. Ta med det du har tilgjengelig: -          Sag (buesag/håndsag) -          Motorsag (og bensin)! -          Batteridrill med flere batterier, bits-sett (Torx) og 5mm borr -          Spade/krafse -          Øks -          Annet kjekt verktøy? Fint om du kan si fra om du kommer og hva du tar med av verktøy! Kontakt meg om du har spørsmål. Eksempel på parallell-klopp:    
Redigert av simenf; 10/06/2014 10:19.

|  |  |  
| 
| 

16/06/2014 06:31 |  
| 
Fint om de som vil være med kan gi lyd til meg snarest! 

|  |  |  
| 
| 

18/06/2014 06:35 |  
| 
Kjempejobb av alle som deltok i går - tommel opp! Knotten var også fornøyd med at så mange svette mennesker kom på besøk....
 Hvem blir med på den morsomste delen på søndag??
 Husk batteridrill og ekstra batteri! Noen som har motorsag?

Oppfordrer spesielt NOTS til å stille sterkt!

Oppmøte på p-plassen på Landfalltjern kl 10.

|  |  |  
| 
| 

18/06/2014 12:05 |  
| 
krankdrevRegistrert:  May 2009 Innlegg: 4,149   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  May 2009 Innlegg: 4,149 | 
Hvor lenge tenker dere å holde på søndag?Skal sykle DH først på dagen og deretter sti, kunne lagt inn litt dugnadsinnsats som en del av stituren (men får ikke med meg noe særlig verktøy).
 |  |  |  
| 
| 

19/06/2014 07:06 |  
| 
Ja, det er vel et åpent spørsmål :-)
 Omtrent til vi er ferdige, tror jeg! Om vi blir to-tre mindre lag så bør dette kunne gå i løpet av tre-fem timer. Vi har også et reserveprosjekt i form av en liten bro om vi blir ferdig tidligere enn planlagt.

Send meg en PM eller meld dere her!

|  |  |  
| 
| 

19/06/2014 11:29 |  
| 
Da legger jeg stituren i retning Tverken så ser jeg om dere fremdeles er der. Hvis ikke blir det prøvesykling av nybyggene   |  |  |  
| 
| 

20/06/2014 15:47 |  
| 
FotoVegardRegistrert:  Jun 2009 Innlegg: 26   Fersking |  
|   Fersking Registrert:  Jun 2009 Innlegg: 26 | 
Kul tråd! Ett lite tips til de som vil drive med bygging er å stikke på det lokale avfallsmottaket og (der en leverer hageavfall etc). Der er det som regel en del bra plank impregnert og ikke som er sortert ut. Impregnert må håndteres separat og er derfor som regel sortert for seg selv. Og som regel kan en få plukke med seg en del gratis! Bra inspirasjon på bygging her:https://www.facebook.com/CowichanTrailStewardshipSociety Og vår egen lille byggegruppe i forbindelse med Hillbilly stiene i ål:https://www.facebook.com/groups/294684697374583/ |  |  |  
| 
| 

22/06/2014 04:53 |  
| 
VemundSimensenRegistrert:  Aug 2013 Innlegg: 343   Entusiast |  
|   Entusiast Registrert:  Aug 2013 Innlegg: 343 | 
jeg kjøpte meget billige matrialer på ByggMax jeg. Skadede, skeve og frønsette materialer og betalte ikke mye for det.
 De har masse terassebord de uansett kaster...

Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
 |  |  |  
| 
| 

[Re: VemundSimensen]
22/06/2014 20:19 |  
| 
FotoVegardRegistrert:  Jun 2009 Innlegg: 26   Fersking |  
|   Fersking Registrert:  Jun 2009 Innlegg: 26 | 
Genialt! HAr hørt om det samme på Monter i Ål, men får sjekke om det kan være andre i nabobygda som har!
 |  |  |  
| 
| 

[Re: FotoVegard]
23/06/2014 06:55 |  
| 
En liten rapport fra gårsdagens kloppeprosjekt i Drammen:   her Dette var vårt første forsøk på klopping. Siden underlaget var myk myr satset vi på maksimal bæreevne, dvs at vi overdrev kanskje noe med lengden på tverrliggerne. Materialene var stort sett 72x198mm impregnert, og jeg synes det er en bra dimensjon for å få det stivt nok både i lengden og på tvers. 48x198 er sikker også greit, men det bør ikke være smalere om man kun bruker to parallelle planker.     Vi hadde ikke lange nok skruer, så vi måtte skru inn på skrått fra sidene. Det kan hende at dette gir noe mer rom for bevegelse på plankene uten å ødelegge dem, eller eventuelt at vi må kjøpe lenger skruer (6 x 140mm) til høsten for å skru dem gjennomgående på vanlig måte. Vi får se. Venter på å skråskjære endene, og har lagt flate steiner der foreløpig. Dette var skikkelig gøy! Godt fornøyd med resultatet - håper NOTS kan ta initativet til å samle erfaringene vi gjør med klopping og brobygging i en manual (som kan skrives ut ved behov). Front Biker, vil du være redaktør? 

|  |  |  
| 
| 

23/06/2014 11:46 |  
| 
Prøvesykla i går, dere hadde forlatt åstedet når jeg kom dit   Så bra ut, blir spennende å se hvordan det holder når det blir mer vann i myra og etter en vinter. Flate steiner på endene funka greit og bredden var akkurat passe. |  |  |  
| 
| 

[Re: krankdrev]
23/06/2014 12:25 |  
| 
Prøvesykla i går, dere hadde forlatt åstedet når jeg kom dit   Så bra ut, blir spennende å se hvordan det holder når det blir mer vann i myra og etter en vinter. Flate steiner på endene funka greit og bredden var akkurat passe. Så bra! Enig - tiden vil vise hvor vellykket det var...noe av poenget var å holde mesteparten av konstruksjonen over myra og vannet. 

|  |  |  
| 
| 

25/06/2014 14:00 |  
| 
HeliboyRegistrert:  Jun 2005 Innlegg: 635   The Photographer |  
|   The Photographer Registrert:  Jun 2005 Innlegg: 635 | 
Hmmm, for å være helt ærlig, så synes jeg ikke kloppen ble spesielt fin. Dessuten vil dere raskt merke et langsgående klopper som dette ikke drenerer særlig godt. Treverket råtner raskere, det blir såpeglatt etter et regnskyll. Om et år er kantene såpass runde eller kvasse at sykkeldekket søke andre steder enn i kjøreretning.
 Det er klart litt mer arbeid (kapping og skruing) og større materialforbruk med tverrgående topplag, men holdbarheten er mye lengre. Og estetisk er det mye finere.
 Ikke for å være surmagret nettnisse, men jeg er skråsikker på at dere vil være tjent med å lage klopper med tverrgående topplag. 28 x 120mm på ByggMax koster vel godt under 10 kr/m, og med 50 cm bred klopp går det 3,5 lengdemeter med plank per meter klopp. (7x120 + 7x28). Under 35 kroner meteren i plank, pluss rustfrie terrasseskruer (70-75 mm).

I en annen kloppetråd har jeg skrevet følgende anbefaling:

Jeg har bygget en god del klopper i Østmarka de siste årene (til Terrengsykkelrittet m.m.), og har etter hvert høstet en del erfaringer som det kan være verdt å spre her på forumet:
 1. Motorsag er nærmest et must. Håndsaging tar sykt mye tid og krefter.
 2. Langsgående klopper (altså bord i lengderetningen) vil over tid bli dårlige og ustabile - selv DNT og kommunen har innsett det nå. Dessuten drenerer de for dårlig, og vil fort bli ødelagte.
 3. Tverrgående bordkledning er løsningen, men først og fremst gjelder det å lage et solid fundament. En avtale med grunneier (ofte Skogsetaten i kommunen) vil normalt gi deg lov til å felle noen trær i nærheten til formålet.
 4. Jeg har god erfaring med å finne to-tre omtrent like tykke og rette trestammer som felles og kvistes, for deretter å legge dem i lengderetning. Bruk motorsagen til å jevne ut overflaten. Under disse "dragerne" legger du tykke stokker som fundament på tvers, og kanskje også noen på langs under disse igjen. Alt må SKRUS fast, med lange (minst 100mm) rustfrie terrasseskruer.
 5. Når fundamentet er solid og stødig, så er det bare å kappe opp en haug med bord til kledningen på toppen. Her har jeg funnet ut at 20 x 148 (eller helst 28 x 120 mm) impregnerte brod er supert til formålet, og lettere å bære inn i marka. 50 cm er perfekt bredde på en klopp. Bruk ett eller to bord til avstand (28-38 mm) mellom bordene før du skrur dem fast med minst 2 skruer i hver underdrager. Disse skruene bør være minst 55 mm, helst 70-75mm.
 Man kan også kappe opp bordene før man stikker inn i marka og bære dem i/på en sekk.

NOTS: Dere bør virkelig gå bort fra å anbefale langsgående klopper.

Redigert av Heliboy; 25/06/2014 14:03.

Løvsteika
 |  |  |  
| 
| 

25/06/2014 21:57 |  
| 
Jeg er ikke uenig i at langsgående er en dårligere løsning enn tverrgående for mange formål. Men det er noe nyansert her også. Flere skruer i relativt tynt topplag gir mange svake punkt, og med mye fuktighet og mye bruk så løsner også dette. Det viktigste, uansett materialvalg/metodikk er å gjøre underlaget/fundamentet best mulig, og unngå eksponering for vann så mye som råd er. Sånn sett er dragere med tverrliggende bord bra, men ikke alle Markabrukere syns dette blir så pent. Om det er noe vi skal ta til oss er selvfølgelig noe annet, men her bestemmer grunneier...
 Men for å rette litt pekefinger, så er viljen til å delta på dugnad så laber her på bjerget at jeg har null problemer med å forsvare at man velger de strategiene som gir mest klopp/gangbane pr time innsats. Da er bæring av 2-3 plank på ryggen i slengen svært effektivt for å få gjort mye på kort tid.

|  |  |  
| 
| 

26/06/2014 06:53 |  
| 
Hei Helinissen ;-)
 Du er selvfølgelig velkommen til å synes hva du vil - men kritikken er litt skivebom. Dette var det vi hadde tilgjengelig av materialer (budsjettet var null bortsett fra skruer), og vi var to mann som skulle gjøre jobben på en dag. Alternativet hadde vært ingen klopp. Vi har jobbet i tre år med å overbevise kommunen om at klopping bør prøves ut her, og da fikk vi ikke tillatelse til å kappe trær.

Som sagt tidligere er dette en test-klopp, så det kan godt være at vi velger en annen konstruksjon neste gang. Det er flere stier som også kjøres opp med løypemaskin på vinteren (ikke denne, riktignok), og da er det viktig å beholde en lav nok profil til at kloppene overlever. Dine innspill til bygging er gode, men det var altså ikke et alternativ å lage tversovere her.

Redigert av simenf; 26/06/2014 08:16. Rediger grunn: skriveleif

|  |  |  
| 
| 

26/06/2014 21:02 |  
| 
HeliboyRegistrert:  Jun 2005 Innlegg: 635   The Photographer |  
|   The Photographer Registrert:  Jun 2005 Innlegg: 635 | 
All klopping (der det virkelig trengs) er bedre enn ingen klopping, så det var ikke ment som surmagret kritikk. Men jeg mener å ha mitt på det tørre når jeg hevder at tverrgående topplag vil ha mye lenger varighet.I Østmarka klarte vi å få kommunen "med på laget", først gjennom å bevise at vi bygde skikkelige solide klopper med lang holdbarhet. Motviljen og skepsisen var stor til å begynne med, trust me. Men da de med selvsyn så at det var solide og noenlunde estetiske saker som ble konstruert, og vi demonstrerte forskjellen på tverrgående topplag versus langsgående klopper, så fikk pipen en helt annen lyd. Det endte opp med at kommunen tilbød seg å frakte inn materialer med scooter om vinteren, helt gratis, slik at vi skulle slippe å bære inn alle plankene (som klart er den tyngste og mest krevende siden av kloppejobben). Med litt NOTS-kraft i ryggen og henvisning til Østmarka / Oslo kommune, så bør det være verdt forsøket å få med din lokale kommune på å støtte opp om tilsvarende. Bare si fra hvis du trenger hjelp eller referanser for å overbevise den skeptiske markaforvalteren i din lokale kommune.

Redigert av Heliboy; 26/06/2014 21:04.

Løvsteika
 |  |  |  
| 
| 

26/06/2014 21:19 |  
| 
LokiRegistrert:  Aug 2007 Innlegg: 3,859   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  Aug 2007 Innlegg: 3,859 | 
Det skjærer og se de langsgående kloppene her sammmenlignet med Heliboys kunstverk i Østmarka.
 Husk: sykling er også estetikk.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Loki]
26/06/2014 21:39 |  
| 
EHAaRegistrert:  Sep 2013 Innlegg: 1,898   Ivrig |  
|   Ivrig Registrert:  Sep 2013 Innlegg: 1,898 | 
Da kan jo du traske gjennom myra, på andre siden av trærne. Personlig synes jeg det er bedre å gi ros til de som gjør en god innsats, heller enn å sitte bak skjermen og rakke ned på resultatet. Ikke rart at det er få som gidder, når det er så mange som har lyst til å kritisere etterpå... 
Redigert av EHAa; 26/06/2014 21:40.
 |  |  |  

|  |