Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 46 av 121 1 2 44 45 46 47 48 120 121

Bilist mot syklist konflikter i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1809337 20/06/2014 06:51
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjære vene, vi snakker altså om en høkkert full av tattiser (viser økonomisk usunnhet og dårlig disponering) samt tykt halskjede og labrador-ish hund (wannabe gangstah). Kampsoprt, fortisradiokanaler og gatebil topper bildet.
Ingenting av dette peker mot en gutt som skjønner rekkevidden av sine handlinger og utsagn og vil føle en oppdragende kommentar fra voksne

(mulig jeg er full av fordommer)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK] #1809344 20/06/2014 06:58
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Kine Berntsen, utdannet medieviter, blogger og annonseselger for Dagsavisen, har skrevet et innlegg om Tolv hverdagsidioter man helst vil unngå i Romerikes blad.

Blant klisjeene er "Folk som ikke kan parkere", "Damer med vogn i butikk", "Folk som prøver å presse seg på toget, bussen eller trikken når folk fremdeles er i ferd med å gå av den", samt " Midtlivssyklistene".

Syklistene er de eneste hun ønsker å skade: "For meg er slike fritt vilt, og jeg vil ta deg på døra om du ikke fjerner deg fra veien." . Jeg antar hun mener "ta deg med døra", men preposisjoner er jo nokså vanskelig å holde styr på.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Lenny] #1809393 20/06/2014 07:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hun har fått noen enkle, men vanskelige spørsmål å svare på.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Knirkekne] #1809398 20/06/2014 08:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Knirkekne
Kjære vene, vi snakker altså om en høkkert full av tattiser (viser økonomisk usunnhet og dårlig disponering) samt tykt halskjede og labrador-ish hund (wannabe gangstah). Kampsoprt, fortisradiokanaler og gatebil topper bildet.
Ingenting av dette peker mot en gutt som skjønner rekkevidden av sine handlinger og utsagn og vil føle en oppdragende kommentar fra voksne

(mulig jeg er full av fordommer)

Før eller siden treffer man kanskje en slik en med nok sirkulasjon i frontalloben til at han greir å både forstå hva du leser og ta det til seg. Selv klarer jeg ikke å sette meg inn i hvordan sånne ikke tenker, så jeg fyrer vel egentlig av i manglende empati.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Lenny] #1809404 20/06/2014 08:11
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Lenny
Kine Berntsen, utdannet medieviter, blogger og annonseselger for Dagsavisen, har skrevet et innlegg om Tolv hverdagsidioter man helst vil unngå i Romerikes blad.

Jeg synes at hvis man begynner mediekarriæren sin med hetsing av folk og et ønske om å skade og drepe dem (selv om det bare er overdrivelser og fleip) så er man litt i samme kategori som rwandiske radiopratere i 1994 og det beste er vel kanskje om man avslutter karriæren like fort som den startet. Samfunnet har absolutt null bruk for den typen folk i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1809418 20/06/2014 08:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan
Sitat: Lenny

Jeg synes at hvis man begynner mediekarriæren sin med hetsing av folk og et ønske om å skade og drepe dem (selv om det bare er overdrivelser og fleip) så er man litt i samme kategori som rwandiske radiopratere i 1994 og det beste er vel kanskje om man avslutter karriæren like fort som den startet. Samfunnet har absolutt null bruk for den typen folk i media.

De som synes "overdrivelser og fleip" legitimerer utsagnet, blir avtvunget et svar på om det er OK å fleipe med at en ønsker å dra til Fremskrittspartiets Ungomsleir og skyte FPUere før de kan bli politikere med innflytelse.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1809454 20/06/2014 09:15
RoyK Offline
Besatt
Besatt

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK] #1809825 20/06/2014 19:32
_Moe_ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: GeirK
Sitat: RB.no
Kine Berntsen fra Ullensaker er 26 år gammel og jobber med annonsesalg i Dagsavisen..

Det sier seg jo selv hvorfor hun har laga denne lista. Hun prøver åpenbart å få fokus bort fra at hun har et av vår tids mest forhatte yrker.

Selv har jeg blitt for gammal til å hate noen. Åpenbart også for gammal og gretten til å la det appellere til min humoristiske selvironi. Forøvrig er jeg også for gammal til at noen kan kalle syklinga mi for midtlivskrise ... ICON_SMILE

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1810293 22/06/2014 05:30
R
Rumath Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Kine Berntsen har fått en henvendelse fra meg også. Tror enkelte trenger en vekker iblant. Hun er med på å forankre en holdning om at syklister kan tas. Helt utrolig å lese så mange hatske kommentarer fra folk under artikkelen. Ser de ikke at det er mammaer og pappaer som sitter på syklene? Helt vanlige folk, med en lidenskap for sykling, og en rett til å bruke veien på linje med bilistene?

Skremmende!

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Rumath] #1810562 22/06/2014 19:07
S
Svekling Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg har liten tro på at henvendelser til slike spredere av hatefulle holdninger vil ha særlig effekt. Jeg har mere tro på henvendelser til sponsorene til disse klikkhorene med spørsmål om de virkelig står for de samme holdningene som bloggerne fronter. I dette tilfellet kan spørsmålet rettes til stiftelsen organdonasjon. Makan til drittblogg!

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1810773 23/06/2014 07:49
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Stiftelsen Organdonasjon? De er nok ikke mindre interessert i å støtte henne etter dette ICON_SMILE

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1810821 23/06/2014 08:55
Dan Offline
More than words
More than words
"Uheldig" syklist nedover Vollsveien i dag tidlig. Jeg kom som vanlig syklende pent og pyntelig ned fortauet, i gangfart forbi fotgjengere og veldig forsiktig forbi utkjørslene fra eneboligene. Noterte meg lang bilkø nedover og skjønte at noe hadde skjedd. Det viste seg å være en medsyklist som ikke hadde tatt det like pent nedover. Han hadde hatt full fart forbi bilene for så å skråne over til fortauet på venstre side og ende opp først i siden på en bil som kjørte ut fra et av disse husene og så inn i speilet på en møtende bil.

Jeg skriver "uheldig" i sitattegn av to grunner. For det første må man ikke sykle så fort på dette fortauet at man ikke klarer å stoppe for biler som stikker ut snuta fra en åpning i hekken og for det andre var han griseheldig som bare traff et bilspeil isteden for å ende opp under en buss eller lastebil.

http://www.budstikka.no/nyheter/syklist-kolliderte-med-to-biler-pa-jar-1.8484649

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1810828 23/06/2014 09:04
B
Begbie82 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Dette er faktisk litt flaut å si, men jeg vet faktisk hvem hun er.

Hun har en blogg hvor hun legger opp til skape sinne hos folk. For 1-2 år siden så skrev hun noe om gravide og barn som også satt sinne i kok hos mange. Slike blogginnlegg gir dessverre siden hennes mange lesere og bloggen fortsetter i samme stil. Som utdannet medieviter så er det nok en grunn til at hun ikke har gjort karriere innenfor det og kun selger annonser + driver sin egen blogg.

Som person er/var hun ganske stille og litt nerdete, var ganske sjokkert når jeg leste bloggen hennes for en tid tilbake da noen av innleggene hennes er skammelige. Jeg håper at folk ikke trykker inn på siden hennes slik at bloggen sakte dør ut da den ikke får lesere.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK] #1810852 23/06/2014 09:51
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Det var dessverre ikke så vanskelig for hun å svare på disse spørsmålene:

"Geir: ”Medmennesker” er vel en liten overdrivelse, jeg skriver om syklister tross alt”

Ble så provosert av svaret at jeg har fulgt forslaget til svekling og sendt mail til sponsorene hennes med bl.a spørsmål om dette er en blogg de ønsker å identifiseres med og forslag om at de revurderer sponsingen.

Hjelper sikkert om fler gjør det samme...

post@organdonasjon.no
post@skeiv.no
post@seaband.no
norgesfinestepakke@posten.no
firmapost@egmonthm.no

....så slipper dere å klikke dere inn på bloggen

Redigert av Goldrush; 23/06/2014 11:22.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Goldrush] #1810861 23/06/2014 10:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Goldrush

Joda - det må det ha vært siden hun ikke svarte. Den reima her skal tvinges i kne til hun ligger og spreller.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1810868 23/06/2014 10:28
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Sånn var det, ja ICON_WINK

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1810877 23/06/2014 10:44
Mokolotivet Offline
Medlem
Medlem
Denne videoen illustrerer godt viktigheten av å samarbeide i trafikken:

https://www.youtube.com/watch?v=Dqs4q5iFZjI

Homer no function well beer without
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1810899 23/06/2014 11:11
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
"Uheldig" syklist nedover Vollsveien i dag tidlig. Jeg kom som vanlig syklende pent og pyntelig ned fortauet, i gangfart forbi fotgjengere og veldig forsiktig forbi utkjørslene fra eneboligene. Noterte meg lang bilkø nedover og skjønte at noe hadde skjedd. Det viste seg å være en medsyklist som ikke hadde tatt det like pent nedover. Han hadde hatt full fart forbi bilene for så å skråne over til fortauet på venstre side og ende opp først i siden på en bil som kjørte ut fra et av disse husene og så inn i speilet på en møtende bil.

Jeg skriver "uheldig" i sitattegn av to grunner. For det første må man ikke sykle så fort på dette fortauet at man ikke klarer å stoppe for biler som stikker ut snuta fra en åpning i hekken og for det andre var han griseheldig som bare traff et bilspeil isteden for å ende opp under en buss eller lastebil.

http://www.budstikka.no/nyheter/syklist-kolliderte-med-to-biler-pa-jar-1.8484649

Siden bilene har vikeplikt, så tror de fleste at man dermed har forkjørsrett. Kudos til han som stod på for å hevde sin "rett".

Dessverre har man svært få rettigheter i trafikken, men desto flere plikter.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anonym] #1810912 23/06/2014 11:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous

Siden bilene har vikeplikt, så tror de fleste at man dermed har forkjørsrett. Kudos til han som stod på for å hevde sin "rett".

Hvis man ikke greier å stoppe for noen som ikke overholder vikeplikten, så har man vel ikke automatisk praktisert "påkjørsrett"?

- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK] #1810934 23/06/2014 11:52
Dan Offline
More than words
More than words
Hvis man ikke greier å stoppe for noen som ikke overholder vikeplikten, så har man vel ikke automatisk praktisert "påkjørsrett"?

Jeg lurer faktisk på om syklisten muligens hadde vikeplikt her. Jeg ser på bildet at dette ikke skjedde ved en av de små utkjørslene men ved en liten grusvei som er felles utkjørsel for fire eneboliger. På kartet ser man at denne lille grusveien også står oppført som Vollsveien, i motsetning til de enkelte utkjørslene som bare er indikert med kantlinjer i FKB. Så det er muligens slik at dette teller som vei og ikke utkjørsel, og at syklisten dermed hadde vikeplikt. (Jeg har i hvert fall tenkt å ta det enda forsiktigere forbi der...)

GoogleMaps fra stedet:
https://www.google.no/maps/place/Fredvan...b71409fa482cd5b

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anonym] #1810939 23/06/2014 11:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ikke det jeg skrev. Har ikke nevnt "påkjørsrett".

Mente "forkjørsrett". My bad.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: GeirK] #1810940 23/06/2014 11:58
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Ikke det jeg skrev. Har ikke nevnt "påkjørsrett".

Edit to late....

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1810944 23/06/2014 12:02
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Jeg lurer faktisk på om syklisten muligens hadde vikeplikt her. Jeg ser på bildet at dette ikke skjedde ved en av de små utkjørslene men ved en liten grusvei som er felles utkjørsel for fire eneboliger. På kartet ser man at denne lille grusveien også står oppført som Vollsveien, i motsetning til de enkelte utkjørslene som bare er indikert med kantlinjer i FKB. Så det er muligens slik at dette teller som vei og ikke utkjørsel, og at syklisten dermed hadde vikeplikt. (Jeg har i hvert fall tenkt å ta det enda forsiktigere forbi der...)

GoogleMaps fra stedet:
https://www.google.no/maps/place/Fredvan...b71409fa482cd5b

Lovdata:
Quote:
4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.
Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd

Tror nok de hadde vikeplikt, de som kommer fra den eiendommen.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Goldrush] #1810945 23/06/2014 12:03
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

"Geir: ”Medmennesker” er vel en liten overdrivelse, jeg skriver om syklister tross alt”

Ble så provosert av svaret at jeg har fulgt forslaget til svekling og sendt mail til sponsorene hennes med bl.a spørsmål om dette er en blogg de ønsker å identifiseres med og forslag om at de revurderer sponsingen.

Hjelper sikkert om fler gjør det samme...

post@skeiv.no
post@seaband.no
norgesfinestepakke@posten.no
firmapost@egmonthm.no

....så slipper dere å klikke dere inn på bloggen

Fikk hyggelig svar fra organdonasjon.no som forøvrig ikke sponser bloggen og strykes fra listen. De skulle likevel kontakte Kine og videreformidle reaksjonen.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1810952 23/06/2014 12:11
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P

Sikkert lurt å ta det pent nedover der. Men bilisten har utvilsomt vikeplikt, siden hun/han må krysse fortauet.
Budstikka opplyser dessverre ingenting om vikeplikt, og vi vet heller ingenting om hvor stor fart syklisten hadde på fortauet.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1810960 23/06/2014 12:30
Dan Offline
More than words
More than words
Tror nok de hadde vikeplikt, de som kommer fra den eiendommen.

Det er ikke "en eiendom". Det er fire eiendomer og en muligens kommunal veistump inn til dem.

Sitat: P_Dalen
Sikkert lurt å ta det pent nedover der. Men bilisten har utvilsomt vikeplikt, siden hun/han må krysse fortauet.
Budstikka opplyser dessverre ingenting om vikeplikt, og vi vet heller ingenting om hvor stor fart syklisten hadde på fortauet.

Det er jo et godt poeng, at fortauet bare såvidt er nedsenket akkurat her. Når det gjelder farten så føler jeg meg rimelig trygg på at den var høy. Syklisten har mest sannsynlig syklet på midtstripen ned til der lastebilen står. Så har han syklet skrått over veien for å komme opp på fortauet enten ved fotgjengerfeltet eller ved den aktuelle grusveien (som går ut til høyre direkte bak trestolpen lengst til høyre i bildet). Jeg ser det ikke som usannsynlig at han har beholdt farten han hadde ned bakken for å være kortest mulig tid i motgående felt. Det stemmer jo også med utsagnene om "stor fart".

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1810973 23/06/2014 13:00
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Det er godt mulig syklisten hadde større fart på fortauet enn hva aktsomhet skulle tilsi, men verken du eller jeg var øyenvitner, og det du sier her, høres ut som ren gjetting. Man kan ikke se bort fra at syklisten har holdt moderat/lav fart fra det øyeblikk han var på fortauet, og at bilisten har duret ut over fortauet uten å se seg til høyre.

Vi vet for lite om hva som skjedde, og det er lett å la seg farge av upresise utsagn om at syklisten "kom i stor fart nedover Vollsveien". Når dette kobles med egne, tidligere observasjoner av uvørne syklister, kan resultatet lett bli forhåndsdømming.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Goldrush] #1810974 23/06/2014 13:01
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Fikk hyggelig svar fra organdonasjon.no som forøvrig ikke sponser bloggen og strykes fra listen. De skulle likevel kontakte Kine og videreformidle reaksjonen.

Fikk samme svaret fra Organdonasjon
Seaband sier de vil ta opp saken med mediebyrået de bruker for annonsering på nett.

Redigert av Lenny; 23/06/2014 13:02.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: P_Dalen] #1810979 23/06/2014 13:06
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: P_Dalen
Det er godt mulig syklisten hadde større fart på fortauet enn hva aktsomhet skulle tilsi, men verken du eller jeg var øyenvitner, og det du sier her, høres ut som ren gjetting. Man kan ikke se bort fra at syklisten har holdt moderat/lav fart fra det øyeblikk han var på fortauet, og at bilisten har duret ut over fortauet uten å se seg til høyre.

Selvfølgelig blir det gjetting. Jeg har dog en svakere utviklet refleks for å tro det beste om syklister enn det du har. ICON_WINK Ikke minst fordi jeg sykler denne strekningen flere ganger i uka og ser en god del texassyklister på vei ned der. Og hvis det bare er lov å dømme og gjette ut fra egne opplevelser og ikke fra vitnesutsagn så er det bare å åpne alle landets fengsler.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Dan] #1810986 23/06/2014 13:11
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Heldigvis er det motsatt. Helt greit å dømme fra vitneutsagn om den faktiske hendelsen, men ikke på grunnlag av egne opplevelser av "texassyklister flere ganger i uka".

Side 46 av 121 1 2 44 45 46 47 48 120 121

Moderator  support