Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Husbråk/musikk om natta

Husbråk/musikk om natta #1804114 10/06/2014 22:20
K
kolli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Bor i en vertikaldelt bolig, har har siste året fått en nabo som liker å sitte oppe om natta å spille musikk. Vel ikke om han spiller veldig høyt, men bassen går igjennom og dunker i hodet. Har tidligere sagt ifra, men da ble han hissig og nekta på å ha spilt. Svær kar med ring i øra, jeg ringer ikke på der midt på natta. Har forsåvidt gjort det tidligere, uten at det hjalp, kanskje heller tvert om. Hører med til historien at han leier, vi eier. Har snakket med huseier flere ganger, han har tatt det videre men bedt oss ringe politiet neste gang. Vi har 2 små barn, så soviro er ikke et alternativ. Kjenner at toleransegrensa mi for å ringe politiet begynner å nærme seg. Hvor mye bør man akseptere av uønsket lyd på natta? Kan jeg ringe politiet, få de til å komme inn til oss for å lytte før de eventuelt tar det videre med naboen?

Re: Husbråk/musikk om natta [Re: kolli] #1804133 11/06/2014 04:42
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Toleransen burde være på det punktet der naboen ikke stiller seg villig til å dempe volumet/ta hensyn til dere. Og når huseier ikke ordner opp så er det bare å ringe politiet. Selv om naboen helt sikkert skjønner hvem som har ringt og stemningen sikkert ikke blir mye bedre av det i ettertid så blir det vel kansje stille. Også heter det seg vel eat etter klokka 22(23?) så skal det være stille.

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Husbråk/musikk om natta [Re: kolli] #1804148 11/06/2014 06:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Og selv om du hadde hatt mot til å konfrontere ham på natta, hva ville det hjulpet?

Han må jo sove på et tidspunkt, og da kunne du tatt igjen med samme mynt, men det er ikke sikkert at det løser saken heller.

Ring politiet på dagtid og spør om råd.

Uansett. Dette er ikke akseptabelt, og du skal på ingen måte tolerere dette.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Husbråk/musikk om natta [Re: kolli] #1804149 11/06/2014 06:05
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Når vi først er inne på et slikt delikat tema. Det viser seg at naboen er storrøyker 24/7. Han sitter like mye som meg på verandaen og lar skårsteinspipa fyre fra 08-20. Etter 20 sitter han inne i leiligheta og hoster tjære. Hva gjør man i slike tilfeller?

Re: Husbråk/musikk om natta [Re: K1neth] #1804154 11/06/2014 06:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Få barn. Da kan dere med loven i hånd nekte ham å røyke på verandaen.

http://www.aftenposten.no/helse/Rett-til-roykfri-luft_-men-ikke-forbud-mot-royking-7244797.html

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Husbråk/musikk om natta [Re: kolli] #1804160 11/06/2014 06:26
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: kolli
Bor i en vertikaldelt bolig, har har siste året fått en nabo som liker å sitte oppe om natta å spille musikk. Vel ikke om han spiller veldig høyt, men bassen går igjennom og dunker i hodet. Har tidligere sagt ifra, men da ble han hissig og nekta på å ha spilt. Svær kar med ring i øra, jeg ringer ikke på der midt på natta. Har forsåvidt gjort det tidligere, uten at det hjalp, kanskje heller tvert om. Hører med til historien at han leier, vi eier. Har snakket med huseier flere ganger, han har tatt det videre men bedt oss ringe politiet neste gang. Vi har 2 små barn, så soviro er ikke et alternativ. Kjenner at toleransegrensa mi for å ringe politiet begynner å nærme seg. Hvor mye bør man akseptere av uønsket lyd på natta? Kan jeg ringe politiet, få de til å komme inn til oss for å lytte før de eventuelt tar det videre med naboen?

Skriv ett brev som beskriver situasjonen slik dere opplever den.
Ta med klokkeslett, datoer og at små barn ikke får sove etc.
Be om at det er stille etter kl. 23.00. (eller hva loven sier).
Send det rekommandert til naboen. Send kopi av brevet til utleier. Gjør det klart overfor begge at dere ikke tolererer det slik det er i dag.
Hvis det ikke hjelper (som det sikkert ikke gjør). Gå til Politiet og be om råd (som GeirK foreslår).
Vurder å melde deg inn i stoyforeningen.no, de har sikkert masse erfaring med tilsvarende. De har også litt gratis advokathjelp.
Jeg vil gjette på at konfliktråd med leier og utleier er ett mulig neste trinn.

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Husbråk/musikk om natta [Re: kolli] #1804191 11/06/2014 07:30
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Tja. Alternativer i prioritert rekkefølge.

- prate han til fornuft
- list og lempe, brevalternativet, varsel til utleier
- ringe politiet
- dra på ferie (med ny stor subwoofer stående på dagtid).
- flytte

Her er en familiefar som døde etter å ha bedt om at bråket skulle dempes slik at barna kunne sove:
http://www.aftenposten.no/amagasinet/Asted-Nabolaget-7574071.html

Har selv hatt ett leieforhold der utleiedelen over stjal posten, kjøpte så med ett utagerende nabosexpar med vinduer alltid åpne, så en homse i etasjen over med utagerende nattliv, en psykopatkonebankende nabo før vi nå havnet i enebolig.

Enebolig er undervurdert.

Re: Husbråk/musikk om natta [Re: silverwrx] #1804203 11/06/2014 07:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: silverwrx

Aldeles ikke. Noen meter luft mellom vår og naboens vegger KAN ikke overvurderes. Det er ikke tvil i min sjel om at kjedelig småby med lave boligpriser var og er det rette valget for meg.

Re: Husbråk/musikk om natta [Re: kolli] #1804205 11/06/2014 07:56
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er 98% sikker på at dette ordner seg hvis du snakker fornuftig til han. Det er godt mulig at han ikke er klar over at bassen slår så mye som den gjør.

Snakk med han på dagtid, forklar problemet. Godt mulig han kan skru ned bassen eller annet. Han har sikkert ikke lyst å holde ungene våkne om natta.

Alternativt gjør som en kompis av meg ta med balltre, da ble det visst stille.

Re: Husbråk/musikk om natta [Re: silverwrx] #1804221 11/06/2014 08:26
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her er en familiefar som døde etter å ha bedt om at bråket skulle dempes slik at barna kunne sove:
http://www.aftenposten.no/amagasinet/Asted-Nabolaget-7574071.html
Jeg husker den saken der jævlig godt. Etter det har jeg alltid ringt politiet i slike tilfeller. Gidder ikke komme med advarsel engang. Det er ikke verdt det.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Husbråk/musikk om natta [Re: Stein] #1804236 11/06/2014 08:49
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Stein

Aldeles ikke. Noen meter luft mellom vår og naboens vegger KAN ikke overvurderes. Det er ikke tvil i min sjel om at kjedelig småby med lave boligpriser var og er det rette valget for meg.

Pssst... han skrev undervurdert... ICON_SMILE

Re: Husbråk/musikk om natta [Re: Loff 1] #1804276 11/06/2014 10:15
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Loff 1

Pssst... han skrev undervurdert... ICON_SMILE

Ja, og?

Re: Husbråk/musikk om natta [Re: kolli] #1804285 11/06/2014 10:21
O
ozzy Offline
Entusiast
Entusiast
O
Jeg måtte oppdra to av mine naboer. Løste det med å sette på høy musikk da den ene hadde besøk fra Sverige og skulle sitte på verandaen sin. Tre forskjellige sanger hele tiden. Gulbruna øgon, 10 heaviest songs og innimellom 10 sekunder med en fin sang før det bars på'n igjen. Den kvelden ble det stille kl. 23:00.
Den andre sluttet da jeg satte på Vikingarnanana med trofaste Gulbruna Øgon på loop fra kl. 07:00 søndag morgen etter hans fest. Selv dro jeg på tre timers sykkeltur.
Disse idiotene legger til grunn at det er de som sitter i førersetet og at det bare er de som kan oppføre som idioter. Har du barn er det verre men nå er det vel ferie snart og du kan legge inn en dag eller to alene på krigsfronten.

Nordmarksrittet
Nedenom og hjem
www.oslosykkelcup.no
Re: Husbråk/musikk om natta [Re: ] #1804317 11/06/2014 10:47
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: pedaIglipp
Ja, og?

Prismessig, kvm for kvm er det jo leiligheter som er overvurdert i forhold til enebolig. Dermed er enebolig undervurdert. I kroner og øre.

Det er jeg jo enig i. ICON_WINK

Re: Husbråk/musikk om natta [Re: ozzy] #1804321 11/06/2014 11:00
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Da jeg bodde på Galgeberg satte en av naboene (trodde jeg) på Angels Crying med E-Type på repeat på full guffe. Lyden i leiligheten min var nesten like høy som når jeg selv har på musikk. Da låta starta på nytt for femte gang, gikk jeg ut for å prøve å finne ut hvem av naboene det var, og ble overraska over at lyden overhodet ikke kom fra borettslaget, men et sted langt unna. Sannsynligvis et sted i Lodalen eller Ekeberg. Dette var utenfor både russetid og Norway Cup, og siden det bare var den ene låta som ble spilt, så tviler jeg på at det var noen konsert. Det ga seg heldigvis etter en halvtimes tid.

So - for å gi naboen en lekse, prøv å leie et lydanlegg som kan spille så høyt som dette, og vri det opp på full pupp neste gang han prøver seg.

Re: Husbråk/musikk om natta [Re: kolli] #1809130 19/06/2014 16:37
K
kolli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Natt til i går ringte jeg faktisk politiet. Det var hørbart men akseptabelt nivå på spillinga til naboen fram til ca kl 01:00 så ble det skrudd opp slik at bassen gikk igjennom gulvet. Forklarte situasjonen på en rolig og saklig måte, og fortalte at jeg bad om råd. Fikk en meget bra mottagens av politiet i Trondheim. Hun logget saken, og fant ut fra adressa hva naboen vår heter. Politiet ringte så naboen for å fortelle at vi ikke fikk sove, og at han måtte skru ned. Ringte etterpå tilbake til meg for å spørre om det hadde blitt stille. Utrolig fornøyd med service og tilbakemelding fra politiet her. Kommer nok til å bli stille noen uker nå, men tviler på at siste ord er sagt.

Jeg er 100% sikker på at dette er eneste måte jeg kan få uvesenet til livs. Har prøvd å prate med naboen på dagtid, da ble han agressiv og nekta på at de hadde spilt musikk før han hev seg i bilen og kjørte. De gangene vi har klaget på sen kveld (rett før midnatt) har musikken ikke opphørt men heller tiltatt i styrke. Så jeg kommer til å fortsette å (mis)bruke politiet, og etter noen opprigninger kommer de kanskje på besøk. Jeg orienterte også huseier med "til info" SMS og kommer til å fortsette med dette. Politiet påpekte faktisk at huseier som leier ut hadde et ansvar.

Så får jeg heller leve med å ha en sur nabo som ikke hilser og skuler stygt på oss, heller det enn å ligge våken om natta og irritere seg samt ødlegge dagen etter med å være stuptrøtt.

Re: Husbråk/musikk om natta [Re: kolli] #1809153 19/06/2014 18:08
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kolli
Politiet påpekte faktisk at huseier som leier ut hadde et ansvar.

I sameier kan boenheter hvor beboerne (uavhengig av om de eier eller leier) som nekter å innordne seg husordensregler bli solgt på tvangssalg. Veldig sjeldent at det går så langt, men noen hint til eier av boligen fra styre o.l. får gjerne fortgang på utkastelse av bedritne leietagere

Re: Husbråk/musikk om natta [Re: sverreb] #1809159 19/06/2014 18:22
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: sverreb
I sameier kan boenheter hvor beboerne (uavhengig av om de eier eller leier) som nekter å innordne seg husordensregler bli solgt på tvangssalg.

Det er faktisk lettere enn du tror. Jeg hadde en nabo som var uutholdelig. Bikkja dreit på terrassen vår og de hadde nachspiel torsdag-søndag. Først klaget jeg på ting som var greit å klage på. Så klaget jeg når de brøt husordensreglene (som jeg ikke hadde klaget på med greie naboer) - dvs spilte de musikk 23.01 skrev jeg brev til styret. Til slutt klagde jeg på alt.

En dag måtte de gå. De tok ca. 3 mnd.

Redigert av anonymous5; 19/06/2014 18:24.

Anonym5
Re: Husbråk/musikk om natta [Re: kolli] #1809325 20/06/2014 06:32
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
For ett par år siden hadde jeg en nabo som gikk ut på terrassen rundt 22.00 for å drikke øl, prate med venner, synge og spille gitar til ut på morrakvisten

Løste problemet med å sette ut en stor skål med "katt deg vekk" hver kveld, fungerte rimelig greit.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Husbråk/musikk om natta [Re: kolli] #1809435 20/06/2014 08:57
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Fornøyelig husbråk-sak i Bergen nå:
http://www.ba.no/nyheter/article7427058.ece

Og nå har den bråkete naboen slått tilbake gjennom nettsøppelavisen med boomblaster-bilde og greier!
http://www.nettavisen.no/nyheter/den-bra...rt/8457460.html

Popcorn? håper på juicy festbilder fra det badekaret..

Redigert av silverwrx; 20/06/2014 09:42.

Moderator  support