Nå har jeg ikke testet slik nerdoped selv, men det ser ut til at en gjennomgående feil folk gjør er at de prøver å holde seg fast eller holde fast nerdopeden når de heller bare burde ha bailet. Er det slik at disse har en form før dødmannsgrep slik at hvis man bare hopper av og slipper styret så stopper den av seg selv?
Hvorfor skal den bare kunne gå i 20km/t når elsykkel kan gå i 25km/t?
En forskjell er vel at ståhjulet er "selvdrevet" mens en el-sykkel har en elektrisk hjelpemotor som krever at det tråkkes på pedalen for at motoren skal virke? Hjelpemotoren på el-sykler skal slå seg av ved 25 km/t .
Syns det er tåpelig å åpne for sånne kjøretøy uten å samtidig gi elsykler samme friheten. I tillegg til at de får lov til å kjøre uten muskelkraft har Segway 1500 W effekt i hver motor.
Nå har jeg ikke testet slik nerdoped selv, men det ser ut til at en gjennomgående feil folk gjør er at de prøver å holde seg fast eller holde fast nerdopeden når de heller bare burde ha bailet. Er det slik at disse har en form før dødmannsgrep slik at hvis man bare hopper av og slipper styret så stopper den av seg selv?
Ja, de stopper av seg selv når "styret" går tilbake i nøytral posisjon. Så du har helt rett, om man faller av er det bare å slippe taket så går det meste bra.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Det skjønner jeg, Den må kunne akselerere voldsomt. Man ser jo i videoen over hvordan den spinner på tørt underlag. Det betyr også at den kan holde 20 km/t i bratte bakker, noe elsykler ikke får lov til.
En Segway/ståhjulig fungerer litt etter samme prinsipp som en person som går (på to ben). Når du går, så lener kroppen seg litt framover, for ikke å falle rett i bakken så settes en fot litt framover, og bevegelsen gjentas. Dette skaper framdrift. Med en ståhjuling, så lener du deg framover, og så lenge du gjør dette vil den forsøke å kompensere "fallet", med å dreie hjulene, dette resulterer i bevegelse framover. Når så ett eller begge hjulene kommer ut på glatt underlag, så får ikke hjulene nok feste til å stoppe fallet, og hjulet akselerer. Dette kan skape, for andre, morsomme situasjoner...
Men hvis man legger sarkasmen til side så er jo ståhjuling en god idé for mange som ellers ville brukt bilen. Minuset er kanskje risiko i for skader. Og med tilnærmet ubegrenset effekt tilgjengelig vil det være mer aktuelt for de som har veldig bratte motbakker til og fra jobb og ellers ville valgt elsykkel.
Jag kan bara inte förstå skeptisen till seegway. Varför bry sig?
Man behöver inte vara skeptiskt till och förbjuda allt nytt. Som skateboard och sykling i nationalparker och marka.
Hallo! Vi er Norge, klart vi er skeptiske! Selvsagt forbyr vi skateboard(i hvertfall i første omgang), husk at vi er stolte av å ha sistemann som vant VM på treski, at vi var dypt indignerte over skøytestilen, for ikke å snakke om V-stilen i hopp.
Så en kar her i Bergen som var ute på søndagstur med barna. Pappa på Segway, barna på sykkel! Jaja...
Kan jo faktisk være at han synes det er moro, er vel ikke noe galt i det?
Det så bare så komisk ut. Det var jo småbarn på sykkel så det var jo nærmest gangfart. "Okey, jeg tar ungene ut på tur, men ikke pokker om det skal koste meg en kalori!!"