Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Vil jeg bli tøffere med mer polstring?

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: larsdx] #1807988 18/06/2014 06:52
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: erikskon] #1807998 18/06/2014 07:05
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: erikskon
Etter denne tråden sitter jeg igjen med to ting: 1) jeg må ta meg sammen og øve på sånn manual og 2) nå må vi komme oss ut og ha det litt gøy, få på et flir og se etter det beste og ikke verste i folk.

Burde etableres en lavterskelgruppe for de som ikke er komfy på bakhjulet i det hele tatt, slik at man kan starte fra scratch ICON_SMILE

Per B.
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: larsdx] #1808003 18/06/2014 07:11
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Anonyme Bunnyhoppkløner?

I'm in! ICON_WINK

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: larsdx] #1808004 18/06/2014 07:12
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Jeg holdt praksiskurs for Trener 1 Utfor i helgen, og gråter av å lese denne tråden.
Folkens: Er man usikker på teknikkene er det en ting som hjelper - ut på tur med andre som evner å forklare eller demonstrere. Man KAN selvsagt diskutere over tastaturet og kaste om seg med bilder og film, men bedre syklister blir man IKKE ICON_SMILE

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: JonahHex] #1808023 18/06/2014 07:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: JonahHex
Jeg holdt praksiskurs for Trener 1 Utfor i helgen, og gråter av å lese denne tråden.
Folkens: Er man usikker på teknikkene er det en ting som hjelper - ut på tur med andre som evner å forklare eller demonstrere. Man KAN selvsagt diskutere over tastaturet og kaste om seg med bilder og film, men bedre syklister blir man IKKE ICON_SMILE

Jeg tror du tar feil - iallfall i mitt tilfelle. Jeg har blitt en mye bedre skikjører av å se videoer på nettet. Jeg er sikker på at jeg kan bli en mye bedre syklist av å se på videoer og få gode ideer her inne. Jeg tok med meg denne diskusjonen ut i marka i går og fant ting å jobbe med som ga umiddelbare resultater. Jeg ser ikke helt hvordan du skal greie å argumentere mot at det ikke skjedde, men jeg lytter gjerne.

Det er ikke nødvendigvis trivielt for alle å finne noen som sykler bedre enn deg, og vil og evner å lære bort.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1808024 18/06/2014 07:25
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: GeirK

Det er ikke nødvendigvis trivielt for alle å finne noen som sykler bedre enn deg, og vil og evner å lære bort.

ENDELIG en fordel til meg, altså! ICON_WINK

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1808027 18/06/2014 07:27
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig

Men, du har ennå ikke svart på spørsmålet. Er det slik de gjør? Jeg spør fordi jeg har en mistanke om at du og jeg har forskjellig oppfatning av hva en manual er.

Jeg tror også at dere egentlig diskuterer nesten samme sak, men kaller det forskjellige ting.

Når jeg snakker om manual, mener jeg bevegelsen du foretar for å få opp forhjulet og jeg mener at det legger ingen krav om lengde. Hovedforskjellen på en manual(bevegelse) og bare løfting av forhjulet, er at ved manual må man bryke aktiv tyngdeoverføring for å dra opp forhjulet(armene skal være strake i slutten av bevegelsen), mens ved vanlig løfting trekker man bare styret raskt mot brystkassen.

Jeg bruker korte manual(1-5m) på nesten hver eneste stitur jeg er på for å få bedre flyt over grøfter, kuler, kanter og som en innledning til bunnyhopp. Lange manual bruker jeg utelukkende som øvingsmoment og show-off.

Bunny hop bruker jeg nesten hver eneste gang jeg er ute å sykler(inkludert landevei) og det gir meg vesentlig bedre flyt i terrenget, fordi det åpenbarer seg helt nye linjer(over stubber, velta trær, steiner, grøfter, osv...).

Du kan ha det kjempegøy og sykle relativt fort på sti uten å kunne disse grunnleggende teknikkene, på samme måte som man kan komme langt, med dårlig kroppsposisjon og svingteknikk, men hvis man tar seg tiden til å lære dette, vil man sykle både fortere, tryggere og sikkert artigere også.

Hvis noen vil ha tips om dette i praksis, er det bare å spørre meg på Utflukt(lør-søn), så lærer jeg gjerne bort. Når jeg har klart å få landeveissyklister til å bunnyhoppe 50cm i sin første sesong på terreng, bør det være mulig med erfarne stijegere også! ICON_WINK

Ps: bruk flate pedaler når man skal øve bunny og manual. Det er tryggere(hvis man faller bakover) og man kan ikke jukse med å pedalhoppe.

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1808032 18/06/2014 07:29
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig

Derfor spør jeg en gang til - har du sett folk sykle sånn på sti og hatt nytte av det? Jeg spør ikke for å være ufin, og spørsmålet er en et spørsmål, ikke en påstand om at ingen har sett det. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig.

Ja, og jeg gjør det selv, på flere av turene jeg er på. Jeg gidder ikke å namedroppe alle jeg har sykla med i inn- og utland, av både profilerte og ukjente syklister, men noe mer vitenskapelig bevis enn det klarer jeg ikke å stille med.

Heldigvis, kanskje.

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Stein] #1808035 18/06/2014 07:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stein

ENDELIG en fordel til meg, altså! ICON_WINK

Å - det er mange som sykler bedre enn meg, men jeg får meg ikke til å spørre folk jeg ikke kjenner om de vil bli med meg i Bymarka for å lære bort noen triks. RazeFaze sykler litt fortere enn meg nedover, men de linjevalgene han tar, funker ikke for meg. Vi løser oppgavene på forskjellige måter og når en nærmer seg 50, er en dramatisk omlegging av stilen kanskje ikke innenfor rekkevidde.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: KKippernes] #1808040 18/06/2014 07:33
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj

Derfor spør jeg en gang til - har du sett folk sykle sånn på sti og hatt nytte av det? Jeg spør ikke for å være ufin, og spørsmålet er en et spørsmål, ikke en påstand om at ingen har sett det. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig.

Ja, jeg ser manuals med effekt på flyten bli utført på hver eneste stitur jeg er ute på, det samme med bunnies.

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: KKippernes] #1808041 18/06/2014 07:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: KKippernes

Ja, og jeg gjør det selv, på flere av turene jeg er på. Jeg gidder ikke å namedroppe alle jeg har sykla med i inn- og utland, av både profilerte og ukjente syklister, men noe mer vitenskapelig bevis enn det klarer jeg ikke å stille med.

Heldigvis, kanskje.

Så bra at noen endelig kan svare på spørsmålet. Jeg trengte ikke vitenskapelig bevis eller navn, jeg trengte et "ja" eller "nei". Her var endelig en mann som kunne gi meg det uten å spore av på en diskusjon om et fiktivt scenarie der man fantaserer om at jeg har sagt ting jeg ikke har sagt.

Det var interessant siden jeg som sagt kjenner to som kan holde en manual nedover i kilometervis, men aldri bruker denne teknikken på sti. Jeg må høre med dem om hva de mener om saken.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: JonahHex] #1808043 18/06/2014 07:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: JonahHex

Ja, jeg ser manuals med effekt på flyten bli utført på hver eneste stitur jeg er ute på, det samme med bunnies.

Her ramler det på med folk som greier å forholde seg til en rasjonell diskusjon, gitt! Kan du beskrive et scenarie der du bedrer flyten ved å dra helt opp til balansepunktet?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: larsdx] #1808045 18/06/2014 07:42
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ser ut som "Manual Wheel Lift" egentlig bare beskriver selve bevegelsen man bruker for å løfte forhjulet (Hoftene bakover, beina fremover, hælene ned med strake armer), og ikke egentlig setter noen krav til mengden luft under forhjulet, selv om jeg tenker samme øvelse som deg når jeg hører "manual".

Så kanskje du egentlig gjør masse manuals hver eneste tur. ICON_SMILE

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: larsdx] #1808049 18/06/2014 07:45
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Den boka har definitivt ikke hjulpet deg GeirK, jeg ville krevd pengene tilbake.

Trønder osv
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1808053 18/06/2014 07:48
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj

Her ramler det på med folk som greier å forholde seg til en rasjonell diskusjon, gitt! Kan du beskrive et scenarie der du bedrer flyten ved å dra helt opp til balansepunktet?

Se Bjørn Ballangruds utmerkede beskrivelse av en manual lenger opp på denne siden, den deles av de aller fleste jeg sykler sammen med (samt mennesker som holder kurs i terrengsykling).

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Espen J] #1808058 18/06/2014 07:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Espen J
Den boka har definitivt ikke hjulpet deg GeirK, jeg ville krevd pengene tilbake.

Kan du forklare hva konkret du baserer den konklusjonen på?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1808063 18/06/2014 07:56
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kan vi ikke la den boka ligge? Den ligger i bokhylla mi og, og der tror jeg den skal få bli.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Bjørn B] #1808067 18/06/2014 07:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Bjørn B

Men, du har ennå ikke svart på spørsmålet. Er det slik de gjør? Jeg spør fordi jeg har en mistanke om at du og jeg har forskjellig oppfatning av hva en manual er.

Jeg tror også at dere egentlig diskuterer nesten samme sak, men kaller det forskjellige ting.

Når jeg snakker om manual, mener jeg bevegelsen du foretar for å få opp forhjulet og jeg mener at det legger ingen krav om lengde. Hovedforskjellen på en manual(bevegelse) og bare løfting av forhjulet, er at ved manual må man bryke aktiv tyngdeoverføring for å dra opp forhjulet(armene skal være strake i slutten av bevegelsen), mens ved vanlig løfting trekker man bare styret raskt mot brystkassen.

Jeg bruker korte manual(1-5m) på nesten hver eneste stitur jeg er på for å få bedre flyt over grøfter, kuler, kanter og som en innledning til bunnyhopp. Lange manual bruker jeg utelukkende som øvingsmoment og show-off.

Bunny hop bruker jeg nesten hver eneste gang jeg er ute å sykler(inkludert landevei) og det gir meg vesentlig bedre flyt i terrenget, fordi det åpenbarer seg helt nye linjer(over stubber, velta trær, steiner, grøfter, osv...).

Du kan ha det kjempegøy og sykle relativt fort på sti uten å kunne disse grunnleggende teknikkene, på samme måte som man kan komme langt, med dårlig kroppsposisjon og svingteknikk, men hvis man tar seg tiden til å lære dette, vil man sykle både fortere, tryggere og sikkert artigere også.

Hvis noen vil ha tips om dette i praksis, er det bare å spørre meg på Utflukt(lør-søn), så lærer jeg gjerne bort. Når jeg har klart å få landeveissyklister til å bunnyhoppe 50cm i sin første sesong på terreng, bør det være mulig med erfarne stijegere også! ICON_WINK

Ps: bruk flate pedaler når man skal øve bunny og manual. Det er tryggere(hvis man faller bakover) og man kan ikke jukse med å pedalhoppe.

Dette er en veldig god forklaring. Jeg skal ikke på utflukt, men har i allefall fått et insentiv til å gå ut å lære meg noe nytt. Hva er den beste treningsplattformen - fulldempet eller hardtail?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1808069 18/06/2014 08:04
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Halvdemper, fulldemper, ikke så nøye. Jeg gjør det på vei hjem fra jobb hver dag, siden jeg har bare nedoverbakker. Glimrende trening, for både balanse, koordinasjon og stiturer:

http://instagram.com/p/ogvKQ2xqan/

// K

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Garpen] #1808072 18/06/2014 08:12
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Garpen
Kan vi ikke la den boka ligge? Den ligger i bokhylla mi og, og der tror jeg den skal få bli.

Det var en bra bok som folk burde få med seg poengene fra, men du verden så omstendlig skrevet den var. Han kunne fint ha forklart disse sakene på bare hundre sider.

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1808077 18/06/2014 08:15
olechr Offline
More than words
More than words

Dette er en veldig god forklaring. Jeg skal ikke på utflukt, men har i allefall fått et insentiv til å gå ut å lære meg noe nytt. Hva er den beste treningsplattformen - fulldempet eller hardtail?

Så du diskuterer noe du ikke har vist hva er før nå? Kanskje ikke så rart du ikke har sett noen gjøre det før da du ikke har vist hva det var. ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: olechr] #1808084 18/06/2014 08:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: olechr

Så du diskuterer noe du ikke har vist hva er før nå? Kanskje ikke så rart du ikke har sett noen gjøre det før da du ikke har vist hva det var. ;-)

Jeg har, på MTBR blitt kraftig korrigert på at en manual er en måte å løfte forhjulet på. Jeg har blitt fortalt at en manual ikke er en manual med mindre man bringer sykkelen helt opp til balansepunktet. Kanskje er det vranglære - helt OK. Det kunne vi ha klart opp i veldig fort hvis du hadde svart hva jeg hadde gjort i ditt tilfelle: "Nei, det er ikke hva jeg mener med en manual" i stedet for å surre deg inn i en teori om at jeg prøver å være ufin og dreie diskusjonen over på hva du feilaktig tror jeg har skrevet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: olechr] #1808089 18/06/2014 08:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det har ju helt klart varit en begreppsförviring i denna tråden. Vad björn beskriver är ju inte samma sak som att balansera på balansepunkten och det var det som jag och flera andra trodde en manual var.

Det ironiska är väl att många av GeirK sina inlägg väl gick ut på att komma fram till vad folk faktiskt menade när de sa manual. Om folk hade svarat på dem så hade tråden blivit kortare.

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1808093 18/06/2014 08:34
Espen J Offline
Besatt
Besatt

Du antar like mye som alle andre, du blir feilaktig antatt like mye som alle andre. Du havner i flere diskusjoner angående antakelser enn andre.
Jeg føler dette blir som gramatikknazistene som føler seg smarte når de "ikke forstår hva som er skrevet" med mindre det er perfekt skrevet...det er ikke nødvendigvis et tegn på inteligens.

Trønder osv
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: fredriks] #1808098 18/06/2014 08:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks
Det har ju helt klart varit en begreppsförviring i denna tråden. Vad björn beskriver är ju inte samma sak som att balansera på balansepunkten och det var det som jag och flera andra trodde en manual var.

Det ironiska är väl att många av GeirK sina inlägg väl gick ut på att komma fram till vad folk faktiskt menade när de sa manual. Om folk hade svarat på dem så hade tråden blivit kortare.

Jeg prøvde til å med å redegjøre for hva jeg mener med "manual" kl 13:58 i går.

"Når jeg løfter forhjulet for å for eksempel kjøre gjennom en søledam og minimere sprut i ansiktet, så kaller jeg ikke det en manual. Jeg tror det er litt begrepsuenighet ute og går her. Jeg mener at en manual begynner når du har fått sykkelen opp i balanse på bakhjulet."

Noen ganger føler jeg at jeg sterkt overvurderer folks generelle evne til å ta til seg skriftlig informasjon her inne.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: larsdx] #1808104 18/06/2014 08:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Gledelige nyheter for meg dette. I løpet av natten har jeg gått fra å ikke kunne utføre manuals, til faktisk å finne ut at jeg bruker "mini" manuals bortimot hver gang jeg sykler. Teknikkferdighetene blir stadig bedre!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Espen J] #1808105 18/06/2014 08:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du antar like mye som alle andre,

Det tror jeg ikke noe på, og hvis du går igjennom det jeg skriver, vil du mest sannsynlig se at det ikke stemmer. Jeg antar veldig lite, og spør alltid hvis jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til et utsagn. Jeg vil aldri unngå et spørsmål ved å dreie samtalen inn på antatte motiver for å stille spørsmålet, og jeg vil aldri påstå at folk har sagt ting de ikke har sagt. Du må gjerne motbevise det med eksempler. Jeg tror du får en tøff jobb med å underbygge den påstanden, men får du til det, skal jeg umiddelbart ta selvkritikk.

Det ble veldig klart for meg da jeg leste boken at mitt System 2 er svært effektivt og går på høygir hele dagen. For enkelte her inne virker det som det er permanent i dvale. Mange av "fellene" som Kahneman presenterer i boken, gikk jeg ikke på i det hele tatt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Espen J] #1808114 18/06/2014 08:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
[ Du havner i flere diskusjoner angående antakelser enn andre.

Antakelig er det fordi jeg bruker store deler av dagen til å kommunisere skriftlig med rasjonelle individer med akademisk bakgrunn, der jeg kan sende en illustrasjon av hvordan jeg har tolket en problemstilling med det enkle spørsmålet "Is this what you mean?" uten at mottaker begynner å fantasere om skjulte agendaer bak spørsmålet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1808121 18/06/2014 09:00
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg antar veldig lite.

Antakelig er det fordi...

Sorry. Kunne ikke la vær ICON_SMILE

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1808125 18/06/2014 09:02
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
Store deler ja. Mmm. Helt sikkert.

Side 6 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support