Vil jeg bli tøffere med mer polstring?
|
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring?
[Re: Stein]
17/06/2014 12:01
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Manual="sykle på bakhjulet uten å tråkke". Enkelt penkelt. (Å forklare, ikke å gjøre. (for meg)) Definisjonen din mangler noe om lengde (og dermed høyde på forhjulet). Å løfte forhjulet inn mot hindring, eller å holde forhjulet igjen fra å falle ned ved dropping er i mine øyne ikke manual. BMX-pumping er manual. Det må være en periode der man balanserer på bakhjulet for å kunne kalle det manual. Ellers så kan jo en hver nisse si at man behersker det? Dirt sin EWS-video fra Chile inneholder en kul pumpemanual ut et dropp, og en "show off" manual fra Cedric Gracia. De behersker manual. En video man uansett burde se.
|
|
|
[Re: larsdx]
17/06/2014 12:02
|
perbl
More than words
|
More than words
Tillater meg å poste et par bilder av de to lokale råtassene henrikg og buoyen som demonstrerer eksemplarisk bunnyhop via manual fra noen år tilbake da vi hadde en liten demodag her i Trondheim. Som juksehopper sjøl ser jeg at denne måten å hoppe over hindre på har store fordeler sammenlignet med trekking i pedaler, så jeg har litt lyst til å legge litt innsats i å lære meg dette skikkelig.    Forhjulet er klar av hindret godt før sykkelen forlater bakken, og han kan komme mye tettere innpå hindret før bakhjulet forlater bakken. Det var ikke store farten som var nødvendig for å komme over her.
Redigert av perbl; 17/06/2014 12:08.
Per B.
|
|
|
[Re: Tollef]
17/06/2014 12:20
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Dirt sin EWS-video fra Chile inneholder en kul pumpemanual ut et dropp, og en "show off" manual fra Cedric Gracia. De behersker manual.
En video man uansett burde se.
En annen video å se er CG herje med nye Nomad på hjemmebane. http://vimeo.com/95959050
|
|
|
[Re: GeirK]
17/06/2014 13:43
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Hvis dere ikke skjønner at denne tolkningen er deres eget ansvar, så synes jeg dere skal lese "Thinking. Fast and Slow", slik at dere får litt innsikt i hvor utrolig upålitelig menneskers tolkningsapparat er.
Men jeg tar gjerne i mot råd om hvordan jeg heller burde formulert spørsmålet.
Liker hvordan du til stadighet ber folk lese tidenes kjedeligste bok for å ha mulighet til å forstå deg. Hvis jeg trenger å lese en bok for å forstå ett menneske så er det ikke verd det. Jeg forstår de fleste andre menn (damer er en annen historie) uten.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
17/06/2014 13:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Liker hvordan du til stadighet ber folk lese tidenes kjedeligste bok for å ha mulighet til å forstå deg. Hvis jeg trenger å lese en bok for å forstå ett menneske så er det ikke verd det.
Denne boken leser man først og fremst for å forstå seg selv og sine egne begrensninger mhp å bade i egne antakelser. Hvis jeg ser på noen av dine utsagn fra den tiden du figurerte som "dopapiret" ser det ut som om du har hatt god progresjon i så måte. Andre her inne har ikke hatt samme utviklingskurve.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/06/2014 14:22
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Smigret over komplimentet, men altså, de fleste diskusjoner her inne foregår uten større missforståelser. Dere er en eksklusiv gruppe med få medlemer som til stadighet har det problemet. Jeg har ikke tenkt å lese en kjedelig bok (den ble påbegynt men aldri ferdiglest en gang) fordi noen få sliter med å gjøre seg forstått.
Trønder osv
|
|
|
[Re: sveinaa]
17/06/2014 14:26
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Sånn ift. temaet. Vil feks en dag med heisbasert sykling være noe som kan anbefales for oss som ikke er så flinke til å kjøre nedover? +1 Husker hvor mye raskere det gikk nedover på langrenn etter å ha prøvd megbi alpinbakkene. Men trenger jeg egentlig noe grovere enn min Intense med 160mm vandring til heisbasert sykling? Holder det å leie beskyttelse? Og Frognerseteren med banen som "heis" funker kanskje vel så bra som Drammen eller Hafjell?
|
|
|
17/06/2014 15:18
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Som beskrevet ovenfor er manual forløperen til bunnyhop, i hvert fall er små manuals det. For å kunne bunnyhop-e ting effektivt må du klare å holde forhjulet i lufta til det passer seg å løfte bakhjulet. Altså minst en sykkellengde.
Når jeg løfter forhjulet for å for eksempel kjøre gjennom en søledam og minimere sprut i ansiktet, så kaller jeg ikke det en manual. Jeg tror det er litt begrepsuenighet ute og går her. Jeg mener at en manual begynner når du har fått sykkelen opp i balanse på bakhjulet. Lenger manuals som dette fungerer bra som vist over i kulete terreng der det å hoppe fra en kul og til nedsiden av neste er vanskelig eller uønsket og det å pumpe nedi med forhjulet krever for mye bremsing for å unngå stuking.
Ser den, men mesteparten av terrenget i Norge er så rufsete at jeg vet ikke om teknikker fra en smooth BMX-bane er overførbare. Teknikk fra BMX er overførbart. Norges desidert beste utforsyklist for øyeblikket har bakgrunn fra BMX, og det ser man tydelig i kjøringen. Han hopper over alt og har en enorm flyt. Han hadde ikke kjørt mye heisbasert før han gruste alle i NC. Ellers så er sykkelhistorien, ikke bare terreng, full av kjempedyktige atleter som har konvertert fra BMX. Norges siste WC blant voksne menn var vel også av en mannlig bmx- syklist. Riktignok 4X. Ellers så noterer jeg at de som uttrykker skepsis mot bunnyhop som et effektiv, grunnleggende teknikk for å bli raskere på sykkel ikke behersker den. Forøvrig synes jeg at denne tråden behøver et skrik fra Angvik.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
17/06/2014 15:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ser den, men mesteparten av terrenget i Norge er så rufsete at jeg vet ikke om teknikker fra en smooth BMX-bane er overførbare.
Teknikk fra BMX er overførbart. Norges desidert beste utforsyklist for øyeblikket har bakgrunn fra BMX, og det ser man tydelig i kjøringen. Han hopper over alt og har en enorm flyt. Han hadde ikke kjørt mye heisbasert før han gruste alle i NC. Selvfølgelig er det overførbart, min kommentar var spesifikk til å bruke manuals til å forsere kuler. Det var dårlig spesifisert av meg. Jeg har ALDRI sett en stisyklist dra en manual annet enn som show-off, og jeg har syklet med tilstrekkelig mange i inn- og utland til at jeg mener mitt utvalg er representativt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/06/2014 15:40
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg har ALDRI sett en stisyklist dra en manual annet enn som show-off, og jeg har syklet med tilstrekkelig mange i inn- og utland til at jeg mener mitt utvalg er representativt. Jeg har sett det mange ganger.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
17/06/2014 15:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har ALDRI sett en stisyklist dra en manual annet enn som show-off, og jeg har syklet med tilstrekkelig mange i inn- og utland til at jeg mener mitt utvalg er representativt. Jeg har sett det mange ganger. Sånn som dette? 
|
|
|
17/06/2014 17:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Og du sier du ikke er kverulerende. Du trenger ikke å være ufin og si ingen andre har sett det fordi du ikke får det til selv. Æda Bæda.
|
|
|
17/06/2014 18:11
|
perbl
More than words
|
More than words
Liker hvordan du til stadighet ber folk lese tidenes kjedeligste bok for å ha mulighet til å forstå deg. Hvis jeg trenger å lese en bok for å forstå ett menneske så er det ikke verd det.
Denne boken leser man først og fremst for å forstå seg selv og sine egne begrensninger mhp å bade i egne antakelser. Hvis jeg ser på noen av dine utsagn fra den tiden du figurerte som "dopapiret" ser det ut som om du har hatt god progresjon i så måte. Andre her inne har ikke hatt samme utviklingskurve. Det er en annen anvendelse av denne boka du så langt ikke har nevnt: Det kan også være mulig å bruke den til å formulere seg slik at folk ikke tyr til unødvendige antagelser om det man prøver å formidle.
Per B.
|
|
|
17/06/2014 18:12
|
perbl
More than words
|
More than words
Sånn ift. temaet. Vil feks en dag med heisbasert sykling være noe som kan anbefales for oss som ikke er så flinke til å kjøre nedover? +1 Husker hvor mye raskere det gikk nedover på langrenn etter å ha prøvd megbi alpinbakkene. Men trenger jeg egentlig noe grovere enn min Intense med 160mm vandring til heisbasert sykling? Holder det å leie beskyttelse? Og Frognerseteren med banen som "heis" funker kanskje vel så bra som Drammen eller Hafjell? Om du er nybegynner vil jeg tro en 6.6 er adskillig mer enn hva du har behov for med mindre du føler for å ta de heftigste svevene.
Per B.
|
|
|
17/06/2014 18:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og du sier du ikke er kverulerende. Du trenger ikke å være ufin og si ingen andre har sett det fordi du ikke får det til selv. Æda Bæda. Jeg sier ikke at ingen andre har sett det. Hva er det jeg gjør feil som får deg til å anta at jeg har sagt noe som jeg ikke har sagt? Jeg sier at jeg, ut i fra mitt erfaringsgrunnlag, ikke tror det er vanlig å sykle som han på bildet når man sykler sti, annet enn for moro skyld. Dersom du har sett folk ha nytte av den type sykling på sti, er jeg selvsagt interessert i å høre om det. Ingen ting er bedre enn å lære noe nytt. Derfor spør jeg en gang til - har du sett folk sykle sånn på sti og hatt nytte av det? Jeg spør ikke for å være ufin, og spørsmålet er en et spørsmål, ikke en påstand om at ingen har sett det. Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig.
|
|
|
[Re: perbl]
17/06/2014 18:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er en annen anvendelse av denne boka du så langt ikke har nevnt: Det kan også være mulig å bruke den til å formulere seg slik at folk ikke tyr til unødvendige antagelser om det man prøver å formidle.
Helt klart.
|
|
|
17/06/2014 18:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du trenger ikke å være ufin Det er ett eller annet jeg overser her. Jeg leser hva jeg har skrevet og prøver å finne ut hva som var ufint, men jeg ser det ikke. Kan noen gi meg et hint? Jeg sier det fordi jeg ønsker å lære å ikke bli oppfattet som ufin når jeg ikke mener å være ufin - ikke for å kverulere. I mellomtiden tar jeg meg en sykkeltur i Estenstadmarka og ser etter muligheter for manuals og bunnyhop!
|
|
|
17/06/2014 18:48
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Du trenger ikke å være ufin Det er ett eller annet jeg overser her. Jeg leser hva jeg har skrevet og prøver å finne ut hva som var ufint, men jeg ser det ikke. Kan noen gi meg et hint? Jeg sier det fordi jeg ønsker å lære å ikke bli oppfattet som ufin når jeg ikke mener å være ufin. Helt ærlig, skjønner du ikke at posting av det bildet med "Sånn som dette her?" som eneste tekst, kan leses som "ha, jeg tror ikkeno på at du har sett noen som har gjort det på sti, og jeg gnir det inn med et morsomt bilde"? Sånn leser jeg det, og på reaksjonen til Olechr, tror jeg vel han og jeg var rimelig på linje her. Sett i kontekst av at Olechr har sykla Megavalanche og Trans-provence med sannnsyligvis de råeste endurosyklistene denne planeten har å by på, blir det hele enda tydeligere for meg.
|
|
|
17/06/2014 19:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Men når jeg skriver det nå, så ser jeg lett at hvis det var du som hadde skrevet noe slikt, så ville jeg kanskje likevel forstått det dithen at du føler at bunnyhop er bortkastet. Er nok en god del sannhet i det redaktøren skriver her. Men er stortsett enig med GeirK, Dan og Tollef. Napper opp forhjulet stadig vekk for å forsere hindringer kun med bakhjulet, men synes ikke det er i nærheten av en manual. Tyndepunktet er ikke i nærheten av balansepunktet og som regel fortsetter jeg å tråkke for å beholde farten. Det blir litt som å si at man kan sjonglere når man klarer å kaste tre baller i luften før den første treffer bakken. Og ærlig talt, når GeirK har brukt en side på å forklare at han er interessert i å se hvor manuals og bunnyhopps kan gi vesentlig fordel ved stisykling og så faller noen over at han plasserer et bilde av en 'manual' med spørsmålet 'sånn som dette?' Ja da er det nok mye sannhet i redaktørens analyse: Men når jeg skriver det nå, så ser jeg lett at hvis det var du som hadde skrevet noe slikt, så ville jeg kanskje likevel forstått det dithen at du føler at bunnyhop er bortkastet.Spiller ingen rolle for noen hvordan GeirK formulerer seg.
|
|
|
17/06/2014 19:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
[Re: perbl]
17/06/2014 20:01
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Sånn ift. temaet. Vil feks en dag med heisbasert sykling være noe som kan anbefales for oss som ikke er så flinke til å kjøre nedover? +1 Husker hvor mye raskere det gikk nedover på langrenn etter å ha prøvd megbi alpinbakkene. Men trenger jeg egentlig noe grovere enn min Intense med 160mm vandring til heisbasert sykling? Holder det å leie beskyttelse? Og Frognerseteren med banen som "heis" funker kanskje vel så bra som Drammen eller Hafjell? Om du er nybegynner vil jeg tro en 6.6 er adskillig mer enn hva du har behov for med mindre du føler for å ta de heftigste svevene. Det var det jeg også tenkte meg. Hvor er det best å prøve seg da? frognerseteren? Vettakollen? Drammen?
|
|
|
17/06/2014 20:22
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
6.6en din holder fint til sykling i frognerseteren og vettakollen. Forsåvidt også i Drammen, men du kan sikkert ha utbytte av å prøve en sykkel med mer vandring. Det er både morro og mye å lære av å sykle på en DH sykkel. Og da er det jo greit å passe på og benytte anledningen når man befinner seg et sted der man kan leie sykkel  Det er en del mer tidseffektivt med heisbasert sykling enn t-banebasert. Rekker vel ca. en runde (5-10 min sykling) i halvtimen i seteren, hvis jeg ikke husker feil.
|
|
|
[Re: Supermann]
17/06/2014 21:37
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Ellers så noterer jeg at de som uttrykker skepsis mot bunnyhop som et effektiv, grunnleggende teknikk for å bli raskere på sykkel ikke behersker den.
Vel notert.. Tror du har mail fra Stava. 
|
|
|
17/06/2014 21:52
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Geir, når du løfter forhjulet når du skal over hindringer, eller kanskje mer relevant, ut fra et drop. Kan du beskrive hvordan bevegelse du gjør med kroppen da? (Bakgrunnen for spørsmålet besvares trolig i neste svar fra meg senere  ) Edit: tar det med en gang. Jeg lurer på om du bruker hofta som utgangspunkt og skyver den bakover og presser hælene fremover eller om det er mer type nappe i styret. Manuals starter fra hofta. En manual må nødvendigvis ikke være så høy for at det skal være manual som det virker som du, og flere mener. Kan hende du egentlig er ganske flink på små manuals? Prøver selv å lære meg dette bedre sammen med bunnyhopp denne sesongen. Gøy å prøve å lære litt mer teknikk for å øke flyten over hindre.
Redigert av hbakken; 17/06/2014 22:06.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: knuthaug]
17/06/2014 22:08
|
olechr
More than words
|
More than words
Du trenger ikke å være ufin Det er ett eller annet jeg overser her. Jeg leser hva jeg har skrevet og prøver å finne ut hva som var ufint, men jeg ser det ikke. Kan noen gi meg et hint? Jeg sier det fordi jeg ønsker å lære å ikke bli oppfattet som ufin når jeg ikke mener å være ufin. Helt ærlig, skjønner du ikke at posting av det bildet med "Sånn som dette her?" som eneste tekst, kan leses som "ha, jeg tror ikkeno på at du har sett noen som har gjort det på sti, og jeg gnir det inn med et morsomt bilde"? Sånn leser jeg det, og på reaksjonen til Olechr, tror jeg vel han og jeg var rimelig på linje her. Sett i kontekst av at Olechr har sykla Megavalanche og Trans-provence med sannnsyligvis de råeste endurosyklistene denne planeten har å by på, blir det hele enda tydeligere for meg. He he du tolker det rett. Når en person mener man ikke er kverulant og så legger ut et slik bilde som svar så trur jeg de fleste tolker det slik. Men jeg driter egentlig i det. Han må gjerne mene at både manual og bunny bare er tull. Men når de som sykler fortest i verden gjør noe helt annet så velger jeg å se på de. :-D
Redigert av olechr; 17/06/2014 22:08.
|
|
|
[Re: hbakken]
17/06/2014 22:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Geir, når du løfter forhjulet når du skal over hindringer, eller kanskje mer relevant, ut fra et drop. Kan du beskrive hvordan bevegelse du gjør med kroppen da? (Bakgrunnen for spørsmålet besvares trolig i neste svar fra meg senere  ) Edit: tar det med en gang. Jeg lurer på om du bruker hofta som utgangspunkt og skyver den bakover og presser hælene fremover eller om det er mer type nappe i styret. Manuals starter fra hofta. En manual må nødvendigvis ikke være så høy for at det skal være manual som det virker som du, og flere mener. Kan hende du egentlig er ganske flink på små manuals? Prøver selv å lære meg dette bedre sammen med bunnyhopp denne sesongen. Gøy å prøve å lære litt mer teknikk for å øke flyten over hindre. Artig at du spurte siden jeg analyserte akkurat det på turen min i dag. Kommer jeg sakte inni et drpp, drar jeg styret opp for å sørge for at begge hjulene har samme fallhøyde i det bakhjulet går av kanten - dvs mer for en flat landing enn for en skrå. Har jeg god far lener jeg meg bakover og holder igjen forhjulet til det er i lufta, skyver sykkelen fra meg ut av kanten og lar den komme opp under kroppen min. Jeg har ikke sjans til å bunnyhoppe i lav fart på flat mark. Jeg ender bare med å plante forhjulet rett tilbake i bakken. Dersom jeg hopper for å korrigere kursen, bruker jeg aktivt pedalhopp, men når jeg forserer hindre, bruker jeg noe som ligner på bunnyhop.
|
|
|
17/06/2014 22:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du trenger ikke å være ufin Det er ett eller annet jeg overser her. Jeg leser hva jeg har skrevet og prøver å finne ut hva som var ufint, men jeg ser det ikke. Kan noen gi meg et hint? Jeg sier det fordi jeg ønsker å lære å ikke bli oppfattet som ufin når jeg ikke mener å være ufin. Helt ærlig, skjønner du ikke at posting av det bildet med "Sånn som dette her?" som eneste tekst, kan leses som "ha, jeg tror ikkeno på at du har sett noen som har gjort det på sti, og jeg gnir det inn med et morsomt bilde"? Sånn leser jeg det, og på reaksjonen til Olechr, tror jeg vel han og jeg var rimelig på linje her. Sett i kontekst av at Olechr har sykla Megavalanche og Trans-provence med sannnsyligvis de råeste endurosyklistene denne planeten har å by på, blir det hele enda tydeligere for meg. He he du tolker det rett. Når en person mener man ikke er kverulant og så legger ut et slik bilde som svar så trur jeg de fleste tolker det slik. Men jeg driter egentlig i det. Han må gjerne mene at både manual og bunny bare er tull. Men når de som sykler fortest i verden gjør noe helt annet så velger jeg å se på de. :-D Men, du har ennå ikke svart på spørsmålet. Er det slik de gjør? Jeg spør fordi jeg har en mistanke om at du og jeg har forskjellig oppfatning av hva en manual er. Og nei. Jeg har ikke skrevet at manual og bunny er bare tull. Jeg synes virkelig at det er en uting at du påstår at jeg skiver ting jeg ikke skriver.
|
|
|
[Re: knuthaug]
17/06/2014 22:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du trenger ikke å være ufin Det er ett eller annet jeg overser her. Jeg leser hva jeg har skrevet og prøver å finne ut hva som var ufint, men jeg ser det ikke. Kan noen gi meg et hint? Jeg sier det fordi jeg ønsker å lære å ikke bli oppfattet som ufin når jeg ikke mener å være ufin. Helt ærlig, skjønner du ikke at posting av det bildet med "Sånn som dette her?" som eneste tekst, kan leses som "ha, jeg tror ikkeno på at du har sett noen som har gjort det på sti, og jeg gnir det inn med et morsomt bilde"? Sånn leser jeg det, og på reaksjonen til Olechr, tror jeg vel han og jeg var rimelig på linje her. Sett i kontekst av at Olechr har sykla Megavalanche og Trans-provence med sannnsyligvis de råeste endurosyklistene denne planeten har å by på, blir det hele enda tydeligere for meg. Det var ikke ment å være et morsomt bilde. Det var den beste illustrasjonen av manual jeg kunne finne. Jeg skjønner ikke hva som er morsomt med det Jeg har heller ikke empati til å forstå Oles reaksjon på spørsmålet. Selv hadde jeg svart "Ja, faktisk!" eller "Nei, det er ikke hva jeg mener med manual" og så vært ferdig med saken. Hvis jeg mot all formodning skulle svart som Ole, ville jeg vært dritflau over meg selv og sagt unnskyld. For meg er det å tillegge en annen person meninger han ikke har og påstå at han har sagt ting han ikke har sagt, et alvorlig overtramp. Hvorfor er vi så forskjellige her? Hvorfor kan han ikke bare svare på spørsmålet uten å lage en masse dramatikk? Jeg skjønner det virkelig ikke.
|
|
|
[Re: JoachimV]
18/06/2014 00:51
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Ellers så noterer jeg at de som uttrykker skepsis mot bunnyhop som et effektiv, grunnleggende teknikk for å bli raskere på sykkel ikke behersker den.
Vel notert.. Tror du har mail fra Stava. Kommer tilbake når armen er hel. Dere får nyte det mens dere kan ;-) Og jeg planlegger å fortsette å sette KOMs på hardtail.
Ut på tur!
|
|
|
18/06/2014 06:30
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter denne tråden sitter jeg igjen med to ting: 1) jeg må ta meg sammen og øve på sånn manual og 2) nå må vi komme oss ut og ha det litt gøy, få på et flir og se etter det beste og ikke verste i folk. Og et siste tips, jeg antar egentlig at det allerede er nevnt, men: Jeg har lært veldig mye på å ligge på hjulet til de som er bedre enn meg. Det fordrer at de som er bedre enn deg viser hensyn og sykler akkurat litt fortere enn det du er komfortabel med, men selvsagt ikke for mye. Du må ha overskudd til å lære/observere samtidig med at du blir pushet. For at dett skal funke må det altså være en viss grad av samarbeid mellom han foran deg som er bedre og deg, for erfarne, oppgående, gode og trivelige syklister skal det komme av seg selv. Jeg har vært heldig og syklet med fine folk som har gjort nettopp det. Kanskje var de bare lei av å vente 
|
|
|
|
|