Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Vil jeg bli tøffere med mer polstring?

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Supermann] #1807052 16/06/2014 19:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Supermann
Sitat: sveinaa

Mener du her "å dra med seg" bakhjulet over feks et oppover crux dersom man skulle stoppe opp pga høyden ev cruxet? Eller samme prinsippet man skaper fart på i vert skating (ramp)/ evt pump track på sykkel?

Tja, er ikke det to sider av samme sak? Jeg tror ihvertfall at det er veldig overførbart.

Jeg vet ikke. Det å pumpe fart å bruke tyngdekraften ift. det å balansere og jokke opp en liten trapp m 3-4 trinn opplever jeg kanskje som litt forskjellig, men jeg vet ikke.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: JoachimV] #1807151 16/06/2014 21:40
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: JoachimV
Med 635mm styre vil jeg anbefale deg å begynne på scratch med cockpit. Få deg minst 750mm styre og passe stem i rett høyde til det. Dette er ingen guttegreie, det er sykkeltilpasning og en Intense fortjener såpass. Få hjelp av noen som har greie på det og i beste fall får du ny sykkelopplevelse med den du har.

Selv har jeg fått mye god hjelp i boka "Mastering mountain bike skills". Den er blitt min bibel. Den er trofast venn på senga og det er alltid noe å ta for seg. Det viktigste er kanskje å fokusere på en ting av gangen og det hjelper denne deg med. Noe så basic som å terpe inn vekta på pedalene, ikke på styret glemmer du ikke etter å ha lest noen sider, den er morsom også. 120 spenn det har du råd til. ICON_SMILE

1, You probably suck
2, You suck more than you realize
3. You suck because you're too stiff and passive on the bike

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=0736083715

Takk for boktips!

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1807156 16/06/2014 21:43
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: GeirK

Det virker som du tror jeg er ute for å kverulere her, Øyvind. I såfall tar du feil. Jeg er ute etter å forstå

Det tror jeg ikke det er så mange som går på lenger..

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Kriss] #1807218 17/06/2014 06:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kriss

Det virker som du tror jeg er ute for å kverulere her, Øyvind. I såfall tar du feil. Jeg er ute etter å forstå

Kan ikke du starte en egen tråd der du legger frem dine teorier om GeirKs intensjoner bak det han skriver og argumentere for hvorfor du påstår at han ljuger -så slipper vi at du søler til denne? Evt kan du sende meg en PM eller ringe meg på 930 95 935 med overbevisende argumenter for hvorfor jeg ikke snakker sant. Antakelig er det bare du og noen av de andre hobby-tankeleserne her inne som synes dette emnet er interessant.

Lykke til!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1807246 17/06/2014 07:03
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G

Kan ikke du starte en egen tråd der du legger frem dine teorier om GeirKs intensjoner bak det han skriver og argumentere for hvorfor du påstår at han ljuger -så slipper vi at du søler til denne? Evt kan du sende meg en PM eller ringe meg på 930 95 935 med overbevisende argumenter for hvorfor jeg ikke snakker sant. Antakelig er det bare du og noen av de andre hobby-tankeleserne her inne som synes dette emnet er interessant.

Lykke til!

Du har snart 20000 innlegg på et terrengsykkelforum og må FORKLARES hvorfor bunnyhop og manuals er nyttige teknikker for å kjøre raskere på sti? Jeg er imponert!
Det er jo ikke umulig at ditt ekstreme behov for å få selv de mest innlysende ting forklart etter innmedteskjeprinsippet, samtidig som at du gir inntrykk av å være relativt oppegående kan få noen til å ta deg for å være en kverulant? Evt kødd?

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: grigri] #1807264 17/06/2014 07:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: grigri

Du har snart 20000 innlegg på et terrengsykkelforum og må FORKLARES hvorfor bunnyhop og manuals er nyttige teknikker for å kjøre raskere på sti? Jeg er imponert!
Det er jo ikke umulig at ditt ekstreme behov for å få selv de mest innlysende ting forklart etter innmedteskjeprinsippet, samtidig som at du gir inntrykk av å være relativt oppegående kan få noen til å ta deg for å være en kverulant? Evt kødd?

Uansett hvor berettiget man mener at en feil antakelse er, er den fremdeles feil, og det er den som gjør antakelsen som har ansvaret.

Her tror jeg det er resonnementet ditt feiler: La oss si at jeg visste at bunnyhop var viktig for å kjøre fort på sti. Hvis jeg så spør noen hvorfor det er viktig, til tross for at jeg allerede vet svaret, så er jeg jo ikke kverulant - bare en pratmaker. Jeg ville aldri spørre noen om en forklaring som jeg allerede er enig i bare for å spørre.

Jeg kjenner mange som kjører fort på sti - jeg ser ingen av dem bruke bunnyhop for å få det til.

Når det gjelder manuals, så kjenner jeg to stykker som kan kjøre flere kilometer på bakhjulet i unnabakke på vei, men jeg ser dem aldri dra på bakhjulet opp til balansepunktet for å forsere hindringer på sti. De er begge svært kapable stisyklister.

Så - når jeg får informasjon som ikke stemmer med mine observasjoner og min forståelse, så spør jeg om en forklaring så jeg kan forstå hva det er jeg ikke har fått med meg. De som ønsker å spinne historier om alternative agendaer, må gjerne gjøre det, men værsågod holde seg for gode til å diskutere som om disse historiene var virkelighet. Hvis du er usikker og fryktelig interessert i hvorfor jeg stiller et spørsmål - ikke anta, men spør han som sitter med fasiten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Kriss] #1807270 17/06/2014 07:28
Dan Offline
More than words
More than words

Det er ikke vanskelig å se på det GeirK skriver som kverulering hvis man har bestemt seg på forhånd for at han er en kverulant. Selv velger jeg å se ham som en bullshitvaktbikkje og den jobben gjør han veldig bra, og selv om det knekker noen egg/egoer innimellom så blir det jo litt underholdning av det også. ICON_SMILE

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1807278 17/06/2014 07:38
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Lykke til!

Du ber andre om å ikke søle til tråder. Den var faktisk litt morsom..

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Kriss] #1807279 17/06/2014 07:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du ber andre om å ikke søle til tråder. Den var faktisk litt morsom..

Fordi at?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1807282 17/06/2014 07:44
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
[quote=grigri]

Uansett hvor berettiget man mener at en feil antakelse er, er den fremdeles feil, og det er den som gjør antakelsen som har ansvaret.

Her tror jeg det er resonnementet ditt feiler: La oss si at jeg visste at bunnyhop var viktig for å kjøre fort på sti. Hvis jeg så spør noen hvorfor det er viktig, til tross for at jeg allerede vet svaret, så er jeg jo ikke kverulant - bare en pratmaker. Jeg ville aldri spørre noen om en forklaring som jeg allerede er enig i bare for å spørre.

Jeg kjenner mange som kjører fort på sti - jeg ser ingen av dem bruke bunnyhop for å få det til.

Når det gjelder manuals, så kjenner jeg to stykker som kan kjøre flere kilometer på bakhjulet i unnabakke på vei, men jeg ser dem aldri dra på bakhjulet opp til balansepunktet for å forsere hindringer på sti. De er begge svært kapable stisyklister.

Så - når jeg får informasjon som ikke stemmer med mine observasjoner og min forståelse, så spør jeg om en forklaring så jeg kan forstå hva det er jeg ikke har fått med meg. De som ønsker å spinne historier om alternative agendaer, må gjerne gjøre det, men værsågod holde seg for gode til å diskutere som om disse historiene var virkelighet. Hvis du er usikker og fryktelig interessert i hvorfor jeg stiller et spørsmål - ikke anta, men spør han som sitter med fasiten.

[/quot

Jeg hadde igrunnen ikke resonnert. Men jeg antar at du har sykla noen timer på sti og synes det er rart at du ikke har nok fantasi til å se når enkle teknikker kan være nyttige.
Men nå ser jeg muligheten til å lære noe. Hvordan passerer man en trestamme som ligger over stien uten å hoppe og uten å miste fart og flyt? Spørsmålet forutsetter naturligvis at man har en viss fart og ikke ønsker å bremse.

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1807283 17/06/2014 07:44
olechr Offline
More than words
More than words

Man kan selvsagt kjøre fort på sti. Men det er ingen som kjører virkelig fort som ikke bruker teknikker som bunnyhopp og manuel til en viss grad. Det er ganske grunnleggende teknikker man etterhvert bruker ganske så mye når man skal fortest ned en bakke og i mange tilfeller opp en bakke.

Men selvsagt kan man sykle fort uten også. Og du kjenner sikkert noen som sykler fort på sti uten å bruke det.

Redigert av olechr; 17/06/2014 07:49.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1807285 17/06/2014 07:47
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan du forklare hvorfor bunnyhop er viktig for å kjøre fort på sti? Det er ikke innlysende for meg.

Men du ser at teknikken opp mot det å hoppe en halvmeter på flatmark og å ligge og "coaste" er noe man bruker på sti? Å løfte sykkel over et lite trappetrinn i fart og å løfte forhjulet over en rot?

Om man kan øve inn kaninhopp og manuals blir man bedre på teknikken og automatiserer bevegelsen på sti, selv om man ikke ligger og vipper på balansepunktet - så vet man godt hvor det er og slipper å tenke på om man kommer over en rot eller et trapptrinn. På den måten kan man konsentrere seg om å flytte blikket framover og få flyt.

Jeg tror ikke det er tilfeldig at kompisene du kjenner som er flinke på manuals og kaninhopp også er flinke på sti, tror du?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Dan] #1807294 17/06/2014 07:50
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan

Det er ikke vanskelig å se på det GeirK skriver som kverulering hvis man har bestemt seg på forhånd for at han er en kverulant. Selv velger jeg å se ham som en bullshitvaktbikkje og den jobben gjør han veldig bra, og selv om det knekker noen egg/egoer innimellom så blir det jo litt underholdning av det også. ICON_SMILE

Enig med Dan her. Min første reaksjon på GeirK sine innlegg er noen ganger å blåse i nesa, men når jeg tenker over saken så er det som oftest relevant og helt greie spørsmål. Nå vil jeg ikke gi Geir for mye vann på mølla, men det er vel rett og slett slik at ikke alle liker å bli intellektuelt utfordret. Når jeg først bruker så mye tid på å tenke på sykkel synes jeg egentlig det er greit at noen også stiller vanskelige/pirkete spørsmål. Det er jo ofte slik diskusjonen løfter seg et hakk fra forrige runde. Men for all del, dersom vi aller helst vil gjenta gamle sannheter og repetere oss selv gang på gang så er vel det også trivelig. Bare kanskje ikke så utviklende...

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: grigri] #1807298 17/06/2014 07:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvordan passerer man en trestamme som ligger over stien uten å hoppe og uten å miste fart og flyt? Spørsmålet forutsetter naturligvis at man har en viss fart og ikke ønsker å bremse.

Jeg vil hevde at trestamme over sti er et spesialtilfelle som man ikke må kunne håndtere for å kunne kjøre fort på sti rent generelt, men nå snakker jeg ut fra rene Trondheimserfaringer. Her blir trestammer enten kuttet eller så bygges det en rampe med stokker på oversiden.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Garpen] #1807304 17/06/2014 07:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Garpen
Kan du forklare hvorfor bunnyhop er viktig for å kjøre fort på sti? Det er ikke innlysende for meg.

Men du ser at teknikken opp mot det å hoppe en halvmeter på flatmark og å ligge og "coaste" er noe man bruker på sti? Å løfte sykkel over et lite trappetrinn i fart og å løfte forhjulet over en rot?

Om man kan øve inn kaninhopp og manuals blir man bedre på teknikken og automatiserer bevegelsen på sti, selv om man ikke ligger og vipper på balansepunktet - så vet man godt hvor det er og slipper å tenke på om man kommer over en rot eller et trapptrinn. På den måten kan man konsentrere seg om å flytte blikket framover og få flyt.

Jeg tror ikke det er tilfeldig at kompisene du kjenner som er flinke på manuals og kaninhopp også er flinke på sti, tror du?

Jo, men de kjører ikke fortere enn meg som ikke kan noen av delene. Jeg løfter ofte forhjulet når jeg kjører på sti, men det er ikke det samme som å beherske manuals.

Jeg ser helt klart at det er nyttig å kunne sveve over hindringer med bunnyhop nå som jeg har fått det forklart, men det var ikke innlysende før det skjedde. Det var derfor jeg spurte. De som fremdeles ikke tror at det var grunnen, må gjerne sutre videre så lenge de holder det for seg selv.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1807315 17/06/2014 08:10
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Hvordan passerer man en trestamme som ligger over stien uten å hoppe og uten å miste fart og flyt? Spørsmålet forutsetter naturligvis at man har en viss fart og ikke ønsker å bremse.

Jeg vil hevde at trestamme over sti er et spesialtilfelle som man ikke må kunne håndtere for å kunne kjøre fort på sti rent generelt, men nå snakker jeg ut fra rene Trondheimserfaringer. Her blir trestammer enten kuttet eller så bygges det en rampe med stokker på oversiden.

Trestamme over stien, en stor stein som du kommer feil inn på eller ikke kan komme utenom, en oppoverkant på 30-40-50 cm i potensiell stor fart, en stor rot som ligger eksponert tvers over stien. Dette er alle situasjoner som gir deg bedre flyt med en automatisert manual/løft styret og høkk bakparten over/kaninhopp eller varianter over temaet.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1807325 17/06/2014 08:22
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G

Jo, men de kjører ikke fortere enn meg som ikke kan noen av delene. Jeg løfter ofte forhjulet når jeg kjører på sti, men det er ikke det samme som å beherske manuals.

Jeg ser helt klart at det er nyttig å kunne sveve over hindringer med bunnyhop nå som jeg har fått det forklart, men det var ikke innlysende før det skjedde. Det var derfor jeg spurte. De som fremdeles ikke tror at det var grunnen, må gjerne sutre videre så lenge de holder det for seg selv.

Supert GeirK. Finner det interessant at når jeg skriver "trestamme" og ikke "F.eks en trestamme" så leser du "trestamme" uten å vurdere å tenke på andre naturlige hindringer du kan møte på en stitur.
Men det viktige er jo at du har lært noe og slik sett fått noe utav dagen, gleder meg til å se deg sprette omkring i bymarka:)

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: larsdx] #1807327 17/06/2014 08:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Å hoppe over dype langsgående renner på breiere stier, og hoppe over flere røtter for å lande i nedoverbakke på baksiden, å hoppe inn i en naturlig dosering fra motsatt side av stien, å hoppe over tvergående renner, å hoppe opp fortauskantlingnende elementer, å lette over en kul for å kunne lande i riktig vinkel i nedoverbakken på baksiden.

Forskjellen på flyt med og uten hopping er enorm vil jeg si. Men det er klart at moderne dempere kan dundre rett gjennom ganske mye...
Men flyt vil jeg ikke kalle sånt.

I går hoppet jeg over tre trestammer innenfor 20 meter sti. Å skulle gjøre det uten å kunne hoppe ville ødelagt veldig mye flyt.
Jeg hoppet også opp på en rothaug i en kort bratt motbakke, jeg bunnyhoppet over røtter i en innersving slik at jeg kunne kutte svingen, jeg hoppet over en dyp grøft i stien på tvers og jeg hoppet opp av en renne på langs.
Jeg hoppet over flere store steiner, samt hoppet opp i stiveggen etter en sving med kraftig kompresjon. Noe av dette ble gjort for moro skyld, men alt var med på å gi økt flyt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: knuthaug] #1807333 17/06/2014 08:36
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: knuthaug

Trestamme over stien, en stor stein som du kommer feil inn på eller ikke kan komme utenom, en oppoverkant på 30-40-50 cm i potensiell stor fart, en stor rot som ligger eksponert tvers over stien. Dette er alle situasjoner som gir deg bedre flyt med en automatisert manual/løft styret og høkk bakparten over/kaninhopp eller varianter over temaet.

Det er vel ingen tvil om at det er veldig kjekt og ikke minst kan det imponere kamerater og fuglene i skogen. Det jeg reagerer på er at det svares bombastisk i en tråd jeg oppfatter som litt nybegynner, hvertfall nedover. Han innrømmer å kjøre i 8 km/t og får beskjed om å gå hjem å lære seg bunnyhop. Han har ikke engang nok fart til å bunnyhoppe over en 30-40-50cm kant om han så hoppa 3 meter høyt. Hva med å begynne med 0-30cm? Nybegynnervennligheta på dette forumet er til tider fraværende. Fordi noen starta med å hoppe på HT for hauger av år siden trenger det ikke være sånn i dag på en fulldemper. Har sykla sti ett år nå og tar fortsatt ikke noe bunnyhop, tenker som så at det kommer og er fortsatt mye annet jeg prioriterer, klarer meg helt fint sånn det er med nok av luft under hjula til at jeg ikke må oppsøke knot å hoppe over halvmeter høye tømmerstokker / steiner for å kjøre fort.

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: knuthaug] #1807338 17/06/2014 08:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: knuthaug

en stor stein som du kommer feil inn på

Godt poeng. Det opplevde jeg for ikke så lenge siden, og måtte gjøre en korreksjon som førte til en eskalerende kjede av dårlige linjevalg som jeg til slutt fikk under kontroll.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: JoachimV] #1807342 17/06/2014 08:49
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nybegynnervennligheta på dette forumet er til tider fraværende.

Neida. Tråden bare utviklet seg litt. Trådstarter kan jo øve seg på å lande med begge hjula samtidig fra kanter som er litt høyere enn en fortauskant - i stedet for å stuke med forhjulet først. (Nesten) alt som har vært skrevet i tråden har relevans - også for nybegynnere.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: sykkeloyvind] #1807344 17/06/2014 08:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sykkeloyvind
Å hoppe over dype langsgående renner på breiere stier, og hoppe over flere røtter for å lande i nedoverbakke på baksiden, å hoppe inn i en naturlig dosering fra motsatt side av stien, å hoppe over tvergående renner, å hoppe opp fortauskantlingnende elementer, å lette over en kul for å kunne lande i riktig vinkel i nedoverbakken på baksiden.

Det meste av dette gjør jeg allerede men med juksehopp siden jeg har klikkpedaler. Jeg fikk imidlertid seriøst lyst på å lære meg ekte bunnyhop etter å ha leste hva dere skriver som gidder å ta dere bryet med å gi et ordentlig svar i stedet for å sutre om mulige skjulte agendaer bak spørsmålet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Garpen] #1807347 17/06/2014 08:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nybegynnervennligheta på dette forumet er til tider fraværende.

Neida. Tråden bare utviklet seg litt. Trådstarter kan jo øve seg på å lande med begge hjula samtidig fra kanter som er litt høyere enn en fortauskant - i stedet for å stuke med forhjulet først. (Nesten) alt som har vært skrevet i tråden har relevans - også for nybegynnere.

Da jeg skulle lære meg hucking, begynte jeg med en fortauskant slik at jeg fikk til timingen riktig - og så gikk jeg gradvis opp i høyde til jeg klarte 80cm. Dersom man finner en støttemur langs en skrånende vei, der man har godt tilløp og landing, kan det være et glimrende sted å ha progressiv læring på å kjøre dropp. Forskjellen mellom å rulle ned med forhjulet først kontra seile av kanten med begge hjula i været har enormt mye å bety for flyten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: larsdx] #1807352 17/06/2014 08:56
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dersom vi nå skal tilbake til tips som faktisk er nyttige for en nybegynner så vil jeg skrive under på de som har tipset om å se fremover - det er utrolig hvor mye som prosesseres i underbevisstheten og ved å se fremover er det enklere å velge en god linje og slippe seg løs. Også på tekniske kruks har jeg hatt stor glede av å feste blikket på dit jeg ønsker meg fremfor det som står i veien. Ja da, er hindringen stor nok må du se på den også, men som en under middels stisyklist handler mine kruks oftest om å ikke gjøre det mer vanskelig enn nødvendig. Mine crux er en nestemanns hump og vise versa ICON_SMILE

Jeg øver stadig på kaninhopp, men det ser ikke ut til at jeg kommer til å bli god nok på det til at jeg får til å bruke det til noe som øker farten min. Av de jeg kjenner som sykler veldig fort er det svært få som aktivt bruker kaninhopp, selv der det sikkert kunne vært brukt. Altså vil jeg sette kaninhopp i kategorien for det som er bra å kunne når du skal bli skikkelig god, men det er utrolig mye jeg ville fokusert på før det. Det er ikke unødvendig eller dumt, det er bare ikke det jeg ville startet med å fokusere på.

En ting til du må tenke på er at fort nok handler om hvor fort du må sykle for å få den flyten som trengs for at du skal ha glede av å være ute i marka ICON_SMILE

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: larsdx] #1807354 17/06/2014 08:57
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
He he ja jeg fikk litt lyst til å ta tak i og lære meg dette nå.

Dette klippet viser og forklarer hva en gjør med det bakerste bakbeinet, pedalen for å få opp hekken og ga meg ett lite håp..

https://www.youtube.com/watch?v=j4RUtGacqsE

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: erikskon] #1807358 17/06/2014 09:03
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: erikskon

En ting til du må tenke på er at fort nok handler om hvor fort du må sykle for å få den flyten som trengs for at du skal ha glede av å være ute i marka ICON_SMILE

Supert poeng!
+en til for blikket opp og fram

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: larsdx] #1807372 17/06/2014 09:21
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Jeg er hypp på å se noen bunnyhoppe opp en 50cm kant/stein/tømmerstokk i stor fart (la oss si 25-30 km/t, eller snakker vi 50 km/t+++)?

Hvem inviterer til fellestur? Jeg kan ikke huske å ha sett et sted der man både får så stor fart, og møter en sånn type hindring. Men vi kan kanskje lage noe av planker?

Min erfaring er at man flyter mer over røtter etc. enn å aktivt hoppe over. Dvs. komprimere dempere i forkant, og rulle over uten å bruke for mye vandring. Med en gang man hopper mister man mulighet til å bremse og styre (dvs. kontroll). Manual ut kanter høres heller ikke ut som en god ide. Skyve ut/ned forhjulet og søke bakkekontakt høres vel så bra ut.

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Tollef] #1807380 17/06/2014 09:32
perbl Offline
More than words
More than words
eller....

GAPPE HEEEELE DRIIITEN!

Per B.
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: GeirK] #1807381 17/06/2014 09:32
Dan Offline
More than words
More than words
Da jeg skulle lære meg hucking, begynte jeg med en fortauskant slik at jeg fikk til timingen riktig - og så gikk jeg gradvis opp i høyde til jeg klarte 80cm. Dersom man finner en støttemur langs en skrånende vei, der man har godt tilløp og landing, kan det være et glimrende sted å ha progressiv læring på å kjøre dropp.

Jeg har en perfekt trapp på vei til jobben. Jeg kommer fra høyre i bildet og sykler mot venstre. Da kan jeg velge høkkehøyde ved å velge hvilket trappetrinn jeg ruller ut på. (Trappetrinnene er selvsagt myyye høyere enn de ser ut som på bildet, i tillegg skråner landningen og legger til noen centimeters høyde...) Alltid like deilig når man får til en silkemyk landning med bakhjulet først og forhjulet høyt til værs. Har en svak anelse av at jeg er en av veldig få nestenfemtiåringer som bruker trappen på denne måten...

Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring? [Re: Tollef] #1807391 17/06/2014 09:48
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Tollef
Manual ut kanter høres heller ikke ut som en god ide. Skyve ut/ned forhjulet og søke bakkekontakt høres vel så bra ut.

1) forhjulet ned først, krever _mye_ mer bremsing enn å droppe ut.
2) Det fungerer kun til kanten blir for høy og du OTB'er (eller får kranken i kanten) om du prøver å lirke ned forhjulet først.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Side 3 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support