Jeg ville blitt redd for meg selv om jeg i en nerroverbakke begynte å tenke på at jeg ikke hadde knebeskyttere på meg. Det er jo et tegn på at man ikke er tilstede i syklinga og dermed er distrahert. Hvis mer beskyttelse får deg til å ikke tenke når du sykler, bra, men tror ikke det egentlig gjør noe med rotårsaken.
Tror du at du ville ha syklet saktere hvis du ikke hadde hjelm? Hvis ja, hva er det som gjør at fravær av polstring ikke er greit å la seg distrahere av mens fravær av hjelm er lov å bli kylling av?
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring?
[Re: Dan]
#180661716/06/201405:39
Jeg ville blitt redd for meg selv om jeg i en nerroverbakke begynte å tenke på at jeg ikke hadde knebeskyttere på meg. Det er jo et tegn på at man ikke er tilstede i syklinga og dermed er distrahert. Hvis mer beskyttelse får deg til å ikke tenke når du sykler, bra, men tror ikke det egentlig gjør noe med rotårsaken.
Tror du at du ville ha syklet saktere hvis du ikke hadde hjelm? Hvis ja, hva er det som gjør at fravær av polstring ikke er greit å la seg distrahere av mens fravær av hjelm er lov å bli kylling av?
Jeg forstår hvor du vil hen, men hjelm og knebeskyttere er i mitt hode ikke organisert i samme boks. Vi har alle forskjellige mekanismer som gjør oss trygge/utrygge. Jeg ville ikke syklet i terrenget uten hjelm, det fremstår som like absurd som å kjøre i fylla eller noe i den dur...uansett var poenget mitt et lite tips om dette med blikk, som kan være et lite selvtillitsløft i seg selv (men lettere å si enn å gjøre noe med og få det til å sitte)
Ellers faller jeg jo ganske ofte på sykkelen, men gjerne i lav fart eller oppoverbaker (!) Faller sjelden når farten er høy og det tyder vel egentlig på at det er når jeg psyker ut det går galt?
Men tror kanskje jeg uansett investerer i knebeskyttere. Om ikke av noen annen grunn, så fordi fruen nok ville bli forbannet om jeg ble satt ut av spill i ukesvis på grunn av syklingen.
[Re: SiljeKH]
#180664316/06/201407:14
uansett var poenget mitt et lite tips om dette med blikk, som kan være et lite selvtillitsløft i seg selv (men lettere å si enn å gjøre noe med og få det til å sitte)
Jepp, blikket er et veldig godt poeng. Man treffer oftest det man ser på, så hvis man ser på utgangen av svingen eller runouten så ender man forhåpentligvis der.
Det jeg reagerte på var at det hørtes litt ut som at du mente at polstring for å føle seg tryggere var negativt og pinglete og at man burde manne seg litt opp og konsentrere seg om andre ting isteden. Men alle som har vekslet kontinuerlig mellom fulldemper og helstiv sykkel vet at tryggheten med fulldemper er med på å øke selvtilliten, slik at man tør å ta det samme cruxet med stiv sykkel etter hvert. Det samme gjelder for beskyttelse.
Hvis man ikke er veldig trygg i teknisk terreng så mener jeg kne- og albubeskyttere absolutt er på sin plass. Ingen blir tryggere eller mer konsentrert av å hinke rundt med en unødvendig kneskade i månedsvis. (Akkurat her vet jeg hva jeg snakker om etter å ha trynet på slalåmski og sklidd med kneet først inn i en stein som stakk opp av snøen.)
#180664716/06/201407:30
Jeg har på meg beskyttelse når jeg kjører heisbasert. Jeg føler ikke for å ta sjanser av den grunn, men det er helt greit å ha på når en først slipper å sykle oppover og bortover. Jeg tryner så og si aldri, og føler ikke at det er noe jeg ønsker å begynne med.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: larsdx]
#180671016/06/201409:13
OK, begge disse teknikkene vil jeg definere som essensen av teknikker man bør beherske for å kjøre fort på sti. Opp, bort og ned. Sjekk ut noen teknikkvideoer og øv litt. Særlig bunnyhop kan overføres til nær sagt alt.
OK, begge disse teknikkene vil jeg definere som essensen av teknikker man bør beherske for å kjøre fort på sti. Opp, bort og ned. Sjekk ut noen teknikkvideoer og øv litt. Særlig bunnyhop kan overføres til nær sagt alt.
Nu vel, jeg kan da ikke noe i nærheten av ett helhetlig bunnyhopp men klarer meg greit nok. En ting av gangen, det viktigste først osv.
En god begynnelse med fulldemper er å kunne få opp forhjulet så tar bakdemperen resten når du flytter vekta forover. Jeg klarer meg fint med det. Du kan enten tråkke opp fronten eller ta en "manual" alt etter situasjon og ferdigheter. Begynn i det små.
Med 635mm styre vil jeg anbefale deg å begynne på scratch med cockpit. Få deg minst 750mm styre og passe stem i rett høyde til det. Dette er ingen guttegreie, det er sykkeltilpasning og en Intense fortjener såpass. Få hjelp av noen som har greie på det og i beste fall får du ny sykkelopplevelse med den du har.
Selv har jeg fått mye god hjelp i boka "Mastering mountain bike skills". Den er blitt min bibel. Den er trofast venn på senga og det er alltid noe å ta for seg. Det viktigste er kanskje å fokusere på en ting av gangen og det hjelper denne deg med. Noe så basic som å terpe inn vekta på pedalene, ikke på styret glemmer du ikke etter å ha lest noen sider, den er morsom også. 120 spenn det har du råd til.
1, You probably suck 2, You suck more than you realize 3. You suck because you're too stiff and passive on the bike
Kan du forklare hvorfor bunnyhop er viktig for å kjøre fort på sti? Det er ikke innlysende for meg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Det mest effektive er bedre teknikk. Både mtp fart og sikkerhet.
Behersker du bunnyhop? Besitter du god svingteknikk?
Jeg behersker ikke bunnyhop. Har du noen tips til hvordan man øver seg på det? I hvilke situasjoner bruker man det som oftest?
Jeg behersker heller ikke manualer eller bunnyhop spesielt bra, men har ambisjoner om å lære meg det. Det jeg ser for meg kan være nyttig er feelingen man får for å få med seg sykkelen opp og over hindre, samt at man blir naturlig bedre til å takle dropp og få luft under sykkelen. Men at det er helt essensielt for å kunne få syklet mye bra er jeg kanskje ikke helt enig i, føler nå jeg har det rimelig moro på stier uten å være noen guru på å sveve heller.
Per B.
[Re: GeirK]
#180678416/06/201411:12
Kan du forklare hvorfor bunnyhop er viktig for å kjøre fort på sti? Det er ikke innlysende for meg.
For bedre å unngå og kjøre inn i kanter, forhøyninger osv. Med bunny-hop -. ikke nødvendigvis med stor høyde vil du i mye større grad kunne unngå stuking, samt følge terrenget bedre. Kom gjerne med egenerfart kverulering som tilisier det motsatte, men å beherske bunny-hop gir bedre flyt, samt mer moro. Det er fakta.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#180679016/06/201411:16
For bedre å unngå og kjøre inn i kanter, forhøyninger osv. Med bunny-hop -. ikke nødvendigvis med stor høyde vil du i mye større grad kunne unngå stuking, samt følge terrenget bedre. Kom gjerne med egenerfart kverulering som tilisier det motsatte, men å beherske bunny-hop gir bedre flyt, samt mer moro. Det er fakta.
Det virker som du tror jeg er ute for å kverulere her, Øyvind. I såfall tar du feil. Jeg er ute etter å forstå, og forklaringen din hjalp meg et hakk nærmere.
[Re: perbl]
#180679516/06/201411:23
Det virker som du tror jeg er ute for å kverulere her, Øyvind. I såfall tar du feil. Jeg er ute etter å forstå, og forklaringen din hjalp meg et hakk nærmere.
Så bra - Manual har også sin funksjon. Bare se på BMX-gutta. I terrreng med tette kuler kan det være hensiktmessig å la bakhjulet følge bakken uten å sette ned forhjulet. Også for å komme kanter i forkjøpet, gjerne de som ikke er skarpe, men som bremser deg hvis du dunker inni med forhjulet først.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#180680416/06/201411:29
Det jeg reagerte på var at det hørtes litt ut som at du mente at polstring for å føle seg tryggere var negativt og pinglete og at man burde manne seg litt opp og konsentrere seg om andre ting isteden. Men alle som har vekslet kontinuerlig mellom fulldemper og helstiv sykkel vet at tryggheten med fulldemper er med på å øke selvtilliten, slik at man tør å ta det samme cruxet med stiv sykkel etter hvert. Det samme gjelder for beskyttelse.
Hvis man ikke er veldig trygg i teknisk terreng så mener jeg kne- og albubeskyttere absolutt er på sin plass. Ingen blir tryggere eller mer konsentrert av å hinke rundt med en unødvendig kneskade i månedsvis. (Akkurat her vet jeg hva jeg snakker om etter å ha trynet på slalåmski og sklidd med kneet først inn i en stein som stakk opp av snøen.)
Kan skrive under på det. Etter å ka knust en albu i ei utforkjøring har jeg blitt langt mer pinglete, og har en tendens til å låse hele krommen når det blir teknisk utfor. Får håpe det går over etterhvert, men pr nå medvirker enkle albu- og knebeskyttere til at jeg slapper bedre av og kjører både sikrere og raskere, og da driter jeg i hva andre måtte mene om det...
#180680716/06/201411:32
Manual er å kunne kjøre på bakjhulet over lengre strekninger uten å tråkke. DET ser jeg i allefall ikke nytte av dersom målet er å kjøre fort på sti.
"Lengre strekning" vil jeg ikke si inngår i definisjonen av en manual. Spørsmålet er om man må opp på balansepunktet for å kunne kalle det en manual. Det er i hvert fall helt klart slik at det har noe for seg å kunne nappe opp forhjulet høyt nok til å kunne passere flere meter med røtter og steiner før det slår ned igjen. Særlig på helstiv sykkel.
#180681816/06/201411:43
Manual er å kunne kjøre på bakjhulet over lengre strekninger uten å tråkke. DET ser jeg i allefall ikke nytte av dersom målet er å kjøre fort på sti.
Manual er også en vanlig inngang til bunnyhops, om enn bare i svært kort tid, derfor jeg nevnte det, da det ofte er to teknikker som terpes samtidig om man skal lære det på flatt underlag. Et ideelt bunnyhop utføres jo gjerne ved å løfte framhjulet først, før man får med seg bakhjulet opp.
Per B.
#180688716/06/201413:15
Jeg har på meg beskyttelse når jeg kjører heisbasert. Jeg føler ikke for å ta sjanser av den grunn, men det er helt greit å ha på når en først slipper å sykle oppover og bortover. Jeg tryner så og si aldri, og føler ikke at det er noe jeg ønsker å begynne med.
Litt enig der. Men knebeskyttere har jeg alltid på. Mest fordi da slår jeg meg ikke hvis jeg slår kneet i overrøret. Og litt fordi at jeg kjører såpass at hvis det skulle gå dritt, er konsekvensene for knærne ganske kjipe.
Mest fordi da slår jeg meg ikke hvis jeg slår kneet i overrøret.
+1! På hardtailen jeg hadde klaska jeg knærne både blå og blodige uten å falle av eller stoppe flere ganger! Sånn AU! man blir skikkelig forbanna av....
#180692016/06/201413:59
Nå er jeg langt fra noen teknikk-guru, men min erfaring som hardtail-syklende er at å løfte forhjulet er en veldig nyttig teknikk for å ta brodden av endel hindringer/humper. De gangene jeg får det til skikkelig føles det rett-og-slett som jeg lager et dempet oppheng til bakhjulet ved hjelp av meg selv og sykkelen. Ofte funker det fin-fint, men tidvis kløner jeg med balansen, og ender med å skjære ut til siden.
Etter at jeg lærte hva manuals var, har jeg vel alltid tenkt på det som en teknikk-øvelse som vil gi verdifull trening til å utnytte effekten nevnt ovenfor. Litt på samme måte som å øve trackstand øver opp ferdighetene som trengs for å klare sykle videre uten fotisett selv om man kjører seg litt fast i vanskelige kneiker.
Jo færre ting som setter deg fast/går skeis når du sykler sti, jo raksere vil det jo gå - så ergo har både manuals og trackstands potensialet til å gjøre deg raskere på sti, selv om du ikke har tenkt å stå så mye stille eller ratte rundt på bakhjulet sånn isolert sett.
[Re: perbl]
#180692216/06/201414:02
Manual er også en vanlig inngang til bunnyhops, om enn bare i svært kort tid, derfor jeg nevnte det, da det ofte er to teknikker som terpes samtidig om man skal lære det på flatt underlag. Et ideelt bunnyhop utføres jo gjerne ved å løfte framhjulet først, før man får med seg bakhjulet opp.
Jeg løfter forhjulet titt og ofte feks når jeg seiler av dropp i full fart, men jeg kaller det ikke manual, som i min begrepsverden handler om å balansere på bakhjulet. (Dan's korreksjon var hva jeg egentlig mente)
Også jeg som hadde tenkt å svare at det forklarte seg selv ;-)
Med bunnyhop lærer man å stå riktig over sykkelen samt flytte hofta riktig. Når man bruker sykkelen aktivt så kan man skape fart uten å tråkke. De beste utforsyklistene er mestre på dette. Se dem i saktefilm.
Med bunnyhop lærer man å stå riktig over sykkelen samt flytte hofta riktig. Når man bruker sykkelen aktivt så kan man skape fart uten å tråkke. De beste utforsyklistene er mestre på dette. Se dem i saktefilm.
Dette har jeg lært meg uten å gå omveien om bunnyhop
Også jeg som hadde tenkt å svare at det forklarte seg selv ;-)
Mener du her "å dra med seg" bakhjulet over feks et oppover crux dersom man skulle stoppe opp pga høyden ev cruxet? Eller samme prinsippet man skaper fart på i vert skating (ramp)/ evt pump track på sykkel?
Redigert av sveinaa; 16/06/201416:49.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
#180698016/06/201416:59
Bunnyjumps er en finfin ting det, men øv på timingen, å hoppe for tidlig eller for sent er ofte mer smertefult enn å ikke hoppe i det heletatt.
Til trådstarter: er du komfortabel med klikkpedaler? Skal ikke starte en ny diskusjon om klikk vs flatties, men for egen del tørr jeg mer på flatties, og har bare fortsatt med det. Man kan jo bare fortsette med klikk og la hode og kropp venne seg til det som mange her har gjort, eller prøve flatties for en stund for å se om det hjelper. Så kan man eventuellt gå tilbake til klikkpedaler senere når man føler at balanse og sykkelkontroll gjør at man ikke har instinktet til å ha beina løse "just in case" lengre.
Trønder osv
#180699916/06/201417:54
Mener du her "å dra med seg" bakhjulet over feks et oppover crux dersom man skulle stoppe opp pga høyden ev cruxet? Eller samme prinsippet man skaper fart på i vert skating (ramp)/ evt pump track på sykkel?
Tja, er ikke det to sider av samme sak? Jeg tror ihvertfall at det er veldig overførbart.