Vil jeg bli tøffere med mer polstring?
|
Vil jeg bli tøffere med mer polstring?
13/06/2014 12:12
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg er feig når jeg sykler nedoverbakke på sti. Type Skullerudåsen og ned, for eksempel. Gårsdagens Strava-logg bekrefter at jeg er en pyse, kjørte ikke raskere enn 24,5 km. Snitthastigheten på en 800 m nedkjøring med 38 meter høydeforskjell var stusselige 8,6 km/t. Kjører med min bruktkjøpte Intense 6.6. nå, så det er ikke sykkelen som er problemet.
Hva kan jeg gjøre med dette? Kjører uten noen annen beskyttelse enn hjelm og hansker i dag. Vil jeg automatisk få mer guts om jeg kjører på med mer polstring, type knebeskytter, albuebeskytter, sekk med ryggstøtte? Eller skaper dette bare en falsk trygghet? Er det noen som har tips til hvordan jeg kan trene meg opp til å gutse mer.
|
|
|
Re: Vil jeg bli tøffere med mer polstring?
[Re: larsdx]
13/06/2014 12:45
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Etter å ha vært med i en debatt angående hjelmbruk der det ble dokumenterte at man tok mer risiko ved bruk av hjelm/sikkerhetsutstyr er vel kanskje svaret være ja?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
13/06/2014 13:29
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Jeg har god erfaring med lett polstring av knær og albuer.
Andre ting som gjør deg raskere nedover:
- hev/senke setepinne - sykle sammen med noen som er raskere nedover. - øve
Sindre R.
|
|
|
13/06/2014 13:30
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er feig når jeg sykler nedoverbakke på sti. Type Skullerudåsen og ned, for eksempel. Gårsdagens Strava-logg bekrefter at jeg er en pyse, kjørte ikke raskere enn 24,5 km. Snitthastigheten på en 800 m nedkjøring med 38 meter høydeforskjell var stusselige 8,6 km/t. Kjører med min bruktkjøpte Intense 6.6. nå, så det er ikke sykkelen som er problemet.
Hva kan jeg gjøre med dette? Kjører uten noen annen beskyttelse enn hjelm og hansker i dag. Vil jeg automatisk få mer guts om jeg kjører på med mer polstring, type knebeskytter, albuebeskytter, sekk med ryggstøtte? Eller skaper dette bare en falsk trygghet? Er det noen som har tips til hvordan jeg kan trene meg opp til å gutse mer. Første spørsmål: har du syklet mye sti, og enda viktigere har du syklet sti lenge hvor du har hatt fokus på å sykle fort nedover? For meg var det stor forskjell på å sykle sti og å sykle sti med fokus på å sette raskere og raskere tider på nedoversegmenter. Et kurs med Aslak Mørstad gjorde også et par ting klarere, men den store effekten kom ikke før et år eller så senere, hvor tinga begynte å sitte i ryggmargen, samtidig med et fokus på nedoverkjøring. Noen generelle tips: 1) Gjøre seg ferdig med bremsing før svinger, rulle gjennom og bruke grep på styringen, ikke bremsing. 2) se etter utgangen av svingene, la kroppen styre etter den. 3) tørre å slippe bremsen. Her må det trening til. Små inkrementer. 4) når man når det punktet at man flyter oppå røttene og steinene framfor å jukke opp og ned, går det brått mye fortere, men man må ta små steg mot det punktet. 5) test ut forskjellige linjer på en kjent stistrekning. Ta innersvingen, test om det går, framfor å holde hovedsporet. Se om det går forterer eller ikke. 6) Legge inn tråkk der det er mulig, øve på å tråkke sittende, halvstående og stående, på sti. 7) tråkke til _før_ dersom man møter oppoverkanter eller annet man bare ikke seiler over. Et velplassert tråkk før hindringen gjør at man mister mindre fart på selve hindringen. Bare mer polstring tror jeg i beste fall har lite å si.
|
|
|
[Re: knuthaug]
13/06/2014 13:36
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Første spørsmål: har du syklet mye sti, og enda viktigere har du syklet sti lenge hvor du har hatt fokus på å sykle fort nedover?
Jeg er helt fersk. Jeg har forsåvidt bare fokus på å sykle sti og sykler fordi det er gøy og god trening. Så jeg må øve på alt, oppoverbakker, balanse, flyt over røtter etc. Og nedoverbakker. Ellers takk for tips her. Et spørsmål til, hvor mye ville dere terpet på å kjøre i kjent terreng og hvor mye bør jeg prøve å kaste meg ut bakker jeg ikke har prøvd før?
|
|
|
13/06/2014 13:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det å kjøre fort nedover er jo skummelt. Det å kjøre det man kan der det er sånn passe flatt er ikke så skummelt. Så tror kanskje det er lurt å øve teknikk i flatere terreng først?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
13/06/2014 13:42
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville mikset litt av nytt og gammelt.
Du lærer mye av å terpe på kjente problemer - og du lærer mye av å kjøre på ukjent sti og bli tvunget til å løfte blikket.
Om du føler at det butter for mye i mot på ukjent sti kan du hente selvtillit på kjente segmenter som du vet at du kan og automatisere disse. Da har du sjansen til å bli rask her først.
Av polstring ville jeg nøyd meg med hjelm, hansker og knebeskyttere som en start. Når farten går opp kan du vurdere ryggplate (integrert i ryggsekk?) og albuebeskyttere.
Redigert av Garpen; 13/06/2014 13:44.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
13/06/2014 13:44
|
olechr
More than words
|
More than words
Heve/senkepinne vil nok hjelpe deg mest. For da føler man seg tryggere og når man først holder på å velte så er det lettere og hente seg inn
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Garpen]
13/06/2014 13:44
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Du lærer mye av å terpe på kjente problemer - og du lærer mye av å kjøre på ukjent sti og bli tvunget til å løfte blikket.
Om du føler at det butter for mye i mot på ukjent sti kan du hente selvtillit på kjente segmenter som du vet at du kan og automatisere disse. Da har du sjansen til å bli rask her først. Det tror jeg også er lurt. Man må bli vant til farten, og det er lettest på en kjent sti. Da tør man slippe opp mer også der man ikke er så kjent.
|
|
|
[Re: olechr]
13/06/2014 17:27
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Heve/senkepinne vil nok hjelpe deg mest. For da føler man seg tryggere og når man først holder på å velte så er det lettere og hente seg inn Kan du utdype? Jeg hever jo og senker setet avhengig av om jeg skal opp eller ned allerede.
|
|
|
13/06/2014 17:37
|
olechr
More than words
|
More than words
Heve/senkepinne vil nok hjelpe deg mest. For da føler man seg tryggere og når man først holder på å velte så er det lettere og hente seg inn Kan du utdype? Jeg hever jo og senker setet avhengig av om jeg skal opp eller ned allerede. Ok når du gjør det da hjelper et ikke :-P
|
|
|
[Re: Garpen]
13/06/2014 20:07
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Om du føler at det butter for mye i mot på ukjent sti kan du hente selvtillit på kjente segmenter som du vet at du kan og automatisere disse. Da har du sjansen til å bli rask her først.
Av polstring ville jeg nøyd meg med hjelm, hansker og knebeskyttere som en start. Når farten går opp kan du vurdere ryggplate (integrert i ryggsekk?) og albuebeskyttere. Da fortsetter jeg kanskje omtrent som i dag og vurderer å kjøpe knebeskyttere. Jeg er jo også litt redd for å se ut som en idiot med masse polstring og treg fart...
|
|
|
13/06/2014 20:38
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvilken type sykkel har du? Hvor bredt styre har du? Hvor lang stem har du?
|
|
|
13/06/2014 20:43
|
olechr
More than words
|
More than words
Bli med folk som er bedre enn deg. Utrolig hvor mye det hjelper å se hvor fort det går ann å sykle
|
|
|
[Re: olechr]
13/06/2014 20:52
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Bli med folk som er bedre enn deg. Utrolig hvor mye det hjelper å se hvor fort det går ann å sykle Vørd! Og knebeskyttere er det ingen som reagerer på om du sykler på en såpass grov rigg som en 6.6. Kjør på!
|
|
|
[Re: jens fredrik]
13/06/2014 21:01
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Bli med folk som er bedre enn deg. Utrolig hvor mye det hjelper å se hvor fort det går ann å sykle Vørd! Og knebeskyttere er det ingen som reagerer på om du sykler på en såpass grov rigg som en 6.6. Kjør på! Bare husk baggy shorts! Lycra-tajts og knebeskyttere blir så lite sexy at man faktisk kjører saktere. Banna bein.
|
|
|
13/06/2014 21:07
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
I mitt tilfelle er svaret på spørsmålet ditt utvilsomt ja. Jeg tør mye mer nedover med polstring.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
[Re: erijon]
13/06/2014 21:46
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
I mitt tilfelle er svaret på spørsmålet ditt utvilsomt ja. Jeg tør mye mer nedover med polstring. Men fører det til at du blir feigere uten? 
|
|
|
14/06/2014 03:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Som spurt: hvor bredt styre har du, og hvor kort stem? Har du lang stem og smalt styre, vil du i større grad føle usikkerhet grunnet tyngdepunkt langt frem, og mindre stabilitet på styret. Med kort stem, kommer du lenger bak frontakslingen, slik at følelsen av å "gå over styret" blir mindre. Med bredt styre, blir kroppen mer stabil oppå sykkelen, og du har bedre kontroll på styringen (tenk smal vs bred pushup).
|
|
|
14/06/2014 06:19
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Hva med grove dekk og lite luft? Det var en åpenbaring for meg den gangen jeg fant det som funket for meg. Plutselig ble jeg ikke skutt sidelengs hver gang en rot måtte forseres.
Dette henger igjen sammen med selvtillitt som kommer over tid. Øvelse, mester etc, men ellers også ekstremt fan av poenget litt opp i tråden om å kjøre segmenter du lærer deg omatt og omatatt og se hva som skjer.
|
|
|
[Re: baronKanon]
14/06/2014 07:54
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Som spurt: hvor bredt styre har du, og hvor kort stem? Har du lang stem og smalt styre, vil du i større grad føle usikkerhet grunnet tyngdepunkt langt frem, og mindre stabilitet på styret. Med kort stem, kommer du lenger bak frontakslingen, slik at følelsen av å "gå over styret" blir mindre. Med bredt styre, blir kroppen mer stabil oppå sykkelen, og du har bedre kontroll på styringen (tenk smal vs bred pushup). Det er et Easton 50 styre, har ikke målt, men regner med at det er 635 mm bredt. Hva slags stem som sitter på vet jeg ikke. Har sett på diverse forum at folk anbefaler å kjøpe noe som heter "angle set", men det vet jeg ikke helt hva er?
|
|
|
14/06/2014 09:14
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Hvor har du blikket ditt når du sykler? Jeg har en teknikkgruppe og får lov til å se syklister "utenifra", og har funnet ut at hvor flink man er til å se langt frem har stor effekt på fart, uten at man nødvendigvis er den teknisk mest flinke. Ser man langt frem så er man mer tilbøyelig til å "forte seg" frem til det man ser på og slippe opp mer.
Jeg ville blitt redd for meg selv om jeg i en nerroverbakke begynte å tenke på at jeg ikke hadde knebeskyttere på meg. Det er jo et tegn på at man ikke er tilstede i syklinga og dermed er distrahert. Hvis mer beskyttelse får deg til å ikke tenke når du sykler, bra, men tror ikke det egentlig gjør noe med rotårsaken.
|
|
|
14/06/2014 10:42
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Silje har så langt kommet med det beste tipset, tror jeg. Gutta skal alltid være så jævlig smarte og løse problemene med nytt utstyr. Derfor går det 20 på dusinet av mannfolk med dritbra utstyr og ræva teknikk.
Blikket opp og frem, så kommer ikke alle hindringer som en overraskelse, og hjernen har allerede begynt å tenke på hvordan du skal takle hindringene når du er der med sykkelen.
Hvis du i tillegg husker at demperene med mest vandring er bein og armer, begynner det å ligne noe. Husk at du bør ha litt "sag" i disse også. 20-30% funker fint her og. Med litt knekk i knær og albuer har du litt å gå på i begge retninger. Vær lett og ledig, jobb med armer og bein for å la sykkelen følge terrenget, mens kroppen holdes så rolig som mulig. Og husk å ikke tenke ALT for mye - du må ha tid til å kose deg også!
Redigert av klev1; 14/06/2014 10:44.
|
|
|
14/06/2014 11:41
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Er ikke dette bare en variant av spørsmålet "kan jeg kjøre fortere i en sikrere bil?"
|
|
|
14/06/2014 17:58
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Jeg begynte å sykle mye fortere oppover og bortover da jeg kjøpte knebeskyttere - rett og slett fordi jeg turde prøve mer. Da ble jeg bedre teknisk, og da sykler jeg bedre nedover. Ellers er blikket frem og god/bevegelig stilling i sykkelen som nevnt over gode tips.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
[Re: Akaly]
15/06/2014 15:37
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Er ikke dette bare en variant av spørsmålet "kan jeg kjøre fortere i en sikrere bil?" Hehe. Ja, egentlig er det på en måte det jeg spør om. Ellers mye bra tips her.
|
|
|
15/06/2014 15:42
|
perbl
More than words
|
More than words
Heve/senkepinne vil nok hjelpe deg mest. For da føler man seg tryggere og når man først holder på å velte så er det lettere og hente seg inn Kan du utdype? Jeg hever jo og senker setet avhengig av om jeg skal opp eller ned allerede. Ikke alltid man vet når man må gjøre det. Dessuten ødelegger det mye flyt å måtte stoppe opp hvis man ferdes i mye kupert terreng. Husker et par episoder der jeg har hengt meg på folk på ukjente stier, og i iveren etter å henge på har jeg plutselig vært på tur ned en bratt steinrøys uten å ha senket setet i det hele tatt, og ender opp med å nesten slås over styret av et sete som er altfor høyt.
Per B.
|
|
|
15/06/2014 17:32
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
hvis problemet ditt er at du er redd for å falle å slå deg er polstring en god ide, hvis ikke prøv fx høyere styre, bredere styre, tren på samme kneika mange ganger sykle mer sykle enda mer finn noen å trene med - er det fx en lokal sykkelklubb du kan henge deg på søk på youtube, fant mye av de samme greiene der som mr Asslak formidler på sine kurs tren balanse, bremseteknikk, balansepunkt i lengderetning hvis du er en pyse med dårlig motorrikk vil det ta tid å bli god, men muligheten er der - tren mye og ha det gøy, gi F i Strava og kos deg 
|
|
|
[Re: SiljeKH]
15/06/2014 21:31
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
I mitt tilfelle er svaret på spørsmålet ditt utvilsomt ja. Jeg tør mye mer nedover med polstring. Men fører det til at du blir feigere uten? Jeg har kommet såpass opp i åra at jeg rett og slett har blitt feigere i hue. Jeg er mer redd for å falle og slå meg og tenker mer konsekvenser idag enn tidligere. Med polstring er terskelen for å sette utfor mye lavere enn uten for min del. Og det er helt uavhengig av sykkel, stem, styre og annet mikkmakk. Jeg ville blitt redd for meg selv om jeg i en nerroverbakke begynte å tenke på at jeg ikke hadde knebeskyttere på meg. Det er jo et tegn på at man ikke er tilstede i syklinga og dermed er distrahert. Hvis mer beskyttelse får deg til å ikke tenke når du sykler, bra, men tror ikke det egentlig gjør noe med rotårsaken.
Er delvis uenig i dette. Om jeg drar ut uten polstring betyr ikke det at jeg ikke er tilstede på sykkelen. Langt derifra. Jeg er faktisk mye mer tilstede og konsentrert for da vet jeg at konsekvensene for at det går gærnt er større. Blikket mitt er fortsatt like langt frem, stemmet er fortsatt 40mm og styret er fortsatt 780mm. Men uten polstring får jeg mye mer vondt om jeg tryner. Jeg tror neppe dh gutta villa ha gøtsa på ned Råbølstien like sinnsykt uten polstring som med for å si det sånn. Ellers er jeg selvfølgelig enig med det meste som skrives i denne tråden. Blikket, kortere stem, bredere styre, bedre egnede dekk og alt annet som har vært nevnt vil føre til at du føler deg tryggere i nedoverbakker. Men ingenting gir mer trygghet enn god beskyttelse. Selv med riktig utstyr er det fare for å gå på trynet og du slår deg like jævlig på en hardtail som på en utforhoi om du ikke har på deg polstring.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
15/06/2014 23:41
|
blåste
Entusiast
|
Entusiast
Greit nok at bredere styre, kort stem og mykere gummi sikkert vil gjøre det lettere å få opp farten, og kansje ny sykkel, eller en annen type sykkel, DH-sykkel kansje? Det viktigste er mengde, sykle mye, gjerne samme stien, om å om igjen, merk deg hva sykkelen og ikke minst hva du klarer, gjenta flere ganger, legg deg akkurat utenfor komfortsonen og selvtilliten samt fart vil etterhvert øke, om ikke, må du sykle mer 
|
|
|
|
|