Har også lest at kjedelinja flyttes noe men trodde ikke det skulle ha så enorm betydning?
Jaja blir spennende, har nexus8 navgir på ombyggingskandidaten. Batteri er på vei og er på 6. dag venting på forsendelse, blir sikkert ikke før etter ferien at man mottar noe...
Jeg kobla sykkelen til PC-en igjen og begynte å eksperimentere mer. Ved å sette en verdi som heter "Keep Current(%)" opp fra standardverdien 20 til 100 så får jeg samme pådrag i høyeste assistansemodus som ved å trykke på boost-knappen (throttle-spaken). Kan dumpe bryterløsningen nå. Nå er det mulig å styre hvor mye assistanse jeg vil ha helt opp til maks ved å velge nivå på displayet. Greit å holde 20 km/t opp en 6-7% bakke uten å anstrenge seg.
I dag har jeg målt virkningsgraden på motoren, og dreiemomentet. Jeg målte elektrisk inneffekt med en inline shunt-måler, og uteffekten med et Powertap-bakhjul.
Inn-verdiene etter testløypa på 8,67 km:
Snitt uteffekt: 218 W Snitt inneffekt: 280,74 W Tid: 17 minutt 11 sekund Elektrisk energi inn: 80.4 Wt
Dette skulle gi en gjennomsnittlig virkningsgrad på 77.65%. Omtrent som jeg forventet. Virkningsgrad i optimale og jevne forhold er nok høyere, men dette var en løype med kupert terreng, og 4,3 km hver vei med vending.
Dreiemomentet på klinga målte jeg ved å sykle opp en bakke i fjerde gir (46/19 utveksling) og måle uteffekt og fart. Deretter regna jeg ut turtallet på krank basert på fart og utveksling. Jeg hadde ikke kadenssensor. Det er nok nær så lite tap i drivverket som mulig i fjerde gir siden kjedelinjen er veldig rett. Jeg tror jeg lå på ca 14,6-14,7 A da jeg målte dreiemoment, som er nær maks på 15 A. Den viste i hvert fall 14,6-14,7 A da jeg kikka på den før jeg snudde meg fremover for å kikke på Garmin-tallene.
Uteffekt på bakhjulet: 396 W Hastighet: 19.1 km/t Utveksling: 46/19
Dette gir, med antagelsen om at bakhjulet har en omkrets på 2,1 m: Turtall bakhjul: 151.59 rpm Turtall klinge: 62.61 rpm Dreiemoment på klinge: 60.4 Nm
Litt lavere enn forventet, men fortsatt ganske mye likevel. Oppgitt moment er 80 Nm, men mulig den dro mindre strøm i målingsøyeblikket enn jeg trodde, men det stemmer jo greit med virkningsgraden jeg målte.
Oppdatering. Jeg har justert motorforsinkelsen etter at man tråkker opp til 150 ms igjen fordi det gjør det mulig å tråkke med lavere frekvens. 40 ms gjorde at den kuttet fort, men lempene var at den ikke slår seg på før man kommer opp i god kadens, og det er litt irriterende i bakker.
Jeg lot en venninne som ikke har syklet på seks år låne den på en tre mils sykkeltur i går mens jeg syklet på terrengsykkelen. Turen brukte mindre enn halve batteriet mitt på 6 Ah, og nå vil hun kjøpe seg sykkel.
Har fått meg en veldig tynn kvalitetskabel med åtte leder som jeg skal bruke i stedet for den originale klumpete kabelen. Liker ikke at det er så mye kabler opp til styret. Skal poste bilde av før og etter når jeg har byttet.
Glemte å nevne at jeg har så godt som sluttet å bruke bilen. Det er mye morsommere å ta elsykkelen når jeg skal handle eller hente ting på posten. Bruker en sammenleggbar kurv på siden av bagasjebæreren. Det eneste jeg har brukt bilen til siden jeg bygde sykkelen er å hente en pizza og frakte en sykkelramme til sveiseverkstedet på jobb.
Sånn. Nå har jeg bytta tilén tynn kabel helt opp til styreenheten, og montert to mindre bremsesensorer i stedet for den klumpen på frembremsen. Har enda ikke fått de nye batteriene, så jeg har fortsatt batterier på bæreren.
Har flytta motoren over på fatbiken. Det ble bra, men jeg kan ikke bruke støttebraketten til motorhuset. Det blir vel bare et problem hvis jeg dæljer motoren nedi en stein eller noe sånt. Pedalene er bedre sentrert enn når motoren sto på en normalramme. Med snudd originalklinge er kjedelinja på 60,5 mm. Ganske nært perfekt på en fatbike, tror jeg. Jeg må nok lage en ny klinge med 32 tenner, for det er tullete med 46 tenner på en fatbike.
Krankhuset er frest ned på begge sider til noen og åtti mm. Kjøpte en MTB-krankarm med mer offset for å gå klar av kjedestaget.
Sykla 28,6 km på maks assistanse hele veien. Brukte 199,5 Wh / 5.311 Ah. Spisseffekt var 569,9 W. 5.3 Ah av 12 tilgjengelig betyr at jeg har mye rekkevidde.
Behovet er på 20 km om dagen maks, så det er sikkert mer enn nok selv om vinteren.
Jeg lagde et nytt krankdrev til den i dag med 32 tenner. 7075-T6.
Jeg bestilte et sett med BBS01 250 W i går, men har ikke kjøpt batterier ennå. Hva anbefaler dere av batterier: - best eller billigst eller mest praktisk?
Latterlig dårlig video av fresinga. Jeg hadde visst tatt bilder i stedet for å filme da jeg flima resten av prosessene. Grunnen til at den freser i eksisterende spor er fordi jeg måtte bruke 5 mm plate i stedet for 4 mm, og hadde glemt å sette dybde til 5 mm i programmet før jeg kjørte første runde..
Skal funke sammen de der, i hvert fall i følge spesifikasjonene. Det påstås at man ikke vet hva man får når man bestiller batterier fra Ali-selgere, men jeg har ingen erfaring med det selv. Jeg hadde følt meg tryggere med batterikjøp fra BMSbattery.com