|
Nybegynner som trenger litt veiledning
|
Nybegynner som trenger litt veiledning
09/06/2014 10:30
|
Mank
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har nå børstet støv av min gamle, men næmest ubrukte, landeveisykkel og tenke jeg fremmover skulle la sykling bli hovedfokuset mitt når det kommer til trening. I den forbindelse trenger jeg litt råd.
1. Sittestilling Jeg har lest litt rundt om justeringer av sittestilling, men det er en ting jeg ikke helt har kommet til bunns i og det er justering av setet i lengderetningen. Slik jeg har skjønt det skal det går en rett vertikal linje fra kneet og ned til tuppen av krankarmen, men jeg har sett det bli målt fra både fremsiden av kneet og litt lengre bak - hva er riktig, eventuelt riktigst?
2. Dekk Hvor stor forbedring når det kommer til grep på tørr asfalt vil et dyrere dekk kunne gi? Med mine billige, og muligens litt for gamle, dekk syns jeg ikke grepet er god nok under nedbremsing. Jeg tenker jeg må ha meg noen nye dekk, men er det verdt å gå opp i pris?
3. Trening Jeg har tidligere drevet med løping, og skal ikke være i så alt for dårlig form, men jeg sliter med å holde oppe farten over tid - lårene blir til gelé ekstremt raskt. Det er nå rundt 1 måned siden jeg begynte å sykle jevnlig, men på dette punktet kan jeg ikke si at det er noen stor forbedring. Noen treningstips?
4. Hjelm Jeg trenger en ny hjelm, men sliter med å finne noe som passer. Noen tips til hjelm som passer oss med veldig lite hode?
Takker for alle svar...
Redigert av Mank; 09/06/2014 10:48.
|
|
|
Re: Nybegynner som trenger litt veiledning
[Re: Mank]
09/06/2014 10:44
|
robst
Ringrev
|
Ringrev
1: Jeg måler en loddlinje fra framsiden av kneet og til der jeg har cleaten under skoen.
2: GP4000s (II) er relativt rimelige dekk som er veldig gode allround. Du får pakkepris på disse på f.eks Bikeshop om du klarer deg med 23mm, men mange bruker nå 25 og 28mm for mer komfort om du har plass i ramma.
3: Det er egentlig bare å sykle mer, gjerne sammen med andre. Da får du litt naturlig intervall med skiltspurter og først til toppen bakken. Ellers gjelder jo vanlig det samme som med vanlig trening, kort + hardt og langt + rolig, intervaller etc.
4. Hvis du har veldig lite hode og virkelig ikke finner noe som passer kan du prøve å få tak i en hjelm beregnet for det asiatiske markedet i en nettbutikk, de er mindre. Ellers har jeg stort hode og bruker Etto Stelvio, men den virker for meg relativt liten og smal og kan godt passe deg i mindre størrelse.
|
|
|
[Re: robst]
09/06/2014 10:57
|
Mank
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for svar 1: 3: Det er egentlig bare å sykle mer, gjerne sammen med andre. Da får du litt naturlig intervall med skiltspurter og først til toppen bakken. Ellers gjelder jo vanlig det samme som med vanlig trening, kort + hardt og langt + rolig, intervaller etc. Ja, det er nok trening som er tingen. Jeg syns bare det er merkelig at lårmusklene mine skal være i så dårlig stand når de fungerer utmerket til andre aktiviteter. Når det kommer til hjelm så vet jeg ikke om jeg har ekstremt lite hode, men jeg var i hvert fall innom en lokal sportsbutikk og testet det de hadde uten å finne noe. Mye var for stort, og de som var små nok var så grunn at jeg ikke følte de satt skikkelig.
Redigert av Mank; 09/06/2014 11:00.
|
|
|
10/06/2014 09:19
|
ganskefort
Ringrev
|
Ringrev
Robst har gode svar og tips.
Min historie: Jeg begynte å sykle til jobb med terrengsykkel for syv år siden. Kjøpte sykkelkross for tre år siden og fikk smaken på litt lengre turer på landeveien. Begynte med tre-firemilsturer. Racer fra i fjor: Nå sykler jeg 13-milsturer uten problemer (hadde to stykker på fire dager i pinsen). Ligger 10-12 slag under puls på langtur nå sammenliknet med for to år siden.
Ikke noe hokus Pokus: Jeg har gradvis økt lengde på turene ettersom det har vært naturlig og kroppen har vært klar for det.
Varier lengde på turene i starten og få en del mil i beina før du dunker opp de verste bakkene.
Lykke til!
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
10/06/2014 20:30
|
spinat
Ringrev
|
Ringrev
Hei Mank! Kjøp deg nye dekk. Det gir gir en ekstra trygghet - også psykisk - når det går fort i svingene. Som nevnt over er GP4000S2 et utmerket valg. Velg 25mm for ekstra komfort, hvis du har plass i rammen.
Et tips fra dyrekjøpt egenerfaring: ikke kjør for lange tunge drag i begynnelsen (av sesongen). Da er det fort gjort å "kjøre i stykker" sener og ledd. Slike skader kan ta laaang tid å bli bra av.
Du sier du er vant til å løpe, men blir fort stiv i lårene på sykkel. Hvis det er på flatene du sliter, hva med å kjøre intervallene der, og heller roe litt ned oppover?
|
|
|
11/06/2014 13:38
|
Mank
OP
Fersking
|
OP
Fersking
GP4000SII + en del slanger er nå på vei i posten. Håper det vil få meg til å føle meg tryggere.
Når det kommer til lårene mine så får jeg vel bare trene, trene og trene. De restituerer seg veldig raskt, men blir også veldig raskt stiv...uten forvarsel. Jeg er altså god på intervaller, men sliter virkelig med å holde trykket over lengre perioder, selv om jeg prøver å roe det litt ned.
Jeg er generelt liten og lett, og som løper er det motbakkeløp og distanser rundt halvmaraton jeg har gjort det best på. Hadde derfor ikke forventet å stive så raskt.
Når det kommer til hjelm har jeg fått målt hodet mitt, og kom til rundt 54 cm. Det skal jo ikke være sååå smått, men samtidig er det vanskelig å finne noe som passer.
|
|
|
22/06/2014 18:19
|
Mank
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ikke lenge etter jeg skrev forige post gikk bakdekket mitt i oppløsning. Nå har jeg imidlertid fått på mine nye GP 4000 S II, og er veldig fornøyd. Forskjellen er helt enorm. Til tross for mine pysefakter klarer jeg nå nesten å holde følge i utforkjøringene. Jeg har også byttet både sko og pedaler (fra SPD til SPD-SL) og forskjellen her også var overraskende. Jeg vet ikke om det er psykisk eller fysisk, men det går nå mye bedre med lårene mine. Det er langt igjen til der jeg vil være, men nye sko og pedaler har i hvert fall vært til stor hjelp. Ellers lurer jeg på om noen vet om noen fysisk butikk som selger et slikt feste til Garmin Edge 500... Takker for all hjelp, og tar gjerne i mot flere tips om noen har noe smart å komme med for en fersk syklist...
Redigert av Mank; 22/06/2014 18:21.
|
|
|
22/06/2014 21:48
|
HobbyTom
Entusiast
|
Entusiast
Det med å stivne i lårene (selv om du er godt trent) kan ha mye med sittestillingen å gjøre. Selv ørsmå justeringer kan ha mye og si. Når du merker forskjell fra SPD til nye sko med SPD-SL har gjerne tråkket endret set litt. Landeveissko har generelt stivere såle, og SPD-SL har større kontaktflate med pedalene, noe som gjør tråkket mer effektivt og presspunktet under foten fordeles bedre. Etter min erfaring, så endrer sure lår-tidspunktet (før eller siden blir de sure uansett ;-) ) seg med klosseplassering under skoen, og setehøyden. For min del blir lårene sure tidlig dersom jeg ikke får strekt beinet skikkelig ut - mao om setet er for lavt samler syren seg... Ellers er det lurt å sykle på lette gir med høyt turtall for å kvitte seg med syre...tunge gir opp bakken, og deretter bare trille uten å trå ut syren nedover blir ekstra surt i neste bakke ;-)
Lykke til med syklingen!
|
|
|
23/06/2014 07:42
|
Callemacody
Entusiast
|
Entusiast
Hei
Jeg har også bakgrunn med løping, og er skuffet hver gang jeg skal sykle hardt over hvor tidlig beina sier stopp. Over lengre turer på 3/4 timer klarer jeg ikke presse snittpulsen over 145, beina sier rett og slett stopp før pusten.
Tipset er som mange sier, øv deg på å sykle med høy pedalfrekvens, og finn riktig sittestilling, øv også på rundttråkk slik at ikke all kraft kommer ut ved hjelp av fremside lår (quadriceps)
|
|
|
23/06/2014 08:50
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Ikke lenge etter jeg skrev forige post gikk bakdekket mitt i oppløsning. Nå har jeg imidlertid fått på mine nye GP 4000 S II, og er veldig fornøyd. Forskjellen er helt enorm. Til tross for mine pysefakter klarer jeg nå nesten å holde følge i utforkjøringene. Jeg har også byttet både sko og pedaler (fra SPD til SPD-SL) og forskjellen her også var overraskende. Jeg vet ikke om det er psykisk eller fysisk, men det går nå mye bedre med lårene mine. Det er langt igjen til der jeg vil være, men nye sko og pedaler har i hvert fall vært til stor hjelp. Ellers lurer jeg på om noen vet om noen fysisk butikk som selger et slikt feste til Garmin Edge 500... Takker for all hjelp, og tar gjerne i mot flere tips om noen har noe smart å komme med for en fersk syklist... Bikeshop.no har i hvertfall den typen feste på lager. http://bikeshop.no/Sykkel/Elektronikk/Computer/GPS/Tilbeh%C3%B8r/Bar-Fly/Bar-Fly-Garmin-20-Sort-Computerfeste-Passer-Edge-200-500-800-BARFLY01-p0000023779
|
|
|
|
|