Siden jeg allerede har satt i gang en lang tråd om "sone 1"-trening, så får jeg prøve å få noen svar på et annet tema jeg hører mye om, men som jeg ikke har hatt noe forhold til før. Er tross alt fortsatt fersk mosjonistsyklist med en liten dose konkurranseinstinkt som gjør det kjekt også å sykle ritt.
Karbobunkring, karbolagring osv., selv i Aftenbladet i dag går de på en måte bredt ut og anbefaler dette til Nordsjørittdeltakere, som jeg kan gjette på at består av:
- 9 500 som sykler fem ganger i året, alle gangene sånn rett rundt der en innser at planen om å starte i januar røk, og påfølgende plan om "når våren kommer" også har gått på en smell, og så finner en ut at sykkelen må på service, og panikken tar totalt tak sånn gått uti mai.
- 2000 jobbsyklister i forskjellige sjangere.
- 1000 av den enda mer seriøse typen, til og med elite.
http://www.aftenbladet.no/sport/sprek/nordsjorittet/Spis-deg-til-rittsuksess-3437947.htmlBegynte dermed å lure på om dette er noe også jeg må drive med før litt lenger ritt, for jeg har ikke ofret det en eneste tanke før nå (har fire ritt til nå i år). Føler generelt at jeg har noen kilo for mye og går derfor jevnt over på underskudd, og det blir lite karbohydrater, så dette holdt på å gå rett hjem. I min søken etter mer info kom jeg over denne, som også er fra Olympiatoppen:
http://www.olympiatoppen.no/fagstoff/ernaring/faktaark/karbohydrat/media3397.mediaHer står det altså at en karbobunkring noen dager i forkant kan gi mulighet for å klare å holde arbeidskapasiteten oppe 2-3% (!!) lenger enn om en ikke gjør det. Hvorfor går selv en ernæringsfysiolog fra OLT ut og anbefaler dette til en gjeng med tjukkaser som sykler noen få ganger i året? Vi svelger mer enn gjerne alt som kan gi et ørlite håp om prestasjonsbedringer (utenom å legge ned utallige timer i trening), som dyre lette sykler, karbobunkring, gel-er, barer, proteinshaker og Crampfix og hvem vet hva. Og når det i tillegg innebærer at en kan trøkke i seg masse karbohydrater, ja, da er jo lykken komplett.
Trodde de få fordelene vi med noen kilo for mye hadde var:
- Nok å ta av, både fett og glykogen.
- God toppfart (i nedoverbakkene).
Men nå skal vi altså bunkre opp på karbo før ritt i tillegg. At disse 2-3% er viktige for noen som kjemper om pallplasser er helt klart, sekundene betyr alt, men de vet sannsynligvis om dette allerede. Er dette den største hypen siden Minidisc, eller har folk her annerledes opplevelser?