Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 43 av 121 1 2 41 42 43 44 45 120 121

Bilist mot syklist konflikter i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tex] #1802008 06/06/2014 09:34
O
Oyvindhs Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Sitat: Tex
Syklist påkjørt og sendt til sykehus.
Deretter bøtelagt.

http://www.nordlys.no/nyheter/article7403080.ece

... og kommentarfeltet bobler av glede ....

Nå får jeg ikke sett kommentarfeltet, men saken virker interessant hvis det viser seg at en gående var på vei over gangfeltet omtrent samtidig. Og selv om syklisten brøt vikeplikten har vi ikke påkjørsrett i dette landet, noe mange ikke skjønner!

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1802078 06/06/2014 10:59
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Quote:
Du skal ikke sykle i gangfeltet hvis det kommer bil. Gangfeltet er til gunst for fotgjenger, ikke syklist, sier hun.

Litt omstendelig måte å si det på, synes jeg. Kunne hun ikke bare sagt at syklister har vikeplikt i gangfelt? Og hvorfor ikke bøtelegge for brudd på vikeplikten? Hvorfor gå for den mer generelle "uaktsom kjøring"?

Synes også det er veldig rart at bilføreren går helt fri, hvis det stemmer at det var en fotgjenger i gangfeltet. Hvis man krysser et gangfelt mens en fotgjenger er på vei ut i det, selv om det er fra andre siden av veien, så skal vel dette premieres med en bot på 6000,- skal det ikke?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: trondmm] #1802104 06/06/2014 12:03
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: trondmm
Sitat: loik
Men veien var ikke stengt, det var ikke enveiskjøring, da
Quote:
En anleggsbil førte til at all trafikk måtte gå i det ene feltet
Hadde det vært enveiskjøring, så kunne man ha sagt: En anleggsbil i det ene feltet, førte til enveiskjøring.
Det kommer an på hvordan du definerer "stengt".
Nei, det baserer seg på at det sto
Quote:
dvs all trafikk måtte gå i det ene feltet, ikke kun trafikk i den ene retningen.
Skilthenger som står midt i feltet, og kjegler som går over hele feltets bredde må kunne regnes som et forsøk på å stenge feltet, i hvert fall. Så vidt jeg har forstått nå, så var det ikke noe forbudsskilt der, kun vegarbeidsskilt, samt diverse oransje infoskilt (men jeg vet ikke hva det stod på disse).

Er det virkelig ingen her som bor i Trondheim og som kan ta et bilde av sperringene?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tange] #1802110 06/06/2014 12:09
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Tange
Når bilister ser ut til å skjønne at det har blitt enveiskjørt så er det nærliggende å tru at det er godt nok skiltet.
Jeg liker ikke den generelle tonen, men trur at det er rimelig sikkert at noen syklister velger å negere noe(n) skilt.
Men for all del, hvis noen som bor i nabolaget gidder å ta et bilde av evt. manglende skilting.
Quote:

All trafikk som før gikk gjennom både Falkenborgsveien og Innherredsveien?
Det var slik jeg tolket teksten.
All trafikk måtte gå i hvilket felt?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1802114 06/06/2014 12:17
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Quote:
– Vi synes det er en utrolig merkelig avgjørelse av politiet, som gir syklisten all skyld mens bilføreren slipper helt fri. Det var også en fotgjenger på vei over gangfeltet da ulykken skjedde, og sønnen min syklet heller ikke spesielt fort, sier faren.

Når en gående krysser gangfeltet så er det merkelig at bilisten ikke får konsekvenser for også sette denne i fare. En bil har ikke noe i gangfeltet å gjøre om det er en gående der, da skal de stoppe.

Jeg aner at man nå er ute etter å sette eksempler av syklister som er farlig for folkehelsen.

Sykliste har vikeplikt i denne saken uten tvil. Men kjører man på en gående som har rødt lys i et fotgjengerfelt så er det bilisten som får skylden.

Dette skurrer veldig.

Redigert av Kvikken; 06/06/2014 12:20.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Kvikken] #1802122 06/06/2014 12:29
D
Duggy Offline
Medlem
Medlem
D
Veldig merkelig sak. Kan hende at bilisten, som så mange gjør, tenkte at h*n skulle rekke å passere gangfeltet før fotgjengeren kom over i h*ns fil. På samme tid antok kanskje syklisten at det var trygt å sykle over siden en fotgjenger allerede var på vei over.

Kinkig situasjon, men om én part skal bøtelegges bør jo begge det?

Personlig pleier jeg å sykle over, om jeg ser at bilene bremser ned når de ser meg vente på at det blir klart. Det går mye raskere for både de og meg. Om det ser ut som en person som ikke har tenkt til å stoppe, skrever jeg som regel av sykkelen, venter til vedkommende har stoppet helt, og går sakte over.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: loik] #1802126 06/06/2014 12:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Om man läser ariklarna och ser på bilderna är det väl rimeligt klart vad som gäller? Det enda är väl om skiltningen var lite dårlig.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9773103.ece

Översta bilden tror jag förklarar det du diskuterar. Syklisterna som syklade fel behövde gå över i fel felt för att komma förbi en lastbil.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: fredriks] #1802319 06/06/2014 18:51
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: fredriks
Om man läser ariklarna och ser på bilderna är det väl rimeligt klart vad som gäller? Det enda är väl om skiltningen var lite dårlig.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9773103.ece

Översta bilden tror jag förklarar det du diskuterar. Syklisterna som syklade fel behövde gå över i fel felt för att komma förbi en lastbil.
Quote:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9765665.ece

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: loik] #1802338 06/06/2014 19:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Når bilister ser ut til å skjønne at det har blitt enveiskjørt så er det nærliggende å tru at det er godt nok skiltet.
Jeg liker ikke den generelle tonen, men trur at det er rimelig sikkert at noen syklister velger å negere noe(n) skilt.
Men for all del, hvis noen som bor i nabolaget gidder å ta et bilde av evt. manglende skilting.
Quote:

Jeg har i mellomtiden sjekket avisbildet med syklisten og bilen mot streetview. Bildet er tatt rett før man kan svinge inn Falkenborgveien til høyre. Og bildet er ca. 50 til 100 meter forbi det andre bildet fra FB som viser sperringen og innkjøringforbudtskiltet.
Kombinert med kartet så konkluderer jeg med at min tolkning var riktig. Trafikken nordfra som før kunne 'spres' over både Falkenborgveien og Innherredsveien må nå føres gjennom det ene sørgående feltet til Innherredsveien.
At en journaslist formulerer seg klønete endrer ikke noe ved eventuelle fakta.

Hvis du er uenig i min plassering av bildene i forhold til streetview så si gjerne ifra. Da ser jeg en gang til på bildene.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: loik] #1802344 06/06/2014 19:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hur kan du skrive så många inlägg om din tolkning av en setning i en tidningsartikel när det finns så mycket annan information som motsier din tolkning?

Om du inte visste det så står det en massa saker som är felaktiga i tidningar.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1802361 06/06/2014 20:14
mojoha Offline
Medlem
Medlem
Litt morsomt - noen tror det er KUN syklister som ikke leser skilting og bryter trafikkregler.
http://www.dinside.no/898640/veiarbeiderne-maa-hoppe-unna-bilister

http://www.nrk.no/ho/bilister-trosser-sperringer-1.8352660

Eg forsvarer ingen av de, men synes det er unødvendig mye pes rundt bare syklisters oppførsel. Eg har enda ikke møtt en som har syklet uvettig. Men eg opplever daglig uvettige og farlige bilister.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1802422 06/06/2014 23:22
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
http://www.itromso.no/nyheter/article9779507.ece

Vet nå ikke helt hvor dette skjedde, men å sykle på en av Tromsøs mest trafikkerte rundkjøringer, når det går en gang og sykkelsti rett ved siden av, er ikke å anbefale.
Selv har jeg bestandig hold meg unna de rundkjøringene og heller benyttet meg av gang og sykkelstiene.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: fredriks] #1802455 07/06/2014 07:04
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: fredriks
Hur kan du skrive så många inlägg om din tolkning av en setning i en tidningsartikel när det finns så mycket annan information som motsier din tolkning?
FordiSom jeg går utifra var rettet mot syklistene, og
Sitat: Espen J
Leste akkurat denne. Har lyst til å løfte en lang finger til de idiotene som sykler her, de ødelegger noe jævlig for oss andre syklister. Til helvette med dem!
Uten at det var åpenbart utifra lenken at de 50-100 syklistene(veldig mange idiotiske syklister på en og samme vei, uavhengig av hverandre) var idioter.

Redigert av loik; 07/06/2014 07:04.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anonym] #1802456 07/06/2014 07:08
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: anonymous

Vet nå ikke helt hvor dette skjedde, men å sykle på en av Tromsøs mest trafikkerte rundkjøringer, når det går en gang og sykkelsti rett ved siden av, er ikke å anbefale.
Selv har jeg bestandig hold meg unna de rundkjøringene og heller benyttet meg av gang og sykkelstiene.
Fordi motorister overholder vikeplikten på gang og sykkelstier?

Redigert av loik; 07/06/2014 07:17.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tange] #1802458 07/06/2014 07:17
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Jeg har i mellomtiden sjekket avisbildet med syklisten og bilen mot streetview. Bildet er tatt rett før man kan svinge inn Falkenborgveien til høyre. Og bildet er ca. 50 til 100 meter forbi det andre bildet fra FB som viser sperringen og innkjøringforbudtskiltet.
Kombinert med kartet så konkluderer jeg med at min tolkning var riktig. Trafikken nordfra som før kunne 'spres' over både Falkenborgveien og Innherredsveien må nå føres gjennom det ene sørgående feltet til Innherredsveien.

Hvis du er uenig i min plassering av bildene i forhold til streetview så si gjerne ifra. Da ser jeg en gang til på bildene.
Fakta er at Den glade amatør skrevSom jeg går utifra var rettet mot syklistene, og
Leste akkurat denne. Har lyst til å løfte en lang finger til de idiotene som sykler her, de ødelegger noe jævlig for oss andre syklister. Til helvette med dem!
Uten at det var åpenbart utifra lenken at de 50-100 syklistene(veldig mange idiotiske syklister på en og samme vei, uavhengig av hverandre) var idioter.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anonym] #1802467 07/06/2014 07:48
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

Hvis man har "øyekontakt" med en sjåfør som kommer fra venstre idet du kjører inn i rundkjøringen, tyder ikke det på at bilen allerede var i rundkjøringen da han syklet inn i den, og at syklisten dermed brøt vikeplikten så det sang?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: loik] #1802468 07/06/2014 07:49
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Fordi

Ah. Så du fikk ikke med deg oppdateringene som kom etterpå, altså, eller bildene som ble postet?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: trondmm] #1802474 07/06/2014 08:06
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Fordi
Ah. Så du fikk ikke med deg oppdateringene som kom etterpå, altså, eller bildene som ble postet?
Detteog dette
ble skrevet basert på denne lenken(oppdateringer har ikke noe med saken å gjøre).

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: trondmm] #1802482 07/06/2014 08:24
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T

Hvis man har "øyekontakt" med en sjåfør som kommer fra venstre idet du kjører inn i rundkjøringen, tyder ikke det på at bilen allerede var i rundkjøringen da han syklet inn i den, og at syklisten dermed brøt vikeplikten så det sang?

Han skrev selv i kommentarfeltet at han syklet over et gangfelt, ikke i rundkjøringen. Bilisten har påberopet seg en påkjørsrett hvis det stemmer at de hadde øyekontakt og 10 km/t, men jeg fatter ikke hvorfor han står frem i avisen på den måten.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tor Arne] #1802484 07/06/2014 08:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
"Det e jo helt horribelt at bilen ikke stoppet da det i mai/juni(?) i fjor ble gjort noen endringer i bestemmelsene for vikeplikt der bilister må vike for syklister over gangfelt selv om de sykler over gangfeltet."

interessant kommentar av Daniel A. Nilsen. Han har nog sin egen tolkning av reglerna.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tor Arne] #1802487 07/06/2014 08:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Låter vel mest om en variant av chicken run där båda tror att den andra ska stoppa.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tor Arne] #1802489 07/06/2014 08:53
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Tor Arne

Han skrev selv i kommentarfeltet at han syklet over et gangfelt, ikke i rundkjøringen.

Ah. Har lært meg å skygge unna kommentarfeltene på sånne saker, så den fikk jeg ikke med meg.

Bilisten har påberopet seg en påkjørsrett hvis det stemmer at de hadde øyekontakt og 10 km/t, men jeg fatter ikke hvorfor han står frem i avisen på den måten.

Virker rart at han ikke stopper / klarer å stoppe hvis farten var så lav, ja. I beste fall må han ha vært veldig uoppmerksom etter at de brøt blikkontakten.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: loik] #1802490 07/06/2014 08:54
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
(oppdateringer har ikke noe med saken å gjøre).

Det ante meg at du var såpass useriøs, ja.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tor Arne] #1802508 07/06/2014 10:11
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
[quote=trondmm]

Han skrev selv i kommentarfeltet at han syklet over et gangfelt, ikke i rundkjøringen. Bilisten har påberopet seg en påkjørsrett hvis det stemmer at de hadde øyekontakt og 10 km/t, men jeg fatter ikke hvorfor han står frem i avisen på den måten.

Han hadde ikke skrevet i kommentarfeltet, da jeg la inn denne, men om han syklet i gangfeltet, så skulle han jo overholdt vikeplikten sin.
I en annen sak fra Finnsnes, så ble en syklist bøtelagt for samme situasjon. Sykliste godtok ikke det og nå går det mot rettssak.
http://www.folkebladet.no/nyheter/article9774973.ece

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1802516 07/06/2014 10:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: trondmm] #1802601 07/06/2014 16:11
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
(oppdateringer har ikke noe med saken å gjøre).
Det ante meg at du var såpass useriøs, ja.
Det ble lenket og skrevetJeg går utifra at "Mye rart:)" var rettet mot de 50-100 syklistene. Og det ble sitert og skrevet før oppdateringer og andre lenker
Og jeg mener at det som står i denne lenken(ingen andre lenker osv), ikke gir grunnlag for å kalle de 50-100 syklistene idioter. Da det utifra denne lenken ikke er åpenbart at de 50-100 syklistene har gjort noe klandreverdig.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: loik] #1802649 07/06/2014 18:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Fakta er at Den glade amatør skrevSom jeg går utifra var rettet mot syklistene, og

Øhhhh, du stiller et spørsmål ([i]All trafikk måtte gå i hvilket felt[?/i])som jeg svarer på og så kommer du med et eller annet om at noen syklister blir kalt for idioter.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1802881 08/06/2014 12:08
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Det er alltid noen som har det verre enn oss...

Cyclist shot at along Rillito River Path

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1802962 08/06/2014 17:45
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Dagens syklisthendelse fra Nordlys: http://www.nordlys.no/nyheter/article7406886.ece

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #1802969 08/06/2014 18:09
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Gjør det enkelt, bilister bør har vikeplikt for alt som har lov til å krysse et gangfelt:

- gående
- segways
- sparkesykler
- vinterspark
- rollerblades
- rulleski
- joggende
- ridende
- syklister

Hvorfor diskriminere en gruppe? Å lage forvirrende unntakt skaper kun større risiko for ulykker.

Redigert av Kvikken; 08/06/2014 18:14.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Side 43 av 121 1 2 41 42 43 44 45 120 121

Moderator  support