Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Elsykkelkit for krankmontering.

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1799309 02/06/2014 14:15
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Bafang-midtmotorene har kadenssensorer på kranken som kjenner når du beveger på beina. Hjulsensoren brukes til å indikere hastigheten på displayet og begrense maks hastigheten. Man kan lure den til å sykle fort ved å endre hjulstørrelse til feks 20". Da vil den tillate mye høyere hjulturtall før effekten kuttes, men hastighetsindikasjon blir selvføølgelig feil.

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1799311 02/06/2014 14:18
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
geiranders Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
Instruksene er her, side 10 varter også opp med muligheter:
www.bmsbattery.com/attachment.php?id_attachment=62

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1799317 02/06/2014 14:22
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
Aha - så man kan selv bestemme når den skal kutte, altså, uten å mekke med verken fartssensor eller kadenssensor.
Regner med GA allerede er ute og tester nettopp dette ;-)

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: tron] #1799334 02/06/2014 15:00
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
geiranders Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 3,476
Brukerkonfigurering er herved testet og funnet i orden :-D

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1800994 04/06/2014 20:59
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Ser på denne tegningen at det er 10 mm klaring mellom klingen og motorhuset. Det betyr at de lett burde klart å ta inn de 2,5 mm som skal til for å få normal kjedelinje. Jeg kan lage meg et eget tannhjul eller modde det originale slik at jeg flytter det, men mnan kan jo lure. Lurer på om jeg skal frese 2,5 mm fra høyre side av krankhuset på ramma mi da. Det vil fortsatt være mer enn nok gjenger til å montere kranklager med én kranklagerspacer. MTB-lager monteres jo med to spacere på høyre side originalt.

Ikke perfekt motorsystem, men ingen store mangler. De har laget et kompakt og lettinstallert system. Jeg sendte bekreftelse på verdien til Fedex i dag ifm fortolling.

Vedlegg
bafang-centrale-bbs01.png (314.96 KB, 865 nedlastinger)
Redigert av Tor Arne; 04/06/2014 21:00.
Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1804494 11/06/2014 17:11
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Har fått min krank i dag. Skal ta noen bilder senere når jeg begynner å montere.

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1804580 11/06/2014 20:05
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 442
noblefart Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 442
Har en ca 2003 modell hard rocx modell "Birken" som jeg ikke finner krank dimensjon på noe sted. Noen som aner hva den er...?

Sykkelen har blitt betydelig oppgradert med bra gaffel, hydrauliske bremser, felger osv og er veldig lysten på bafang krankmotor ICON_SMILE


Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1804626 11/06/2014 21:03
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
Jeg er mer bekymret for det store drevet enn kjedelinjen. Planer om å frese et mindre drev til den da, Tor Arne?
Gleder meg til å se byggebilder og lese turrapporter!

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1804666 12/06/2014 00:06
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Har tenkt å frese et drev som flytter kjedelinjen lengre til venstre, men det er ikke plass til særlig mindre pga at de må sirkulere rundt girhuset. Tror det er 46 t nå. Alt er forskjøvet til høyre med denne kranken. Hvis jeg beholder den på sykkelen så freser jeg bort litt av høyresiden av krankhuset også sånn at pedalene blir mer sentrert, og setter på en større kassett.

Har montert sulamitten og tatt meg en prøvetur ute. Det var sykt enkelt å montere. Det som tok mest tid var faktisk å mote meg opp til å gidde å lodde batterikabler siden jeg bruker masse forskjellige modellflybatterier. Helt snålt å sykle med. Det går unna oppover. Syns ikke det er noe problem å stoppe sykkelen uten bremsebrytere, så jeg vil prøve den til jobb neste gang. Kranken merker forskjell på å tråkke fremover og bakover, så det er ikke fare for at den skal starte plutselig om man står i ro i et kryss og snurrer kranken bakover slik tøffinger gjør.

Det er bare montert for testing foreløpig. Eventuell permanent installasjon blir smidigere. Ca 18.6 kg slik den står her, med 6 Ah batteri. Har bestilt et 5 Ah batteri.



Batteriene ligger inni en glassfiberpose. Endelig fikk jeg brukt bagasjebrettet til noe. Har tenkt å montere batterier i en bambusbeholder over underrøret i ramma hvis jeg gjør alvor av prosjektet.



GPS-sammenligning for justering av hjulstørrelse.



Voldsom kabelsalat på testriggen.

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805142 12/06/2014 18:12
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Syklet 28,9 km med den i dag i variert terreng med høyeste assistansenivå. Jeg prøvde å ungå å tråkke, men lot motoren gjøre jobben så mye som mulig. Det er veldig stillegående, og man hører kun en veldig svak summing fra motoren når den går. Jeg satt og bare holdt kranken i gang mens motoren dro opp i 25 før den kuttet. Så startet den igjen når den kom under 25, osv.

Brukte 4,1Ah på 28.9 km, av 6 Ah tilgjengelig. Det ble totalt 324 høydemeter klatring i følge Garmin Edge 510 og Strava. Jeg hadde koblet et måleinstrument mellom batteri og motor, og makseffekt var på ca 560 W peak, men når den jobbet kontinuerlig mot jevn motstand så lå den på 230-250 W inneffekt.


Endelig fikk jeg bruk for Rapha-langeposene.




Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805195 12/06/2014 19:38
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 875
S
skiraffen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 875
Sitat: Tor Arne
surly sykkel med midmontert krank-el-motor


Du bør flytte sykkelbildene over i tråden 'Vis meg en fin el-sykkel'. Den ser veldig bra ut. Jeg vil også ha en sånn sykkel med et slikt ryddig kit-oppsett.

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805251 12/06/2014 20:36
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
Stilig. Sier du at du ikke prøvde den brukerkonfigurerbare fartssperren? ;-)

Forstod ikke helt det der med sentrering av kranken. Er den ikke mulig å få i senter med hjelp av skiver? Hvor bredt krankhus er det på Surlyen?

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805254 12/06/2014 20:43
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Jeg satte fartssperren til 25 km/t da jeg satte den opp. Det er enkelt å forandre den, men jeg ville teste strømforbruket i normalmodus. ICON_WINK

Krankhuset på sykkelen er 68 mm. høyre kranklagerende stikker mye lengre ut enn venstre kranklagerende når kranken er montert så langt til venstre som mulig. Minst 15 mm forskjell mellom øyre og venstre side. Man sitter med føttene forskjøvet til høyre for senterlinjen til sykkelen. Man merker det ikke på beina da, men er veldig tydelig når man ser avstanden mellom krankarm og kjedestag. Jeg visste om dette før jeg bestilte da jeg har gjort mye research.

Det er ca 2,5 mm klaring mellom girhuset og høyre kjedestag, så jeg kan ta inn litt der ved å frese ned høyre side av krankhuset på ramma. Det vil ikke oppnå så mye, så jeg gidder ikke det på denne.

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805286 12/06/2014 21:33
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446
pblind Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446
Hmm.. mulig jeg må beholde Fargo-ramma mi og montere dette!

Tor Arne: Hvilke batterier fra HK bruker du? Har en hel haug liggende.

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805310 12/06/2014 22:55
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
I dag sykla jeg på to år gamle pakker. én 6S 6000 mAh Hyperion-pakke, og to gamle 2S 6000 mAh. Alle seriekoblet for 10S.

Jeg bestilte nye pakker i går. To stykk 5S 5000 mAh pakker: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8581

5000 mAh gir minst 30 km i verste fall i følge dagens måling. Jeg trenger egentlig bare 10 km rekkevidde på denne sykkelen. Trening og langturer foregår på andre sykler.

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805311 12/06/2014 22:57
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Her er en til motor fra selgeren jeg handlet fra. Jeg fikk den for $342. Var sikkert noe rabattgreier. http://www.aliexpress.com/item/2013-latest-Bafang-BBS-01-mid-drive-motor-kits/1233839437.html

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805337 13/06/2014 05:17
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 1,431
Niels Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 1,431
Den ble jo utrolig flott Tor Arne, en ordentlig gentlemans express.
Ser for meg karer i tweed og sixspence på vei ut i fasanskogen på godset sitt på den der ICON_SMILE


2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805381 13/06/2014 07:02
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Det ble pent! Krankmotor ser bra ut. Jeg vurderte selv BBS-01 på landeveisykkelen ettersom den har BSA krankhus, men leste ett eller annet sted at 7/8-delt drivverk var anbefalt med denne motoren, det ville angivelig bli endel slitasje på drivverk (kjede?) om man brukte den på 9/10-delt drivverk. Vet ikke om det er et reellt problem, men endte opp med motor i baknavet selv.
http://www.bmsbattery.com/ebike-kits/577-250w350w-q-85100sx-motor-e-bike-kit.html

Hvilken type Pedal Assistance (PAS) har du? Bruker du håndgass?

Edit: Står jo på første side at det er kadensbasert PAS. Hvordan fungerer denne synes du?


Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805714 13/06/2014 14:35
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
PAS fungerer fint. Den begynner å assistere i løpet av mindre enn en kvart omdreining. Det er et halvsekunds forsinkelse etter at man slutter å tråkke før motoren kutter.

I dag prøvde jeg å sette hastighetsbegrensingen til 50 km/t på vei hjem fra jobb. Den dro meg opp i 33 km/t i motvinden.

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805731 13/06/2014 15:38
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 992
Esox Online
Ringrev
Online
Ringrev
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 992
Lå bak en fyr med el-sykkel opp Kongsveien i dag. Han lå i ca 55 km/t .
Jeg kjørte bil, registrerte at han hadde el-motor på forhjulet. Han tok meg igjen før Holtet og forsvant ut av syne i Ekebergveien. Mistenker litt sterkere motor enn 250 watt. ICON_SMILE

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805738 13/06/2014 15:50
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Lekker batteriinnpakning, mindre lekker krank. Men kranken skal vel uansett forbedres med hjemmefrest drev.

Selv tør jeg ikke tanken på elsykkel. Jeg er redd at jeg med min svake karakter ville ende opp på elsykkelen på hver tur, bli feit og dvask og ikke lenger gidde å tråkke selv.

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805740 13/06/2014 15:52
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Haha. At han tør.

Jeg viste frem sykkelen til sikkert 20 stykker på jobben i dag. Alle fikk prøve, alle flirte da de begynte å tråkke og alle var begeistret da de stoppet. Mange syns det gikk som et uvær i 25 km/t.

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805748 13/06/2014 16:10
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 992
Esox Online
Ringrev
Online
Ringrev
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 992
Sitat: Tor Arne
Haha. At han tør.


Ja, det så ikke særlig bra ut.

Kan jeg spørre om ekvipasje-vekten din. ICON_SMILE
Det ER fristende å bestille litt sterkere motor enn 250w med tanke på at jeg nok veier mer enn gjennomsnittet.

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805758 13/06/2014 16:45
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Min veier ca 18,6 kg nå. Det er fryktelig tungt å løfte opp og ned fra veggstativet selv om den bare er seks kg tyngre enn normalt. ICON_TONGUE

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Dan] #1805779 13/06/2014 17:35
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
Sitat: Dan
Lekker batteriinnpakning, mindre lekker krank. Men kranken skal vel uansett forbedres med hjemmefrest drev.

Selv tør jeg ikke tanken på elsykkel. Jeg er redd at jeg med min svake karakter ville ende opp på elsykkelen på hver tur, bli feit og dvask og ikke lenger gidde å tråkke selv.

Har du prøvd en moderne elsykkel? Du kan fint oppnå både høy puls og svette om det er det du vil. Det er en utbredt oppfatning at man bare sitter passivt og lar motoren jobbe, men det er jo ikke slik en moderne elsykkel med momentsensor funker.

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805781 13/06/2014 17:37
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Nå var jeg inne i den avanserte menyen og låste opp seks høyere assistansetrinn. Skal ta meg en tur og prøve det straks. På stativ så akselererer den bakhjulet veldig mye kraftigere. Det er vel fortsatt bare 250 W, men mer aggressiv assistanse.

Redigert av Tor Arne; 13/06/2014 17:43.
Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805790 13/06/2014 18:02
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Den var litt mer ivrig nå. Kanskje den nå kjører full gass. Den dro opp til 450 W i veldig bratte partier, men holdt seg på 200-250 W ellers. Kan tenke meg at dette tilsvarer å trykke inn gasspaken, som jeg ikke har montert enda.

Effekten jeg måler er inneffekt, og uteffekten er nok mye lavere når den trekker 450 W. Jeg kunne jo satt på powertap-bakhjulet mitt og målt virkningsgrad, men jeg gidder ikke. ICON_WINK

Redigert av Tor Arne; 13/06/2014 20:22.
Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805824 13/06/2014 19:34
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Jeg fant et gammelt refleksfeste jeg hadde ligende og lagde en liten aluminiumsbrakett som jeg kunne montere computeren på. Særlig smidigere enn dette blir det ikke. Kontrollenheten er laget for 22.2 mm, så der skrudde jeg fast to ender av en strips til hver ende av enheten og stramma under. ICON_TONGUE

Siden den nå sannsynligvis gir full gass er det én mindre grunn til å bytte styre, da jeg ikke trenger å finne plass til gasspaken. Det eneste som gjenstår nå er å løse bremsebryterproblemet. Jeg har inline-sensorer, men de er ganske klumpete, og særlig frembremsekabelen har lite plass til å montere noe på den. Får se hva jeg finne på. Det gjør ikke saken enklere at jeg har CX-bremsespaker på toppen av styret.

Cockpit:


Undersiden (ny stålramme til høyre i bakgrunnen):


Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805861 13/06/2014 20:25
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Jeg fant denne siden som selger bremsesensof ro Shimano XT-bremser. Ser ut som en reed-sensor og en magnet: http://protobike.ch/protobikeprodukt.html

Re: Elsykkelkit for krankmontering. [Re: Tor Arne] #1805862 13/06/2014 20:28
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support