Bafang-midtmotorene har kadenssensorer på kranken som kjenner når du beveger på beina. Hjulsensoren brukes til å indikere hastigheten på displayet og begrense maks hastigheten. Man kan lure den til å sykle fort ved å endre hjulstørrelse til feks 20". Da vil den tillate mye høyere hjulturtall før effekten kuttes, men hastighetsindikasjon blir selvføølgelig feil.
Aha - så man kan selv bestemme når den skal kutte, altså, uten å mekke med verken fartssensor eller kadenssensor. Regner med GA allerede er ute og tester nettopp dette ;-)
Re: Elsykkelkit for krankmontering.
[Re: tron]
#179933402/06/201415:00
Ser på denne tegningen at det er 10 mm klaring mellom klingen og motorhuset. Det betyr at de lett burde klart å ta inn de 2,5 mm som skal til for å få normal kjedelinje. Jeg kan lage meg et eget tannhjul eller modde det originale slik at jeg flytter det, men mnan kan jo lure. Lurer på om jeg skal frese 2,5 mm fra høyre side av krankhuset på ramma mi da. Det vil fortsatt være mer enn nok gjenger til å montere kranklager med én kranklagerspacer. MTB-lager monteres jo med to spacere på høyre side originalt.
Ikke perfekt motorsystem, men ingen store mangler. De har laget et kompakt og lettinstallert system. Jeg sendte bekreftelse på verdien til Fedex i dag ifm fortolling.
Jeg er mer bekymret for det store drevet enn kjedelinjen. Planer om å frese et mindre drev til den da, Tor Arne? Gleder meg til å se byggebilder og lese turrapporter!
Har tenkt å frese et drev som flytter kjedelinjen lengre til venstre, men det er ikke plass til særlig mindre pga at de må sirkulere rundt girhuset. Tror det er 46 t nå. Alt er forskjøvet til høyre med denne kranken. Hvis jeg beholder den på sykkelen så freser jeg bort litt av høyresiden av krankhuset også sånn at pedalene blir mer sentrert, og setter på en større kassett.
Har montert sulamitten og tatt meg en prøvetur ute. Det var sykt enkelt å montere. Det som tok mest tid var faktisk å mote meg opp til å gidde å lodde batterikabler siden jeg bruker masse forskjellige modellflybatterier. Helt snålt å sykle med. Det går unna oppover. Syns ikke det er noe problem å stoppe sykkelen uten bremsebrytere, så jeg vil prøve den til jobb neste gang. Kranken merker forskjell på å tråkke fremover og bakover, så det er ikke fare for at den skal starte plutselig om man står i ro i et kryss og snurrer kranken bakover slik tøffinger gjør.
Det er bare montert for testing foreløpig. Eventuell permanent installasjon blir smidigere. Ca 18.6 kg slik den står her, med 6 Ah batteri. Har bestilt et 5 Ah batteri.
Batteriene ligger inni en glassfiberpose. Endelig fikk jeg brukt bagasjebrettet til noe. Har tenkt å montere batterier i en bambusbeholder over underrøret i ramma hvis jeg gjør alvor av prosjektet.
Syklet 28,9 km med den i dag i variert terreng med høyeste assistansenivå. Jeg prøvde å ungå å tråkke, men lot motoren gjøre jobben så mye som mulig. Det er veldig stillegående, og man hører kun en veldig svak summing fra motoren når den går. Jeg satt og bare holdt kranken i gang mens motoren dro opp i 25 før den kuttet. Så startet den igjen når den kom under 25, osv.
Brukte 4,1Ah på 28.9 km, av 6 Ah tilgjengelig. Det ble totalt 324 høydemeter klatring i følge Garmin Edge 510 og Strava. Jeg hadde koblet et måleinstrument mellom batteri og motor, og makseffekt var på ca 560 W peak, men når den jobbet kontinuerlig mot jevn motstand så lå den på 230-250 W inneffekt.
Du bør flytte sykkelbildene over i tråden 'Vis meg en fin el-sykkel'. Den ser veldig bra ut. Jeg vil også ha en sånn sykkel med et slikt ryddig kit-oppsett.
Jeg satte fartssperren til 25 km/t da jeg satte den opp. Det er enkelt å forandre den, men jeg ville teste strømforbruket i normalmodus.
Krankhuset på sykkelen er 68 mm. høyre kranklagerende stikker mye lengre ut enn venstre kranklagerende når kranken er montert så langt til venstre som mulig. Minst 15 mm forskjell mellom øyre og venstre side. Man sitter med føttene forskjøvet til høyre for senterlinjen til sykkelen. Man merker det ikke på beina da, men er veldig tydelig når man ser avstanden mellom krankarm og kjedestag. Jeg visste om dette før jeg bestilte da jeg har gjort mye research.
Det er ca 2,5 mm klaring mellom girhuset og høyre kjedestag, så jeg kan ta inn litt der ved å frese ned høyre side av krankhuset på ramma. Det vil ikke oppnå så mye, så jeg gidder ikke det på denne.
5000 mAh gir minst 30 km i verste fall i følge dagens måling. Jeg trenger egentlig bare 10 km rekkevidde på denne sykkelen. Trening og langturer foregår på andre sykler.
Den ble jo utrolig flott Tor Arne, en ordentlig gentlemans express. Ser for meg karer i tweed og sixspence på vei ut i fasanskogen på godset sitt på den der
Det ble pent! Krankmotor ser bra ut. Jeg vurderte selv BBS-01 på landeveisykkelen ettersom den har BSA krankhus, men leste ett eller annet sted at 7/8-delt drivverk var anbefalt med denne motoren, det ville angivelig bli endel slitasje på drivverk (kjede?) om man brukte den på 9/10-delt drivverk. Vet ikke om det er et reellt problem, men endte opp med motor i baknavet selv. http://www.bmsbattery.com/ebike-kits/577-250w350w-q-85100sx-motor-e-bike-kit.html
Hvilken type Pedal Assistance (PAS) har du? Bruker du håndgass?
Edit: Står jo på første side at det er kadensbasert PAS. Hvordan fungerer denne synes du?
PAS fungerer fint. Den begynner å assistere i løpet av mindre enn en kvart omdreining. Det er et halvsekunds forsinkelse etter at man slutter å tråkke før motoren kutter.
I dag prøvde jeg å sette hastighetsbegrensingen til 50 km/t på vei hjem fra jobb. Den dro meg opp i 33 km/t i motvinden.
Lå bak en fyr med el-sykkel opp Kongsveien i dag. Han lå i ca 55 km/t . Jeg kjørte bil, registrerte at han hadde el-motor på forhjulet. Han tok meg igjen før Holtet og forsvant ut av syne i Ekebergveien. Mistenker litt sterkere motor enn 250 watt.
Lekker batteriinnpakning, mindre lekker krank. Men kranken skal vel uansett forbedres med hjemmefrest drev.
Selv tør jeg ikke tanken på elsykkel. Jeg er redd at jeg med min svake karakter ville ende opp på elsykkelen på hver tur, bli feit og dvask og ikke lenger gidde å tråkke selv.
Jeg viste frem sykkelen til sikkert 20 stykker på jobben i dag. Alle fikk prøve, alle flirte da de begynte å tråkke og alle var begeistret da de stoppet. Mange syns det gikk som et uvær i 25 km/t.
Lekker batteriinnpakning, mindre lekker krank. Men kranken skal vel uansett forbedres med hjemmefrest drev.
Selv tør jeg ikke tanken på elsykkel. Jeg er redd at jeg med min svake karakter ville ende opp på elsykkelen på hver tur, bli feit og dvask og ikke lenger gidde å tråkke selv.
Har du prøvd en moderne elsykkel? Du kan fint oppnå både høy puls og svette om det er det du vil. Det er en utbredt oppfatning at man bare sitter passivt og lar motoren jobbe, men det er jo ikke slik en moderne elsykkel med momentsensor funker.
Nå var jeg inne i den avanserte menyen og låste opp seks høyere assistansetrinn. Skal ta meg en tur og prøve det straks. På stativ så akselererer den bakhjulet veldig mye kraftigere. Det er vel fortsatt bare 250 W, men mer aggressiv assistanse.
Den var litt mer ivrig nå. Kanskje den nå kjører full gass. Den dro opp til 450 W i veldig bratte partier, men holdt seg på 200-250 W ellers. Kan tenke meg at dette tilsvarer å trykke inn gasspaken, som jeg ikke har montert enda.
Effekten jeg måler er inneffekt, og uteffekten er nok mye lavere når den trekker 450 W. Jeg kunne jo satt på powertap-bakhjulet mitt og målt virkningsgrad, men jeg gidder ikke.
Jeg fant et gammelt refleksfeste jeg hadde ligende og lagde en liten aluminiumsbrakett som jeg kunne montere computeren på. Særlig smidigere enn dette blir det ikke. Kontrollenheten er laget for 22.2 mm, så der skrudde jeg fast to ender av en strips til hver ende av enheten og stramma under.
Siden den nå sannsynligvis gir full gass er det én mindre grunn til å bytte styre, da jeg ikke trenger å finne plass til gasspaken. Det eneste som gjenstår nå er å løse bremsebryterproblemet. Jeg har inline-sensorer, men de er ganske klumpete, og særlig frembremsekabelen har lite plass til å montere noe på den. Får se hva jeg finne på. Det gjør ikke saken enklere at jeg har CX-bremsespaker på toppen av styret.