Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
|
Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
#1800842
04/06/2014 17:51
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999
KnutAa
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999 |
No added style
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1800848
04/06/2014 17:58
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667 |
Dette er absolutt noe som kan skje med hvilken som helst karbonramme, så jeg ville vært forsiktig med å trekke konklusjoner utifra en enkelthendelse.
Når det er sagt skal man tenke seg et par ganger om før man kjøper en kinaramme. Det er langt i fra sikkert at de har blitt testet like grundig som merkeproduktene.
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1800850
04/06/2014 18:00
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583 |
Dritt!
Begrunnelse: Har en kamerat som smalt inn i fronten/siden på en bil som brøt vikeplikten og krysset foran ham i et kryss hvor de kom fra hver sin kant og han skulle rett fram.
Riktignok var det her var snakk om terrengsykkel med dempegaffel, men til gjengjeld så var farten betraktelig høyere, antagelig rundt 40 km/t. Så vidt jeg husker var det ingen synlige skader på rammen hans (Cannondale) etter den smellen.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: hnastrup]
#1800851
04/06/2014 18:04
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999
KnutAa
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999 |
Dette er absolutt noe som kan skje med hvilken som helst karbonramme, så jeg ville vært forsiktig med å trekke konklusjoner utifra en enkelthendelse.
Når det er sagt skal man tenke seg et par ganger om før man kjøper en kinaramme. Det er langt i fra sikkert at de har blitt testet like grundig som merkeproduktene. Helt enig! jeg var aldri redd for at noe skulle kollapse av seg selv heller. Det som ville vært interessant var hvis noen med peil kunne se noe av allmenn interesse utifra mine bilder (tatt med suboptimalt utstyr)
Redigert av KnutAa; 04/06/2014 18:05.
No added style
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1800872
04/06/2014 18:42
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Dritt. Du skulle åpenbart kjøpt en ramme som koster 20000 mer. Den er ti ganger så sterk. Du måtte kræsjet i 180 for å få samme resultat.
Neida. Ser det ut som ensrettede lag eller er det kun brukt vevd duk? Karbonfiber som knekker har blitt overbelastet. Det kan holde helt fint mens belastningen øker til det plutselig smeller av fullstendig ved et visst punkt. Selv en merkevareramme vil smelle av ved et punkt som er over det de tester for. Vanskelig å bedømme. Lurer på hvordan min Cervelo S5 hadde sett ut i bruddområdet.
Det ser i hvert fall ut som gaffelen var betryggende solid. Det er den største bekymringen min når det gjelder anonyme karbonrammer.
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1800873
04/06/2014 18:43
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835 |
Spent på om Otto kommer med noen innspill her!
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1800884
04/06/2014 18:51
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,233
Freakout
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,233 |
Trodde karbonade var svakt jeg også, helt til jeg så denne videoen http://www.pinkbike.com/video/243228/
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1800937
04/06/2014 19:51
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862 |
#kinaramme
Snakket med en venn om Kinahjul, og han var overbevist om at ca 2/10 Kinahjul er gode og resten er ok/crap. Dette gjelder kanskje rammer også?
Neida, det kan bare hende at den ikke tåler stor belasting fra den Flamske-brostein, eller at den har fått en liten skade fra tidligere kræsj/transport.
Dette var virkelig interessant!
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1800970
04/06/2014 20:32
|
Registrert: May 2014
Innlegg: 25
Ghost20t
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2014
Innlegg: 25 |
Har i det siste lest endel forumposter her på terrengsykkel.no og diverse andre forum da jeg selv kunne tenkt meg en kina ramme som hobby prosjekt til vinteren. Generellt rundt i diverse poster er vel gjengangeren at du får hva du betaler for. Mange faktorer er også debatert i det lange og vide, som etikk, avkall på allt som heter garanti og kvalitetssikkring osv. Det jeg sitter igjen med er en litt skummel magefølelse at jeg en vakker Mai dag ruller ut kinasykkelen for første gang og i første sving svikter det bare under meg og så er det bare å legge sykkelskoene på hylla for godt. Hjelper ikke akkurat å lese innlegget ditt og se på bildene dine ;p Leste linken din med stor interesse om Giant fabrikken og kom over en liknende artikkel som var interessant når det gjelder akkurat Giant og deres fabrikk. http://inrng.com/2012/02/who-made-your-bike/
Ghost Race Lector 20th Merida Extreme 900
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1801040
04/06/2014 22:11
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 255
murstein
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 255 |
Det ser ut som et ganske sprøtt brudd, og lite fiber i bruddflatene. Og fiber går det sikkert an å spare en del penger på i produksjonen.. Eller hur?
(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: murstein]
#1801087
05/06/2014 06:14
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
imag
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021 |
Karbonfiber har vel ikke så mye duktilitet å snakke om, så de fleste brudd blir nok av typen sprø.
Vanskelig å si noe fra bildene, men synes ikke det ser unormalt ut på noen måte.
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1801124
05/06/2014 06:58
|
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 74
J.Jensen
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 74 |
Syns det ser ut som lite fiber og mye epoksy. Fiber kan kun ta opp belastning i EN retning, skal den støtte flere må det flere lag til, og forskjellige typer vev i forskjellig retning. Det er en grunn til at gode lette rammer har lav vekt. Vakuminnfusering koster flesk - og tar bort luft fog lar deg bruke mindre epoksy med samme mengde fiber = lik styrke på mindre vekt, eller i noen tilfeller mer styrke der man sliter med å få ut all luft fra støpingen.
God duk er dyrt. Godt utstyr er dyrt. Spar hvor du vil - resultatet er alltid mer vekt og mindre styrke.
Increased fitness through constantly varied, functional movements performed at high intensity.
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1801144
05/06/2014 07:19
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Er det bare jeg som syns det er merkelig at den knakk så mange ulike steder? Spesielt det at den knekker ved kranken syns jeg er skummelt, vil mene at dette området normal set er ganske kraftig og stivt.
Ai ai ai, moralen må være. Aldri kjøp en kina ramme.
Når det er sagt så sykler jeg selv på kina full carbon clincher hjul...
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1801168
05/06/2014 07:39
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 413
Myrulv
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 413 |
Tvert av 3 steder etter sammenstøt i middels/lav hastighet taler vel sitt tydelige språk? Som flere peker på så glimrer fiber(=karbon) med sitt fravær i disse svært kritiske sammenføyningene. Nå har jeg ingen kunnskap om å bygge ting i karbon, men ville vel ha forventet forsterkning MED karbon i disse områden, ikke det motsatte?
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1801183
05/06/2014 07:58
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Dette er slik jeg fryktet og forventet at en del av disse rammene kan være. At man kjøper en ramme med et utseende som er likt en annen ramme betyr ikke at de er like. Den ene rammen kan ha nøye gjennomtenkt fiberopplegg osv, mens den andre kan være støpt epoxy med litt karbon her og der. Å sykle på landeveien i opp til 80 km/t på en sykkel som egentlig kan knekke nær som helst vet jeg i hvert fall at jeg ikke ville gjort.
Har man et strammere budsjett enn det som tilsier kjøp av karbon-merkevare er det mye tryggere og bedre og kjøpe aluminiums-merkevare, eller til og med en brukt karbon-merkevare-sykkel. Da vet du at noen står bak produktet og har noe å tape på at du dør.
Jeg vet noen mener at også disse kineserne som selger no-name-varer er avhengige av kunder som kommer tilbake. Jeg tror disse tar feil. Det er nok av folk i verden at det holder å selge til en person en gang for at det skal være verdt det. At rammer som knekker gjør at budskapet sprer seg rammer i liten grad disse selgerne da de bare kan endre navn, eller adresse med jevne og ujevne mellomrom.
At en ramme går i oppløsning i 18 km/t mot en kant er jo ikke mindre enn skremmende. Jeg har truffet hul i asfalten i 40-50 km/t mange ganger og fått skikkelig smell i forhjulet. Kan se ut som om denne rammen ikke hadde tålt noe slikt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1801203
05/06/2014 08:18
|
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 1,202
Gew88
Veteran
|
Veteran
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 1,202 |
Til sammenligning(eller kanskje ikke):
Hadde en Trek 5700(tror jeg, husker ikke helt) 97/98 modell som jeg kjøpte i 2005 av eieren av en sykkelbutikk. Han sa(ikke sant) at dette var en toppramme som kostet rundt 15000 da den var ny.
Uansett, sykkelen fungerte supert til trening i mange år. Hadde med meg sykkelen da jeg studerte i Nederland og blei påkjørt av ei dame(selvsagt) som hadde rundt 30-40km/t. Jeg blei påkjørt vinkelrett i siden. Takk og lov at jeg hadde høyre fot opp, eller så hadde ankelen gått. Utvendig var det ingen skader annet enn riper i lakken. Synes selv carbonrammen til Trek tålte den ganske kraftige smellen ganske godt. Jeg ble anbefalt av sykkelbutikken å ikke bruke sykkelen mer, ettersom smellet var ganske kraftig og jeg blei sendt 5-10 meter bortover asfalten, samt at hjulene sto i vinkel. Jeg har selvsagt overholdt det. Ikke så keen på nedoverkjøringer i 50+ for at et evt. innvendig brudd skal gi etter.
Man får tolke det som man vil, men det sier kanskje noe om kvaliteten på ramma når det utseendemessig var kun lakken som fikk smake.
Redigert av Gew88; 05/06/2014 08:20.
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: sykkeloyvind]
#1801206
05/06/2014 08:20
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999
KnutAa
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999 |
At en ramme går i oppløsning i 18 km/t mot en kant er jo ikke mindre enn skremmende. Jeg har truffet hul i asfalten i 40-50 km/t mange ganger og fått skikkelig smell i forhjulet. Kan se ut som om denne rammen ikke hadde tålt noe slikt.
Jeg syklet rett inn i en bil som plutselig hadde rygget ut av oppkjørselen uten at jeg rakk å få det med meg fordi jeg så på stemmet mitt. Det blir som å kjøre inn i en vegg, så ting er kanskje ikke såå helsvart som du antar.
No added style
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1801215
05/06/2014 08:27
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Jo, men allikevel, 18 km/h er jæ... langsomt da. Ikke mye krefter i spill her, spør du meg.
KnutAa, hva kjøpte du som erstatning for rammen? Ny Kina ramme?
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: Panda]
#1801218
05/06/2014 08:31
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999
KnutAa
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999 |
Jo, men allikevel, 18 km/h er jæ... langsomt da. Ikke mye krefter i spill her, spør du meg.
KnutAa, hva kjøpte du som erstatning for rammen? Ny Kina ramme? Det ble litt av en farse, men jeg har erstattet den med en Cannondale Synapse 3 ultegra, en Canyon Roadlite AL og en Guerciotti CX aluminium. Ikke verst, hva!?!
No added style
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1801222
05/06/2014 08:40
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1801224
05/06/2014 08:42
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
1 sykkel ødelagt, 3 sykler innkjøpt. Hvordan du solgte den til din bedre halvdel, vil jeg gjerne vite! 
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1801233
05/06/2014 08:52
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
At en ramme går i oppløsning i 18 km/t mot en kant er jo ikke mindre enn skremmende. Jeg har truffet hul i asfalten i 40-50 km/t mange ganger og fått skikkelig smell i forhjulet. Kan se ut som om denne rammen ikke hadde tålt noe slikt.
Jeg syklet rett inn i en bil som plutselig hadde rygget ut av oppkjørselen uten at jeg rakk å få det med meg fordi jeg så på stemmet mitt. Det blir som å kjøre inn i en vegg, så ting er kanskje ikke såå helsvart som du antar. Sant, men 18 km/t er ganske sakte ja. Jeg brakk en bom på Bækkelagskaya i 55 km/t en gang. Jeg spurtet det jeg hadde bortover kaya og traff bommen rett på med underarmene og fronten av sykkelen. Bommen knakk, håndledd og sykkel var 100 % inntakt. Det var en BMC Promachine.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1801235
05/06/2014 08:53
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Kanskje han overdrev og sa at den første kosta 15000 og så sa han sannheten at de andre 3 kosta 5000 per stykk slik som alle sykler. 
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: Panda]
#1801240
05/06/2014 08:59
|
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163
anonym
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2013
Innlegg: 3,163 |
Er det bare jeg som syns det er merkelig at den knakk så mange ulike steder? Spesielt det at den knekker ved kranken syns jeg er skummelt, vil mene at dette området normal set er ganske kraftig og stivt.
Ai ai ai, moralen må være. Aldri kjøp en kina ramme.
Når det er sagt så sykler jeg selv på kina full carbon clincher hjul... Når man leser noen av de linkene lenger opp i tråden, så er det vel vanskelig å finne karbonrammer som ikke er laget i Kina....
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: sykkeloyvind]
#1801255
05/06/2014 09:11
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 1,331
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 1,331 |
At en ramme går i oppløsning i 18 km/t mot en kant er jo ikke mindre enn skremmende. Jeg har truffet hul i asfalten i 40-50 km/t mange ganger og fått skikkelig smell i forhjulet. Kan se ut som om denne rammen ikke hadde tålt noe slikt.
Jeg syklet rett inn i en bil som plutselig hadde rygget ut av oppkjørselen uten at jeg rakk å få det med meg fordi jeg så på stemmet mitt. Det blir som å kjøre inn i en vegg, så ting er kanskje ikke såå helsvart som du antar. Sant, men 18 km/t er ganske sakte ja. Jeg brakk en bom på Bækkelagskaya i 55 km/t en gang. Jeg spurtet det jeg hadde bortover kaya og traff bommen rett på med underarmene og fronten av sykkelen. Bommen knakk, håndledd og sykkel var 100 % inntakt. Det var en BMC Promachine. Nå ja, jeg kræsjet i en bil med min gamle Yo Eddy. Farten var ikke spesielt høy, fikk til og med bremset en del. Kanskje farten var 20-25 kmt, ikke mer, stålgaffelen ble fullstendig bøyd, rammen klarte seg dog da gaffelen tok hele støyten. Gaffelen var egentlig ganske tung og stålet burde være av en OK kvalitet. Jeg veide på det tidspunktet 70 kilo. Synes ikke det er rart om en karbonramme knekker om en kar på 90 kilo kjører rett i en bil i ca. 20 km/t.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1801327
05/06/2014 10:26
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Det er litt vanskelig å gi seg ut på gjetninger her. Men den ramma har jo fått seg en betraktelig smell i en vinkel det neppe er beregnet at den skal ta opp masse krefter. Vanlige hull og kanter vil jo sende kraften oppover i mye større grad. Samtidig er det påfallende at den knekker på så mange steder. Det tyder i alle fall på at den var stiv i fronttriangelet. Skulle vært artig å høre hva Otto Jæger hadde sagt om den på bakrunn av styrerøret f.eks. Jeg tør ikke konkludere noe som helst om andre hadde tålt det eller om denne og andre kinasykler er weapons of mass destuction. Synes uansett du kom heldig ut av det matrielt sett  LarsB
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: Panda]
#1801336
05/06/2014 10:44
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 2,205
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 2,205 |
Jo, men allikevel, 18 km/h er jæ... langsomt da. Ikke mye krefter i spill her, spør du meg.
KnutAa, hva kjøpte du som erstatning for rammen? Ny Kina ramme? Det er ikke sykkelens fart som er avgjørende når bilen kommer fra siden. Det er bilens fart. Men ble litt skuffa og slenger meg på mye epoxy-lite karbo hylekoret.
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: KnutAa]
#1801337
05/06/2014 10:46
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
|
|
|
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?
[Re: Abit]
#1801351
05/06/2014 11:01
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Det er ikke sykkelens fart som er avgjørende når bilen kommer fra siden. Det er bilens fart. Sykkelen kjørte på bilen. Jeg kjørte vinkelrett inn i bilen ved dens bakhjul LarsB
Redigert av larsb; 05/06/2014 11:01.
|
|
|
|
|