Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min?

Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? #1800842 04/06/2014 17:51
KnutAa Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
I slutten av mars trente jeg til Flandern rundt da en bil plutselig var i veien for sykkelen min. Jeg kjørte vinkelrett inn i bilen ved dens bakhjul og rammen knakk tvert. I følge strava var hastigheten min 18 km/h. Sånn så det ut rett etterpå:

Jeg kom heldigvis uskadet fra det, hadde bare skikkelig vondt i skulder ved kragebein noen dager. Rammen knakk tvert flere steder: overrør mot styrerør, underrøret knakk også ved styrerøret og nede ved krankhuset i tillegg.

Siden dette er en en kinaramme med en viss utbredelse her i Norge (tror Hongfu er opphavet til Carbonzone btw) har jeg tenkt lenge at jeg burde lage denne tråden.

Ingen ting tydet på at rammen var noe skadet før, jeg var fornøyd ellers, jeg innbiller meg at andre karbonrammer ville knukket også når tunge meg (88kg) sykler i 18 km/h. Jeg syns bare egentlig bakrammen var litt myk, men den er jo uskadet.

Døm selv og kom med begunnede eller ubegrunnede synspunkter på om dette er kvalitet eller dritt?

No added style
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1800848 04/06/2014 17:58
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Dette er absolutt noe som kan skje med hvilken som helst karbonramme, så jeg ville vært forsiktig med å trekke konklusjoner utifra en enkelthendelse.

Når det er sagt skal man tenke seg et par ganger om før man kjøper en kinaramme. Det er langt i fra sikkert at de har blitt testet like grundig som merkeproduktene.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1800850 04/06/2014 18:00
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Dritt!

Begrunnelse: Har en kamerat som smalt inn i fronten/siden på en bil som brøt vikeplikten og krysset foran ham i et kryss hvor de kom fra hver sin kant og han skulle rett fram.

Riktignok var det her var snakk om terrengsykkel med dempegaffel, men til gjengjeld så var farten betraktelig høyere, antagelig rundt 40 km/t. Så vidt jeg husker var det ingen synlige skader på rammen hans (Cannondale) etter den smellen.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: hnastrup] #1800851 04/06/2014 18:04
KnutAa Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: hnastrup
Dette er absolutt noe som kan skje med hvilken som helst karbonramme, så jeg ville vært forsiktig med å trekke konklusjoner utifra en enkelthendelse.

Når det er sagt skal man tenke seg et par ganger om før man kjøper en kinaramme. Det er langt i fra sikkert at de har blitt testet like grundig som merkeproduktene.

Helt enig! jeg var aldri redd for at noe skulle kollapse av seg selv heller.

Det som ville vært interessant var hvis noen med peil kunne se noe av allmenn interesse utifra mine bilder (tatt med suboptimalt utstyr)

Redigert av KnutAa; 04/06/2014 18:05.

No added style
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1800855 04/06/2014 18:17
KnutAa Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Fin artikkel om hvordan rammer blir til som jeg hadde tenkt å ha med første innlegg:

http://www.cyclingnews.com/features/tech-inside-giants-taiwan-bike-factory-part-one
http://www.cyclingnews.com/features/tech-inside-giants-taiwan-bike-factory-part-two

En slags teori jeg har er at kinarammen min hadde for mye smale karbonbånd rundt de stedene den knakk og for lite større biter av duk som skulle vært nøysommelig lagt på beste vis?

Redigert av KnutAa; 04/06/2014 18:19.

No added style
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1800872 04/06/2014 18:42
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Dritt. Du skulle åpenbart kjøpt en ramme som koster 20000 mer. Den er ti ganger så sterk. Du måtte kræsjet i 180 for å få samme resultat.

Neida. Ser det ut som ensrettede lag eller er det kun brukt vevd duk? Karbonfiber som knekker har blitt overbelastet. Det kan holde helt fint mens belastningen øker til det plutselig smeller av fullstendig ved et visst punkt. Selv en merkevareramme vil smelle av ved et punkt som er over det de tester for. Vanskelig å bedømme. Lurer på hvordan min Cervelo S5 hadde sett ut i bruddområdet.

Det ser i hvert fall ut som gaffelen var betryggende solid. Det er den største bekymringen min når det gjelder anonyme karbonrammer.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1800873 04/06/2014 18:43
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Spent på om Otto kommer med noen innspill her!

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1800884 04/06/2014 18:51
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Trodde karbonade var svakt jeg også, helt til jeg så denne videoen http://www.pinkbike.com/video/243228/

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1800937 04/06/2014 19:51
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
#kinaramme

Snakket med en venn om Kinahjul, og han var overbevist om at ca 2/10 Kinahjul er gode og resten er ok/crap. Dette gjelder kanskje rammer også?

Neida, det kan bare hende at den ikke tåler stor belasting fra den Flamske-brostein, eller at den har fått en liten skade fra tidligere kræsj/transport.

Dette var virkelig interessant!

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1800970 04/06/2014 20:32
Ghost20t Offline
Fersking
Fersking
Sitat: KnutAa
Fin artikkel om hvordan rammer blir til som jeg hadde tenkt å ha med første innlegg:

http://www.cyclingnews.com/features/tech-inside-giants-taiwan-bike-factory-part-one
http://www.cyclingnews.com/features/tech-inside-giants-taiwan-bike-factory-part-two

En slags teori jeg har er at kinarammen min hadde for mye smale karbonbånd rundt de stedene den knakk og for lite større biter av duk som skulle vært nøysommelig lagt på beste vis?

Har i det siste lest endel forumposter her på terrengsykkel.no og diverse andre forum da jeg selv kunne tenkt meg en kina ramme som hobby prosjekt til vinteren. Generellt rundt i diverse poster er vel gjengangeren at du får hva du betaler for. Mange faktorer er også debatert i det lange og vide, som etikk, avkall på allt som heter garanti og kvalitetssikkring osv.

Det jeg sitter igjen med er en litt skummel magefølelse at jeg en vakker Mai dag ruller ut kinasykkelen for første gang og i første sving svikter det bare under meg og så er det bare å legge sykkelskoene på hylla for godt. Hjelper ikke akkurat å lese innlegget ditt og se på bildene dine ;p

Leste linken din med stor interesse om Giant fabrikken og kom over en liknende artikkel som var interessant når det gjelder akkurat Giant og deres fabrikk.

http://inrng.com/2012/02/who-made-your-bike/

Ghost Race Lector 20th
Merida Extreme 900
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1801040 04/06/2014 22:11
M
murstein Offline
Entusiast
Entusiast
M
Det ser ut som et ganske sprøtt brudd, og lite fiber i bruddflatene. Og fiber går det sikkert an å spare en del penger på i produksjonen.. Eller hur?

(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: murstein] #1801087 05/06/2014 06:14
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Karbonfiber har vel ikke så mye duktilitet å snakke om, så de fleste brudd blir nok av typen sprø.

Vanskelig å si noe fra bildene, men synes ikke det ser unormalt ut på noen måte.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1801124 05/06/2014 06:58
J
J.Jensen Offline
Medlem
Medlem
J
Syns det ser ut som lite fiber og mye epoksy. Fiber kan kun ta opp belastning i EN retning, skal den støtte flere må det flere lag til, og forskjellige typer vev i forskjellig retning.
Det er en grunn til at gode lette rammer har lav vekt. Vakuminnfusering koster flesk - og tar bort luft fog lar deg bruke mindre epoksy med samme mengde fiber = lik styrke på mindre vekt, eller i noen tilfeller mer styrke der man sliter med å få ut all luft fra støpingen.

God duk er dyrt. Godt utstyr er dyrt. Spar hvor du vil - resultatet er alltid mer vekt og mindre styrke.

Increased fitness through constantly varied, functional movements performed at high intensity.
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1801144 05/06/2014 07:19
Panda Offline
Besatt
Besatt
Er det bare jeg som syns det er merkelig at den knakk så mange ulike steder?
Spesielt det at den knekker ved kranken syns jeg er skummelt, vil mene at dette området normal set er ganske kraftig og stivt.

Ai ai ai, moralen må være. Aldri kjøp en kina ramme.

Når det er sagt så sykler jeg selv på kina full carbon clincher hjul...

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1801168 05/06/2014 07:39
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Tvert av 3 steder etter sammenstøt i middels/lav hastighet taler vel sitt tydelige språk?
Som flere peker på så glimrer fiber(=karbon) med sitt fravær i disse svært kritiske sammenføyningene. Nå har jeg ingen kunnskap om å bygge ting i karbon, men ville vel ha forventet forsterkning MED karbon i disse områden, ikke det motsatte?

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1801183 05/06/2014 07:58
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Dette er slik jeg fryktet og forventet at en del av disse rammene kan være.
At man kjøper en ramme med et utseende som er likt en annen ramme betyr ikke at de er like.
Den ene rammen kan ha nøye gjennomtenkt fiberopplegg osv, mens den andre kan være støpt epoxy med litt karbon her og der.
Å sykle på landeveien i opp til 80 km/t på en sykkel som egentlig kan knekke nær som helst vet jeg i hvert fall at jeg ikke ville gjort.

Har man et strammere budsjett enn det
som tilsier kjøp av karbon-merkevare er det mye tryggere og bedre og kjøpe aluminiums-merkevare, eller til og med en brukt karbon-merkevare-sykkel. Da vet du at noen står bak produktet og har noe å tape på at du dør.

Jeg vet noen mener at også disse kineserne som selger no-name-varer er avhengige av kunder som kommer tilbake. Jeg tror disse tar feil. Det er nok av folk i verden at det holder å selge til en person en gang for at det skal være verdt det.
At rammer som knekker gjør at budskapet sprer seg rammer i liten grad disse selgerne da de bare kan endre navn, eller adresse med jevne og ujevne mellomrom.

At en ramme går i oppløsning i 18 km/t mot en kant er jo ikke mindre enn skremmende. Jeg har truffet hul i asfalten i 40-50 km/t mange ganger og fått skikkelig smell i forhjulet. Kan se ut som om denne rammen ikke hadde tålt noe slikt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1801203 05/06/2014 08:18
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Til sammenligning(eller kanskje ikke):

Hadde en Trek 5700(tror jeg, husker ikke helt) 97/98 modell som jeg kjøpte i 2005 av eieren av en sykkelbutikk. Han sa(ikke sant) at dette var en toppramme som kostet rundt 15000 da den var ny.

Uansett, sykkelen fungerte supert til trening i mange år. Hadde med meg sykkelen da jeg studerte i Nederland og blei påkjørt av ei dame(selvsagt) som hadde rundt 30-40km/t. Jeg blei påkjørt vinkelrett i siden. Takk og lov at jeg hadde høyre fot opp, eller så hadde ankelen gått.
Utvendig var det ingen skader annet enn riper i lakken. Synes selv carbonrammen til Trek tålte den ganske kraftige smellen ganske godt.
Jeg ble anbefalt av sykkelbutikken å ikke bruke sykkelen mer, ettersom smellet var ganske kraftig og jeg blei sendt 5-10 meter bortover asfalten, samt at hjulene sto i vinkel. Jeg har selvsagt overholdt det. Ikke så keen på nedoverkjøringer i 50+ for at et evt. innvendig brudd skal gi etter.

Man får tolke det som man vil, men det sier kanskje noe om kvaliteten på ramma når det utseendemessig var kun lakken som fikk smake.

Redigert av Gew88; 05/06/2014 08:20.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: sykkeloyvind] #1801206 05/06/2014 08:20
KnutAa Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: sykkeloyvind

At en ramme går i oppløsning i 18 km/t mot en kant er jo ikke mindre enn skremmende. Jeg har truffet hul i asfalten i 40-50 km/t mange ganger og fått skikkelig smell i forhjulet. Kan se ut som om denne rammen ikke hadde tålt noe slikt.

Jeg syklet rett inn i en bil som plutselig hadde rygget ut av oppkjørselen uten at jeg rakk å få det med meg fordi jeg så på stemmet mitt. Det blir som å kjøre inn i en vegg, så ting er kanskje ikke såå helsvart som du antar.

No added style
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1801215 05/06/2014 08:27
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jo, men allikevel, 18 km/h er jæ... langsomt da. Ikke mye krefter i spill her, spør du meg.

KnutAa, hva kjøpte du som erstatning for rammen?
Ny Kina ramme?

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: Panda] #1801218 05/06/2014 08:31
KnutAa Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Panda
Jo, men allikevel, 18 km/h er jæ... langsomt da. Ikke mye krefter i spill her, spør du meg.

Ny Kina ramme?

Det ble litt av en farse, men jeg har erstattet den med en Cannondale Synapse 3 ultegra, en Canyon Roadlite AL og en Guerciotti CX aluminium. Ikke verst, hva!?!

No added style
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1801222 05/06/2014 08:40
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når man er innafor temaet billig karbon: https://www.facebook.com/Mtbrcom/photos/...e=1&theater

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1801224 05/06/2014 08:42
Panda Offline
Besatt
Besatt
1 sykkel ødelagt, 3 sykler innkjøpt.
Hvordan du solgte den til din bedre halvdel, vil jeg gjerne vite! ICON_SMILE

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1801233 05/06/2014 08:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Jeg syklet rett inn i en bil som plutselig hadde rygget ut av oppkjørselen uten at jeg rakk å få det med meg fordi jeg så på stemmet mitt. Det blir som å kjøre inn i en vegg, så ting er kanskje ikke såå helsvart som du antar.

Sant, men 18 km/t er ganske sakte ja. Jeg brakk en bom på Bækkelagskaya i 55 km/t en gang. Jeg spurtet det jeg hadde bortover kaya og traff bommen rett på med underarmene og fronten av sykkelen. Bommen knakk, håndledd og sykkel var 100 % inntakt. Det var en BMC Promachine.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1801235 05/06/2014 08:53
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kanskje han overdrev og sa at den første kosta 15000 og så sa han sannheten at de andre 3 kosta 5000 per stykk slik som alle sykler. ICON_WINK

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: Panda] #1801240 05/06/2014 08:59
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Er det bare jeg som syns det er merkelig at den knakk så mange ulike steder?
Spesielt det at den knekker ved kranken syns jeg er skummelt, vil mene at dette området normal set er ganske kraftig og stivt.

Ai ai ai, moralen må være. Aldri kjøp en kina ramme.

Når det er sagt så sykler jeg selv på kina full carbon clincher hjul...

Når man leser noen av de linkene lenger opp i tråden, så er det vel vanskelig å finne karbonrammer som ikke er laget i Kina....

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: sykkeloyvind] #1801255 05/06/2014 09:11
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y

Sant, men 18 km/t er ganske sakte ja. Jeg brakk en bom på Bækkelagskaya i 55 km/t en gang. Jeg spurtet det jeg hadde bortover kaya og traff bommen rett på med underarmene og fronten av sykkelen. Bommen knakk, håndledd og sykkel var 100 % inntakt. Det var en BMC Promachine.

Nå ja, jeg kræsjet i en bil med min gamle Yo Eddy. Farten var ikke spesielt høy, fikk til og med bremset en del. Kanskje farten var 20-25 kmt, ikke mer, stålgaffelen ble fullstendig bøyd, rammen klarte seg dog da gaffelen tok hele støyten. Gaffelen var egentlig ganske tung og stålet burde være av en OK kvalitet.

Jeg veide på det tidspunktet 70 kilo. Synes ikke det er rart om en karbonramme knekker om en kar på 90 kilo kjører rett i en bil i ca. 20 km/t.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1801327 05/06/2014 10:26
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er litt vanskelig å gi seg ut på gjetninger her. Men den ramma har jo fått seg en betraktelig smell i en vinkel det neppe er beregnet at den skal ta opp masse krefter. Vanlige hull og kanter vil jo sende kraften oppover i mye større grad. Samtidig er det påfallende at den knekker på så mange steder. Det tyder i alle fall på at den var stiv i fronttriangelet.

Skulle vært artig å høre hva Otto Jæger hadde sagt om den på bakrunn av styrerøret f.eks. Jeg tør ikke konkludere noe som helst om andre hadde tålt det eller om denne og andre kinasykler er weapons of mass destuction.

Synes uansett du kom heldig ut av det matrielt sett ICON_WINK

LarsB

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: Panda] #1801336 05/06/2014 10:44
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A

Ny Kina ramme?

Det er ikke sykkelens fart som er avgjørende når bilen kommer fra siden. Det er bilens fart.

Men ble litt skuffa og slenger meg på mye epoxy-lite karbo hylekoret.

Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: KnutAa] #1801337 05/06/2014 10:46
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
jeg så på stemmet mitt
I godt selskap du!

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Vil du være havarikommisjonen for kinarammen min? [Re: Abit] #1801351 05/06/2014 11:01
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Abit
Det er ikke sykkelens fart som er avgjørende når bilen kommer fra siden. Det er bilens fart.

Sykkelen kjørte på bilen.
Sitat: knutAa
Jeg kjørte vinkelrett inn i bilen ved dens bakhjul

LarsB

Redigert av larsb; 05/06/2014 11:01.
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå