|
Advarsel: Sykkelproffen Kristiansand
|
Re: Advarsel: Sykkelproffen Kristiansand
[Re: sykkeloyvind]
04/06/2014 12:38
|
Ghost20t
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har nok for liten erfaring og teknisk kunnskap ved sykkel montering til å gi et godt svar her. men som voksen student og elektriker lærling så har jeg jo litt teknisk innsikt og ser at det godt og vel kan ha oppstått et gir problem når kassetten ble byttet.
Dette fordi jeg byttet ut en 11-28 kassett til en 12-30 kassett. Og her er det jo noe forskjell i størrelse, så ca 4mm (tror jeg). Og ser for meg at det kan ha innvirkning på vaier spennet...? Det var ingen funksjonnelle problemer ved giringen på den forrige 11-28 .kassetten
Det som gjør det hele litt guffent er at jeg våkner opp til en regning dagen etter, som var litt sjokkerende uten å ha blitt forespeilet at en jobb til denne prisen eventuellt måtte til for å få giret til å virke feilfritt.
Det var jo i utgangspunktet bare en "liten" jobb jeg hadde sett for meg å få byttet kassett og få montert et sete. Jeg ser det argumentet at dette var "medbrakt utstyr" og lite økonomiskt vennlig for den lokale sykkel sjappa, men jeg kunne jo gjort jobben selv, da hadde jo butikken ikke tjent noe som helst...
Om jeg vinkler hele episoden inn mot det å være student så blir det kanskje litt lettere å forstå det bisarre i situasjonen. Håper virkelig at jeg som faglært elektrikker ikke ender opp som dette, og påfører kundene mine "skjulte" priser ved å pålegge dem en større jobb enn det som trengs. "20000 sa du..?! nei denne jobbe tok litt lengre tid og ble litt mer komplisert enn det, så jeg må nok ha 70000"
Redigert av Ghost20t; 04/06/2014 12:40.
Ghost Race Lector 20th Merida Extreme 900
|
|
|
[Re: Ghost20t]
04/06/2014 13:58
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Dette fordi jeg byttet ut en 11-28 kassett til en 12-30 kassett. Og her er det jo noe forskjell i størrelse, så ca 4mm (tror jeg). Og ser for meg at det kan ha innvirkning på vaier spennet...? Det var ingen funksjonnelle problemer ved giringen på den forrige 11-28 .kassetten
Det har ingen innvirkning på vaierspennet. Vaieren gjør bare at giret hopper et hakk opp eller ned, det er girarmen som tar opp forskjellen i antall tenner på kassetten.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
04/06/2014 16:09
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Hvis det ikke var noe problem før du byttet kassett , så skal det ikke være noe etter. Bytte av kassett påvirket hjulet - har ingen innvirkning på sykkel eller girwire. Bytte av kassett og sete (hvis man vet hvordan det gjøres) bør ta maks 10 minutter. En seriøs butikk/verksted ville etter min mening solgt deg en kjedepisk og Kassettavdrager til 250 kr, og vist deg gratis hvordan det gjøres..
Redigert av thamg; 04/06/2014 16:10.
|
|
|
[Re: thamg]
04/06/2014 16:37
|
Ole
More than words
|
More than words
Hvis det ikke var noe problem før du byttet kassett , så skal det ikke være noe etter. Bytte av kassett påvirket hjulet - har ingen innvirkning på sykkel eller girwire. Bytte av kassett og sete (hvis man vet hvordan det gjøres) bør ta maks 10 minutter. En seriøs butikk/verksted ville etter min mening solgt deg en kjedepisk og Kassettavdrager til 250 kr, og vist deg gratis hvordan det gjøres.. En større kassett krever justering av b-tension-skruen, dette kan på noen gir gi problemer med for kort vaierstrømpe og upresis giring.
|
|
|
04/06/2014 20:30
|
Toillball
Entusiast
|
Entusiast
2,5 time for å montere sete, frikrans og bytte en girwire? Innvendig wire eller ei. Høres ut som reperatøren er bedre egnet i et annet yrke...
Men her hører man bare en side av saken, kan hende reperatøren har en annen versjon.
(PS, er selv sykkelreperatør, og har vært de siste 11 årene...)
|
|
|
[Re: Ole]
05/06/2014 06:21
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Hvis det ikke var noe problem før du byttet kassett , så skal det ikke være noe etter. Bytte av kassett påvirket hjulet - har ingen innvirkning på sykkel eller girwire. Bytte av kassett og sete (hvis man vet hvordan det gjøres) bør ta maks 10 minutter. En seriøs butikk/verksted ville etter min mening solgt deg en kjedepisk og Kassettavdrager til 250 kr, og vist deg gratis hvordan det gjøres.. En større kassett krever justering av b-tension-skruen, dette kan på noen gir gi problemer med for kort vaierstrømpe og upresis giring. Nå har det bare erfaring med Shimanogir, og på disse har dette ingen betydning - og med så liten forskjell som fra 28t til 30t har jeg vanskelig med å forstå at det skal kunne ha vesentlig betydning på andre girtyper. Uansett, en stramming av b-tension-skruen vil gi mer slakk (ikke mindre) til wirestrømpen, og dermed bør det snarere forbedre situasjonen (om den var for kort i utgangspunktet). (Men som sagt kjenner jeg ikke SRAM og Campa)
|
|
|
[Re: thamg]
05/06/2014 09:00
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvis det ikke var noe problem før du byttet kassett , så skal det ikke være noe etter. Bytte av kassett påvirket hjulet - har ingen innvirkning på sykkel eller girwire. Bytte av kassett og sete (hvis man vet hvordan det gjøres) bør ta maks 10 minutter. En seriøs butikk/verksted ville etter min mening solgt deg en kjedepisk og Kassettavdrager til 250 kr, og vist deg gratis hvordan det gjøres.. En større kassett krever justering av b-tension-skruen, dette kan på noen gir gi problemer med for kort vaierstrømpe og upresis giring. Nå har det bare erfaring med Shimanogir, og på disse har dette ingen betydning - og med så liten forskjell som fra 28t til 30t har jeg vanskelig med å forstå at det skal kunne ha vesentlig betydning på andre girtyper. Uansett, en stramming av b-tension-skruen vil gi mer slakk (ikke mindre) til wirestrømpen, og dermed bør det snarere forbedre situasjonen (om den var for kort i utgangspunktet). (Men som sagt kjenner jeg ikke SRAM og Campa) B-tension-skruen kan i noen tilfeller endre vinkelen der strømpa går inn i bakgiret og derfor skape for skarp vinkel her. Dette kan i noen få tilfeller føre til at strmpa må kuttes eller byttes i en lengre en. Men det høres ikke ut som det var tilfellet her.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
|
|
|