Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hvordan skaffe min neste sykkel?

Re: Hvordan skaffe min neste sykkel? [Re: Callemacody] #1800532 04/06/2014 10:24
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Du virker positiv innstilt til å droppe prøvekjøring før du kjøper og heller regne ut rammestørrelse iht hvilken geometri du allerede har, så da kunne du jo ha gjort som du sier. Du får de fleste sykler i rammesett, og du trenger jo ikke kjøpe årets modell heller!

Jeg begynte med å kjøpe ramme på nett etter langvarig research, og deretter fant jeg komponenter og gruppesett på andre måter; gruppesett kjøpte jeg ubrukt på finn.no, resten av delene på Bikeshop.

Ville ha gjort det samme igjen. Det viktigste er å finne en ramme du liker godt!

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Hvordan skaffe min neste sykkel? [Re: Callemacody] #1800549 04/06/2014 10:38
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Callemacody
Hører med til historien at jeg ikke bidro kjempemye i gruppen, men er jo ikke langt ned før det er en ganske respektabel tid

La meg se. Du har en helt fin sykkel. Du kjørte rittet uten å bidra kjempemye. Så vil du kjøpe en raskere sykkel for få en bedre tid i dette rittet? Sorry , men det henger ikke sammen.

Det er for all del lov å kjøpe ny sykkel for alle som vil. Men en kvantitatv forbedring på turritt som kan tilskrives forskjellen mellom to sykler for en som bare sitter i gruppa må du se langt etter.

Som jeth ganske riktig påpeker er komfort ikke noe man skal kimse av. Det er mulig du har litt å gå på i forhold til din Caad 10. 25 mm dekk, nye feite Lizard skins tapen og et sete du elsker vil gi deg mye på dette feltet og det er ikke noe å tape på det i alle fall. I tillegg får du "nesten ny sykkel følelsen" Sun Flyer snakker om.

Bedre rittsyklister enn oss velger Caad 10 ramma forresten:
http://landevei.no/Tester/Sykler/FERDIG

LarsB

Re: Hvordan skaffe min neste sykkel? [Re: Callemacody] #1800556 04/06/2014 10:47
C
claav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Ser at folk anbefaler Canyon her, vil bare gjøre deg OBS på et par ting ut i fra mine egne erfaringer.

Jeg kjøpte Canyon CF SLX 8.0, og var veldig fornøyd med sykkelen. Etter 1 mnd sprakk ramma ved feste til framgiret. Melder inn skade 09.05.2014 og reklamasjonen godkjennes 26.05.2014. De bruker altså 17 dager bare på å godkjenne at dette er en garantisak. I tillegg er de tom for aktuell ramme, så da får jeg pengene tilbake. Nå 04.06.2014 har jeg fortsatt hverken fått retunert sykkelen eller noe penger tilbake.

Sender man de en mail som tyskrene skal svare på går det minst ei uke før de svarer, og for meg virker det som de er så overarbeida at salg blir prioritert fremfor kundeservice. Var veldig fornøyd med sykkelen, men værste kundeservice jeg har vært borti noe sted.

Tar man seg en runde i ulike butikker for å sjekke pris, tror jeg man får minst like mye for pengene om man handler her i Norge, spesielt når man tenker på verdien av kundeservice.

Redigert av claav; 04/06/2014 10:50.
Re: Hvordan skaffe min neste sykkel? [Re: Callemacody] #1800632 04/06/2014 11:46
M
mad_quads Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Før var jeg aktiv på et hifi-forum der folk var enda mer ivrige på å oppgradere/bytte enn her, og det er nok en del likheter selv om landeveisryttere er mye mer fornuftige enn hifi-entusiaster. Dyre oppgraderinger kan ikke alltid forsvares med fornuften, men har man lyst og penger nok er det jo stas å bruke noen kroner på hobbyen sin.

Men harde fakta er vel at når man har en sykkel til rundt 10k bør man legge ned veldig mange treningstimer før det er sykkelen som setter begrensninger. På 10k så begynner grafen som viser hvor mye man får for penga å flate kraftig ut.

Jeg syns larsb har mange gode og snusfornuftige poeng. Fornuft kan være kjedelig, men husk at ny sykkel-følelsen vil gå over uansett hva du kjøper. Om jeg skal bytte ut CAAD 10 etterhvert blir det pga. evt. komfort, for det er jo ingen tvil om at ramma er lett nok og stiv nok. Så om komforten ikke er et problem for deg tror jeg du har en ganske perfekt ramme. Du kan jo evt. sette på noen nye snasne deler slik som Alpers ICON_SMILE er veldig spent på resultatet av langtids-testen i Landevei. Han er jo back to basics med en "billig" alu-ramme, og problemstillingen er vel spot on ift. denne tråden:

"Blir jeg like lykkelig av rimelig aluminium som dyr karbon?"

Re: Hvordan skaffe min neste sykkel? [Re: Callemacody] #1800642 04/06/2014 11:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg sykler på en relativt rimelig (- hjulene) utstyrt CAAD9.
Jeg er 100 prosent sikker på at det ikke var det som kostet oss (Torshov) seieren i Enebakk Rundt i fjor da jeg var med på laget.
Jeg er også sikker på at jeg ikke hadde vært så mye lenger fremme enn 255 som jeg kom i fjorårets L'Etape (av 12 000) med en dyrere sykkel.
CAAD9 er mer komfortabel enn CAAD10 - Jeg har prøvd begge. Men den er også mykere i fronten.
Jeg sykler med 25mm dekk også.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvordan skaffe min neste sykkel? [Re: Callemacody] #1800701 04/06/2014 12:56
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Men du er jo terrengsyklist ICON_WINK

Re: Hvordan skaffe min neste sykkel? [Re: Callemacody] #1800729 04/06/2014 13:32
C
Callemacody Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Det ser vel ut til at folk er relativt enige om at det er liten effekt på hurtigheten av å oppgradere min Caad10, da er det jo egentlig bare å slå seg til ro med det, og melde seg på i en enda hurtigere pulje til neste år, og håpe det holder inn!

Re: Hvordan skaffe min neste sykkel? [Re: Callemacody] #1800782 04/06/2014 15:15
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg vil anbefale pulje 1, der går det fort nok og du vil neppe føle at sykkelen er problemet ;-)

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino