|
|
Koker det i knotten hos enkelte (Uten hjelm)?
|
Koker det i knotten hos enkelte (Uten hjelm)?
02/06/2014 08:16
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Hva skjer egentlig om dagen? Har varmen tatt knekken på de små grå hos enkelte? I helgen har jeg møtt 3 syklister på landeveien uten hjelm. Personlig synes jeg det er håpløst og egentlig ganske harry. Hva synes andre på forumet?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Koker det i knotten hos enkelte (Uten hjelm)?
[Re: sveinaa]
02/06/2014 08:21
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg bruker aldri hjelm når jeg sykler til jobb, f.eks. ...men da er det mye sykkelvei og ltil og med litt fortau involvert. På trening er det selvsagt noe annet.
Harry er vel ikke det første ordet jeg tenker på.
|
|
|
02/06/2014 08:25
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Enig med trådstarter. Hjelm sitter alltid på knotten her. Leste en artikkel av en fyr som "bare skulle justere litt". Han er nå arbeidsufør og sliter veldig med korttidshukommelse etter kraniebrudd mot fortauskant... Skrekkhistorie som gjør at jeg alltid setter på hjelmen når det skal testes utenfor huset.
|
|
|
[Re: Stein]
02/06/2014 08:26
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg bruker aldri hjelm når jeg sykler til jobb, f.eks. ...men da er det mye sykkelvei og ltil og med litt fortau involvert. På trening er det selvsagt noe annet.
Harry er vel ikke det første ordet jeg tenker på. Dette var trening, minnet veldig om hardøkter også. Harry i mangel på andre ord. Minner meg om andre ting man gjorde på 80 tallet pga dårlige bevissthet og holdninger (Og kanskje uvitenhet.).
|
|
|
02/06/2014 08:30
|
EOI
Fersking
|
Fersking
Jeg husker når innføringen av hjelm kom. DET var harry det! Syns det så utrolig rart ut at voksne folk skulle bruke hjelm:) Nå er det derimot en selvfølge. Startet på sykkelturen min i går (er fersk syklist av året, så dette har ikke satt seg i ryggmargen enda), og kom ca 50 meter, så kjente jeg at noe manglet - hjelmen! Det falt meg ikke inn å ikke snu for å hente den.
Og ja - om jeg ser folk uten hjelm nå, så syns jeg det ser veldig rart ut. Det blir jo bare mer og mer konkurranse om plassen i trafikkbildet, så om vi "sykler pent" sjøl, så er det jo ikke dermed sagt at alle andre i trafikken oppfører seg på samme måte.
Enten går det bra, eller så går det over
|
|
|
02/06/2014 08:33
|
Myrulv
Entusiast
|
Entusiast
Harry er vel ikke det første ordet jeg tenker på. Da jeg gikk i 6. klasse ble læreren min påkjørt bakfra mens han syklet til skolen(mao til jobben), falt og døde av hodeskadene på tross av lav fart. Dette var rundt 1970, og det ble sagt at hvis han hadde kjørt moped så ville han sannsynligvis ha overlevd. Da hadde han nemlig brukt hjelm.
|
|
|
02/06/2014 08:35
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Observerer også dette. folk på racer i Maridalen, bakkedrag i Grefsenkollen og gruskjøring i marka. Hadde det enda bare vært trimfolk på tursykler, men det er faktisk lycrakledde folk på karbonsykler. Pussige greier.
Har for øyeblikket to stk i omgangskretsen min som er foreløpig satt ut av arbeidslivet over 1 år grunnet slag i hodet. Den ene var faktisk på sykkel, med hjelm.Det er skremmende å se hvor lite som skal til.
- Stefan
|
|
|
[Re: Myrulv]
02/06/2014 08:38
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Da jeg gikk i 6. klasse ble læreren min påkjørt bakfra mens han syklet til skolen(mao til jobben), falt og døde av hodeskadene på tross av lav fart. Dette var rundt 1970, og det ble sagt at hvis han hadde kjørt moped så ville han sannsynligvis ha overlevd. Da hadde han nemlig brukt hjelm.
For all del. Selvsagt kan det skje ulykker.
|
|
|
02/06/2014 08:40
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
På vei til jobb ser jeg mange barn som skal til barneskolen, alle disse bruker hjelm.
Ser også mange som jeg antar skal til ungdomskolen, av disse bruker veldig få hjelm, men de kompenserer som regel med veldig forseggjorte frisyrer.
Av de voksne som jeg ser sykle i trafikken er det dessverre få som bruker hjelm.
Jeg sykler så og si alltid med hjelm. Både for å være et godt forbilde for mine barn, men også pga sikkerheten. Så får hårfrisyren bli som den blir.
Jeg er ikke så veldig opptatt av sveisen, men jeg prøver å unngå Poc Trabec hjelmen når jeg er skal på tur til byen da denne gir meg veldig veldig rar sveis...
Sindre R.
|
|
|
02/06/2014 08:54
|
epsilone6
Entusiast
|
Entusiast
Hilser folk uten hjelm? Hvis ikke så har vi en potensiell 20+siders tråd
|
|
|
02/06/2014 08:56
|
perbl
More than words
|
More than words
Til og fra jobb/byen sykler jeg oftest uten hjelm, da jeg kalkulerer risikoen for å være såpass lav at jeg ikke vurderer det som spesielt sannsynlig at jeg havner i noen ulykker. Om dette er idioti eller ikke får tiden vise. Er jeg derimot i trafikken på racer eller ute i skauen er hjelmen alltid på hodet, basert på sneiingen jeg opplevde på tur rundt Byneset i går er risikoen i denne settingen vesentlig høyere enn cruisingen min på fortau og sykkelveier til jobb. Jeg er mest opptatt av å formidle at sykling ikke er så spesielt farlig sammenlignet med mange andre aktiviteter, og at det du kan gjøre for å ferdes trygt i trafikken først og fremst bør være tiltak som gjør at det ikke smeller i utgangspunktet. Det er først når det smeller at hjelmen vil eventuelt spille en rolle. Trafikkultur, lykt, aktpågivenhet osv bør alle stå foran i køen over prioriterte tiltak. Jeg er generelt litt lei av alle de som blåser seg så voldsomt opp hver gang de ser et bilde av en person som sykler rolig uten hjelm, som f.eks promobildene for jobbsykkelen-aksjonen. Tallmessig er det jo også mye interessant omkring hjelmbruk: http://www.badscience.net/2013/12/bicycl...r-epidemiology/
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
02/06/2014 09:01
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg spotta forresten en av dem som blåser seg opp over folk uten hjelm her i byen og stempler dem som "idioter" her om dagen. På sykkel. Uten hjelm. Tok bilde av ham, til neste gang han blåser seg opp 
|
|
|
02/06/2014 09:01
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg bruker aldri hjelm når jeg sykler til jobb, f.eks. ...men da er det mye sykkelvei og ltil og med litt fortau involvert. Hvorfor ikke? På trening er det selvsagt noe annet. Hvorfor?
|
|
|
02/06/2014 09:05
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg er mest opptatt av å formidle at sykling ikke er så spesielt farlig sammenlignet med mange andre aktiviteter, og at det du kan gjøre for å ferdes trygt i trafikken først og fremst bør være tiltak som gjør at det ikke smeller i utgangspunktet. Det er først når det smeller at hjelmen vil eventuelt spille en rolle. Trafikkultur, lykt, aktpågivenhet osv bør alle stå foran i køen over prioriterte tiltak. Jeg er generelt litt lei av alle de som blåser seg så voldsomt opp hver gang de ser et bilde av en person som sykler rolig uten hjelm, som f.eks promobildene for jobbsykkelen-aksjonen.
Minner meg litt om følgende ift. bilkjøring: Jeg kjører såpass bra at jeg ikke trenger å bruke bilbelte.....
|
|
|
[Re: sindrer]
02/06/2014 09:09
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg sykler så og si alltid med hjelm. Både for å være et godt forbilde for mine barn, men også pga sikkerheten.
Sykler primært med hjelm fordi jeg har erfart hvor godt den virker, samt at det blir håpløst å argumentere med jr. om hvorfor han skal bruke hjelm om pappa ikke gjør det.
|
|
|
02/06/2014 09:12
|
perbl
More than words
|
More than words
Minner meg litt om følgende ift. bilkjøring: Jeg kjører såpass bra at jeg ikke trenger å bruke bilbelte..... Helt til du begynner å reflektere litt. Det å få flest mulig til å kjøre bil, har ikke samme effekt på folkehelsen. Sammenligner vi med kulturer der det ikke er vanlig å bruke bilbelte, ser vi også store utslag på skadetallene i ulykker. Bilbeltet har også en avgjørende rolle i svært mange av bilulykkene, hjelmen dekker kun hodet ditt. Problemet med hjelmdiskusjoner er at man benytter anekdoter om enkelttilfeller. I så måte kan jeg argumentere for at det er galskap å sykle uten DH-nakkebeskyttelse, da jeg har en slektning som nå er lammet fra nakke og ned etter en OTB på snill grustur. Prøv igjen, og grunnlegg gjerne litt med kildehenvisninger som viser at hjelmbruk har en avgjørende effekt for risikoen med å sykle i et folkehelseperspektiv. Selvsagt kan hjelmen redde liv, det er ikke det som er spørsmålet i denne sammenheng. Diskusjonen er hvorvidt det er galskap i seg selv å sykle uten hjelm gitt risiko for alvorlig ulykke og skade ved rolig transportsykling. Jeg er rimelig sikker på at risikoen er mangedobbelt så stor for alle folka med hjelm, men uten lys jeg møter her i Trondheim på høst/vinterstid.
Redigert av perbl; 02/06/2014 09:20.
Per B.
|
|
|
02/06/2014 09:29
|
Rythers
Entusiast
|
Entusiast
Når jeg sykler til butikken e.l så bruker jeg ikke hjelm. Har en POC Trabec, og den føler jeg blir overkill for dette. Har forsøkt å finne meg landeveihjelm som passer, men sliter faktisk med det her i Trondheim. (og til under 2000,-)
Når jeg møter andre syklister på veien, blir jeg selvfølgelig flau. Hilser ikke.
|
|
|
[Re: Rythers]
02/06/2014 09:31
|
perbl
More than words
|
More than words
Det synes jeg ikke du skal bli, i såfall kun hvis du kjører som en idiot og driter i regler etc.
Fokuset bør være å få flest mulig ut på sykkel, hjelm eller ikke. Samt bygging av god infrastruktur som lar enhver, hjelm eller ikke, føle at man kan ferdes kjapt og trygt.
Per B.
|
|
|
02/06/2014 09:37
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Minner meg litt om følgende ift. bilkjøring: Jeg kjører såpass bra at jeg ikke trenger å bruke bilbelte..... Helt til du begynner å reflektere litt. Det å få flest mulig til å kjøre bil, har ikke samme effekt på folkehelsen. Sammenligner vi med kulturer der det ikke er vanlig å bruke bilbelte, ser vi også store utslag på skadetallene i ulykker. Bilbeltet har også en avgjørende rolle i svært mange av bilulykkene, hjelmen dekker kun hodet ditt. Problemet med hjelmdiskusjoner er at man benytter anekdoter om enkelttilfeller. I så måte kan jeg argumentere for at det er galskap å sykle uten DH-nakkebeskyttelse, da jeg har en slektning som nå er lammet fra nakke og ned etter en OTB på snill grustur. Prøv igjen, og grunnlegg gjerne litt med kildehenvisninger som viser at hjelmbruk har en avgjørende effekt for risikoen med å sykle i et folkehelseperspektiv. Selvsagt kan hjelmen redde liv, det er ikke det som er spørsmålet i denne sammenheng. Diskusjonen er hvorvidt det er galskap i seg selv å sykle uten hjelm gitt risiko for alvorlig ulykke og skade ved rolig transportsykling. Jeg er rimelig sikker på at risikoen er mangedobbelt så stor for alle folka med hjelm, men uten lys jeg møter her i Trondheim på høst/vinterstid. Har ikke noen tall, så du må gjerne henvise til undersøkelser som underbygger at hjelm er tull. Selv baserer jeg dette på egne erfaringer (sikkert ikke representative). Har tryna flere ganger hardt på sykkel og alpint. Ved flere av disse hendelsene kan jeg jo bare se på hjelmen etterpå for å konstatere at det var lurt å bruke hjelm. Men for all del stoler du såpass på dine medtrafikanter, og deres vurderinger i trafikken, så kjør på!
Redigert av sveinaa; 02/06/2014 09:53.
|
|
|
02/06/2014 09:49
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Minner meg litt om følgende ift. bilkjøring: Jeg kjører såpass bra at jeg ikke trenger å bruke bilbelte.....
Du bruker vel hjelm når du kjører bil? Mange hodeskader ved bilulykker vet du. 
|
|
|
[Re: sverreb]
02/06/2014 09:52
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Du bruker vel hjelm når du kjører bil? Mange hodeskader ved bilulykker vet du. Selvfølgelig. Har 5 sånne liggende i kjærra (En til hver plass). Bruker alltid min, samt noen raffe kjørehansker i sort sky fra samme tidsperiode.
|
|
|
[Re: anderfo]
02/06/2014 09:53
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg bruker aldri hjelm når jeg sykler til jobb, f.eks. ...men da er det mye sykkelvei og ltil og med litt fortau involvert. Hvorfor ikke? Gidder ikke. Vurderer risikoen som akseptabelt lav slik denne syklingen foregår. På trening er det selvsagt noe annet. Hvorfor? Det går fortere, er mer ute i trafikken (på landeveien) og det er mye større fare for å velte og treffe ting (i terrenget). Her ser jeg det som ganske uaktuelt å ikke bruke hjelm. Å vispe langs en sykkelvei eller et fortau på vei til jobb, i "ikke bli svett"-tempo føler jeg er ganske urisikabelt. Om jeg vurderer feil, vil tiden vise.
|
|
|
02/06/2014 10:05
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men for all del stoler du såpass på dine medtrafikanter, og deres vurderinger i trafikken, så kjør på! Du må nog stole mer på din medtrafikanter när du syklar på landeveien med hjelm än vad perbl måste på vei till jobb utan hjlem är min gissning. Du tar nog en bra mycket större risk.
|
|
|
02/06/2014 10:09
|
Myrulv
Entusiast
|
Entusiast
Minner meg litt om følgende ift. bilkjøring: Jeg kjører såpass bra at jeg ikke trenger å bruke bilbelte..... Helt til du begynner å reflektere litt. Det å få flest mulig til å kjøre bil, har ikke samme effekt på folkehelsen. Sammenligner vi med kulturer der det ikke er vanlig å bruke bilbelte, ser vi også store utslag på skadetallene i ulykker. Bilbeltet har også en avgjørende rolle i svært mange av bilulykkene, hjelmen dekker kun hodet ditt. Problemet med hjelmdiskusjoner er at man benytter anekdoter om enkelttilfeller. I så måte kan jeg argumentere for at det er galskap å sykle uten DH-nakkebeskyttelse, da jeg har en slektning som nå er lammet fra nakke og ned etter en OTB på snill grustur. Prøv igjen, og grunnlegg gjerne litt med kildehenvisninger som viser at hjelmbruk har en avgjørende effekt for risikoen med å sykle i et folkehelseperspektiv. Selvsagt kan hjelmen redde liv, det er ikke det som er spørsmålet i denne sammenheng. Diskusjonen er hvorvidt det er galskap i seg selv å sykle uten hjelm gitt risiko for alvorlig ulykke og skade ved rolig transportsykling. Jeg er rimelig sikker på at risikoen er mangedobbelt så stor for alle folka med hjelm, men uten lys jeg møter her i Trondheim på høst/vinterstid. Så du mener hjelm ikke er nødvendig fordi det er farligere å sykle uten lys? Da får vi mange gode grunner til å droppe hjelm, og sikkert andre ting. Jeg dropper røykvarsler siden det er farligere å røyke .. eller omvendt. Tror jeg har de fleste med meg når jeg sier at her er det ikke enten eller, det er BÅDE OG! Jeg må bare spørre: Hva er fordelen med å sykle uten hjelm?
|
|
|
02/06/2014 10:11
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
La nå de som ikke vil bruke en "overkill" hjelm eller som rett og slett ikke gidder å løfte 200gr på hodet gjøre det, så får de heller bli Darwin Awards-nominerte når den tid kommer.
|
|
|
[Re: fredriks]
02/06/2014 10:14
|
sveinaa
OP
More than words
|
OP
More than words
Men for all del stoler du såpass på dine medtrafikanter, og deres vurderinger i trafikken, så kjør på! Du må nog stole mer på din medtrafikanter när du syklar på landeveien med hjelm än vad perbl måste på vei till jobb utan hjlem är min gissning. Du tar nog en bra mycket större risk. Sikkert, men synes det er et dårlig argument. For min del må folk gjerne droppe hjelm. Anbefaler dog alle å bruke hjelm!
|
|
|
[Re: Rythers]
02/06/2014 10:16
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Når jeg sykler til butikken e.l så bruker jeg ikke hjelm. Har en POC Trabec, og den føler jeg blir overkill for dette. Har forsøkt å finne meg landeveihjelm som passer, men sliter faktisk med det her i Trondheim. (og til under 2000,-) Kanskje jeg er en stil fiasko, men jeg synes det er litt kult med folk i dress(eller annen kontoruniform) og POC/Sweet hjelm. Såfremt man har godt tempo, ikke et vrak av en sykkel, ser litt sprek ut og har et smil rundt munnen. Det viser positiv attitude. Du må nog stole mer på din medtrafikanter när du syklar på landeveien med hjelm än vad perbl måste på vei till jobb utan hjlem är min gissning. Du tar nog en bra mycket större risk.
Jeg stoler mindre på bybilister enn bilister på lange strekninger. Bybilister er ofte distre og fokus på helt andre ting enn å kjøre bil. Spesielt mellom 8 og 9 om morningen.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
02/06/2014 10:18
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det forklarer saken. Jeg har ingen positiv attitude! 
|
|
|
[Re: Andreas83]
02/06/2014 10:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg stoler mindre på bybilister enn bilister på lange strekninger. Bybilister er ofte distre og fokus på helt andre ting enn å kjøre bil. Spesielt mellom 8 og 9 om morningen. Greit det men det som jag anser att jag klarar av på en del sträkningar är att sykla på ställen och på ett sätt som medför att det ska väldigt mycket till att en disträ bilist ska köra på mig. Som när jag för exempel syklade sluppen bru och en bit av nidelva stien utan hjelm för ett par dagar sedan. Om man syklar sakta på g/s veier och fortau och tar det försiktigt när man passerar veier så är inte risken med sykling så väldigt stor och risken att bli påkörd av disträ bilister borde vara minimal.
|
|
|
[Re: sindrer]
02/06/2014 10:26
|
Christpa
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er ikke så veldig opptatt av sveisen, men jeg prøver å unngå Poc Trabec hjelmen når jeg er skal på tur til byen da denne gir meg veldig veldig rar sveis...
POC Trabec sikrer partysveis så det holder! :-) 
|
|
|
|
|