Hvordan skaffe min neste sykkel?
|
Hvordan skaffe min neste sykkel?
01/06/2014 08:54
|
Callemacody
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei
Jeg vurderer med litt tid å bytte ut min nåværende sykkel (Caad 10 105, med Campa Zonda hjul).
Men jeg er litt usikker på hvordan jeg ønsker kjøpe min neste sykkel, vurderer tre måter:
1. Kjøpe butikksykkel i Norge, muligens en Cannondale eller Scott
2. Kjøpe på nettet med levering til Norge, f.eks enten Canyon eller fra en nettbutikk som Wiggle.co.uk som har mye gode priser på prisgunstige merker som Boardman.
3. Kjøpe Karbonramme og hjul fra Kina og bygge selv som et prosjekt.
Noen anbefalinger eller kommentarer? Tenker nok et budsjett i størrelsesorden 15-20 tusen. Er det forresten noen som har anbefaling om hva som er billigste måten å kjøpe shimano groupsets?
Takk for hjelpen
|
|
|
Re: Hvordan skaffe min neste sykkel?
[Re: Callemacody]
01/06/2014 09:50
|
oscaringe
Ivrig
|
Ivrig
mest moro men dyrest å bygge sykkel selv, dog aldri med kinaramme. mest for penga for du hos canyon.
|
|
|
01/06/2014 11:43
|
Milan561
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg hadde gått for Canyon
Milano
|
|
|
01/06/2014 13:25
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Du får nok mest for pengene ved å velge Canyon, men Boardman fra Wiggle er også prisgunstig og kommer veldig bra ut i diverse tester. Jeg hadde holdt meg unna et Kina-prosjekt. Du må huske på at mva kommer i tillegg når du bestiller fra Canyon eller Wiggle.
|
|
|
01/06/2014 15:34
|
El Pedro
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvorfor ikke velge en Cannondale fra Sykkeldelisk? Feiende flotte sykler og du har en butikk å forholde deg til.
"It never gets easier, you just go faster." - Greg Lemond
|
|
|
[Re: El Pedro]
01/06/2014 16:56
|
Hans Wilhelm
Entusiast
|
Entusiast
Hvorfor ikke velge en Cannondale fra Sykkeldelisk? Feiende flotte sykler og du har en butikk å forholde deg til. Hvilke av butikkene til Anton har best utvalg av sykler inne? Slik at men kan plukke på flere og sammenligne?
|
|
|
01/06/2014 18:16
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Cannondale er veldig bra sykler (har én selv), men du betaler nok en del ekstra for navnet og for at Anton Sport skal overleve. Tidligere hadde Sykkeldelisk i Bogstandveien veldig mange sykler på lager, men de siste gangene jeg har vært der har utvalget vært relativt begrenset. Har ikke vært der på noen måneder nå så det er mulig situasjonen har bedret seg nå.
|
|
|
01/06/2014 18:27
|
Hans Wilhelm
Entusiast
|
Entusiast
Det er, dessverre, min oppfatning av div LBS'ER også. De har ikke sykler og størrelser inne. Dermed forsvinner litt av poenget med å handle lokalt dessverre. Skal man finne en sykkel man sitter godt på, må den være tilgjengelig og i flere størrelser. Da kan man like gjerne handle på nett, og kanskje spare noen kroner.
|
|
|
01/06/2014 18:43
|
james500
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er jo uunngåelig at de lokale sykkelbutikkene sliter og velger å ikke binde opp for mye kapital i varelager. Folk kommer innom for å prøve en cannondale i str 56 for å se om den passer, og velger deretter å bestille den samme sykkelen fra England el. Markedet for lokale sykkelforhandlere vil dessverre dø ut, med unntak av g - max og xxl som vil fortsette å pøse ut white, diamant og nakamuraer. Så vil det etterhvert dukke opp flere rene sykkelverksted som kan skru på alle canyon-syklene folk har kjøpt på postordre.
|
|
|
01/06/2014 19:06
|
Bonham
Fersking
|
Fersking
Anton Sykkeldelisk i Bogstadveien har en Guru maskin (en avansert ergometersykkel), du kan prøve. Der plotter man inn høyde, vekt, armlengde, benlendge osv, så finner du nøyaktig riktig størrelse og modell.
|
|
|
[Re: james500]
02/06/2014 05:29
|
Hans Wilhelm
Entusiast
|
Entusiast
Det er jo uunngåelig at de lokale sykkelbutikkene sliter og velger å ikke binde opp for mye kapital i varelager. Folk kommer innom for å prøve en cannondale i str 56 for å se om den passer, og velger deretter å bestille den samme sykkelen fra England el. Markedet for lokale sykkelforhandlere vil dessverre dø ut, med unntak av g - max og xxl som vil fortsette å pøse ut white, diamant og nakamuraer. Så vil det etterhvert dukke opp flere rene sykkelverksted som kan skru på alle canyon-syklene folk har kjøpt på postordre. Men da har de allerede på forhånd bestemt seg for å mislykkes da? Hvorfor skal jeg handle sykkel ett sted den er dyrere enn andre steder når jeg likevel ikke får verken tatt på, følt og prøvesittet/syklet? Og kanskje ofte også vel så lang leveringstid. Da handler nok mange bare der de får mye for pengene uavhengig av hvor det er. Slik jeg ser det er jo en LBS sin styrke (burde ihvertfall være) at man får hjelp til å velge mellom alternativer, og får reele muligheter til å finne det som passer seg og sin kropp og sine behov. Når jeg handlet landeveissykkel endte jeg på Birk Sport etter å ha forsøkt å handle mange andre steder først. Og det til tross for at jeg ikke hadde noe forhold til Fuji på forhånd, og egentlig hadde lyst på noe annet. Hvorfor? Jo, da hadde flere forskjellige sykler inne, i forskjellige størrelser slik at jeg faktisk fikk sett på, kjent, følt og prøvd flere sykler.
|
|
|
02/06/2014 12:01
|
Callemacody
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det sporet litt av her om LBS-debatt, men hva om jeg spør spørsmålet på annen måte.
Jeg har som et viktig delmål å komme meg så langt ned i tid på Bergen-Voss som mulig, og trenger da den raskeste sykkelen (samlet sett) jeg kan klare å få tak i for opptil 20 000.
Takk for all hjelp
|
|
|
02/06/2014 12:32
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Min forrige sykkel var ein Trek 5000 som eg kjøpte på Boa-sykler i 2006. Denne sykkelen var eigentleg for liten, og eg opplevde heller ikkje så veldig god service hjå dei. Difor bestemte eg meg for å bygge kinasykkel neste gong.
Fyrst kjøpte eg ei ramme som var for liten, men som eg selde på forumet. Deretter kjøpte eg ei passe stor ramme frå Hong-Fu. Deler kjøpte eg på Yishunbike, mellom anna 88 mm karbonhjul eg skal bruke på triathlon. Av gruppesett valde eg Microshift, og såleis var alt av deler importert frå Kina. Herlegheita kom på ca 14000 inkl alt og veg ca 7.5 kg. Har tenkt å slanke sykkelen med 0.5 kg med lettare styre, stem og hjul. Det einaste verktøyet eg ikkje hadde frå før var kranklagernøkkel for utanpåliggande lager, og det var forøvrig overraskande enkelt å montere alt. Girsystemet synes eg er heilt ok. Det er lett, men kanskje ikkje like kontant som DA, Record eller Red. Det er også litt motstand i knappane for å sleppe kabel. Uansett går det greit å få tak i billige deler på ebay dersom du har litt tolmod.
Når det gjeld beste sykkel for å kome seg fort til Voss, vil eg gått for låg vekt. I utgangspunktet sit du i feltet fram til Skjervet, og viss du har litt for tung sykkel der kan du risikere å falle av der. Dersom du fell av feltet tidlegare, vil det uansett ikkje hjelpe med ein betre/dyrare sykkel.
|
|
|
02/06/2014 12:53
|
Christian82
Ivrig
|
Ivrig
Det sporet litt av her om LBS-debatt, men hva om jeg spør spørsmålet på annen måte.
Jeg har som et viktig delmål å komme meg så langt ned i tid på Bergen-Voss som mulig, og trenger da den raskeste sykkelen (samlet sett) jeg kan klare å få tak i for opptil 20 000.
Takk for all hjelp Den sykkelen som passer deg, er den du sykler fortest på.. Jeg hadde en Caad10 med Dura Ace og Zipp hjul i fjor.. Nå har jeg en betydelig mer avslappet Synapse med Rs80 hjul.. Gjett hvilken jeg sykler fortest med? Synapse'n, for den passer meg...
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
02/06/2014 12:56
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Ville absolutt ha vurdert en Canyon Ultimate CF SL 9.0 Havner på ca. 19k ink mva. Storebroren SLX ser jo ut til å være rask nok for både Kristoff og Quintana, så den duger nok til Bergen-Voss også. 
Jens
|
|
|
02/06/2014 13:31
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Spiller ikke noen rolle i forhold til den helt flotte sykkelen du har i dag. Sorry, men her er det trening som må til. Du kan gjerne kjøpe enda en fin middelsdyr sykkel men ikke forvent at det går fortere av den grunn. Bruk de 20 000 på så mange turer til Mallorca i vinter som familien lar deg få lov til så får du målbart utbytte av dem. Lykke til LarsB gledesdreper
|
|
|
[Re: larsb]
02/06/2014 16:26
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Vel, etter at jeg hadde montert opp min Ultimate CF SLX ifjor (den erstattet en caad10) trillet jeg en kjapp runde rundt kvartalet. Nå har det seg sånn at jeg er så heldig å ha brostein utenfor der jeg bor, og det skulle ikke mer enn en håndfull meters trilling før det slo meg: Goddamn, dette er jo sykt mye mer behagelig... For all del, caad10 er en flott sykkel, men etter min oppfatning er den også rimelig brutal mot kroppen. En godt konstruert karbonsykkel er jeg rimelig sikker på kan ha positive effekter når det gjelder feks "vibrasjonsdemping", og at dette også kan gi positive utslag også på tid i lange turritt er for meg ganske åpenbart. Skal du sykle 150+ km vil det være en fordel for oss alle å bruke minst mulig krefter til å kjempe mot underlaget, krefter som du heller kan bruke til å holde høyere fart. Så sorry, larsb, jeg tror ikke nødvendigvis du vil ha større utbytte av den uken på Mallorca 
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
02/06/2014 16:40
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Så sorry, larsb, jeg tror ikke nødvendigvis du vil ha større utbytte av den uken på Mallorca  Hyggelig at du er fornøyd med sykkelen din, men disse små forksjellene som er merkbare vil ikke omsettes i tid på et ritt. Du må være godt trent og sitte aerobisk riktig på sykkelen for å sykle skikkelig fort. Alt annet er bare psykologiske forskjeller og det er nok å hente på ha større dekk og ekstra padding på styret. Ny sykkel, lettere sykkel, digital sykkel osv kjøper man fordi man har lyst, ikke fordi man blir raskere på turritt. Kanskje du kan kjøpe deg ett minutt på et langt ritt, noe utover det må det trening til.
No added style
|
|
|
[Re: KnutAa]
02/06/2014 16:57
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Du mener at en mer komfortabel reise ikke vil ha noen positiv effekt på kraftforbruk over et langt og hardt ritt for mosjonister? Jeg tror vel det er stikk motsatt: Her har middels trente mosjonister mer å hente enn topp trente atleter.
Jeg tror forøvrig (i motsetning til dere to?) at trådstarter ikke er så naiv at han tror han kan kjøpe seg en kanontid på bg-voss for 20k. Ja, trening må til. Det vet vi alle.
Redigert av jeth; 02/06/2014 17:00.
Jens
|
|
|
02/06/2014 17:18
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Du mener at en mer komfortabel reise ikke vil ha noen positiv effekt på kraftforbruk over et langt og hardt ritt for mosjonister? Jeg tror vel det er stikk motsatt: Her har middels trente mosjonister mer å hente enn topp trente atleter.
Jeg tror forøvrig (i motsetning til dere to?) at trådstarter ikke er så naiv at han tror han kan kjøpe seg en kanontid på bg-voss for 20k. Ja, trening må til. Det vet vi alle. Hvis trådstarter ikke hadde en veldig bra sykkel fra før ville jeg ikke nølt med å gjøre som alle andre, nemlig å anbefale det man har selv: En Cannondale Synapse 2014 Ultegra, feks Knall sykkel, merkbar fleks som sikkert hjelper bittelitt, men så har jeg også dundra over brosteinspartiene i Flandern rundt i over 40 på denne og et par andre sykler og det er vondt uansett. 28mm dekk hjelper bittelitt. Som sagt kan man hente ut en bitteliten engangsgevinst ved å kjøpe. Blande inn resultater og prestasjoner i utsyrsvalg har jeg ingen tro på, og alle som ikke skal sykle på Alonso sitt team neste år kan nok hevde seg også uten Formel 1 teknologi...
No added style
|
|
|
02/06/2014 17:22
|
Callemacody
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg tror forøvrig (i motsetning til dere to?) at trådstarter ikke er så naiv at han tror han kan kjøpe seg en kanontid på bg-voss for 20k. Ja, trening må til. Det vet vi alle. Takk for tilliten  Mitt poeng er at jeg ønsker etterhvert å bytte ut sykkelen for å prøve andre ting, og på det tidpsunktet er jeg ute etter noe som går så raskt som mulig for pengene. I motsetning til de som heller ønsker komfort eller utseende. Jeg vil ha ytelse!
|
|
|
02/06/2014 17:30
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Hva er begrensningene med den sykkelen du har nå?
No added style
|
|
|
02/06/2014 17:39
|
Callemacody
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Den slites sakte men sikkert ut, selvsagt først og fremst drivverket. Men jeg er også interessert i å vite hvilke forskjeller det vil kunne være å "oppgradere" til andre modeller.
|
|
|
02/06/2014 20:10
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Den slites sakte men sikkert ut, selvsagt først og fremst drivverket. Men jeg er også interessert i å vite hvilke forskjeller det vil kunne være å "oppgradere" til andre modeller. Du vil først og fremst høste anerkjennelse fra kjøpesterke menn i tights ved å oppgradere. Oppover: Jo mer du veier jo mindre vil vektreduksjon si for sykkelen. Hvis jeg slanker 1 kg av sykkelen min, blir hele ekvipasjen 1% lettere og det utgjør stusselig lite forskjell oppover med tanke på at det ville kostet meg ca 30 000 kr. Å trene, spise eller slanke seg selv 1% bedre er mye mer effektivt. Rammens stivhet, ved at kreftene går mest mulig direkte ut gjennom bakhjulet er bra nok på sykkelen din og alle andre sykler. Bortover. Aerodynamikk har alt å si. Ved å se deg selv på sykkelen vil du se at du utgjør mesteparten av forskjellen, så sittestilling er alfa og omega. Bøy og tøy og få kink i nakken. Husk også at de forskjellene du vil oppnå på hjul, hjelm osv først og fremst gjør seg gjeldende hvis du sykler tempo eller om det er du som sitter foran og drar feltet. I feltet blir dette kansellert ut av mannen foran Nedover. Her har du nok lite eller ingenting å hente på å bytte ut sykkelen din. Mye tyder på at Cannondale har gjort det meste riktig med CAAD 10 rammen. Så du kommer langt ved å bytte slitte deler og vil omtrent ikke oppnå noe ved å oppgradere, utenom fred i sjelen. Hvis du derimot bare har lyst på en finere sykkel, vil sikkert mange kunne tipse deg! Min ex-kinaramme var forresten myk i bakrammen, så det er et tilbakelagt kapittel for meg...
No added style
|
|
|
02/06/2014 21:12
|
Callemacody
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Noen som har noen formening om hvor mye jeg hadde merket av å f.eks skaffe et sett med 50mm karbon-tubular hjul, sammenlignet med mine Zonda clinchers? En annen oppgradering jeg vurderer er å skaffe karbon setepinne og karbonsete.
|
|
|
02/06/2014 21:14
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Hver gang noe på sykkelen er utslitt oppgraderer du med en "bedre" del. Da får du noe som minner om nysykkelfølelse ofte. Hver gang får du litt ekstra lyst til å trene. Det er denne motivasjonen som gjør deg bedre.
Hvis du bare kjøper en dritgod sykkel varer nysykkelfølelsen bare to, tre uker. Dermed får du ikke like bra motivasjonsutbytte av dette med mindre du fortsetter å oppgradere.
Snakker for meg selv her...
Hvor raskt vil du sykle til voss?
|
|
|
02/06/2014 21:16
|
Callemacody
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg syklet i år på 4:39, og føler jeg har mer å gå på (snittpuls på 140 som er ca 75%). Hører med til historien at jeg ikke bidro kjempemye i gruppen, men er jo ikke langt ned før det er en ganske respektabel tid, f.eks 4.20?
|
|
|
03/06/2014 05:54
|
goatmxx
Entusiast
|
Entusiast
Noen som har noen formening om hvor mye jeg hadde merket av å f.eks skaffe et sett med 50mm karbon-tubular hjul, sammenlignet med mine Zonda clinchers? En annen oppgradering jeg vurderer er å skaffe karbon setepinne og karbonsete. Du ville nok merket forskjell på lyden de lager, bortsett fra det er det ikke fryktelig merkbart. Uten at jeg har erfaring med dine hjul, har jeg selv de billigste shimanofelgene (800 kr pr sett) som treningshjul, og på hverdagslig sykling merker jeg ikke forskjell..
Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas
|
|
|
[Re: Open 1.0]
03/06/2014 21:19
|
Apokope
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
[Open1: Betaler mye for navnet for en Cannondale?? Er du full eller? Sammenlign prisene med resten av Europa. Fant ikke mine billigere noe sted enn i Norge.
|
|
|
03/06/2014 22:40
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg syklet i år på 4:39, og føler jeg har mer å gå på (snittpuls på 140 som er ca 75%). Hører med til historien at jeg ikke bidro kjempemye i gruppen, men er jo ikke langt ned før det er en ganske respektabel tid, f.eks 4.20? Avstanden fra 4:40 til 4:20 er ganske stor målt i seriøs trening. 4:40 er fullt mulig for med jobbsykling og endel langturer mens 4:20...ja da må du ha sykling på hjernen og legge mye arbeid i treningsopplegget og helst sykle mange flere ritt. Her ble det 4:48 på en 10,5 kilos sammenleggbar sykkel. Tror sykkelen har ganske lite å si så lenge den er i god stand. Men skal du ned på 4:20 bør du iallefall sørge for at den ikke veier særlig mer enn 7 kilo. Hvis en ny sykkel vil inspirere deg til å jobbe hardere skal du skifte. Dessuten har du jo tenkt tanken og da må du nesten bare gjøre det.. Har ingen formening om hva du skal kjøpe, men syns bikeshop's gavia sykler (husmerke) virker lette og fine med gode komponenter i forhold til prisen.
|
|
|
|
|