|
|
110!! Det er fali det....
|
Re: 110!! Det er fali det....
[Re: fredriks]
23/05/2014 14:43
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
http://www.klikk.no/motor/bil/article656452.eceTycker det var merklig lagstiftning. I norge har man lave hastigheter på de bästa vägarna, väldigt höga fartsboter men rätt låga krav för att mista körkörtet på motorveier klasse A. 40 km/h över hastigheten tycker jag är mycket. Borde det inte vara bättre att sänka den regeln om man vill få ned hastigheten? På motorveier är det ju också väldigt lätt att inte köra förfort eftersom det oftast är samma hastighet över långa strekningar. I andra situationer kan man ju missa en skillt och därför omedvetet köra för fort. Er ikke så ofte jeg er enig med deg Fredrik, men her er jeg jaggu det. Det er jo åpenlyst når man ser hva du har skrevet 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: Dan]
23/05/2014 14:45
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
På Dagsrevyen i går sa Politiet at grensen for å miste lappen blir oppjustert til over 150 km/t. Da har ikke Politiet snakket med samferdselsministeren, som vel var den som sa i går at lappengrensen skulle forbli uforandret. Sikker på at de ikke hadde fått det med seg, men heller valgte å se bort fra det for ikke å miste et av de beste argumentene i beste sendetid?
|
|
|
[Re: hilmer]
23/05/2014 19:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Om sikkerhet og overlevelse rate var det viktigste, så burde fartsgrensa ikke vært høyere enn det bilene blir testet for...(64 km/t). Og 32 km/t ved møtende trafikk. I de fleste tilfeller ikke. Desom to like tunge biler treffer hverandre front mot front i 64 km/t, så tilsvarer det for begge å kjøre inn i en fjellvegg i 64km/t.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Stein]
23/05/2014 19:18
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Nå er jeg kanskje ikke så saklig, men det virker ikke som det burde få så dramatiske følger å øke fartsgrensen fra 100 til 110 km/t på veier der trafikken vanligvis flyter i 120-130 km/t. Dette er riktig. 110 betyr 130-140 i praksis. Funker helt fett.
|
|
|
[Re: sanouka]
23/05/2014 19:19
|
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
nei "vi" vet som vanlig best og 350 mill Europeere tar selvfølgelig feil. Jeg regner med at dette er ironi, og at du mener at 350 mill europeere har rett og at vi tar feil, så må jeg spørre deg - hva er spørsmålet? 350 mill europeere har selvfølgelig rett i at man kommer raskere fram i 110 enn i 100, men 290 mill av dem bor da også i land med en høyere dødsrate i trafikken enn hva tilfellet er i Norge. Landene foran på lista er Storbritannia med maksfart på 110, og Malta med 80 som høyeste tillatte hastighet. De fleste ulykkene med personskade i Tyskland skjer i tettbygd strøk (69%), men 61% av dødsulykkene skjer på landeveien. Dersom spørsmålet jeg etterspør er "hva gir minst dødsulykker i trafikken?", så er faktisk svaret lavere fart. Dersom spørsmålet er "hva gavner miljøet mest?" - et spørsmål det er relevant å stille, siden EU teller sparte bensindråper som følge av at baklyset ikke skal tennes sammen med kjørelyset, så er det ikke usannsynlig at også EU vil komme til svaret "lavere fart" etter hvert. Flere steder i Tyskland har innført 120-grense på Autobahn av hensyn til miljøet (lavere bensinforbruk). Jeg kjører forøvrig ofte med fartsmålingen fra OBD-kontakten i bilen, som avviker mindre enn 1km/h fra GPS-farta. Min erfaring er at dersom jeg kjører i 105 i 100 sone nedover i Vestfold, så kjører jeg forbi flere biler enn jeg blir forbikjørt av. Jeg har aldri her i landet opplevd at trafikken "flyter i 120-130 km/h", så at det generelle fartsnivået vil øke på disse strekningene er ganske klart. Det vil samtidig føre til 50% økning i hastighetsforskjellen mellom de som fortsatt bare kan lovlig holde 80km/h (lastebiler og biler med henger) og annen trafikk som holder fartsgrensa.
Redigert av _Moe_; 23/05/2014 19:21.
|
|
|
[Re: _Moe_]
23/05/2014 19:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dersom spørsmålet jeg etterspør er "hva gir minst dødsulykker i trafikken?", så er faktisk svaret lavere fart.
En annan viktig parameter är hur säker veien är. Om jag husker rätt så är de veierna i sverige med flest dödsfall inte 4 felts motorveier med 110 km/h grens utan veier med lägre hastighet. Det finns ju också kända exempel på veier som tidigare hade många olyckor men där införing av mitträcken minskade olyckorna dramatiskt. Om man ska använda sig av säkerhets argumentet så tycker jag att man ska jämföra risken med ökt hastigheten på en motorvei med risken på andra typer veier istället för att bara säga att 100 km/h är säkrare än 110 km/h.
|
|
|
[Re: _Moe_]
23/05/2014 19:56
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
nei "vi" vet som vanlig best og 350 mill Europeere tar selvfølgelig feil. Jeg regner med at dette er ironi, og at du mener at 350 mill europeere har rett og at vi tar feil, så må jeg spørre deg - hva er spørsmålet? 350 mill europeere har selvfølgelig rett i at man kommer raskere fram i 110 enn i 100, men 290 mill av dem bor da også i land med en høyere dødsrate i trafikken enn hva tilfellet er i Norge. Landene foran på lista er Storbritannia med maksfart på 110, og Malta med 80 som høyeste tillatte hastighet. De fleste ulykkene med personskade i Tyskland skjer i tettbygd strøk (69%), men 61% av dødsulykkene skjer på landeveien. Dersom spørsmålet jeg etterspør er "hva gir minst dødsulykker i trafikken?", så er faktisk svaret lavere fart. Dersom spørsmålet er "hva gavner miljøet mest?" - et spørsmål det er relevant å stille, siden EU teller sparte bensindråper som følge av at baklyset ikke skal tennes sammen med kjørelyset, så er det ikke usannsynlig at også EU vil komme til svaret "lavere fart" etter hvert. Flere steder i Tyskland har innført 120-grense på Autobahn av hensyn til miljøet (lavere bensinforbruk). Jeg kjører forøvrig ofte med fartsmålingen fra OBD-kontakten i bilen, som avviker mindre enn 1km/h fra GPS-farta. Min erfaring er at dersom jeg kjører i 105 i 100 sone nedover i Vestfold, så kjører jeg forbi flere biler enn jeg blir forbikjørt av. Jeg har aldri her i landet opplevd at trafikken "flyter i 120-130 km/h", så at det generelle fartsnivået vil øke på disse strekningene er ganske klart. Det vil samtidig føre til 50% økning i hastighetsforskjellen mellom de som fortsatt bare kan lovlig holde 80km/h (lastebiler og biler med henger) og annen trafikk som holder fartsgrensa. Storbritannia med 110 har lavere trafikkdødelighet enn oss. Jeg stiller ikke spm ved det, men registrerer at det er den samme maksfarten vi skal opp til og at TT/UP/mfl roper ulv ulv Malta; Hadde jeg bodd på en liten steinete holme så hadde jeg antakelig vært forsiktig med å kjøre selv i 80. Behovet for høy fart på et så lite område er heller ikke veldig presserende. Hva EU måtte finne på håper jeg at jeg i fremtiden slipper å forholde meg så mye til, men jeg registrerer at alt jeg har hørt så langt om hastighetsreduksjoner fremdeles ligger over 110kmt. Miljøaspektet er vel kanskje det eneste som man sitter igjen med og kan tillegge en viss vekt, men sånn jeg ser det så er den lille økningen fra et privatmarked så liten at det ikke er noe å snakke om i det store indistruelle bildet. Men såklart som nok et symbolsk tiltak for å få folk til å tro at det de gjør faktisk nytter (som feks kildesorteringa eller kjøp av splitter ny elbil full av utslipp under produksjon og som egentlig går på kull hver gang den puttes inn i kontakten) så vet vi jo at det finnes nok av spindoktorer der ute som vil gjøre akkurat det.
|
|
|
23/05/2014 20:11
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Storbritannia med 110 har lavere trafikkdødelighet enn oss. Jeg stiller ikke spm ved det, men registrerer at det er den samme maksfarten vi skal opp til og at TT/UP/mfl roper ulv ulv Her må jeg nesten få lov til spørre hvorfor du vet bedre hvilken fart vi burde holde her i landet enn disse faginstansene?
|
|
|
23/05/2014 20:25
|
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Storbritannia med 110 har lavere trafikkdødelighet enn oss. Jeg stiller ikke spm ved det, men registrerer at det er den samme maksfarten vi skal opp til og at TT/UP/mfl roper ulv ulv
Ja, og jeg har da også liten tro på at økningen fra 100 til 110 på noen begrensede strekninger vil gi signifikante utslag på ulykkesstatistikken. Det er gjennomgående at dødsulykkene skjer på landeveiene, ikke på motorveiene, sannsynligvis fordi andre ulykkesreduserende tiltak har betydelig større effekt enn den marginalt høyere hastigheten (bredde, fravær av uoversiktlige kryss, fysisk skille mellom kjøreretningene mm.). Imidlertid har FrP lenge flagget at målet er 130 på motorveiene, og da spises motorveiens passive sikkerhetsfordel opp av kreftene som settes i sving ved store hastigheter.
|
|
|
23/05/2014 20:55
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Med all respekt å melde, vi snakker om 110kmt og ikke om hva Frp drømmer om, men så inni hampen uenige ser det egentlig ikke ut som om vi er.
|
|
|
[Re: Akaly]
23/05/2014 21:01
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Storbritannia med 110 har lavere trafikkdødelighet enn oss. Jeg stiller ikke spm ved det, men registrerer at det er den samme maksfarten vi skal opp til og at TT/UP/mfl roper ulv ulv Her må jeg nesten få lov til spørre hvorfor du vet bedre hvilken fart vi burde holde her i landet enn disse faginstansene? Jeg veit ikke hvor mange ganger jeg har sagt det, men repeterer igjen. Det er lite eller ingen empiri basert på erfaringer fra andre land vi liker å sammenlikne oss med som tyder på at en økning til 110kmt kommer til å slå voldsomt negativt ut på ulykkestatistikkene for motorvei klasse A (er det det heter?) Så det er altså ikke meg som sitter inne med noe, det skulle bare mangle mitt fagfelt er way off this topic. Men av og til er det lov å bruke hue og kravle opp fra den behagelige navleloen og se seg rundt.
Redigert av sanouka; 23/05/2014 21:01.
|
|
|
23/05/2014 21:08
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
I tyskland dør folk på landeveiene som har 100kmh som generell fartsgrense, ikke på autobahn. Dødeligheten per kjørte km på autobahn er svært lav og mye lavere enn hva som er tilfelle på norske landeveier f.eks. Dette er fakta.
Gitt at vi(både vi som enkeltmennesker og fra myndighetenes side) kjører rundt på norske landeveier og aksepterer risikoen der så faller trafikksikkerhetsargumentet litt på sin egen urimelighet all den tid vi aksepterer en mye høyere risiko på all annen kjøring vi gjør.
Ut på tur!
|
|
|
23/05/2014 21:09
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Storbritannia med 110 har lavere trafikkdødelighet enn oss. Jeg stiller ikke spm ved det, men registrerer at det er den samme maksfarten vi skal opp til og at TT/UP/mfl roper ulv ulv Her må jeg nesten få lov til spørre hvorfor du vet bedre hvilken fart vi burde holde her i landet enn disse faginstansene? Jeg veit ikke hvor mange ganger jeg har sagt det, men repeterer igjen. Det er lite eller ingen empiri basert på erfaringer fra andre land vi liker å sammenlikne oss med som tyder på at en økning til 110kmt kommer til å slå voldsomt negativt ut på ulykkestatistikkene for motorvei klasse A (er det det heter?) Så det er altså ikke meg som sitter inne med noe, det skulle bare mangle mitt fagfelt er way off this topic. Men av og til er det lov å bruke hue og kravle opp fra den behagelige navleloen og se seg rundt. Men hvor har du disse dataene fra da? I følge Wikipedia (verdens beste akademiske kilde  ) er 50% av ulykkene på Autobahn relatert til for høy fart for forholdene. Så selv med god veistandard dreper fart, og å øke den her i Norge kan også føre til flere trafikkdødsfall.
|
|
|
23/05/2014 21:11
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg veit ikke hvor mange ganger jeg har sagt det, men repeterer igjen. Det er lite eller ingen empiri basert på erfaringer fra andre land vi liker å sammenlikne oss med som tyder på at en økning til 110kmt kommer til å slå voldsomt negativt ut på ulykkestatistikkene for motorvei klasse A (er det det heter?)
Med det mener du at ingen sammenliknbare land (da tenker du nok på Finland, siden det er det eneste landet med omtrent like mange innbyggere og like langt nord?) har satt opp grensen fra 100 til 110, så derfor ingen empiri? Du tror ikke på statistikker som viser en klar sammenheng mellom maksfart og dødsulykker i forskjellige europeisk land? Eller mener du at den bare viser at 120 er farligere enn 110?
|
|
|
23/05/2014 21:12
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Se posten fra supermann. Og vi snakker heller ikke om unntaket Tyskland i denne sammenhengen som som kjent ikke nødvendigvis har 110 som maks fart.
|
|
|
23/05/2014 21:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det ikke også et miljøaspekt i disse vurderingene?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Akaly]
23/05/2014 21:43
|
guberg
Medlem
|
Medlem
|
|
|
[Re: Knirkekne]
23/05/2014 23:14
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorvidt man kjører i 100 eller 110 det LILLE strekekt dette er lovlig, utgjør en forsvinnende liten del av tiden man bruker på veien.
Vel, for noen av oss er dette nesten hele t/r jobb-strekningen... Selv bruker jeg en time i bil (alt 2 timer med tog), så for meg betyr det sikkert litt
|
|
|
[Re: GeirK]
24/05/2014 05:31
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Er det ikke også et miljøaspekt i disse vurderingene? Jo, men vi forbyr ikke folk å kjøre med tomme takstativ og skibokser? Eller hva med å forby folk å kjøre med åpne vinduer i over 80kmh? Sånn for miljøet sin del? Forskjellen i forbruk(og utslipp) mellom 100 og 110 er neglisjerbart i en moderne bil med høy giring og relativt aerodynamisk karosseriform.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: GeirK]
24/05/2014 09:13
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Er det ikke også et miljøaspekt i disse vurderingene? Jeg har sagt noe om mitt synspunkt i en post ikke veldig lengre opp: "Hva EU måtte finne på håper jeg at jeg i fremtiden slipper å forholde meg så mye til, men jeg registrerer at alt jeg har hørt så langt om hastighetsreduksjoner fremdeles ligger over 110kmt. Miljøaspektet er vel kanskje det eneste som man sitter igjen med og kan tillegge en viss vekt, men sånn jeg ser det så er den lille økningen fra et privatmarked så liten at det ikke er noe å snakke om i det store indistruelle bildet. Men såklart som nok et symbolsk tiltak for å få folk til å tro at det de gjør faktisk nytter (som feks kildesorteringa eller kjøp av splitter ny elbil full av utslipp under produksjon og som egentlig går på kull hver gang den puttes inn i kontakten) så vet vi jo at det finnes nok av spindoktorer der ute som vil gjøre akkurat det." Utover det......det supermann sier.
|
|
|
24/05/2014 11:07
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Er det ikke også et miljøaspekt i disse vurderingene? Jeg har sagt noe om mitt synspunkt i en post ikke veldig lengre opp: "Hva EU måtte finne på håper jeg at jeg i fremtiden slipper å forholde meg så mye til, men jeg registrerer at alt jeg har hørt så langt om hastighetsreduksjoner fremdeles ligger over 110kmt. Miljøaspektet er vel kanskje det eneste som man sitter igjen med og kan tillegge en viss vekt, men sånn jeg ser det så er den lille økningen fra et privatmarked så liten at det ikke er noe å snakke om i det store indistruelle bildet. Men såklart som nok et symbolsk tiltak for å få folk til å tro at det de gjør faktisk nytter (som feks kildesorteringa eller kjøp av splitter ny elbil full av utslipp under produksjon og som egentlig går på kull hver gang den puttes inn i kontakten) så vet vi jo at det finnes nok av spindoktorer der ute som vil gjøre akkurat det." Utover det......det supermann sier. Hvorfor tror du elbiler går på skitnere strøm enn den som brukes under bensinproduksjonen?
|
|
|
[Re: Supermann]
24/05/2014 11:18
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jo, men vi forbyr ikke folk å kjøre med tomme takstativ og skibokser? Eller hva med å forby folk å kjøre med åpne vinduer i over 80kmh? Sånn for miljøet sin del? Forskjellen i forbruk(og utslipp) mellom 100 og 110 er neglisjerbart i en moderne bil med høy giring og relativt aerodynamisk karosseriform.
Du kan naturligvis forutsette at tapene i drivverket er så store at det gjør luftmotstandden neglisjerbart, men jeg tviler det er riktig for hastigheter i 100km/t. Effekten som trengs for å opprettholde en hastighet mot luftmotstanden er proporsjonal med kuben av farten. så om du trenger P watt for å holde 100 km/t, trenger du 1.33*P watt for å holde 110km/t (Hvis vi antar andre motstandsfaktorer eer neglisjerbare) ca 30% økning i effekt virker ikke ubetydelig på meg. (Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Air_resistance)
|
|
|
[Re: sverreb]
24/05/2014 11:51
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu är det ju inte bara luftmotstandet som resulterar i energi bruk (som du också skriver). Om man bara skulle räkna på det så skulle en bil som drar 0.5 l/mil i 80 km/h dra 1.69 l/mil i 120 km/h. Alla som har kørt nede i europa vet att bilen inte drar så mye när man kör på motorvei.
|
|
|
24/05/2014 12:22
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
fant denna http://editorial.autos.msn.com/article.aspx?cp-documentid=1090496Från 89 till 121 km/h är den procentualla skillnaden i liter per mil 29.9674 42.1918 34.3478 33.7079 35.2349 33.5907 25.0000 från 105 till 121 km/h i prosent 15.6352 22.7397 19.1304 19.1011 17.1141 13.1274 11.4706 edit: Liter per mil matrisen är 0.5952 0.6690 0.7736 0.4576 0.5301 0.6507 0.7686 0.8668 1.0326 0.9979 1.1203 1.3343 0.5893 0.6805 0.7970 0.6864 0.8106 0.9170 0.5588 0.6266 0.6985
Redigert av fredriks; 24/05/2014 12:24.
|
|
|
24/05/2014 12:25
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
At stempelmotorbiler bruker mindre drivstoff ved 80 km/t enn ved 50 sier mye om hvor utrolig mye energi de sløser.
Redigert av Tor Arne; 24/05/2014 12:26.
|
|
|
[Re: fredriks]
24/05/2014 20:54
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Nu är det ju inte bara luftmotstandet som resulterar i energi bruk (som du också skriver). Om man bara skulle räkna på det så skulle en bil som drar 0.5 l/mil i 80 km/h dra 1.69 l/mil i 120 km/h. Alla som har kørt nede i europa vet att bilen inte drar så mye när man kör på motorvei. Det er kun effekten som brukes til å overvinne luftmotstanden som øker så mye. Nøyaktig hvor stor del av motstanden bilmotoren opplever lufftmotstanden utgjør vet jeg ikke, men den er sannsynligvis betydelig. Av egen erfaring vet jeg fra da jeg kjørte i Australia at på veien fra darwin til alice hvor det er 130 sone kom vi bare ca 50-70% så langt på en tank vs. når vi kjørte i queensland hvor grensen er 110.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
26/05/2014 06:40
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
At stempelmotorbiler bruker mindre drivstoff ved 80 km/t enn ved 50 sier mye om hvor utrolig mye energi de sløser. Forklar.
|
|
|
[Re: Oystein L]
26/05/2014 08:30
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Vel, for noen av oss er dette nesten hele t/r jobb-strekningen... Hvor mye tid sparer du på fartsøkningen?
Anonym5
|
|
|
[Re: Stein]
26/05/2014 08:36
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
At stempelmotorbiler bruker mindre drivstoff ved 80 km/t enn ved 50 sier mye om hvor utrolig mye energi de sløser. Forklar. Siden alle de eksterne fysiske kreftene bilen må overvinne er vesentlig lavere i 50km/t enn i 80, betyr det at den har store interne parasittiske tap i 50. (I.e. ineffektivitet)
|
|
|
26/05/2014 08:46
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er vel ingen nyhet at en forbrenningsmotor har relativt lav virkningsgrad. Motor og drivverk kunne sikkert optimaliseres mtp. virkningsgrad ved en annen hastighet/turtall enn det som blir valgt i dag.
Ford (m.fl?) har trinnløse automatkasser og konstant turtall over en gitt hastighet. Det er f.eks. et skritt på veien dit.
Jeg skjønner at elektromotorer er mer effektive, sånn sett.
|
|
|
|
|