Diamant Sykkel Apex T29.2
|
Diamant Sykkel Apex T29.2
#1792274
21/05/2014 18:34
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 433
JMGJMG
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 433 |
Kjøpte en slik sykkel for en måneds tid siden. Veldig fornøyd med sykkelen, men kunne tenkt meg å få av noen gram. Den kjennes relativt tung ut(ca. 10kg).
Noen som har noen ideer på hva som enkelt kan byttes for å få bort noen gram? Eller noen med erfaringer med denne sykkelen selv?
Nyutviklet 29.5''modell. Apex T29.2 er utstyrt med en lett karbonramme. Manitou Marvel gaffel, SRAM XO twister 2x9 gir og Magura bremser er komponenter i toppklasse. Lett og raskt hjulsett med Stan's Notubes Rapid felger, og Kenda Karma kevlar dekk. Ramme: Karbon, Gaffel: Manitou Marvel Comp, Krank: FSA Comet 42/27 T, Girsjaltere: SRAM XO, Navgir: SRAM XO, Krankgir: Shimano XT Hjulsett: Stan's Rapid/C4/Shimano XT, Dekk: Kenda Karma, Setepinne: C4 RE2.7, Sete: C4 RE2.7, Styre: C4 RE2.7, Stem: C4 RE2.7, Vekt: 9,9 kg
Redigert av JMGJMG; 21/05/2014 18:35.
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792279
21/05/2014 18:53
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Kjør slangeløst. Selv om det nok er rimelig lette slanger sparer du kanskje 100-150 gram med slangeløst oppsett.
Med sub 10 ville jeg heller stilt spørsmålet hva kan jeg gjøre for å få en bedre sykkel.
Forøvrig blir svaret på begge spørsmålene sannsynligvis: lite, uten å legge i mye penger.
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792282
21/05/2014 18:56
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264 |
Uten å ha sjekket vekter, så gjetter jeg at du kan hente litt på gaffel og krank. Sjekk også hvilken kassett som sitter på, hender at produsentene setter på kjip billig-kassett for å spare noen kroner.
With light parts come great responsibility
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792290
21/05/2014 19:07
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Litt henter man nok på å bytte gaffelen til f.eks. en Float eller en Reba. Blir dog dyre par (?) hundre gram. Da hadde jeg heller sett på det som en forbedring. Ja, man kan lett bytte ut alle 2.7 deler med C4 3.0 deler for å spare vekt. Karma-dekkene er det vel mulig å spare 50-100 gram på. Hva sparer man på å bytte til XX eller XX1 og kjøre 1x10 eller 1x11. Når jeg tenker litt på det så er det sikkert lett slanke sykkelen med 1 kilo.
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792294
21/05/2014 19:13
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Mye av vekten ligger i et tungt XT baknav og Shimano HG50 kassett. Det å bytte ut baknav er tungvint og dyrt, men kassetten er enkel og rimelig å skifte, og venter du til den er utslitt så er det god økonomi også. Den veier ca 450g, mens en XT ligger på rundt 290g. Jeg kjørte lenge ifjor på en 11-34 165g Recon alu kassett, så en slik vil spare oppunder 300g. Likevel mest bang for the buck å hente på å sette opp slangeløst. En kopp guffe veier ca 60g, så 85-90g per hjul spart vs. originalslangene, i tillegg til lavere rullemotstand, og eliminering av en del typiske pungteringer fra ting som som snakebite, torner, etc.
Redigert av Espen W; 21/05/2014 19:14.
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792296
21/05/2014 19:13
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527 |
Om en halvdempa 29er på under 10kg (ok, over 10kg med pedaler og flaskeholder) er for tung så er du nok det internett kaller en "weightweenie". Da er det akseptert at man modder pedalene med akslinger av titan, fjerner dekaler fra alt, har tynne skumholker på 12gr, kjører smale og lette dekk med marginal punkteringsbeskyttelse, kjører lette bremseskiver nesten uten gods, slenger på en stiv og lett karbongaffel, bruker skummelt lette hurtigkoblinger på hjula og bytter ut alle sykkelens skruer med titanskruer (: Hvis du er opptatt av funksjon og holdbarhet så er det egentlig ikke så gal vekt på sykkelen nå. Men det er selvfølgelig lov å undersøke om noen av delene kan byttes ut for å spare noen bonusgram. Men både krank og demperbytte koster. C4-komponenter er normalt lette og lite vektbesparelse å hente på å bytte ut. Du kan vel hente 50-100gr pr felgring og kanskje 100-200gr på XT-baknavet om du bytter ut hjulsettet. XT-baknavet kan veie opp mot halvkiloen, men tviler på at denne sykkelen er satt opp med det tyngste XT-navet. Det koster å bytte hjula og. Edit: Om du bare skal lese ett svar her, les Espen sitt, han vet dette 
Redigert av knut77; 21/05/2014 19:19.
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792302
21/05/2014 19:24
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 433
JMGJMG
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 433 |
Takk for rask respons.
Kassetten er vel det første jeg bytter når den tid kommer. Der er det jo noen gram å hente. XT går vel med SRAM?
Sitter på et par Fast trak. Er disse lett å sette opp slangeløst?
Espen, uten at jeg har målt, vet du hvor lange krankarmene er på sykkelen?
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792308
21/05/2014 19:29
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
XT kassett fungerer med SRAM, ja. 175mm krankarmer
Fast trak?
Felgene er Stan's Rapid med Stan's gult felgbånd allerede installert.
Dekk på denne skal være Geax Barro Race på ca 450g. Brukt av Birken vinneren ifjor, og særdeles raske. Greie å sette opp slangeløst
Redigert av Espen W; 21/05/2014 19:30.
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: Espen W]
#1792314
21/05/2014 19:41
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 433
JMGJMG
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 433 |
Da jeg kjøpte den, satt det et par Kenda Karma kevlar dekk på. Så byttet jeg til Fast trak.
Takk for info. Det hjalp veldig.
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792316
21/05/2014 19:42
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 433
JMGJMG
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 433 |
En ting til. Jeg kunne tenkt meg et kortere stem. Hva skal jeg titte etter? Gjerne C4, men jeg vil ha det kortere.
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792409
21/05/2014 21:38
|
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 137
Frorre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 137 |
Hei, Som espen sa, slangeløst sparer vekt, gjør også att du kan kjøre med mindre luft i dekken = bedre grep. Frikransen er også lur og bytte, shimano XT eller tilsvarende SRAM gir både bedre giring og lavere vekt (personlig åsikt!). C4 stem får du kjøpt hos oss i Intersport samt hos G-sport og G-max fra 60-110mm lengde til 299 kr veil. FInnes også lette og fine setepinner samt styrer i karbon fra C4 til bra pris.. Min erfaring er den att rundt 10 kg for en funksjonell halvdemper er bra, og generellt en sykkel som er tøff nok til stiturer og er bra nok til ritt. Hvis du sykler grus så finnes jo C4 karbongaffel som kapper over 1 kg på sykkeln (570g før kapping av styrerør) Og gir en veldig responsiv sykkel. 2499, hvis jeg ikke husker feil, Espen?
Hvis du skal sykle mye i skauen kan jeg og anbefale ett par nye dekk, originaldekkene er lette, og grisebra på grus. Variert underlag ville jeg anbefalt f.eks. Maxxis Ikon.
Innvandret Trysling
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792471
22/05/2014 06:00
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846 |
Kona har en Grad 6.29, 2012 modell. Byttet til Woodmann setepinne, xt kassett 11-36, FSA karbonkrank 42-27, eggbeater pedaler, Richey, styre og stem, xo grip 2x10, maxxis slanger 150 g stk, CC racek, bak, Racig Ra foran, Dogstar RaceGold hjulsett m/am.classic nav, gammelt c4 sete, stiv gaffel innimellom ellers manitou gaffelen som fulgte med.
Delene kjøpt litt nytt og litt brukt, estimert kostnad 8-9000,-
Vekt tirsdag ved bruk på bakketempo-Digeråsen opp: 8.0 kg. Vekt med demper. 9.2 kg med alt.
Redigert av kaiost; 22/05/2014 07:57.
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792488
22/05/2014 06:40
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Drøyt 10 kg på en funksjonell(brukbar) sykkel med 29" ikke dårlig. Mange merker blir veid inn i small, uten pedaler og med "park" dekk uten mønster. Topp modellen til Rocky Mountain, Vertex 999RSL veier 9,7kg i Large og XT modellen veier 10.6kg. RM lager sykler som tåler å brukes fra butikken.
Du sparer i snitt 100g/tusenlapp du betaler i begynnelsen, så går kurven rett opp.....
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792553
22/05/2014 08:02
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846 |
Jeg har forresten bygd med en 29" nå, og gått litt bort fra at alt skal være lettest mulig. Viktigere at det tåler en trøkk og kan brukes på anna enn ren grusvei. Den veier akkurat 9.8 med dempergaffel. Fungerer knall.
På bakketempoen tirsdag derimot brukte jeg Nakamuraen min (9.0) med vekt på 7,4 kg. Gikk som ei kule oppover den, men om jeg skal ta en sammenligning føles den som en fullblods araber som må stelles ekstremt pent med, mens 29" er arbeidshesten som bare går og går...bare den får sitt vanlige stell.
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792693
22/05/2014 10:36
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
grr
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526 |
Har samme sykkel i 27,5". Den var satt opp med noen grisetynne 26" slanger fra butikk (95 gram mener jeg å huske), så det var i praksis ikke noe å spare på å sette den opp slangeløst med ventil + 75ml guffe. Men har gjort det av andre årsaker.
Hentet litt på å hive av Kenda Karmaene til fordel for Thunder Burt, men ser at tross at det står KK i spec på T29.2 så er den levert med noen andre dekk? Jeg kjører for det meste også med stiv karbongaffel (1,2kg av), og det er der du kan hente mye.
Sånn ellers føles vel alle 29ere "litt tunge" ut?
PS: Interessert i å høre om du får trøbbel med kranken din. Min har vært inne for krankproblemer tre ganger allerede, og har problemer igjen. I tillegg til lagerhavari på nedre tannhjulet på navgiret. Har knapt hatt en eneste tur uten at det har vært ulyd eller noe galt. Og når den kommer fra service med flere feil enn den ble levert inn med, da er det ikke mye å skryte av (forhåpenligvis er du heldigere med din lokale forhandler enn jeg er).
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792729
22/05/2014 11:05
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846 |
Du tenker på min FSA? Venstre krankarm løsnet i selve innfestningen og er sendt inn, fikk beskjed om at det er bestilt ny og får den som reklamasjon. Dekkene maxis 285 er ikke brukendes enn å kjøre på asfalt og fin grusvei, samt den seteklemma på 9 gram tok kvelden, samt vugga på Woodmannsetepinnen:-) Og for ikke å glemme den kjære subbinga på Formula-karbonbremsene som nesten gjorde meg gal (solgte de og fikk satt på noe som var 200 gram tyngre-men det var det verdt), og til slutt den flotte swiss gaffelen som bare er framme i godvær og medvind (etter at den var på service og jeg fikk beskjed om at det burde være service hver 50 mil på den-til en pris av 2500,-) Men masse ros til Intersport Rena, de gjør så godt de kan.
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: kaiost]
#1792736
22/05/2014 11:12
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
grr
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526 |
Egentlig var det til trådstarter, han har T29.2, jeg har T27.2.
Men det er jo interessant å høre at også du har trøbbel med FSA-kranken din. Er det FSA Comet det og? Det samme skjedde også med meg (venstre krankarm datt av). Pluss at den har knirka og knaka og nå er det kneppelyd det går i en gang per runde.
Redigert av grr; 22/05/2014 11:23.
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792788
22/05/2014 11:57
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846 |
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: grr]
#1792826
22/05/2014 12:43
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 433
JMGJMG
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 433 |
Har samme sykkel i 27,5". Den var satt opp med noen grisetynne 26" slanger fra butikk (95 gram mener jeg å huske), så det var i praksis ikke noe å spare på å sette den opp slangeløst med ventil + 75ml guffe. Men har gjort det av andre årsaker.
Hentet litt på å hive av Kenda Karmaene til fordel for Thunder Burt, men ser at tross at det står KK i spec på T29.2 så er den levert med noen andre dekk? Jeg kjører for det meste også med stiv karbongaffel (1,2kg av), og det er der du kan hente mye.
Sånn ellers føles vel alle 29ere "litt tunge" ut?
PS: Interessert i å høre om du får trøbbel med kranken din. Min har vært inne for krankproblemer tre ganger allerede, og har problemer igjen. I tillegg til lagerhavari på nedre tannhjulet på navgiret. Har knapt hatt en eneste tur uten at det har vært ulyd eller noe galt. Og når den kommer fra service med flere feil enn den ble levert inn med, da er det ikke mye å skryte av (forhåpenligvis er du heldigere med din lokale forhandler enn jeg er). Hei! Ja. Jeg har problemer med kranken min. Den lager knirkelyd for hvert tråkk jeg tar, og ja, også en lyd på det nederste giret bak. Jeg er veldig fornøyd med min forhandler, men jeg har ikke hatt tid til å dra opp med det enda. Skal gi beskjed så fort jeg har fått fikset det. Har du noen erfaringer Espen? Er veldig fornøyd med sykkelen sett bort fra det altså. Jeg trur nok at overgangen fra 26 til 29 bare er uvant. Og jeg kjører fortsatt raskere de fleste steder med den gamle 26ern.
Redigert av JMGJMG; 22/05/2014 12:44.
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1792894
22/05/2014 14:41
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 13
T.Himo
Fersking
|
Fersking
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 13 |
Jeg har også kjøpt årets 29.2 modell. Ingen problemer så langt. Tenkte jeg skulle bestille meg et sett reserve kranklager og ha liggende itilfelle, da jeg ikke har lyst til å vente på at forhandler evt. må bestille etc. Kan noen fortelle meg hvilke lager som passer?
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1793421
23/05/2014 09:14
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
grr
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526 |
Hei!
Ja. Jeg har problemer med kranken min. Den lager knirkelyd for hvert tråkk jeg tar, og ja, også en lyd på det nederste giret bak. Jeg er veldig fornøyd med min forhandler, men jeg har ikke hatt tid til å dra opp med det enda. Skal gi beskjed så fort jeg har fått fikset det.
Har du noen erfaringer Espen?
Er veldig fornøyd med sykkelen sett bort fra det altså. Jeg trur nok at overgangen fra 26 til 29 bare er uvant. Og jeg kjører fortsatt raskere de fleste steder med den gamle 26ern. Enda en nesten ny sykkel med dette. Virker som denne FSA Comet kranken er søppel, ser det er mange som har lignende problemer ellers på nettet også - eller så har ikke verkstedene nok peiling når de monterer de. Du får levere den inn og krysse fingrene. Jeg har det fjerde problemet med kranken min nå. Det føles som jeg har vært mer på G-max enn på jobb de siste ukene..
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1875870
18/10/2014 13:37
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 126
Mortinho
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 126 |
Har hatt mye problemer med kranken min også, og skal nå bytte den ut. Kan noen hjelpe meg med hva jeg kan bestille som passer?
Mvh Morten
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1877590
22/10/2014 10:03
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 126
Mortinho
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 126 |
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1877893
22/10/2014 18:40
|
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 137
Frorre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 137 |
Det har vært noen problemer ja, ikke med kranken i seg selv men med att man misset innfetting av kranken fra fabrikk. Når det gjelder krankarmer som løsner, så er dette vanlig.. Og det har å gjøre med at alu-kranker må etterstrammes, akkurat som alu-felger på bil, for att de skal sitte skikkelig. Dette bør forhandleren enten gjøre ved førstegangsservice, eller informere om. Altså ikke reklamasjonssak, men vedlikeholdssak. Løsning på knirkinga er altså : kranken demonteres, renses og monteres tilbake, nå med tilstrekkelig mengde fett. 
Innvandret Trysling
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1877911
22/10/2014 19:15
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 85
Nisso
Medlem
|
Medlem
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 85 |
Kan skyte inn at det ikke alltid er kranken som er problemet. Har hatt inn et par sykler i år hvor "problemet" har ligget i dropouten bak. Lett demontering og kobberpasta løste i begge tilfellene all knirking.
Finnes som oftes i en Gresvig-eid butikk vest i Oslo.
Nyeste tilskudd til familien; 2014 Spec Camber Expert Carbon Evo
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: Frorre]
#1878033
22/10/2014 22:14
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,264 |
Og det har å gjøre med at alu-kranker må etterstrammes, akkurat som alu-felger på bil, for att de skal sitte skikkelig. Dette bør forhandleren enten gjøre ved førstegangsservice, eller informere om. Dette kan da umulig gjelde alle kranker? Jeg har aldri opplevd at mine SRAM-krankarmer har løsnet etter at de har vært montert med riktig moment...
With light parts come great responsibility
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1878038
22/10/2014 22:36
|
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 137
Frorre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 137 |
Gjelder ikke alle kranker, men alu-kranker generellt. Jeg har opplevd akkurat det du ikke har opplevd, både på sram og fsa. Så det er snakk om at ting må være montert på riktig måte. Som NIsso sier, all form for knirk kan heller ikke tilsies krankproblematikk, alt på en sykkel som kan lage friksjon, kan også lage lyd 
Innvandret Trysling
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1878171
23/10/2014 09:12
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
grr
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526 |
Siden det ble liv i denne igjen kan jeg følge opp her med at jeg fikk ny sykkel, og butikken sa de ville åpne kranken og sjekke at alt var ok før de ga meg den nye sykkelen, for å sikre seg at vi unngikk repetisjon av første sykkel. Klok av skade var det første jeg gjorde da jeg kom hjem å finne frem Tengtools momentnøkkelen, og sjekke krankbolten. Den var langt fra riktig moment, og jeg har en ganske klar følelse av at det eneste problemet med denne kranken og sykkelen, er mekanikere/butikk uten peiling på hva en momentnøkkel er, eller hvordan den skal brukes. Jeg dro til noe sånt som en hel omdreining, til nøkkelen slo ut på 42Nm, og sykkelen har nå gått lenger enn den gamle, uten problemer. Bank i bordet.
|
|
|
Re: Diamant Sykkel Apex T29.2
[Re: JMGJMG]
#1879142
25/10/2014 16:53
|
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 137
Frorre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 137 |
Herlig, ikke noe fel på krankerne, hverken FSA eller SRAM, jeg bruker begge. Riktig montering med riktig moment er tingen, noen kranker og lager har en større felmarginal enn andre, men er det feilmontert blir det bare tull.
Innvandret Trysling
|
|
|
|
|