Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ferie 2014 - flytstier?

Ferie 2014 - flytstier? #1793044 22/05/2014 18:59
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Noen som har forslag til hvor man skal reise?
Jeg er talentløs på sti, kona er vel i ca samme kategori. Vi liker imdlertid å sykle sti ICON_SMILE

Så hvor legger vi turen med bobil? Gjerne flott natur samtidig, det ville vært topp yes

Bære sykkel store delen av turen er nedtur, trenger derfor steder å sykle som gjerne har enkle flytstier kombinert med enkle "traktroveier" eller hva man vil kalle det.

Fjellet er flott veit jeg.

Forslag mottas med takk

Re: Ferie 2014 - flytstier? [Re: Lurifax] #1793055 22/05/2014 19:15
progres Offline
Besatt
Besatt

Redigert av progres; 22/05/2014 19:27.
Re: Ferie 2014 - flytstier? [Re: progres] #1793232 23/05/2014 05:46
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Takker, dette så veldig oss ut ICON_SMILE

Re: Ferie 2014 - flytstier? [Re: Lurifax] #1793316 23/05/2014 07:26
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
2 1/2 time over grensa fra der du bor, Kinnekulleleden. Flyt, åpne cafeer, pene omgivelser og svensk utvalg på de lokale superne. Jordbunn og flyt så å si hele runden på 45 km og utplasserte gapahuker med tilgang på vann, bålplass og utedo rundt leden. På et par av stedene kan man kjøre inn med bobil og benytte seg av bålplass og do. Ellers så er det en stor camp nede ved Venerns bredder ved Hellekis som har det en camp skal ha. Leden går gjennom campingen så det er et fint utgpkt. Man må heller ikke sykle hele det går fint å dele den opp i forskjellige dagsetapper.

http://vandrapakinnekulle.se/se/valkommen.html
http://www.kinnekullecamping.se/

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ferie 2014 - flytstier? [Re: Lurifax] #1793367 23/05/2014 08:21
bsmell Offline
Entusiast
Entusiast
Veien som går rundt skytefeltet på Hjerkinn er fin. 4 mil i flott landskap med en viss moskusfare. ICON_WINK
Kun grus..
Det er restriksjoner på ferdsel i perioder. Se link .

Veien skal fjernes i løpet av noen(?) år.

Her er min tur .

Bjørn
Re: Ferie 2014 - flytstier? [Re: sanouka] #1793370 23/05/2014 08:27
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: sanouka
2 1/2 time over grensa fra der du bor, Kinnekulleleden. Flyt, åpne cafeer, pene omgivelser og svensk utvalg på de lokale superne. Jordbunn og flyt så å si hele runden på 45 km og utplasserte gapahuker med tilgang på vann, bålplass og utedo rundt leden. På et par av stedene kan man kjøre inn med bobil og benytte seg av bålplass og do. Ellers så er det en stor camp nede ved Venerns bredder ved Hellekis som har det en camp skal ha. Leden går gjennom campingen så det er et fint utgpkt. Man må heller ikke sykle hele det går fint å dele den opp i forskjellige dagsetapper.

http://vandrapakinnekulle.se/se/valkommen.html
http://www.kinnekullecamping.se/

Takker, denne har jeg tittet litt på selv, kan legge til at vi sykler veldig mye, så vi er høyst komfortable med dagsturer på både 5 og 10 mil, gitt at man kan sykle mesteparten og at det ikke er for mye knot. Gjør ikke noe om vi må av sykkelen innimellom heller så lenge dette ikke er regelen. Sykle mye bære lite er tipp topp ICON_SMILE (spesielt konemor som forlanger dette)

Re: Ferie 2014 - flytstier? [Re: Lurifax] #1793429 23/05/2014 09:20
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er typiske mellomeuropeiske XC stier med litt grus innimellom. Bæringa/skyvinga begrenser seg til sånn ca en km totalt vil jeg tippe. HT er det vanlige redskapet der, men jeg velger stisykkelen fordi jeg liker det sånn på lengre stiturer. Setter den bare opp med lettere dekk.
Må legge til at det er et område som damene liker med keramikkutsalg/blomsterutsalg/cafeer på hver gård og ellers mye kulturelle greier. Når man da legger på røda stugor i fleng og en skog som ser ut som om Russel Crowe i rollen som Robin Hood kunne dukke opp anytime så ligger det meste til rette for at alle parter burde bli fornøyde. Leden er merket med forskjellige ruter/lengder og du får kjøpt ordentlige kart på lokale sjapper.
Edit: Det vi pleier å gjøre er å sykle leden motsols så får vi med oss en sinnsykt kul nedkjøring fra kullen og evt medsols eller en eller annen variant som gjør at vi får med oss nedkjøringa likevel den andre dagen. Vi har også brukt campen som base og reist noen mil sørøstover til Skøvde og syklet i stipartiene av Billingeracet. Det er en SSer blant oss og han var på cloud 9 etter det........det var akkurat sånn han drømmer om at stiene skal være på SS.

Redigert av sanouka; 23/05/2014 09:35.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ferie 2014 - flytstier? [Re: Lurifax] #1793504 23/05/2014 10:28
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Du har fått gode forslag allerede, men fjellet på mine trakter burde være noe for deg, Sjusjøen, Hafjell, Skeikampen ICON_SMILE

Moderator  support