Bilist mot syklist konflikter i media.
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
20/05/2014 09:36
|
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
Etter å ha kjørt en rundt 10mils tur på søndag er jeg bekymret for tidens utvikling.
Vi tok mye hensyn og kjørte ofte på rekke når det vi var på tung traffikert vei, vinket biler forbi og oppførte oss til fordel for bilistene.
Likevel kan jeg vel telle følgende bare på en 3-4mils strekning.
- 2-3 mann som kom i motgående felt lå på tuta og viste fingeren med hele armen hengende ut av vinduet. - 4-5 passerende biler sneiet oss rimelig tett og flere viste selvf. fingeren - 1 bil passerte meg så tett at han subbet albuen min langs vinduet i 40-50km/t. Bare flaks at speilet ikke hektet armen/styret mitt. - 4-5 biler som passerte og lå bak oss lå mye på tuta selv når vi var alle på en rekke og til tider over hvitstreken, de sveivet ned vinduet og plystra, ropte skjellsord og det som verre var. - Samt en god del andre ting som foregikk men man sluttet etterhvert å registrere idiotien.
Samme dag kunne jeg lese om at syklister hadde blitt kjørt ned på en annen strekning ikke langt unna.
På tide å løfte dette høyere opp på agendaen og gi disse hodeløse bilistene passet påskrevet? Heretter vil jeg forsøke å alltid ha med GoPro på styret/hjelm hver gang jeg sykler deler av eller innom vei.
Jeg begynner, dessverre, å tror at den eneste måten vi får bukt med denne livsfarlige trenden på er å begynne å sende inn anmeldelser med videobevis adm.ass.
Redigert av Kvikken; 20/05/2014 11:52.
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
|
|
|
20/05/2014 11:03
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
er dette i Oslo, Kvikken? har ikke opplevd lignende selv.
|
|
|
20/05/2014 11:41
|
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
Det var isolert til strekningen/området fra Løken til Fetsund på en solfylt søndag 18. mai. Mulig jeg har talt feil men dette er ca. fra husken. Man kan sikkert trekke fra en 30% av antallet for dårlig husk og preget sinn fra turen hehe, men det er noe av det verste jeg har vært borti av min tid på sykkel. Var rett og slett skikkelig utrivelig og demotiverende og man ville bare komme seg fortest mulig tilbake til bilen. Det som redder dagen og den flotte opplevelsen det er å sykle på fine dager er jo suverene medsyklister samt 5-6 mil uten dette spetakkelet.
EDIT: Ser at jeg nok overdrev antallet litt og gikk igjennom den mentale husken av turen igjen og tror jeg nå har redigert det til et ganske godt tall på hva som foregikk. Et GoPro vil dog gjøre arbeidet for husken fremover.
Redigert av Kvikken; 20/05/2014 11:53.
|
|
|
[Re: Kvikken]
20/05/2014 11:53
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Øst for Fetsundbrua skal man ikke bevege seg, for der bor rånerne ...
Jeg husker en gang vi kom syklende til Løken, og stoppet på bensinstasjonen. Alle som var der, og det var antagelig hele bygda, glante på oss som om vi kom fra en annen planet.
Deliverance.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
20/05/2014 11:54
|
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
Det virker som det er mange plasser som er slik for tiden. Hører mange sliter rundt askim/mysen også samt enkelte rundt enebakk. Påkjøringen av syklistene 18. mai skjedde jo på RV4 på nordmarka-rundt traseen.
Finnes det noen liste over "her bør du tenke deg om før du tar turen" og "her er det oftest fryd og gamme"?
Ellers stoppet vi på Bjørkelangen og jeg vet det er mange syklister som har holdt til der ute før i tiden (bla. en tidligere sportsbutikk sjef). Vi ble ikke spesielt uglesett av personalet der (delvis med unntak av resten av besøkende) men jeg må si jeg føler meg mer velkommen på bensinstasjoner på Årnes, Jessheim osv. Beste bensinstasjonen så langt er den ved klemmetsrud/mortensrud nede ved ringveien når man skal opp mot Enebakk.
Ellers, med mindre jeg sykler med en erfaren gruppe som kjenner de beste veiene, så er de minst ubehagelige opplevelsene så langt når jeg sykler til jobb i Oslo midt i rushen.
Redigert av Kvikken; 20/05/2014 12:00.
|
|
|
20/05/2014 12:08
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Etter å ha kjørt en rundt 10mils tur på søndag er jeg bekymret for tidens utvikling.
Vi tok mye hensyn og kjørte ofte på rekke når det vi var på tung traffikert vei, vinket biler forbi og oppførte oss til fordel for bilistene.
Likevel kan jeg vel telle følgende bare på en 3-4mils strekning.
- 2-3 mann som kom i motgående felt lå på tuta og viste fingeren med hele armen hengende ut av vinduet. - 4-5 passerende biler sneiet oss rimelig tett og flere viste selvf. fingeren - 1 bil passerte meg så tett at han subbet albuen min langs vinduet i 40-50km/t. Bare flaks at speilet ikke hektet armen/styret mitt. - 4-5 biler som passerte og lå bak oss lå mye på tuta selv når vi var alle på en rekke og til tider over hvitstreken, de sveivet ned vinduet og plystra, ropte skjellsord og det som verre var. - Samt en god del andre ting som foregikk men man sluttet etterhvert å registrere idiotien.
Samme dag kunne jeg lese om at syklister hadde blitt kjørt ned på en annen strekning ikke langt unna.
På tide å løfte dette høyere opp på agendaen og gi disse hodeløse bilistene passet påskrevet? Heretter vil jeg forsøke å alltid ha med GoPro på styret/hjelm hver gang jeg sykler deler av eller innom vei.
Jeg begynner, dessverre, å tror at den eneste måten vi får bukt med denne livsfarlige trenden på er å begynne å sende inn anmeldelser med videobevis adm.ass. Dette underbygger mine tanker om at det har dratt seg til å år. Om denne trenden fortsetter vil det ende med katastrofe for oss på sykkel. Noen som vet om politiet gjor noe ift. dette?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
20/05/2014 13:07
|
Dan
More than words
|
More than words
Vi [...] Ikke at det har noe å si for at dere burde ha blitt pent behandlet, men derimot av interesse for dem som kunne tenke seg å sykle i samme område: Hvor mange var dere i gruppen?
|
|
|
20/05/2014 14:27
|
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Det var isolert til strekningen/området fra Løken til Fetsund på en solfylt søndag 18. mai. Leit å høre. Det er noen år siden jeg sist sykla den strekninga, men jeg brukte tidligere strekninga Fetsund, Bjørkelangen, Setskog, Rødnessjøen, Bjørkelangen som et sted der det var avslappende å sykle fordi bilistene tok hensyn når de passerte. Det ser dessverre ut til at den (for det meste) medieskapte konflikten mellom syklister og bilister, og tilhørende hatkommentarer, har fått noen bilister til å tenke at det er legitimt å sette andre trafikanters liv i fare, bare man hater dem nok.
|
|
|
[Re: Lenny]
20/05/2014 15:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Øst for Fetsundbrua skal man ikke bevege seg, for der bor rånerne ...
Jeg husker en gang vi kom syklende til Løken, og stoppet på bensinstasjonen. Alle som var der, og det var antagelig hele bygda, glante på oss som om vi kom fra en annen planet.
Deliverance.
Alltid fint med folk som har et nyansert bilde av medtrafikantene sine. Håper for all del at dette var ironisk ment.
|
|
|
[Re: _Moe_]
20/05/2014 15:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det var isolert til strekningen/området fra Løken til Fetsund på en solfylt søndag 18. mai. Leit å høre. Det er noen år siden jeg sist sykla den strekninga, men jeg brukte tidligere strekninga Fetsund, Bjørkelangen, Setskog, Rødnessjøen, Bjørkelangen som et sted der det var avslappende å sykle fordi bilistene tok hensyn når de passerte. Det ser dessverre ut til at den (for det meste) medieskapte konflikten mellom syklister og bilister, og tilhørende hatkommentarer, har fått noen bilister til å tenke at det er legitimt å sette andre trafikanters liv i fare, bare man hater dem nok. Er ute i disse traktene en gang i blant og kan ikke akkurat huske særlig mange skumle hatepisoder. Når jeg leser om slikt begynner jeg nesten å tru at jeg lever i et parallelt univers.
|
|
|
20/05/2014 15:56
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg syklet i Finnsnes i Troms i går, og det var en positiv overraskelse. De tar mye mer hensyn der enn i Målselv hvor jeg vanligvis ferdes.
|
|
|
[Re: Dan]
20/05/2014 16:20
|
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
Ikke at det har noe å si for at dere burde ha blitt pent behandlet, men derimot av interesse for dem som kunne tenke seg å sykle i samme område: Hvor mange var dere i gruppen?
Vi var en liten gruppe på 6 stk. Tange: Jeg sykler mye sørumsandsrunden og der har jeg aldri slike opplevelser (kun få isolerte hendelser) men det er første gang jeg syklet runden om løken og det var som sagt kun hovedveien fra løken gjennom bjørkelangen og videre mot fetsund hvor vi opplevde hets. Mulig det var spesielt med 18. mai og mange som ikke burde satt seg i bilen etter en våt sen 17. mai feiring.
Redigert av Kvikken; 20/05/2014 16:33.
|
|
|
20/05/2014 16:31
|
Raskall
More than words
|
More than words
Ikke at det har noe å si for at dere burde ha blitt pent behandlet, men derimot av interesse for dem som kunne tenke seg å sykle i samme område: Hvor mange var dere i gruppen?
Vi var en liten gruppe på 6 stk. Se der er problemet. Dere skulle ikke syklet 9 i bredden. 
|
|
|
20/05/2014 16:32
|
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
Haha Raskall 
|
|
|
22/05/2014 10:57
|
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
Bare for ordens skyld så syklet vi da maks 2 i bredden og da veldig tett om i det hele tatt på den mest traffikerte strekningen.
|
|
|
22/05/2014 11:04
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Noen klikker jo bare de ser en syklist. Jeg holdt 50 km/t i en 50-sone i en svak nedoverbakke på terrengsykkel i fjor sommer, og da jeg skjønte at jeg ikke ville klare å holde det lenger fordi det flatet ut så svingte jeg ut fra kjørebanen og inn på gang- og sykkelveien. En lastebilsjåfør som kom bakfra sveivet så ned ruta si og ropte, sprutrød i trynet, at jeg måtte se å holde meg borte fra bilveien.
|
|
|
22/05/2014 11:12
|
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
Da kunne du ropt tilbake at han burde holde seg unna pølser og cola da det kan være dårlig for blodtrykket. (selv om vi syklister liker cola når hammern banker på døra). Ellers vinket jeg høfflig tilbake og viste tommelen til de som oppførte seg dårlig mot oss.
Redigert av Kvikken; 22/05/2014 11:16.
|
|
|
22/05/2014 11:14
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Hehe ja. Syns det er litt ironisk når vogntogsjåfører klager på at andre grupper i trafikken sinker de. Det går nesten ikke en dag om vinteren uten at flere vogntog sperrer veien i timesvis i Nord-Norge.
Redigert av Tor Arne; 22/05/2014 11:15.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
22/05/2014 11:17
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Noen klikker jo bare de ser en syklist. Word. For litt siden tok jeg noen småveier i Oslo for å komme meg et sted, en lørdag morgen. I det jeg setter nedover en liten og smal bakke i et tettbebygd villaområde tar en bil meg igjen. Jeg ser på garminen at farten min er ca 50 km/t og jaggu kjører han forbi. Det var dessuten 40 grense her (jada, har ikke for vane for dette, men ville prøve å unngå nettopp en forbikjøring på dette stedet). Har også opplevd nedover Vækerøveien å bli forbikjørt mens jeg sykler i 50 i 50 sonen mens jeg atpåtil holder farten til bilen foran.
|
|
|
22/05/2014 11:17
|
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
Der jeg bor har vi tungtransport i ordets rette forstand som går i skytteltrafikk hele døgnet og det er nesten ikke en dag uten at jeg blir liggende bak disse langt under fartsgrensa både her og der og til det nesten stopper i mange bakker. I tillegg ødelegger de fylkesveien vår med de ekstremt tunge lastene. Samt det verste, at de blåser gjennom 40 soner i 60-80 langs barneskolevei.
De som selv obstruerer trafikken burde ha større toleranse for andre.
Redigert av Kvikken; 22/05/2014 11:22.
|
|
|
22/05/2014 11:24
|
Loff 1
Entusiast
|
Entusiast
Ikke så ofte jeg er ute og kjører bil om dagen, men var det igår, og registrerte at man som syklist beveger seg veldig annerledes enn biler og fotgjengere - man er jo endel tregere enn biler i fart; men i snitt-hastighet er man fort like rask - eller raskere.
Effekten er at man fort føler seg litt hindret av syklisten, venter på forbikjøringsmulighet etc.; kommer seg "endelig" forbi, må stoppe for lys eller rundkjøring eller ett-eller-annet, og BAM - er plutselig den samme sykkelen foran deg igjen.
Tar man til fornuften skjønner man jo da at man bare kan ligge bak syklisten uten egentlig å tape noe, men det føltes veldig unaturlig å gjøre det.
Dette var riktignok i bygater i Oslo; på landeveien blir det nok annerledes. Men det kan muligens forklare noe av hvorfor vi som syklister er så yndede hatsobjekter.
|
|
|
22/05/2014 11:25
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Hadde selv en "nære på opplevelse" over Majorstuakrysset tirsdag. (retning Bogstadveien - Chateau Neuf)
Grønt lys, jeg står først og setter pedalene i bevegelsen. Bak ruser det forbi en BMW X5, biler imot tuter. Ikke uvanlig at man som syklist blir forbikjørt, men kan være fornuftig å vente til man er kommet over majorstuakrysset, spesielt i åtte-tiden på morgenen.
Problemet er at han rett etter krysset vrenger bilen inn til siden, rett foran meg, for å slippe av sønnen på t-banestasjonen. Så hva fanken var vitsen med å kjøre forbi midt i krysset?. Han tapte maks 2 sekunder den morgenen. Jeg stoppet og ga myndig beskjed om at hans manøver var både farlig og totalt unødvendig. Svaret til føreren: "Du har ingenting å snakke med meg om".....
Noen er bare innstilt på at de skal hate syklister, åkke som...
|
|
|
22/05/2014 14:44
|
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
GoPro og www.politi.no! (vel å merke må du møte opp personlig for å anmelde farlig kjøring)
Jeg tror snart ikke det er noen vei utenom om vi skal sørge for at de myke traffikantene kan ferdes i veien uten å frykte for liv og lemmer. Blir det mange nok som møter opp på lensmannskontor og politikammer med videobevis og ønsker om å anmelde (skiltnummer på video) så blir nok problemstillingen som helhet løftet opp på agendaen.
Å vente til det skjer alvorlige invalidiserende ulykker eller dødsulykker håper jeg vi kan unngå.
Redigert av Kvikken; 22/05/2014 14:51.
|
|
|
22/05/2014 15:01
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg anmeldte en bilist som pressa meg med campingvogna si mens passasjeren hang ut av vinduet og ropte i juni i fjor. Jeg la ved video. Forige uke fikk jeg svarbrev om at saken var henlagt etter bevisets stilling.
Redigert av Tor Arne; 22/05/2014 15:03.
|
|
|
22/05/2014 15:29
|
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tror ikke automatisk at politiet tar denne oppgaven med stor glede nei, det er ingen ukjent greie, men roper mange nok må det bli en reaksjon.
Og om mange nok gjør det kan uten å få gehør hos politiet kan man muligens involvere justis og samferdseldepartementet. Få løftet temaet litt opp i høyden før folk blir sittende med uføretrygd eller det som verre er.
Redigert av Kvikken; 22/05/2014 15:32.
|
|
|
22/05/2014 21:12
|
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
I kveld hadde jeg en kort 50km restitusjonstur på landevei. Mye trafikk men absolutt alle oppførte seg eksemplarisk og jeg benyttet gangvei så mye som mulig iom at det var sent på kveld.
Det er unntak når folk oppfører seg dårlig og det er herlig hver gang man har gode opplevelser.
|
|
|
22/05/2014 21:29
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Jeg ble i dag forbikjørt av 2 syklister i samme kryss, hver sin vei, mens de hadde rødt lys, begge var guljakke-menn i 40-50-årene. Ønsker å sende et sent slengkyss til disse som med sin retarderte oppførsel gir bilistene blod på tann som igjen kan gå ut over meg!
Mye drit på veien for tiden! Ja til forenkling av lovverket for syklende og mer håndhevning av dette fra politiet!
Trønder osv
|
|
|
23/05/2014 06:08
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Var ute og luftet motorsykkelen min ved Gjersjøen i går kveld. Det var den store treningskvelden for bla. Frøy og det lå store grupper med to og to i bredden i begge retninger. De gjorde ingenting galt, men hisset på seg en fører i en Buddy. Aldri sett på maken med hytting med armen etc. ut av vindu når han fikk et "tog" i motgående retning. En av passeringene i hans retning var i tillegg på kanten ift. møtende trafikk, så da sneiet han fronten av "toget" på vei inn igjen.
Litt av en reaksjon av en fyr som i tillegg har valgt seg et framkomstmiddel som i forhold til annen motorisert trafikk rett og slett er en sinke. Lurer på hva slags rett han mente å ha? Har har han bare dårlig selvtillit fordi han har en bitteliten bil eller?
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
23/05/2014 06:29
|
Raskall
More than words
|
More than words
Var ute og luftet motorsykkelen min ved Gjersjøen i går kveld. Det var den store treningskvelden for bla. Frøy og det lå store grupper med to og to i bredden i begge retninger. De gjorde ingenting galt, men hisset på seg en fører i en Buddy. Aldri sett på maken med hytting med armen etc. ut av vindu når han fikk et "tog" i motgående retning. En av passeringene i hans retning var i tillegg på kanten ift. møtende trafikk, så da sneiet han fronten av "toget" på vei inn igjen.
Litt av en reaksjon av en fyr som i tillegg har valgt seg et framkomstmiddel som i forhold til annen motorisert trafikk rett og slett er en sinke. Lurer på hva slags rett han mente å ha? Har har han bare dårlig selvtillit fordi han har en bitteliten bil eller? Det som er litt "festlig" er jo at veien langs Gjersjøen er skiltet sykkelrute. Da skal du være rimelig blåst om du forventer å komme deg frem her uten å møte på syklister. I hverfall slik været er nå for tiden. Nesten så man skulle tro han var på jakt etter noen å bli sinna på.
|
|
|
[Re: Ugla]
23/05/2014 07:45
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Jeg har vel skrevet dette på forumet før, men ønsker å gjenta: Jeg tror det har noe med samfunnsutviklingen å gjøre. Nå er det ikke lenger stuerent å banke kona og ungene, være åpenlys rasist eller spytte på folk med annen seksuell legning. Da gjelder det å finne noen andre å presse ned og syklistene er valget til en del av disse frustrerte folkene.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
|
|