Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service

DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service #1790132 18/05/2014 16:41
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Jeg har skiftet alle fire lagrene i navet og bosset, og satt det sammen etter bruksanvisningen. Nå er det ikke bra. Jo mer jeg strammer navakslingen (*), jo tregere spinner navet, og jo dårligere virker bosset, kjedet blir med rundt. Jeg synes ikke selv jeg har brukt overdrevet mye fett på ratchet-ene, men jeg vet jo ikke hvor lite det skal være.

(*) Den strammes fra null og opp i mot så stramt som den bør være, ikke overdrevent stramt.

Hva er sannsynligvis feil?



Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1790139 18/05/2014 17:04
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
Banka lagrene for hardt inn sånn at de får en overspenning?
Kan et av lagrene ikke være helt på plass sånn at akslingen står litt skeivt?
Ang fett så finner du det ut ved å bruke en eller annen wetlube istedet, da går alt som smurt bokstavelig talt.
Det høres ikke ut som det all den tid spinninga blir påvirket av stramming av akslingen.


"It never gets easier, you just go faster."
Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1790142 18/05/2014 17:07
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
G
GardS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
Noen ganger gjør fettet i lagrene, at de blir litt trege med en gang. Ellers har jeg sett slike problemer ved (tro det eller ei) akselen satt feil vei under montering, glemt avstandshylsen i bosset. eller skiven mot lageret i hub, på boss-siden, ligger i klem.


Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1790144 18/05/2014 17:08
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 623
Raoul Duke Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 623
Fjern skiva som ligger oppå det ytterste lageret på bosset (sammenlign med det gamle så skjønner du hva jeg mener).

Redigert av Raoul Duke; 18/05/2014 17:14.

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1790778 19/05/2014 18:39
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Takk for innspill. Etter litt feilsøking så har jeg konkludert med at problemet ligger der det ytterste adapteret (*) møter bosset. Adapteret berører ikke lageret, det tar borti bosset i stedet, og da går det tregt rundt. Når jeg klemmer adapteret inntil og titter inn fra den andre siden av bosset så ser jeg at det er en glippe mellom lageret og adapteret. Mangler det en spacer e.l. her? Se bilde under, det er ingenting mellom adapteret og lageret slik det er i dag.

(*) "Adapteret" er den ytterste delen av navet, det som møter bakramma, ref. DTs egen terminologi.

(Det er så lenge siden jeg demonterte navet og bosset at jeg ikke husker detaljene).


Redigert av Arne_And; 19/05/2014 18:39.


Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1791801 21/05/2014 07:45
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Ingen synspunkter? Er det noen som gidder å nappe ut proppen utenfor bosset og se om det er noe mellom den og lageret? Hvis det ikke skal være det, kan jeg ikke skjønne noe annet enn at jeg har presset det ytterste lageret for langt inn. Men da må det enten være glippe mellom ytre lager og avstandsringen, eller mellom avstandsringen og indre lager, eller en tynn skive innimellom et sted. Fint om "noen" gidder å titte og synse rundt dette med det samme. ICON_SMILE



Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1791882 21/05/2014 09:02
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Husker ikke at det skulle være noe mellom boss og kopp.
På bildet ser du også en liten kant som skal ligge an mot lageret og gi god klaring til resten av bosset/lageret

Er du 100% sikker på at alle lagrene som ble byttet er av riktig dimensjon?

Alt. er det mulig å legge ut et bildet som viser så mye som mulig rekkeføølgen du har montert i?
Alt. har du sjekket med manualer fra f.eks DT; exploded view?

Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1792093 21/05/2014 12:54
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Jeg har sjekket lagrene, det er rett dimensjon. Jeg prøvde å kakke det ytterste lageret i bosset ørlite ut, da tar koppen mot lageret slik den skal, og alt spinner fint. Men straks jeg strammer akslingen bak slik den skal være, så presses lageret litt inn igjen, og feilen er tilbake. Mulig jeg bare er uheldig med toleransene i boss og lagre, hvem vet. Jeg tror uansett jeg skal se om ikke en tynn skive med ID 15 mm og OD slik at den ikke berører ytre lagerbane kan være en løsning. Ellers får jeg bite i det og kjøpe nytt boss.



Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1792116 21/05/2014 13:31
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
joerntp Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
Det første jeg kommer på er at du kanskje strammer for hardt ?
Hvis det er vanlig sporkulelager så tåler ikke disse krefter i aksialretningen som du får når du strammer akslingen.
Vanligvis så skal bare akslingen strammes slik at det ikke blir slark.

Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1792192 21/05/2014 16:08
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Det er en liten avstand mellom den ytre proppen og det ytterste lageret, så proppen ligger an mot bosskroppen. Dermed blir det ikke noe press på disse lagrene uansett hvor hardt jeg strammer.

Men, det kan tenkes at jeg skadet lagrene da jeg presset dem inn i bosset, det er så lenge siden jeg gjorde det at jeg ikke husker nøyaktig hva jeg gjorde. Det kan være at lagrene ble presset inn på en slik måte at det ene lageret ble presset på indre ring på den ene siden og ytre ring på den andre. DT gir ikke ut serviceinstruksjoner på bosset, så jeg måtte improvisere, og da tenkte jeg ikke godt nok etter om det kunne skje.

Den eneste måten å inspisere lagrene på er dessverre å ta dem ut, og jeg ser ingen måte å gjøre det på uten at jeg mest sannsynlig ødelegger dem, de må trekkes ut etter indre ring. Så jeg kan enten ta ut begge lagrene, kjøpe nye, og presse dem inn på en smartere måte, eller ta på en tynn skive og håpe på det beste. Såvidt jeg skjønner er det eneste jeg risikerer kortere levetid på lagrene i bosset. Når alternativet er å bytte dem så virker det smartest å kjøre på og se hvordan det går. Merk at begge lagrene i bosset roterer fint når jeg kjenner med fingeren, så lageret er ikke havarert.

Redigert av Arne_And; 21/05/2014 16:09.


Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1792450 21/05/2014 23:15
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Ottoturbo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Uten å ha sett helt hvordan dette navet er, så er det ofte slik at du skal skru på til den berører, så en kvart eller halv tilbake. Det skal ikke strammes. Strammer du, så løper det tregt.

Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Ottoturbo] #1792564 22/05/2014 08:17
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
G
GardS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
Sitat: Ottoturbo
Uten å ha sett helt hvordan dette navet er, så er det ofte slik at du skal skru på til den berører, så en kvart eller halv tilbake. Det skal ikke strammes. Strammer du, så løper det tregt.


det er ikke lagerstramming på DT 240. det er maskinlagre. Det strammes sammen med hjulakselen. Derfor er det viktig at de riktige delene, ligger i riktig rekkefølge

Edit:
Det kan vel også være at endekoppen ikke kommer langt nok inn. Inne i bosset sitter det en liten kant, som skal holde koppen på plass. sjekk at du får et lite klikk, når du klemmer koppen inn i bosset med fingrene. Hvis f.eks lageret ikke sitter langt nok inn, kommer ikke koppen forbi dette punktet. Dette vil kunne gjøre hjulet tregt. Hvis dette stemmer, skulle du kunne se litt slitasje i ytterkant på koppen

Redigert av GardS; 22/05/2014 08:23.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: GardS] #1792620 22/05/2014 09:17
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
G
GardS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
Bilde som prøver å forklare

Redigert av GardS; 22/05/2014 09:17.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: GardS] #1792640 22/05/2014 09:36
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
For disse koppene må ligge mot lageret og ikke røre selve bosset, for koppene skal ikke snurre rundt, de skal bare ligge av mot ramme og lager?


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1792651 22/05/2014 09:49
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: Arne_And
Takk for innspill. Etter litt feilsøking så har jeg konkludert med at problemet ligger der det ytterste adapteret (*) møter bosset. Adapteret berører ikke lageret, det tar borti bosset i stedet, og da går det tregt rundt. Når jeg klemmer adapteret inntil og titter inn fra den andre siden av bosset så ser jeg at det er en glippe mellom lageret og adapteret. Mangler det en spacer e.l. her? Se bilde under, det er ingenting mellom adapteret og lageret slik det er i dag.

(*) "Adapteret" er den ytterste delen av navet, det som møter bakramma, ref. DTs egen terminologi.

(Det er så lenge siden jeg demonterte navet og bosset at jeg ikke husker detaljene).



Mest sannsynlig et dumt spørsmål pga. et litt uskarpt bilde, men stiller det allikevel..

Jeg ser bare to ringer inn i bosset. Forutsatt at jeg husker rett, så skal det være kulelager-foring-kulelager, altså tre synlige ringer.
Har du montert alle delene inn i bosset riktig?

Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1792658 22/05/2014 09:56
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Ottoturbo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Det er ikke lagrene jeg mener, det er bosset og endekoppene. Noen nav har skrudde endekopper, ditt har kanskje annen festemåte. Men felles er at de ikke skal strammes eller sitte for hardt mot bosset. Hvis alle lagre løper fritt med akselen tredd igjennom, er det nok bosset-møter-endekopp som er problemet.

Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1792670 22/05/2014 10:08
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
DT 240 nav skal strammes med stikakslingen. Jeg tenkte også på det du nevner med boss/endekopp. Det kan oppstå fordi det mangler en ring/foring/lager slik at det ikke er nok igjen til å strammes. Derav at jeg spør om alt inne i bosset er riktig montert.

Fant et bilde hos DT, trur jeg husket riktig:










Redigert av Tange; 22/05/2014 10:20. Rediger grunn: legge til bilde
Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1792682 22/05/2014 10:22
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Det er også et godt poeng i det GardS sier. Endekoppen skal sitte uten å dette av av seg selv. Må du kanskje stramme litt mer for å få endekoppen til å poppe i sporet?

Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Tange] #1792747 22/05/2014 11:22
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Takk, her var det mange nyttige innspill! Takk for flotte figurer. Nå er det slik at koppen sitter utenpå bosset, så det er mulig jeg må presse den hardere på for at det skal funke. Flott om det er så enkelt.

Jeg har lager, avstandsring og lager inni bosset, slik figuren viser.



Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1793784 23/05/2014 18:29
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Da har jeg prøvd litt ymse, uten hell. Jeg har gitt det ytre lageret en god dunk (med riktig presskopp og mothold mot det indre) så det sitter nå helt på plass. Om jeg roterer det ytre lageret så følger avstandsringen og det indre lageret med.

Hvis jeg prøver å sette på koppen/adapteret på bosset, uten at bosset sitter på navet/akslingen, så blir ikke koppen sittende fast, den ramler av. Koppen kommer seg altså ikke forbi noen kant, som det ble skrevet at den skulle.

Hvis jeg setter bosset på navet/akslingen, og deretter setter på koppen, så klikker den tydelig på plass. Men problemet er det samme, koppen roterer ikke fritt sammen med akslingen, den skurer mot "bosskroppen".

Jeg har prøvd å gå koppen noen gode kakk med gummihammeren mens jeg holder igjen navet med den andre hånda, men det gjør ingen forskjell.

Jeg har dobbeltsjekket at jeg ikke har forbyttet endekoppene. Hvis jeg setter bremsesidekoppen på drevsiden så er det tydelig at den ligger an mot lageret, men jeg kan også se at den har en mindre ytre diameter så det er naturlig at den kommer helt inntil.

Så hva gjør jeg nå? Banner høyt og kjøper nytt boss?



Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1794233 24/05/2014 17:18
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 585
W
wirre Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
W
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 585
Sikker på at du ikke har byttet om på disse 2 kroppene, som du trer inn på akslingen? Hvis du bytter de om skjer omtrent det du beskriver... Den som skal på boss siden har mindre flens en den som skal på skive siden. Den lengste av de skal på skive siden..

Kan evt. Være at du har feil lager som er breiere.

Bildet til Tage, ser riktig ut..

Redigert av wirre; 24/05/2014 17:20.

Feit og i dårlig form..
Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: wirre] #1794237 24/05/2014 17:36
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Jeg har det som på bildet til Tange. Flensen til den korte koppen er litt bredere enn den innerste flensen til den lange koppen.

Jeg har dobbeltsjekket lagernummerne, det er rett type.



Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1794245 24/05/2014 17:49
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
G
GardS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
Ser ikke det på tegningen der, men er det ikke 2 avstandstykker? en sitter mot lageret på bossiden i navet og en som sitter mellom lagrene i bosset. Kan du ha byttet disse?


Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: GardS] #1794250 24/05/2014 17:56
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Hm, du har vel rett i at det sitter et avstandsstykke mellom de to ratchet-ene, og et mellom lagrene inni bosset. Det hadde jo vært genialt om de hadde bittelitt forskjellig høyde. Ikke utenkelig at de er byttet om. Hvis noen hadde giddet å måle helt nøyaktig høyde på avstandsstykket mellom de to ratchet-ene (med skyvelære) så hadde jeg blitt veldig takknemlig, det er en stor risiko for å ødelegge det ytre lageret i bosset om jeg trekker det ut for å komme til avstandsstykket inni der.



Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1794254 24/05/2014 18:02
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 69
R
ruslebiff Offline
Medlem
Offline
Medlem
R
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 69
Jeg går ut ifra att du har vippet ut den plast dingsen som sitter i bosset når det er nytt?

Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1794255 24/05/2014 18:04
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 69
R
ruslebiff Offline
Medlem
Offline
Medlem
R
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 69
Nei glem den ser du bare har skifta lagrene i det gamle bosset

Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1794300 24/05/2014 19:51
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
G
GardS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2008
Innlegg: 1,858
Sitat: Arne_And
Hm, du har vel rett i at det sitter et avstandsstykke mellom de to ratchet-ene, og et mellom lagrene inni bosset. Det hadde jo vært genialt om de hadde bittelitt forskjellig høyde. Ikke utenkelig at de er byttet om. Hvis noen hadde giddet å måle helt nøyaktig høyde på avstandsstykket mellom de to ratchet-ene (med skyvelære) så hadde jeg blitt veldig takknemlig, det er en stor risiko for å ødelegge det ytre lageret i bosset om jeg trekker det ut for å komme til avstandsstykket inni der.


Hvis du er usikker på om disse er byttet, tror jeg du har svaret.

Skyv avstandstykket inne i bosset litt til siden og bruk en dor el.l. å dunk litt forsiktig rundt på lageret, fra baksiden, så kommer det pent ut


Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: GardS] #1794431 25/05/2014 08:26
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Da er bosset demontert. Jeg har definitivt ikke byttet om de to avstandsstykkene. De er betydelig forskjellig i størrelse, og om jeg bytter om så vil ikke det ytre lageret i bosset bli presset særlig langt inn.

Men jeg tror jeg kan ha funnet feilen. Det er en metallskive som ligger an mot det indre lageret i bosset. Jeg tror det var lagt på feil side, se figuren under. Jeg hadde lagt det på A, men jeg tror det skal være på B. Da vil dette lageret komme litt lengre inn i bosset, og dermed vil det ytterste lageret stikke litt lengre ut. Dessuten vil metallringen gi noe for fjæren i ratchet-mekanismen å ligge an mot.

Noen innvendinger?



Vedlegg
PHO_Hub_240_Explosion_620x327px edit.jpg (52.22 KB, 551 nedlastinger)
Redigert av Arne_And; 25/05/2014 08:27.


Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: Arne_And] #1794436 25/05/2014 08:40
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
Du er en sta jævel. Tipper du har funnet feilen ICON_SMILE

Redigert av sanouka; 25/05/2014 08:42.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: DT Swiss 240: VELDIG tregt etter service [Re: sanouka] #1794442 25/05/2014 08:59
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Ja, når jeg ser på det nå så er det jo helt åpenbart at den metallringen skal på utsiden, slik at fjæren har noe å ligge an mot. Det er en lignende ring på navsiden. Jeg var forresten inne på dette i en annet DT240-tråd, men ble fortalt at det ikke skulle være noen ring utenfor dette lageret. Vel, det ser ut som det skal det likevel.

Note to self: ta notater når du demonterer noe.

Redigert av Arne_And; 25/05/2014 09:00.


Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå