Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen issues med Mavic Ksyrium Elite

Noen issues med Mavic Ksyrium Elite #1791894 21/05/2014 09:15
M
mad_quads Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Det er vel en del som har det hjulsettet så kanskje noen kan klare opp i et par ting for meg.

Jeg kjøpte hjulsettet brukt, men det skal være plukket av en helt ny Canyonsykkel, og hjulene så helt strøkne ut så jeg har ingen grunn til å tvile på det.

Bakhjul: Det er såvidt det finnes slark i bosset. Det merkes ikke når man sykler, men det skal vel ikke være slik? Kan dette fikses billig på sykkelverksted? Det er snakk om svært lite slark, men man merker det når man lirker på kassetten.

Forhjul: Tidvis ulyd fra navet. Kan beskrives som gnisse/skrapelyd. Kommer det så lett sand og grus inn på ugunstige steder rundt navet at det er vanlig etter en tur i sølevær? Jeg sleit lenge med tannbørsten for å få bort lyden. Sjelden opplevd så fæl lyd fra noen sykkel før.

Redigert av mad_quads; 21/05/2014 09:45.
Re: Noen issues med Mavic Ksyrium Elite [Re: mad_quads] #1791953 21/05/2014 10:16
T
Tordi Offline
Medlem
Medlem
T
Bakhjul: Kjører du med 10-delt? Og at sykkelen som den ble plukket av kjørte 11-delt. Isåfall skal det vel være en spacer mellom.

Re: Noen issues med Mavic Ksyrium Elite [Re: mad_quads] #1791954 21/05/2014 10:23
M
mad_quads Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Ja, først var alle tannhjulene løse, så jeg måtte bytte til en annen spacer. De sitter stramt nå så det skal ikke være et spacerproblem. Den lokale sykkelsjappa bytta spacer gratis for meg, men jeg må kjøpe service om jeg skal få dem til å se på boss-problemet.

Re: Noen issues med Mavic Ksyrium Elite [Re: mad_quads] #1792226 21/05/2014 17:02
T
Teneighty Offline
Fersking
Fersking
T
Jeg har også det samme hjulsettet på min canyon. Jeg har også denne lille slarken på kassetten.

Re: Noen issues med Mavic Ksyrium Elite [Re: mad_quads] #1792588 22/05/2014 08:41
M
mad_quads Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Takker for svar. Kanskje ikke uvanlig at bosset er sånn da. Det plager meg ikke når det ikke har noen betydning. Jeg var egentlig mest nysgjerrig.

Angående forhjulet så har jeg googlet litt og kanskje funnet svaret. Jeg merket først ulyden opp Grefsenkollen da jeg stod i ramma og sykkelen går fra side til side. Lyden oppstod da sykkelen hadde mest mulig vinkel ift. loddrett. Ingen ulyder å høre da jeg satt og sykkelen dermed gikk beint. Jeg fant ihvertfall et forum med en som opplevde nøyaktig det samme, og han ble tipset om at lyden kom fra eikene. Etter at han oljet/fettet der eikene møter navet forsvant problemet. Så jeg skal prøve det hvis lyden kommer tilbake. Det var noen på samme forum som mente eikene på Ksyrium Elite S var litt spesielle, så da kunne den ekle metall mot metall-lyden oppstå ved belastning. Fant faktisk en del som hadde opplevd "squeeking noise" med hjulsettet.

Re: Noen issues med Mavic Ksyrium Elite [Re: mad_quads] #1792803 22/05/2014 12:11
L
Lono Offline
Fersking
Fersking
L
Sjekk om lyden kan komme fra hurtigkoblingen. Har hatt klikking og irriterende lyd fra hurtigkoblingen på mine Mavic hjul.

Re: Noen issues med Mavic Ksyrium Elite [Re: Lono] #1792830 22/05/2014 12:48
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: Lono
Sjekk om lyden kan komme fra hurtigkoblingen. Har hatt klikking og irriterende lyd fra hurtigkoblingen på mine Mavic hjul.

den har jeg også, den lille plastklemmen sitter ikke helt fast og vibrerer høylytt .

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå