Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

HT vs rittfulldemper?

Re: HT vs rittfulldemper? [Re: voldemort] #1715975 21/11/2013 10:37
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: voldemort
Sitat: olechr
Feks Grenserittet er det helt konge å bare og sitte bortover og banke på med FS.

Helt enig. Det er ikke mange med HT som kommer seg sittende opp Berbybakken. Med Spark er det - om ikke lett, så i hvert fall helt greit.
Går helt greit sittende med 29" HT også den.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: HT vs rittfulldemper? [Re: Redgarden] #1715999 21/11/2013 11:38
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Nå har jeg en vintersykkel med 26" aluramme, en Nakamura karbon 9.0, 26" med vekt alt inkl. demper på maks 8.0 kg, har sett at jeg i enkelte partier kjører raskere med 29", så derfor har jeg bygget meg en bra rittsykkel i løpet av høsten med både stiv gaffel og dempergaffel....syns at 29" tar ujevnheter påsatt stiv gaffel omtrent som 26" med dempergaffel.

Hadde en 26" fulldemper for et par år siden som var helt konge i terrenget, men jeg syns ikke det var noe særlig med åpen demper bak når jeg kjørte på grusvei, så derfor solgt.

Er ganske god til å "henge" på grusvei og i lettere terreng, men har problemer når det blir litt rufsete terreng, og det er der jeg detter av.

Men er det slik at de 2 ekstra kiloene en fulldemper veier gjør at jeg da klarrer å sitte med ei bedre gruppe?

Re: HT vs rittfulldemper? [Re: kaiost] #1716014 21/11/2013 11:59
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kaiost

Er ganske god til å "henge" på grusvei og i lettere terreng, men har problemer når det blir litt rufsete terreng, og det er der jeg detter av.

Men er det slik at de 2 ekstra kiloene en fulldemper veier gjør at jeg da klarrer å sitte med ei bedre gruppe?

Hvis du her sikter til teknisk terreng, vil jeg si "ja". Men i rundbaneritt med ordentlige løyper og de mer tekniske maratonrittene er det vel aldri noe særlig med grupper, er det vel?

Siden vi er inne på ritt, rask sykling, og har resultatfokus: I år kjørte jeg et titall ulike ritt. Flest rundbaneritt, men også Terrengsykkelrittet, Montebellorittet og Birkebeinerrittet. Sistnevnte er en helt egen kategori, så det kan holdes utenfor. Der kjørte jeg forresten en superlett, helstiv 27er fra Hard Rocx (test kommer på nett snarlig!). Alle de andre kjørte jeg på en Trek Superfly 100 Pro SL (29"). Jeg er sikker på at jeg ikke ville kjørt noen av disse ritta fortere på en halvdempa sykkel. Spesielt ikke Terrengsykkelrittet, men heller ikke det teknisk enkle Montebellorittet eller tempoen i norgescupåpninga (ca. 12 minutter vinnertid).

(med blafrebukse! - foto: A. Holm)

Trek-en har for øvrig vært på langtidstest gjennom sesongen. Konklusjonen på testen står i årets siste utgave av Terrengsykkel.

Gaute
Re: HT vs rittfulldemper? [Re: Redgarden] #1716057 21/11/2013 13:57
sj0mann Offline
Entusiast
Entusiast
Gaute: Hvordan mener du en slanket 130mm 29" på 11,5 kg (genius i dette tilfellet) vil egne seg i rundbaneritt? Blir så mye vandring for heftig? Tenker å ha en sykkel til a.l.t :-) Sti, rundbaneritt, høyfjellssykling, ultra, terrensykkelrittet etc.

Stisykkel: Canyon Spectral
Landevei: Gavia Ghisallo
Pendling: Retro Merida-landevei
Re: HT vs rittfulldemper? [Re: kaiost] #1716066 21/11/2013 14:29
olechr Offline
More than words
More than words

Hvordan får du en fulldemper til å bli 2 kg tyngre? For Scott feks er det ca 1 kg forskjell. 950 gram til 1890 gram for ramma. Alt annet er jo likt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: HT vs rittfulldemper? [Re: sj0mann] #1716071 21/11/2013 14:38
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Genius har jo en genial(!) bryter på styret, som strammer opp bakdemperen og gaffelen. Blant alle 130 mm-fulldempere må jo nettopp den være blant de beste til allsidig bruk som også omfatter ritt? Scotts halvgrove/grove sykler er erfaringsvis også i utgangspunktet i den sporty enden av skalaen innenfor sine kategorier basert på mengde vandring.

Ekstra bra kan det bli hvis du koster på deg et ekstra hjulsett: Et satt opp med grove dekk til sti og denslags, og et litt lettere et med rittdekk.

Selv synes jeg det bare er sånn måtelig gøy å dille og dalle med dekk i eninga. To hjulsett hjelper da, men det har du sikkert tenkt på.

Jeg er for øvrig tilhenger av tankegangen din. Ser ut for at det blir noe tilsvarende på meg selv neste år: 29", 120 mm f/b.

Gaute
Re: HT vs rittfulldemper? [Re: Redgarden] #1716078 21/11/2013 15:13
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Fuel ex 29 Gaute? Det blir min altmulig sykkel ihvertfall ICON_SMILE

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: HT vs rittfulldemper? [Re: Horgen] #1716083 21/11/2013 15:25
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja.
Men også en Cube Stereo 120 er mildt sagt fristende å prøve. Det kunne jo blitt en duell mellom de to, kanskje? Planen er ikke helt spikra...

For å gjenta meg selv: Til allsidig bruk bør flere få opp øynene for sånne sykler, altså 27,5/29" og 120-130 mm f/b. Det er ingen automatikk i at det skal gå noe saktere med 2 cm mer vandring i ritt, da vekta på disse uansett er bra/akseptabel. Og desto mer moro på alle de andre dagene i året hvor man ikke sykler ritt!

Gaute
Re: HT vs rittfulldemper? [Re: olechr] #1716090 21/11/2013 15:37
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig

Men er det slik at de 2 ekstra kiloene en fulldemper veier gjør at jeg da klarer å sitte med ei bedre gruppe?

Hvordan får du en fulldemper til å bli 2 kg tyngre? For Scott feks er det ca 1 kg forskjell. 950 gram til 1890 gram for ramma. Alt annet er jo likt.

Tok utgangspunkt i den 29" jeg har bygget nå da med vekt på 9,3-9,4 kg med alt på- Scott Spark 900 er oppgitt til 10,5 kg uten pedaler, så da er vel den 10,8 med det. Det gir 1,5 kg forskjell så ble visst midt imellom det jeg sa og den du sammenlignet med. Tar jeg 26" min slik den var satt opp på Birken med dempergaffel er forskjellen 2,8 kg.

Har forresten gått litt bort fra det voldsomme vektfokuset angående utstyret og tenker at flyt i terrenget er det jeg skal ha fokus på.

Re: HT vs rittfulldemper? [Re: kaiost] #1716096 21/11/2013 15:48
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
...og ordentlig dekk. Superlette dekk har jeg slutta med. Ikke det at jeg har fått ødelagt så mange ritt pga. sånne dekk, men desto flere turer. Jeg kjører mest på sti, og klarer ikke holde igjen når jeg er på sti og har lyst til å gi gass.

Riktige og litt solide dekk er særlig viktig på halvdemper.

Jeg har kjørt flere ritt med dekk på 750-800 g i år, og vært fornøyd med dekkvalgene.

Gaute
Re: HT vs rittfulldemper? [Re: gauter] #1716102 21/11/2013 16:07
sj0mann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: gauter

Ekstra bra kan det bli hvis du koster på deg et ekstra hjulsett: Et satt opp med grove dekk til sti og denslags, og et litt lettere et med rittdekk.

Selv synes jeg det bare er sånn måtelig gøy å dille og dalle med dekk i eninga. To hjulsett hjelper da, men det har du sikkert tenkt på.

Jeg er for øvrig tilhenger av tankegangen din. Ser ut for at det blir noe tilsvarende på meg selv neste år: 29", 120 mm f/b.

Ja, tenker å ha en rittritt og en gøyrigg (les: stimorro). Ved å få den rittklar tenker jeg et lett og stivt hjulsett (rundt 1500 g) satt opp slangeløst med lette dekk pluss en karbonsetepinne. Er jeg heldig ligger den en plass på rundt 11-11,5 kg. I moroversjonen vil den ha reverb og orginalhjulsettet.

PS! Skal den være superrask bytter jeg holker! DA går det unna.

Re: HT vs rittfulldemper? [Re: sj0mann] #1716112 21/11/2013 16:30
Redgarden Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hmm... Nå hører jeg at jeg bør vurdere å rigge om med lette hjulsett, rittdekk og karbonsetepinne istedet for å kjøpe egen rittsykkel. Den nevnte fulldemper er en canyon nerve AL 29 med 110 mm vandring foran og bak. Kan jo snu stemmet og kjøre det i bånn også, så blir sitteposisjonen litt mer racing. Men så kjedelig da... ;-)

Re: HT vs rittfulldemper? [Re: Redgarden] #1716119 21/11/2013 16:42
sj0mann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Redgarden
Hmm... Nå hører jeg at jeg bør vurdere å rigge om med lette hjulsett, rittdekk og karbonsetepinne istedet for å kjøpe egen rittsykkel. Den nevnte fulldemper er en canyon nerve AL 29 med 110 mm vandring foran og bak. Kan jo snu stemmet og kjøre det i bånn også, så blir sitteposisjonen litt mer racing. Men så kjedelig da... ;-)

Ja ikke sant! Mye billigere enn å ha to sykler :-) Og så blir du dobbelt så god på den ene sykkelen du kjører på ;-)

Re: HT vs rittfulldemper? [Re: gauter] #1716675 22/11/2013 22:24
sj0mann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: gauter

For å gjenta meg selv: Til allsidig bruk bør flere få opp øynene for sånne sykler, altså 27,5/29" og 120-130 mm f/b. Det er ingen automatikk i at det skal gå noe saktere med 2 cm mer vandring i ritt, da vekta på disse uansett er bra/akseptabel. Og desto mer moro på alle de andre dagene i året hvor man ikke sykler ritt!

Man kan tydeligvis også ha det ganske gøy i høy fart nedover med en 120-130 mm fulldempa, bare se på denne karen -->

http://www.pinkbike.com/news/Summer-of-Summit-Segments-Squamish-by-Trail-video-2013.html

Rått! One bike to rule them all - må bli en 29er i mellomvandrings-klassen :-)

Re: HT vs rittfulldemper? [Re: sj0mann] #1718211 27/11/2013 12:33
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Hva med Specialized Epic World Cup ? Det må jo være en sykkel som passer til det meste av norske terrengmarathon- og rundbaneritt? Det vil si at denne sykkelen kan man sykle både Birken, Nordsjørittet, Terrengsykkelrittet og Ultrabirken med?!

Re: HT vs rittfulldemper? [Re: BjørnAa] #1718317 27/11/2013 15:44
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: BjørnAa
Hva med Specialized Epic World Cup ? Det må jo være en sykkel som passer til det meste av norske terrengmarathon- og rundbaneritt? Det vil si at denne sykkelen kan man sykle både Birken, Nordsjørittet, Terrengsykkelrittet og Ultrabirken med?!

Jeg mener at Epic S works. Altså ikke world cup er i mine øyne en mye bedre sykkel for de fleste på papiret. World cup er beregnet for gode tekniske ryttere som skal ha en teknisk sykkel for rundbane. Vanlig S workd har litt mer vandring og en slakkere vinkel som passer mye bedre for det de fleste bruker sykkelen sin til.

Ambassadør for Scott.
Re: HT vs rittfulldemper? [Re: olechr] #1718385 27/11/2013 19:16
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Da passer den perfekt :-) Jeg sykler teknisk i skog og hei 4-5 dager i uken nå hele off-season og når rittsesongen kommer vil jeg satse på tekniske terrengritt utenom noen landeveisritt da. Ønsker en aggresiv og lett sykkel som funker til både trening og ritt.
Tror denne sykkelen også har en fordel med litt kortere kjedestag som en slags unnskylding for meg som egentlig sverget at jeg aldri skulle ha større hjul enn 27.5" pga høyden min på 175cm :-)
I tillegg har den jo to flaskeholdere og da er man sikret til lange marathonritt.
Har selv nettopp satt på X01 på en Canyon Nerve, så jeg håper jeg slipper å gå tilbake til to-delt på noen sykkel.

Håper også å kunne være med på Andalucia Bikerace i 2015, og tror en slik sykkel kan være super til det.

Re: HT vs rittfulldemper? [Re: Redgarden] #1718389 27/11/2013 19:40
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg trur fortsatt vanlig Epic S works er bedre ut i fra hva du sier. Den har også 2 flaskeholdere.

Ambassadør for Scott.
Re: HT vs rittfulldemper? [Re: olechr] #1718446 27/11/2013 22:34
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg trur fortsatt vanlig Epic S works er bedre ut i fra hva du sier. Den har også 2 flaskeholdere.

Tror du har rett i det. Har lest litt tester nå og det ser ut til at World Cup er satt opp litt for aggressivt til lange ritt og turer. Ønsker 1x11 da, men er jo bare å bytte om en ikke skulle bli fornøyd. Har også vært litt skeptisk til brainfunksjonen på demperne, men ser ut til at det funker rimelig bra på nyere modeller.

Re: HT vs rittfulldemper? [Re: Redgarden] #1718501 28/11/2013 08:18
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Min rittfulldemper var en "rett ut av esken" 8,5kg 26tommer Scalpel ultimate (kan og kjøres med 650b) .

29erene i rittfulldemperformat blir 9,5kg og oppover. Det passer ikke meg. 8,5kg er smertegrensen.

Problemet var at jeg kjørte helt låst 95% av tiden med rittfulldemperen og kunne like godt kjørt en HT. Nå kjører jeg faktisk 29LTD helstiv, under 7kg, og den FLYR og har en respons som selv lefty carbon sliter med. Litt mer slitsom på lange 4timers turer, mer "race", krever mer tilstedeværelse, men er definitivt raskere. Mere dekkvolum i dekk på tekniske løyper og lette mindre volum i dekk på grus. Lett vekt for en lett flis som elsker røft terreng ala TSR, er for meg viktigere enn komfort.

Men hver tur kan ha forskjellige behov. Det fine var å switche over til demping når man hadde behov. Men jeg følte jeg fikk komfortgevinst mer enn fartsøkning.

Men klart, rittfulldemperen var en genial allrounder.

Men noen 7kilos ultraresponsiv sak blir den ikke. 2,5-3kilo ekstra er uaktuelt på en totalekvipasje på under 75kg som skal fly over ujevnheter.

Slår et slag for helstiv ICON_WINK

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: HT vs rittfulldemper? [Re: olechr] #1789884 17/05/2014 20:03
J
jimmyboy Offline
Entusiast
Entusiast
J
[quote=BjørnAa]Hva med Specialized Epic World Cup ? Det må jo være en sykkel som passer til det meste av norske terrengmarathon- og rundbaneritt? Det vil si at denne sykkelen kan man sykle både Birken, Nordsjørittet, Terrengsykkelrittet og Ultrabirken med?!

Nettopp bestilt denne. Håper den kommer til uka. Går fra en ganske lett 26"HT så er spent på overgangen til både 29" og FS. Kommer den i tide til montebello rittet er jeg usikker på valg av sykkel. Sikkert lurt med litt tilvenning ..

Uansett er planen at dette blir sykkelen jeg skal bruke til alt. UB cup, ultrabirken, grenserittet og andre maratonritt. Også selvsagt til lek i skogen .

Jim Risan
Moss Cykle Klubb
Re: HT vs rittfulldemper? [Re: jimmyboy] #1789900 17/05/2014 20:29
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg har nå fått WC'en i hus og er strålende fornøyd. Sykla 'Å i heiane' med den hvor den seff passa utmerket. Skal sykle Garborgriket Rundt med den imorgen, og er nok litt mer spent på hvordan den funker i et grus- og asfaltritt. Iom at jeg ikke har noen ambisjoner i slike ritt, gjør d egentlig ikke noe om jeg taper noen sekund i de bratteste bakkene..

Re: HT vs rittfulldemper? [Re: Redgarden] #1789912 17/05/2014 20:39
J
jimmyboy Offline
Entusiast
Entusiast
J
Artig å høre om dine erfaringer så del gjerne etter turen imorgen.

Har "ambisjoner" om å fortsatt kjøre med de raskeste i pulje 1 (ikke elite) i maratonritt som grenserittet osv. Men som beskrevet over er planen å kjøre litt flere tekniske ritt også.

Fulgte den SWAT boksen med når du fikk sykkelen? Og funker det med vanlige flaskeholdere eller må jeg skaffe meg slike "innfrasiden-holdere" ? ICON_SMILE

Håper og tror dette blir bra ICON_SMILE

Jim Risan
Moss Cykle Klubb
Re: HT vs rittfulldemper? [Re: jimmyboy] #1791196 20/05/2014 11:41
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Rittet gikk veldig bra mtp at jeg opererte korsbåndet i det ene kneet 20 januar :-) Stillte derfor ikke i pulje2 (pulje 1 = elite), men pulje 4 og kom i mål 18 minutt bak vinneren. Sykkelen fungerte utmerket selv om mye av løypen er asfalt. Kjekt å gruse flere i utforkjøringer pga at de kjører med helstive sykler. Pulsen ligger nok litt høyere i bratte bakker, men var ikke i nærheten av å miste feltet pga d. Ligger nok lavere i puls i tekniske partier med fulldemper i forhold til en helstiv.

SWAT-kit'et inneholder både den boksen samt flaskeholderene, så det er ikke noe å tenke på. De holder godt på flaskene og er ikke noe særlig vanskelige å "operere" :-)

Re: HT vs rittfulldemper? [Re: Redgarden] #1791363 20/05/2014 15:38
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sikler også på den sykkelen. Hva er vekten på den? Mener at jeg har hørt rundt 10kg....

Re: HT vs rittfulldemper? [Re: BjørnAa] #1791636 20/05/2014 21:19
J
jimmyboy Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: BjørnAa
Rittet gikk veldig bra mtp at jeg opererte korsbåndet i det ene kneet 20 januar :-) Stillte derfor ikke i pulje2 (pulje 1 = elite), men pulje 4 og kom i mål 18 minutt bak vinneren. Sykkelen fungerte utmerket selv om mye av løypen er asfalt. Kjekt å gruse flere i utforkjøringer pga at de kjører med helstive sykler. Pulsen ligger nok litt høyere i bratte bakker, men var ikke i nærheten av å miste feltet pga d. Ligger nok lavere i puls i tekniske partier med fulldemper i forhold til en helstiv.

SWAT-kit'et inneholder både den boksen samt flaskeholderene, så det er ikke noe å tenke på. De holder godt på flaskene og er ikke noe særlig vanskelige å "operere" :-)

Takker for tilbakemeldingen. Bare å håpe den kommer imorgen så den blir klar til helgen ICON_SMILE

Jim Risan
Moss Cykle Klubb
Re: HT vs rittfulldemper? [Re: bcbc] #1791880 21/05/2014 08:58
joerntp Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: bcbc
Sikler også på den sykkelen. Hva er vekten på den? Mener at jeg har hørt rundt 10kg....

Jeg har den "vanlige" S-works utgaven og vekten ligger på 9.7 Kg "ut av boksen" satt opp med de litt tyngre Ikon EXO slangeløst inklusiv pedaler, flaskeholder osv.

Redigert av joerntp; 21/05/2014 08:59.
Re: HT vs rittfulldemper? [Re: Redgarden] #1791886 21/05/2014 09:07
Odinpodin Offline
Avhengig
Avhengig
pr0n!

"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support