et innspill for å holde kostnadene nede:
dersom det er noe som forurenser bremsene, være seg lekkasje i kalipper eller søl fra noe annet, er det metoder man kan bruke for å slippe å kjøpe dyre klosser, eller hvertfall finne ut om det er nødvendig.
jeg har xt bremser med icetech klosser og skiver, i vår etter å ha luftet dem fikk jeg ikke full bremsekraft som jeg var vant til fra frembremsen. Jeg vasket ned hele bremseskiva og kalipper grundig med rødsprit (det var den spriten jeg hadde). Så pusset jeg vekk det aller øverste laget på klossene med veldig fint sandpapir og børstet vekk støvet, etterpå varmet jeg bremsebelegget til det nesten var rødglødende med
denne dette brenner opp forurensninger i dem, børst av eventuelt støv til slutt når de har kjølnet, etterpå må du gjøre en ordentlig burn-in prosedyre, for meg funker 12 kraftig oppbremsninger uten å stoppe helt i nedoverbakke. jeg fikk tilbake full bremsekraft som da de var nye. er ganske sikke på at årsaken til den reduserte kraften var bremseolje.
skal sies at jeg prøvde det samme på noen formula RX og der hjalp det ikke men det kan ha vært noe annet som feilet de bremsene, de ga jeg opp til slutt etter å ha prøvd det meste..
poenget er bare at dersom man har forurenset bremsene med noe er det kanskje mulig å fjerne det meste av denne forurensningen, tipper at dersom man får en forbedring med dette om så ikke full kraft er det vel et tegn på forurensning.
har for øvrig inntrykk av at hylende bremser ofte kan skyldes feil burn-in prosedyre, man må ikke stoppe helt eller bremse for kraftig da dette kan forårsake ujevn fordeling av bremsebelegg.
det har tidligere vært tipset om denne
shimano tech siden , her ligger det tutorials for mye av shimanos komponenter, bare å melde seg inn å oppgi en eller annen sportsbutikk som finnes tror jeg, funka for meg, fikk tilgang